lille pille Skrevet 9. juli 2021 #1 Skrevet 9. juli 2021 Jeg hadde tenkt å ta koronavaksinen, men jeg begynner nå å bli veldig usikker. En i slekta har fått nevrologiske plager en måned etter vaksinen, hvor legen ikke finner noe galt. Spurte om han hadde rapportert det inn som bivirkning, men det hadde han ikke tenkt på engang. Fant denne siden hvor mange beskriver lignende plager (se kommentarene) (tror dere at disse kommentarene er reelle er det løgn spredd av vaksinemotstandere?) https://www.medscape.com/sites/public/covid-19/vaccine-insights/how-concerned-are-you-about-vaccine-related-adverse-events I det siste har vært snakk om menstruasjonsforstyrrelser. En studie har vist at det kanskje er en link mellom vaksinen og utvikling av helvetesild for personer med revmatisk sykdom. Det dukker opp greier. Vi får høre at vaksinen er helt trygg. Samtidig er det snakk om at noen opplever kraftig immunrespons, kanskje særlig for unge kvinner. Jeg lurer på hva som blir rapportert inn, men finner ingen konkrete tall og vi hører ikke noe om det. Hvis det er risiko for at en immunrespons gjør deg syk på lang sikt, så er jo dette viktig informasjon. Jeg vet ikke hvor flinke folk er til å rapportere inn slike forekomster heller. Jeg prøver bare genuint å samle inn informasjon slik at jeg kan ta et valg om vaksinen. Noen som har noen tanker? 9
Elidaa Skrevet 9. juli 2021 #2 Skrevet 9. juli 2021 Det er sjelden med alvorlige bivirkninger, men basert på alt jeg har sett på diverse grupper på Facebook, så virker det ikke som at de som får alvorlige bivirkninger blir tatt på alvor. Virker som at de ofte avfeier at det har sammenheng med vaksinen.. I tillegg blir grupper som handler om bivirkninger fra vaksinen slettet hele tiden. Dette er snakk om store grupper på mange titusener medlemmer. Det i seg selv er jo lite tillitsvekkende. De fleste får ikke alvorlige bivirkninger i kort tid etter vaksinering, men noen gjør de. Og per nå virker det ikke som at de som får det blir annerkjent i stor nok grad. Det er frivillig, så ta et valg som du føler er riktig for deg. Ikke la noen shame deg til å gjøre noe du ikke vil. 12
Illuminatum Skrevet 9. juli 2021 #3 Skrevet 9. juli 2021 Hele året er det mange som utvikler ulike sykdommer. Om en får en sykdom eller etter vaksine eller covid betyr ikke dette nødvendigvis at det har en sammenheng. Når man er i en slik situasjon at store deler av befolkningen får en vaksine så vil veldig mange få plager kort og lang tid etter vaksinasjonen, men som sagt er det ikke nødvendigvis sammenheng. 5
lille pille Skrevet 9. juli 2021 Forfatter #4 Skrevet 9. juli 2021 Elida88 skrev (47 minutter siden): Det er sjelden med alvorlige bivirkninger, men basert på alt jeg har sett på diverse grupper på Facebook, så virker det ikke som at de som får alvorlige bivirkninger blir tatt på alvor. Virker som at de ofte avfeier at det har sammenheng med vaksinen.. I tillegg blir grupper som handler om bivirkninger fra vaksinen slettet hele tiden. Dette er snakk om store grupper på mange titusener medlemmer. Det i seg selv er jo lite tillitsvekkende. De fleste får ikke alvorlige bivirkninger i kort tid etter vaksinering, men noen gjør de. Og per nå virker det ikke som at de som får det blir annerkjent i stor nok grad. Det er frivillig, så ta et valg som du føler er riktig for deg. Ikke la noen shame deg til å gjøre noe du ikke vil. Er det sant? Sletter de grupper som diskuterer eventuelle bivirkninger av vaksinen? Jeg kan forstå det til en viss grad hvis det åpenbart kommer fra falske profiler, men det burde jo absolutt være rom for å diskutere dette. 5
lille pille Skrevet 9. juli 2021 Forfatter #5 Skrevet 9. juli 2021 Illuminatum skrev (30 minutter siden): Hele året er det mange som utvikler ulike sykdommer. Om en får en sykdom eller etter vaksine eller covid betyr ikke dette nødvendigvis at det har en sammenheng. Når man er i en slik situasjon at store deler av befolkningen får en vaksine så vil veldig mange få plager kort og lang tid etter vaksinasjonen, men som sagt er det ikke nødvendigvis sammenheng. Helt enig. Det er dette som gjør det så vanskelig - spesielt når man vaksinerer så mange. Virker som at det tar tid før bivirkninger oppdages også. Det er først nå man mener å se tydelig sammenheng mellom vaksine og betennelse rundt dette med hjertet. 5
Illuminatum Skrevet 9. juli 2021 #6 Skrevet 9. juli 2021 lille pille skrev (6 minutter siden): Helt enig. Det er dette som gjør det så vanskelig - spesielt når man vaksinerer så mange. Virker som at det tar tid før bivirkninger oppdages også. Det er først nå man mener å se tydelig sammenheng mellom vaksine og betennelse rundt dette med hjertet. Om det var store problemer burde man fått mange slike tilfeller fra USA, GB og Israel. Da har man ikke. 5
Gjest Stwo Skrevet 9. juli 2021 #7 Skrevet 9. juli 2021 https://legemiddelverket.no/godkjenning/koronavaksiner/meldte-mistenkte-bivirkninger-av-koronavaksiner Her kan du lese om bivirkninger.
