Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er mange som har søkt på utdanning. Har dere planlagt hvordan studiehverdagen skal se ut? Selvfølgelig kommer det an på fag, timeplan og øvrig liv. Jeg er førstegangsstudent og vil høre erfaringer?

Takk på forhånd 

Anonymkode: 7158a...2a4

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp inn pensum tidlig og begynn med lesningen allerede ved semesterstart. Planlegg dagene og ukene dine i god tid. Dersom du har en innlevering bør du få den overstått i forkant heller enn i siste liten. Gjør du dette vil du få en avslappet og trivelig studietilværelse 👍 

Eksamen bør du ikke ofre en tanke før det gjenstår et par uker til datoen. Da kan det være lurt å repetere stoffet. Dette kan gjøres på flere måter. Les deg opp på nettet for tips. Dersom du har hjemmeeksamen er pugging mindre viktig enn oversikt over hva som står skrevet hvor. Ved hjemmeeksamen trenger man å vite hvor man skal finne hva. Lykke til 👍

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Angående pensum: hos oss har dette noen ganger endret seg tett opptil studiestart. Derfor er det ikke alltid lurt å kjøpe (dyre) bøker før du helt sikkert vet at den skal brukes. Noe pensum har vi også fått tilgang til på nett (kompendium). Men oppfordringen om å lese jevnt og trutt støtter jeg. Start første uka, selv om det er fadderuke og mye som skjer.

Legg inn fridager hvor du ikke gjør noe skolerelatert. Meld deg inn i ett eller annet sosialt via samskipnaden eller faget ditt. Studentidretten starter tidlig med prøvespill og uttak og det er noe du vil være med på, så sjekk ut dette. Har du mulighet til å flytte inn i boligen tidlig er dette gunstig. Da slipper du å stå i kø på IKEA sammen med halve byen... 

Ellers bør du markere i kalenderen viktige datoer for semesteret, melde deg på kollokviegrupper om dette blir tilbudt og ta vær med sosialt tidlig. Det er ikke sikkert du ender opp som nære venner av de på faddergrupps, men det er alltid fint å ha et kjent fjes og noen å si hei til i forelesningen. I fadderuke er alle like nye og usikre, og det er en lavere barriere for å slenge seg med i en samtale. Eller du kan si hei til sidemannen på forelesning og spør litt rundt studiene og praten er i gang. Det kan bli et langt semester om du føler du ikke henger med sosialt tidlig. Syns du det er vanskelig å ta kontakt, så husk at alle er i samme båt! 

Anonymkode: 7c5cb...ded

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

husk at alle er i samme båt! 

Titanic

  • Liker 1
Skrevet

Ja, planen er allerede lagt. Jeg jobber fulltid og studerer fulltid++, så det er viktig å legge opp til hverdager som flyter best mulig. Jeg setter alltid av dedikert tid etter arbeidstid, samt på søndagene. Tar alltid fri lørdag. Jeg opplever det best å studere intensivt, framfor veldig lange økter. 

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (4 minutter siden):

Ja, planen er allerede lagt. Jeg jobber fulltid og studerer fulltid++, så det er viktig å legge opp til hverdager som flyter best mulig. Jeg setter alltid av dedikert tid etter arbeidstid, samt på søndagene. Tar alltid fri lørdag. Jeg opplever det best å studere intensivt, framfor veldig lange økter. 

Videreutdanning eller skifter du yrke? Det er vanlig at folk endrer til f.eks. å jobbe på deltid dersom de ikke har behov for pengene.

Anonymkode: 7c48c...faa

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Videreutdanning eller skifter du yrke? Det er vanlig at folk endrer til f.eks. å jobbe på deltid dersom de ikke har behov for pengene.

Anonymkode: 7c48c...faa

Jeg skifter faktisk yrkesretning nå i august, da går jeg over fra en jobb i finans/IT-bransjen til å være lektor/lærer. Men jeg studerer primært både for å styrke kompetanse og fordi det er gøy. 15 av studiepoengene i høst er jeg nødt til å ta, for det er forutsetningen for jobben jeg begynner i. Jeg har allerede en mastergrad, så jeg kvalifiserer som lektor, men jeg ferdigstiller også lærerutdanningen og skal i høst levere bacheloroppgaven min (det er de siste 15 stp).

Utover det tar jeg en mastergrad i informatikk og tar noe fordypning i programmeringsdidaktikk, religion m.m. Tar rundt 60 stp per semester ved siden av fulltidsjobb.

