Gå til innhold

Til dere som har fått lån av husbanken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan dere fortelle litt om hvodan det gikk til?

Jeg lurer litt på:

Om du bor i stor by, liten by, utkantskommune, bygd?

Nytt bygg, gammelt bygg, leilighet?

Hvor høy prosent av egenkapitalen du hadde selv?

Hvilken betalingsevne du hadde -fast jobb, full jobb? Aap, ufør?

Har/hadde du mye gjeld?

Forklarte du noe om livet ditt i søknaden? Hvor mye vil de vite om deg?

Måtte du overbevise, eller gikk det ganske greit? 

Har tenkt å kontakte husbanken nå snart og er rastløs, synes det er skummelt, jeg har jo ikke spesielt god økonomi. Er på Aap nå, men har en underliggende sykdom som gjør at jeg kan få ufør. Planen er dog å få frilans-jobbene mine oppe å gå så mye at jeg sitter med minst 70% atbeid om ett års tid. Har tenkt å kjøpe mens jeg er på Aap, om jeg får lov. Har kun studielånet som gjeld. Har ca. 80% egenkapital. Boligen jeg ser på ligger i en fraflytningskommune så det er langt til "kaffen på hjørnet", kommer til å bruke lite med penger i hverdagen. Dette er en eldre bolig, og jeg ønsker å ta vare på den over mange år. Har desverre fått en litt spesiell fortid, jeg har kommet meg ut av en relasjon som ikke var så bra. Ønsker å "gjemme meg litt bort" i noen år, jobbe med hust, dyrke litt grønnsaker, drive med kreative hobbyer, reise å besøke venner innimellom og jobbe frilans hjemmefra med noe jeg allerede gjør fra før av. 

Anonymkode: 87bb6...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man får ikke lån på aap. Det telles ikke som inntekt fordi det ikke er en varig ytelse.

Anonymkode: 5faed...ef4

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man får ikke lån på aap. Det telles ikke som inntekt fordi det ikke er en varig ytelse.

Vel, ja, jeg vet jeg stiller dårlig -men siden jeg har en litt tøff underliggende kronisk sykdom som gjør at jeg kan søke ufør og få det fort (om jeg bestemmer meg for det) så tenkte jeg kanskje jeg kunne bli unntaket, håpet på det. Spesielt i en fraflytningskommune så håper jeg de kan gi litt mer slingringsmonn..! Husbanken operer jo noe mer på skjønn enn det vanlig bank gjør. Skal gjøre det jeg kan for å få opp jobbprosenten i løpet av det neste året da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å søke ufør er ingen garanti for innvilgelse, og det er lang behandlingstid. Både for å søke og selve behandlingstiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor i middels stor kommune. Fikk fullfinansiert hus til 3,5 mill. Vi hadde mye gjeld som vi betalte ned på, hadde dermed ikke mulighet til å spare opp egenkap. Vi fikk først nei, men pga bosituasjonen vi hadde når vi søkte fikk vi etterhvert ja. (Bodde i kjeller-leilighet med mye mugg og fukt, huseierene bråkte mye slik at barna ikke fikk sove, var ingen andre leiligheter å få tak i). 

Anonymkode: 9563b...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok dessverre nødt til å ha status som ufør i havn før du kan få innvilget. Kommunen skal ha ansatt en kontaktperson som også kal kunne veilede deg gjennom prosessen, La meg være den første til å være klar på at dette ikke alltid funker veldig godt i alle kommuner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg går på AAP, men fikk innvilget boliglån i lokalbanken min. Og fikk innvilget et tilskudd til EK, via kommunen, altså i Husbanken. Er vanskeligstilt og har inne søknad om ufør. Måtte også ha en del tilpasninger i boligen pga div funksjonsnrdsettelser.

Så det finnes unntak😇

Anonymkode: 7ff0b...2bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vel, ja, jeg vet jeg stiller dårlig -men siden jeg har en litt tøff underliggende kronisk sykdom som gjør at jeg kan søke ufør og få det fort (om jeg bestemmer meg for det) så tenkte jeg kanskje jeg kunne bli unntaket, håpet på det. Spesielt i en fraflytningskommune så håper jeg de kan gi litt mer slingringsmonn..! Husbanken operer jo noe mer på skjønn enn det vanlig bank gjør. Skal gjøre det jeg kan for å få opp jobbprosenten i løpet av det neste året da. 

Det er ikke sånn uføretrygd fungerer.Du har virkelig misforstått  Og uansett så får der ikke på AAp

Anonymkode: c3614...7e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.7.2021 den 0.16):

Det er ingen underliggende kronisk sykdom som medfører at du vil få uføretrygd fort hvis du bare bestemmer deg for det. Det er absolutt ikke sånn det fungerer. Og du har tydeligvis en ganske stor arbeidsevne likevel, når du skal jobbe 70 % frilans om et år. 

