Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For mange år siden havnet vi midt i en fødsel på Coop Hypermarked. En fødende hvor vannet gikk spontant, tok fire skritt så startet storseier. Ambulanse rakk akkurat frem, og mellom håndklær og kjøkkenkluter ble det født et barn. Kan ikke ha tatt mer enn 20 minutt (men jeg kan huske feil, er mange år siden!) 

Anonymkode: 67721...8e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hjemme i senga , skjønte kjapt at vi ikke kunne rekke sykehuset (20 min unna). 

Anonymkode: 13fb8...321

AnonymBruker
Skrevet

Ikke meg, men læreren min fødte i oppkjørselen hjemme med førstemann og i resepsjonen på skolen(vgs) med nr. 2 🙈

Anonymkode: 35ae2...b0f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På badet hjemme, grytidlig på morgenen. Mannen tok imot. Ambulansen kom to minutter etter at barnet var ute. 

Anonymkode: df622...c66

AnonymBruker
Skrevet

I campingvogna i Sverige. 
Faren var og møtte ambulansen, så tok i mot henne selv. Våknet av litt murringer i magen ca 15 min før hin ble født.

Anonymkode: 9c77f...0a9

AnonymBruker
Skrevet

Hjemme på sofaen 🙃

Anonymkode: fbe77...103

AnonymBruker
Skrevet

Dette er min store bekymring i svangerskapet 😳 vil helst rekke sykehuset 

Anonymkode: 9ae05...ca0

AnonymBruker
Skrevet

Vi var på vei til sykehuset da jeg ba mannen min stoppe på nærmeste bensinstasjon, da jeg kjente at babyen kom. Han fikk stoppet rett foran inngangsdøren på bensinstasjonen og babyen kom ett minutt etter. I det store og det hele en fin opplevelse og på ingen måte traumatisk.

Anonymkode: 71c2d...447

AnonymBruker
Skrevet

På en avkjørsel på bilveien. Hadde 40 min kjørevei til sykehuset, men det var ikke sjangs. Etter 20 min måtte vi ringe sykehuset og si at vi ikke kom til å rekke det. Mannen tråkket ned gassen og ville selvsagt klare det, men jeg brølte "Stooooopp!! Han kommer NÅ!!". Så da måtte han bare kjøre av veien, løp rundt bilen, rev opp døren min der jeg var i en slags sittestilling med buksa på knærne og babyen kom skliende ut i en forrykende fart. Mannen klarte akkurat å ta han i mot... Glad jeg ikke rakk å tenke der og da hvor skummelt det var. Det var bitende kaldt midtvinters. Hadde heldigvis fødebaggen med i bilen så kunne kle på baby lue og pledd. Føltes som en evighet, men tok ca. 7 min egentlig bare før ambulansen kom. Utrolig rart å sitte sånn med baby i armene... navnestrengen hang jo fast i meg ennå og alt.

Anonymkode: eb242...450

AnonymBruker
Skrevet

Hjemme i senga vår :) Hadde 1,5 times reisevei, og stormrier. Vi har følgeordning, og da jordmor kom til oss 15 min etter første tegn var åpningen 6 cm - så hun sa med én gang at «her blir det ikke noe sykehus nei!» 😅 Hun mente det var bedre for alle parter å føde hjemme kontra under transport. Jeg er HELT enig. Ambulansen kom da pressriene startet - og jordmor var som sagt alt der - så jeg følte meg helt trygg. 

Anonymkode: 8900e...e76

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette er min store bekymring i svangerskapet 😳 vil helst rekke sykehuset 

Anonymkode: 9ae05...ca0

Det er faktisk mye mindre risiko for inngrep som klipping etc når du føder av deg selv. Ikke vær redd

Anonymkode: 3050f...3ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er faktisk mye mindre risiko for inngrep som klipping etc når du føder av deg selv. Ikke vær redd

Større dødelighet for mor og barn når fødsler forekommer prehospitalt. Likevel er det jo, som du nevner, ofte de som føder "enkelt" og raskt som føder før de kommer fram. Derfor går det vanligvis bra. 

Anonymkode: 7c329...0a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Større dødelighet for mor og barn når fødsler forekommer prehospitalt. Likevel er det jo, som du nevner, ofte de som føder "enkelt" og raskt som føder før de kommer fram. Derfor går det vanligvis bra. 

I Norge er den dødeligheten MIIIIIIINIIIIIIMAL. Risiko for unødvendige inngrep på sykehus derimot, KOOOOLOSAAL.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det handler ofte ikke om de som føder «enkelt og raskt» før de kommer frem, men at de har fått være hjemme lenge nok i et oxytocin-fremkallende miljø (hjemme) på egne premisser, som gjør at fødselen har fått gå sin egen gang uten forstyrrelser. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I Norge er den dødeligheten MIIIIIIINIIIIIIMAL. Risiko for unødvendige inngrep på sykehus derimot, KOOOOLOSAAL.

Det er vel kanskje fordi de fleste i dag føder på sykehus, og de som føder hjemme er de med ukompliserte svangerskap som har ukompliserte fødsler bak seg. 

Anonymkode: c92ce...a0e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er vel kanskje fordi de fleste i dag føder på sykehus, og de som føder hjemme er de med ukompliserte svangerskap som har ukompliserte fødsler bak seg. 

Anonymkode: c92ce...a0e

Det er ikke snakk om folk som aktivt velger å føde hjemme. Andregangsfødende ender oftere opp med å føde hjemme/på vei til sykehuset, fordi de forbereder seg bedre enn til første fødsel og kan dermed ha en helt annen ro, visuliseringsteknikk og dermed høyere smerteterskel før de anser at riene er veldig sterke. Da går fødselen ofte fortere fordi det er ingen forstyrrelser av oxytocinet som innleggelse på sykehuset jo er, lavere stressfaktor som gjør at adrenalin ikke blokkerer oxytocin osv. 

Mange ringer sykehuset tidlig, men får beskjed om å vente fordi de er så rolige gjennom riene. Dermed ender de opp med å føde før de kommer frem.

Kan feks lese flere slike eksempler på Positiv Fødsel sine sider.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, jeg fødte nylig. Stormrier og rask fødsel.. babyen min ble stresset av den raske fremgangen… hadde svært rask puls.. hadde vel aldri blitt oppdaget hjemme.. måtte på nyfødtintensiv etter fødsel.. skjønte på de ansatte at det er ganske vanlig.. 

Anonymkode: f6c72...d67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...