Så, en blanding kan man jo si. :) 

Endret av SPOCA
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (1 minutt siden):

Jeg skifter faktisk yrkesretning nå i august, da går jeg over fra en jobb i finans/IT-bransjen til å være lektor/lærer. Men jeg studerer primært både for å styrke kompetanse og fordi det er gøy. 15 av studiepoengene i høst er jeg nødt til å ta, for det er forutsetningen for jobben jeg begynner i. Jeg har allerede en mastergrad, så jeg kvalifiserer som lektor, men jeg ferdigstiller også lærerutdanningen og skal i høst levere bacheloroppgaven min (det er de siste 15 stp).

Utover det tar jeg en mastergrad i informatikk og tar noe fordypning i programmeringsdidaktikk, religion m.m. Tar rundt 60 stp per semester ved siden av fulltidsjobb.

Så, en blanding kan man jo si. :) 

Du er jo helt rå! Lykke til. Jeg kjenner en på mitt universitet som tok flere mastergrader om gangen og jobbet fulltid ved siden av, han var dog. et "supergeni" som er vanskelig å sammenligne seg med. Selv er jeg fornøyd med mine 30 studiepoeng i semesteret med deltidsjobb. Men jeg tror ikke alle har anlegg for å jobbe så my og så hardt. :) 

Hvorfor master i Informatikk når du blir lærer? Er det bare for interessen sin del? 

Anonymkode: 7c48c...faa

  • Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du er jo helt rå! Lykke til. Jeg kjenner en på mitt universitet som tok flere mastergrader om gangen og jobbet fulltid ved siden av, han var dog. et "supergeni" som er vanskelig å sammenligne seg med. Selv er jeg fornøyd med mine 30 studiepoeng i semesteret med deltidsjobb. Men jeg tror ikke alle har anlegg for å jobbe så my og så hardt. :) 

Hvorfor master i Informatikk når du blir lærer? Er det bare for interessen sin del? 

Anonymkode: 7c48c...faa

Takk. :) 

Jeg er virkelig ikke et supergeni, vil bare understreke det. Men noe skjedde etter jeg fylte 30, etter at jeg hadde hatt rundt 5 år med pause fra studier.

Jeg strevde meg gjennom bachelor/masteren i språk i 20-åra, og fikk ikke akkurat superkarakterer den gang jeg var primært student. Jeg hoppet også av lærerutdanninga (før jeg tok bachelor/master), rett før jeg var ferdig. Jeg fikk fulltidsjobb mens jeg skrev mastergraden (som jeg har fullført), og valgte å ikke studere på flere år. Orket ikke, hatet å studere og hadde fått nok.

Men, da jeg bikka 33-34 år så merket jeg at jeg trengte noe mer. Jeg ble bare sittende å se på Netflix og hjernen liksom døde hen etter å ha vært ferdig på jobb klokka 16. Og etter hvert fikk jeg lyst til å gjøre noe mer. Prøvde meg på bedriftsøkonomi via nettet, som gikk høvelig bra, og så begynte jeg altså å ta emner for å fullføre lærerutdanninga, hvilket jeg altså har gjort det siste året.

Læreryrket er drømmen for meg, så jeg har selvfølgelig hatt en ekstrem motivasjon det siste året, og det hjelper jo. Da jeg studerte i første omgang var jeg drittlei. Jeg studerte veldig lite effektivt, klarte knapt 30 stp i halvåret og jobbet ca 50% ved siden av studiene. Men det er noe med å få noen års arbeidserfaring på baken, bli litt mer moden, få litt andre perspektiver og også lære en mer effektiv arbeidsmetodikk. Dette med å bli mer effektiv kan jeg takke arbeidslivet for tror jeg, for jeg har hatt en jobb som har krevd nettopp det. Og det er jeg veldig glad for.

Uansett, jeg begynte målrettede studier i fjor, og da merket jeg at det løsnet skikkelig. Men, jeg visste også det at skulle jeg få jobb som lærer måtte jeg ha noe å vise til. Lærerutdanningen var "utdatert" og jeg hadde lite erfaring. Så derfor har jeg tatt mer faglig påfylling, både for å være bedre rustet, friske opp det jeg har lært tidligere og samtidig kunne stå sterkere i konkurranse med andre.

Informatikk tar jeg både fordi det er av interesse, men også fordi jeg har valgt å studere IKT/IT for lærere, og skal jobbe mye med IT-satsningen til skolen. Og jeg ble litt bitt av basillen må jeg innrømme. :) 

Nok om meg. Du skal selvfølgelig være fornøyd med dine 30 stp i semesteret ved siden av deltidsjobb. Selvfølgelig skal du være det! :)

Endret av SPOCA
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (20 minutter siden):

Takk. :) 

Jeg er virkelig ikke et supergeni, vil bare understreke det. Men noe skjedde etter jeg fylte 30, etter at jeg hadde hatt rundt 5 år med pause fra studier.