Anonymkode: e677e...e55

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.7.2021 den 10.23):

Jeg går på AAP, men fikk innvilget boliglån i lokalbanken min. Og fikk innvilget et tilskudd til EK, via kommunen, altså i Husbanken. Er vanskeligstilt og har inne søknad om ufør. Måtte også ha en del tilpasninger i boligen pga div funksjonsnrdsettelser.

Så det finnes unntak😇

Anonymkode: 7ff0b...2bc

Takk for svar!!  Jeg hadde håpet det fantes unntak -jeg har lyst til å finne et hus i en fraflytningskommune så jeg vet jeg har større sjangs da, er bare kjempenervøs for å søke! Hadde ikke tenkt på at jeg kunne søke tilskudd i tillegg ved behov, det skal jeg ta med meg. Har endel andre tilskudd jeg vil søke om, men det handler mer om å ta vare på eldgammelt hus og gå over til fornybar energi osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.7.2021 den 5.57):

Det er ingen underliggende kronisk sykdom som medfører at du vil få uføretrygd fort hvis du bare bestemmer deg for det. Det er absolutt ikke sånn det fungerer. Og du har tydeligvis en ganske stor arbeidsevne likevel, når du skal jobbe 70 % frilans om et år. 

Anonymkode: e677e...e55

Det er ikke jeg som har sagt at jeg kan søke, det er legene mine. Det er jeg som ikke vil, ikke om jeg klarer det uten -men jo, når jeg "gir opp" så kan jeg det, og fordi sykdommen min mest sannsynlig bare vil bli verre så er det uansett noe som det er stor sannynlighet for at jeg må gjøre i fremtiden, om jeg danikke klarer å fikse noenswlv som sagt.

Og når det kommer til arbeidsevne, -målet mitt er å omskolere meg om til en jobb jeg kan gjøre utelukkende via pc'n hjemme. Jeg har en fysisk, kronisk sykdom som gjør at jeg ikke kan ha en fysisk jobb. Jeg vet aldri når jeg våkner og er ute av stand til å røre på meg eller har så mye smerter at jeg bare klarer å konsentrere meg om det. Ingen arbeidsgiver vil ha en ansatt som ringer flere ganger i uken og sier "sorry, i dag er jeg for syk" 

Men, det jeg kan gjøre er altså å forsøke å se om jeg kan omskolere meg til en jobb som jeg kan gjøre frilans, hjemme, foran pc'n. Det er en sjangs å ta, men det er det jeg ønsker. 

Det betyr også at det er ganske heftig av meg å ønske et gammelt hus som trenger mye arbeid, men igjen, målet er å kunne ta en ting om gangen veldig sakte. 

Den ene sykepleieren min kaller meg "tøff" og mener at jeg skal vite at jeg har mulighet for ufør i "bakhånd" selv om jeg prøver å unngå det. Det må vel være lov å prøve tenker jeg, er vel bedre det enn å legge seg ned å ikke følge noen drømmer i det hele tatt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om jeg da ikke kan fikse noe selv som sagt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Takk for svar!!  Jeg hadde håpet det fantes unntak -jeg har lyst til å finne et hus i en fraflytningskommune så jeg vet jeg har større sjangs da, er bare kjempenervøs for å søke! Hadde ikke tenkt på at jeg kunne søke tilskudd i tillegg ved behov, det skal jeg ta med meg. Har endel andre tilskudd jeg vil søke om, men det handler mer om å ta vare på eldgammelt hus og gå over til fornybar energi osv. 

Du er nødt til å bo i kommunen før du i det hele tatt kan søke om husbanklån i kommunen! Flere kommuner har også krav om et visst antall år som innbygger før de innvilger husbanklån…

Anonymkode: ee2ea...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er nødt til å bo i kommunen før du i det hele tatt kan søke om husbanklån i kommunen! Flere kommuner har også krav om et visst antall år som innbygger før de innvilger husbanklån…

Anonymkode: ee2ea...378

Dette stemmer ikke for alle kommuner, det vet jeg, har snakket med noen kommuner om dette, og lest endel på noen kommuners nettsteder. Noen ønsker bare at du skal ha tilhørighet på den måten at du har nærere venner i området, så jeg ser meg rundt der jeg har nettverk ikke så langt unna. Jeg har studert i et av områdene jeg kikker, så der har jeg flere kjente og jeg har en relasjon til området. 