Gjest Stwo Skrevet 9. juli 2021 #8 Skrevet 9. juli 2021 (endret) Illuminatum skrev (2 timer siden): Hele året er det mange som utvikler ulike sykdommer. Om en får en sykdom eller etter vaksine eller covid betyr ikke dette nødvendigvis at det har en sammenheng. Når man er i en slik situasjon at store deler av befolkningen får en vaksine så vil veldig mange få plager kort og lang tid etter vaksinasjonen, men som sagt er det ikke nødvendigvis sammenheng. Det som er problematisk er at de virker å sammenligne antall meldinger om bivirkninger med forekomsten av denne bivirkningen i samfunnet generelt. F.eks 20% melder inn om menstruasjonsforstyrrelser så sier de det anslås at 20% i befolkningen opplever menstruasjonsforstyrrelser så det er ikke bivirkning men 'vanlig'. Men disse 20% som melder inn vil jo hovedsakelig være dem som normalt ikke opplever forstyrrelser. Endret 9. juli 2021 av Stwo
Elidaa Skrevet 9. juli 2021 #9 Skrevet 9. juli 2021 lille pille skrev (17 minutter siden): Er det sant? Sletter de grupper som diskuterer eventuelle bivirkninger av vaksinen? Jeg kan forstå det til en viss grad hvis det åpenbart kommer fra falske profiler, men det burde jo absolutt være rom for å diskutere dette. Ja.... Grupper med over 20.0000 medlemmer er borte. Det var MANGE grupper for ish 5 dager siden. Nå er det bare smågrupper igjen.. Sensuren er ekstrem. 7
Lilylune Skrevet 9. juli 2021 #10 Skrevet 9. juli 2021 Jeg synes det er viktig å kunne diskutere og dele opplevelser av eventuelle bivirkninger. Selvfølgelig mest de alvorlige, for da kan alle bli klar over risikoen og ev link til underliggende sykdommer gjøre at folk med de samme underliggende plagene blir fortere klar over risikoen. men jeg synes det er viktig å kunne diskutere mindre alvorlige bivirkninger også. Så man kan bli forsikret om at man ikke er alene, har noen å snakke med og å forstå at akkurat den bivirkningen ikke er farlig. 4
Betasuppe Skrevet 9. juli 2021 #11 Skrevet 9. juli 2021 Kjenner flere som har hatt bivirkninger, som veldig svimmelhet og redusert allmenntilstand i 2 uker, blodutredelser på armer og bein, men de gidder ikke å rapportere det til lege. Så vil regne med at det er flere sånne 8
TheTrollHunter Skrevet 9. juli 2021 #12 Skrevet 9. juli 2021 Bivirkningene etter covid-19 er mye skumlere. Har flere kolleger som hadde det i begynnelsen av 2020, og de sliter fortsatt med pusten, søvnen, utmattelse, vonde bein, hodepine, talevansker, hukommelsen etc. Dette er unge mennesker under 45 år uten underliggende sykdommer. Skummelt 5
MapleSirup Skrevet 9. juli 2021 #13 Skrevet 9. juli 2021 (endret) lille pille skrev (4 timer siden): Er det sant? Sletter de grupper som diskuterer eventuelle bivirkninger av vaksinen? Jeg kan forstå det til en viss grad hvis det åpenbart kommer fra falske profiler, men det burde jo absolutt være rom for å diskutere dette. Nei. Det er ikke sant. Det som blir slettet er konspirasjonsteorier som ikle har rot i virkeligheten. Hvis du følger med på nyhetene og legene og forskerne som uttaler seg fremfor rykter og fiktive rapporter og artikler basert på fake News så finner du all grunn til å stole på vaksinen. Moderatorene gjør en god jobb ved å sensurere dette fordi verden er avhengig av at vi vaksinerer oss. Bivirkninger som isolasjon, død, mishandling, psykisk sykdom er sabla mye verre!! Endret 9. juli 2021 av MapleSirup 3