Jeg strevde meg gjennom bachelor/masteren i språk i 20-åra, og fikk ikke akkurat superkarakterer den gang jeg var primært student. Jeg hoppet også av lærerutdanninga (før jeg tok bachelor/master), rett før jeg var ferdig. Jeg fikk fulltidsjobb mens jeg skrev mastergraden (som jeg har fullført), og valgte å ikke studere på flere år. Orket ikke, hatet å studere og hadde fått nok.

Men, da jeg bikka 33-34 år så merket jeg at jeg trengte noe mer. Jeg ble bare sittende å se på Netflix og hjernen liksom døde hen etter å ha vært ferdig på jobb klokka 16. Og etter hvert fikk jeg lyst til å gjøre noe mer. Prøvde meg på bedriftsøkonomi via nettet, som gikk høvelig bra, og så begynte jeg altså å ta emner for å fullføre lærerutdanninga, hvilket jeg altså har gjort det siste året.

Læreryrket er drømmen for meg, så jeg har selvfølgelig hatt en ekstrem motivasjon det siste året, og det hjelper jo. Da jeg studerte i første omgang var jeg drittlei. Jeg studerte veldig lite effektivt, klarte knapt 30 stp i halvåret og jobbet ca 50% ved siden av studiene. Men det er noe med å få noen års arbeidserfaring på baken, bli litt mer moden, få litt andre perspektiver og også lære en mer effektiv arbeidsmetodikk. Dette med å bli mer effektiv kan jeg takke arbeidslivet for tror jeg, for jeg har hatt en jobb som har krevd nettopp det. Og det er jeg veldig glad for.

Uansett, jeg begynte målrettede studier i fjor, og da merket jeg at det løsnet skikkelig. Men, jeg visste også det at skulle jeg få jobb som lærer måtte jeg ha noe å vise til. Lærerutdanningen var "utdatert" og jeg hadde lite erfaring. Så derfor har jeg tatt mer faglig påfylling, både for å være bedre rustet, friske opp det jeg har lært tidligere og samtidig kunne stå sterkere i konkurranse med andre.

Informatikk tar jeg både fordi det er av interesse, men også fordi jeg har valgt å studere IKT/IT for lærere, og skal jobbe mye med IT-satsningen til skolen. Og jeg ble litt bitt av basillen må jeg innrømme. :) 

Nok om meg. Du skal selvfølgelig være fornøyd med dine 30 stp i semesteret ved siden av deltidsjobb. Selvfølgelig skal du være det! :)

Jeg tror bare du fikk fornyet din vilje/motivasjon til å gjennomføre studiene! Det er veldig mange som sliter i ung alder og som ikke klarer å få gjennomført studiene sine, og jeg tror det er viktig at vi fokuserer mer på slike personer spesielt nå som covid-19 er på ferde. Ett tips fra meg til andre er å studere på hybel, der møtte jeg mange flinke folk som hjalp meg gjennom studiene og var veldig hyggelige å ha kontra det å bare bo alene i studio. Det er særdeles viktig å ha motivasjon, ellers kan det føles poengløst og da mister man ønsket om å studere videre. Sørg for å forsøke å sosialisere med de du bor med, og ikke bare at det blir til en situasjon der alle er på rommene hele tiden og nesten ikke har kontakt med hverandre!

Jeg er heller ikke en superstudent. Jeg har alt fra E-karakter i Exphil, til mange C-karakterer og noen få A- og B-karakterer i fag jeg virkelig likte 😊 Exphil tok vi første semester, og nå i ettertid angrer jeg noe sinnsykt på hvor dårlig jeg studerte! Men det var en kombinasjon av dårlig erfaring og emne jeg likte dårlig.

Det er mange som ikke klarer å fullføre selv om de nesten er ferdig, og jeg kjenner bl.a. en venn som nå er ett år på overtid med bacheloren, det synes ikke jeg er noe bra. Jeg har selv vært "drittlei", men det som driver meg til å fullføre er at jeg skal jobbe med noe jeg virkelig liker og at det er mange av fagene som er gøy. Jeg har ofte noen fag jeg virkelig liker og får C/B/A i og noen fag jeg ikke liker og får lavere enn C karakter i. Mitt tips her er å ikke studere noe du ikke brenner for. Hvis du bare studerer noe for penger, eller er usikker på valgene - så burde du bytte retning etter et halvt år eller ett år, evt. kan du også gjøre det etter bachelor hvis du finner ut av det år 2. Det er veldig viktig at man jobber med noe man har lyst til å gjøre, ellers er det poengløst å studere.