Men bare for å ha sagt det: Selbu kommune tok en avgjørelse i januar på at de skulle gjøre det lettere å folkeregistrere seg i hytte/fritidsbolig, i Ålen kommune ønsker de sårt alle velkomne. Fraflytningskommuner vil ha mer folk!! I tilflytningskommuner eller i kommuner hvor de balanserer på eggen er det mer vanskelig. Det er mange kommuner i hele landet som sårt bare vil ha flere folk til bygda, bedre det enn at hus står timme og råtner på rot, -og da betyr det ikke så mye om du kommer fra nord eller sør eller utland. 

Jeg lever i håpet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er ikke jeg som har sagt at jeg kan søke, det er legene mine. Det er jeg som ikke vil, ikke om jeg klarer det uten -men jo, når jeg "gir opp" så kan jeg det, og fordi sykdommen min mest sannsynlig bare vil bli verre så er det uansett noe som det er stor sannynlighet for at jeg må gjøre i fremtiden, om jeg danikke klarer å fikse noenswlv som sagt.

Og når det kommer til arbeidsevne, -målet mitt er å omskolere meg om til en jobb jeg kan gjøre utelukkende via pc'n hjemme. Jeg har en fysisk, kronisk sykdom som gjør at jeg ikke kan ha en fysisk jobb. Jeg vet aldri når jeg våkner og er ute av stand til å røre på meg eller har så mye smerter at jeg bare klarer å konsentrere meg om det. Ingen arbeidsgiver vil ha en ansatt som ringer flere ganger i uken og sier "sorry, i dag er jeg for syk" 

Men, det jeg kan gjøre er altså å forsøke å se om jeg kan omskolere meg til en jobb som jeg kan gjøre frilans, hjemme, foran pc'n. Det er en sjangs å ta, men det er det jeg ønsker. 

Det betyr også at det er ganske heftig av meg å ønske et gammelt hus som trenger mye arbeid, men igjen, målet er å kunne ta en ting om gangen veldig sakte. 

Den ene sykepleieren min kaller meg "tøff" og mener at jeg skal vite at jeg har mulighet for ufør i "bakhånd" selv om jeg prøver å unngå det. Det må vel være lov å prøve tenker jeg, er vel bedre det enn å legge seg ned å ikke følge noen drømmer i det hele tatt! 

Det funker fortsatt ikke sånn! Synes jeg ser det «Hey jeg ønsker meg lån så da tenker jeg bare at jeg tropper opp på nav og går ut derfra som uføretrygdet» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg fikk fullfinansiert en nøktern bolig for noen år siden. Jeg var uten egenkapital. Jeg hadde imidlertid full fast jobb.

Jeg valgte å refinansiere til vanlig bank etter noen år når boligen var steget i verdi fordi betingelsene knyttet til boliglånet fra kommunen forhindret refinansiering slik at jeg kunne bake inn forbruksgjeld. Det var uansett ikke slik at jeg hadde behov for en fullfinansiering fra kommunen lenger siden det å komme inn i boligmarkedet løste problemet mitt.

Jeg ble boende i boligen i 7 år før jeg solgte.

Endret: vil bare legge til at her er det et absolutt krav at man bor i kommunen når man søker. Bergen kommune ønsker ikke å hjelpe nabokommunenes innbyggere.

Betjeningsevne og -vilje er en forutsetning for å få det kommunale lånet, det samme er at boligen er nøktern. Man må også bo i den selv.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det funker fortsatt ikke sånn! Synes jeg ser det «Hey jeg ønsker meg lån så da tenker jeg bare at jeg tropper opp på nav og går ut derfra som uføretrygdet» 

Men hvem er det som har sagt at det funker slik du sier??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvem er det som har sagt at det funker slik du sier??

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan få ufør? Dersom det var så sikkert, så hadde du fått ufør allerede. Du får ikke uføretrygd om du kan jobbe 70%, du må være minst 50% ufør. Du får heller ikke lån fra husbanken på AAP.

Anonymkode: c563e...a5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Eller rettere sagt, hvem er det som har sagt at jeg skal gjøre ting på den måten du sier? Alt jeg sier er at jeg er på Aap, og skal ikke ut i arbeidstrening eller lignende på grunn av sykdom, det er sjangs for at jeg blir ufør i fremtiden. Jeg vil forsøke å selv få en inntekt som ikke er begrenset av min fysiske tilstand før den tid slik at jeg slipper. Klarer jeg ikke å få til inntekt selv, så jo, da har jeg mulighet til å søke ufør og jeg vet at jeg vil komme igjennom enklere enn mange andre som ikke har en diagnose som er så klar som min. Jeg ønsker ikke å bli ufør, det er jo litt av poenget her, men det er jo fint å vite at det eksisterer et sikkerhetsnett -og det er ikke jeg som presenterer det sikkerhetsnettet for meg selv ut av det blå, det er de som er behandlere rundt meg i situasjonen min som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...