Gjest Vintermorgen Skrevet 9. juli 2021 #14 Skrevet 9. juli 2021 Ryddet for spekulasjoner. Vintermorgen, mod
Den Sagnomsuste Skrevet 9. juli 2021 #15 Skrevet 9. juli 2021 TheTrollHunter skrev (24 minutter siden): Bivirkningene etter covid-19 er mye skumlere. Har flere kolleger som hadde det i begynnelsen av 2020, og de sliter fortsatt med pusten, søvnen, utmattelse, vonde bein, hodepine, talevansker, hukommelsen etc. Dette er unge mennesker under 45 år uten underliggende sykdommer. Skummelt De er tjukke ikkesant? Fedme er jo som kjent en risikofaktor i forbindelse med Covid19... 2
miss spjåk Skrevet 9. juli 2021 #17 Skrevet 9. juli 2021 lille pille skrev (7 timer siden): Jeg lurer på hva som blir rapportert inn, men finner ingen konkrete tall og vi hører ikke noe om det. H 80% av alle bivirkninger vedr. medisiner aldri blir mottatt. For vaksiner er tallet antagelig lavere. Jeg tviler ikke på tallet, da jeg har jobbet med systemsvikt. Har du god helse går det bra for flertallet. Føles det riktig så tar du vaksinen. Med mottatt mener de at bivirkningene personer opplever aldri når helsemyndighetene som skal registrere. Prosessen stopper i mange ledd. Noen kobler ikke bivirkningen til medisinen. Som slektningen din. Noen er redd legen vil avvise det. Noen greier ikke logge seg inn på HelseNorge engang for å rapportere.. Du er teknisk amatør, har sterk dysleksi eller ligger nede for telling nettopp pga den alvorlige bivirkningen. Det blir satt på vent. For livet går for mange. Moren din har kreft, ungen din blir mobbet, du er midt i en skilsmisse. Det nye helseproblemet du aldri har hatt (en reell bivirkning) gjør det ikke bedre. Men du rekker ikke nevne dette for legen for astmaen til sønnen din er viktigere å nevne for legen i de 20 min du har til rådighet. 😄 Har hatt sterke bivirkninger av medisiner som jeg aldri rapporterte selv. Virkelig ille. Rapporte jeg, nei.. 3
Aorta Skrevet 9. juli 2021 #18 Skrevet 9. juli 2021 TheTrollHunter skrev (1 time siden): Bivirkningene etter covid-19 er mye skumlere. Har flere kolleger som hadde det i begynnelsen av 2020, og de sliter fortsatt med pusten, søvnen, utmattelse, vonde bein, hodepine, talevansker, hukommelsen etc. Dette er unge mennesker under 45 år uten underliggende sykdommer. Skummelt Alt dette kan man også få etter vaksinen. Men man vet ikke hvem som får det eller ikke. Det oppdager man når man har tatt vaksinen.. 5
MorTil2 Skrevet 9. juli 2021 #19 Skrevet 9. juli 2021 (endret) MorTil2 skrev (2 minutter siden): Endret 9. juli 2021 av MorTil2 1
ErGlad Skrevet 9. juli 2021 #20 Skrevet 9. juli 2021 (endret) Rapportering av bivirkninger baserer seg på tillitt. At man har tillitt til hver eneste innbygger som tar vaksinen, og helsepersonell. Tillitten går ut på at de melder i fra når de mistenker det er en bivirkning av vaksinen. Ingen vaksiner er uten bivirkninger, da hadde vi ikke hatt vaksiner i det hele tatt. TS, du får selv vurdere i hvilken grad du har tillitt til overnevnte grupper. Endret 9. juli 2021 av Visum 1
Anbefalte innlegg