Til sist vil jeg si at jeg håper du blir en flink lærer! Vi trenger gode lærere, når jeg sliter med studiene tenker jeg alltid tilbake til min ungdomsskolelærer i matematikk. Hun lærte oss mye mer enn bare matte, bl.a. studieteknikker og hvordan hun kom seg gjennom universitetet når hun fortalte oss om eksamen. Det er på grunn av henne at jeg nå har kommet meg til min drømmestudie da hun veiledet meg om å ta studiespesialisering på videregående og hun må ha vært verdens flinkeste lærer i mine øyne! :)  Jeg har dessverre møtt mange lærer som virker umotiverte eller er veldig dårlig i opplegget de gir oss, med det resultatet at mange studenter får dårlig karakter og blir umotiverte.

Anonymkode: 7c48c...faa

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror bare du fikk fornyet din vilje/motivasjon til å gjennomføre studiene! Det er veldig mange som sliter i ung alder og som ikke klarer å få gjennomført studiene sine, og jeg tror det er viktig at vi fokuserer mer på slike personer spesielt nå som covid-19 er på ferde. Ett tips fra meg til andre er å studere på hybel, der møtte jeg mange flinke folk som hjalp meg gjennom studiene og var veldig hyggelige å ha kontra det å bare bo alene i studio. Det er særdeles viktig å ha motivasjon, ellers kan det føles poengløst og da mister man ønsket om å studere videre. Sørg for å forsøke å sosialisere med de du bor med, og ikke bare at det blir til en situasjon der alle er på rommene hele tiden og nesten ikke har kontakt med hverandre!

Jeg er heller ikke en superstudent. Jeg har alt fra E-karakter i Exphil, til mange C-karakterer og noen få A- og B-karakterer i fag jeg virkelig likte 😊 Exphil tok vi første semester, og nå i ettertid angrer jeg noe sinnsykt på hvor dårlig jeg studerte! Men det var en kombinasjon av dårlig erfaring og emne jeg likte dårlig.

Det er mange som ikke klarer å fullføre selv om de nesten er ferdig, og jeg kjenner bl.a. en venn som nå er ett år på overtid med bacheloren, det synes ikke jeg er noe bra. Jeg har selv vært "drittlei", men det som driver meg til å fullføre er at jeg skal jobbe med noe jeg virkelig liker og at det er mange av fagene som er gøy. Jeg har ofte noen fag jeg virkelig liker og får C/B/A i og noen fag jeg ikke liker og får lavere enn C karakter i. Mitt tips her er å ikke studere noe du ikke brenner for. Hvis du bare studerer noe for penger, eller er usikker på valgene - så burde du bytte retning etter et halvt år eller ett år, evt. kan du også gjøre det etter bachelor hvis du finner ut av det år 2. Det er veldig viktig at man jobber med noe man har lyst til å gjøre, ellers er det poengløst å studere.

Til sist vil jeg si at jeg håper du blir en flink lærer! Vi trenger gode lærere, når jeg sliter med studiene tenker jeg alltid tilbake til min ungdomsskolelærer i matematikk. Hun lærte oss mye mer enn bare matte, bl.a. studieteknikker og hvordan hun kom seg gjennom universitetet når hun fortalte oss om eksamen. Det er på grunn av henne at jeg nå har kommet meg til min drømmestudie da hun veiledet meg om å ta studiespesialisering på videregående og hun må ha vært verdens flinkeste lærer i mine øyne! :)  Jeg har dessverre møtt mange lærer som virker umotiverte eller er veldig dårlig i opplegget de gir oss, med det resultatet at mange studenter får dårlig karakter og blir umotiverte.

Anonymkode: 7c48c...faa

Helt enig i alt du skriver her. :)

Og det håper og tror jeg også. Jeg gleder meg veldig til ny jobb, spesielt å få jobbe med de minste barna i skolen. Jeg elsker å jobbe med barn. Samtidig er jeg veldig ydmyk over det faktum at jeg får lov til å være med å forme våre små håpefulle. 

Jeg hadde en fantastisk lærer gjennom hele barneskolen, og det er hun som fikk meg til å ville bli lærer. Det er en slik lærer jeg vil være, som brenner for elevene med hele mitt hjerte. Mye av grunnen til at jeg også har studert er fordi jeg mener det er viktig for meg å finne egen læringsglede, nettopp for å kunne "finne den" og "gi den videre" til andre. Jeg elsker å lære, og jeg bare håper og tror at jeg vil kunne gi mine elever læringsglede, trygghet i seg selv og egne evner, og løfte dem opp slik at de blir den beste versjonen av seg selv. Alle barn har et potensiale, og det blir min jobb å finne og jobbe med det sammen med elevene.

Det sagt; det blir ingen enkel oppgave. Det blir utfordrende, men jeg er gjennomgående positiv og brenner for det jeg driver med. Så får jeg ta en dag av gangen. :)

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...