Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har søkt hjelp fra husbanken til startlån og fikk avslag. Begrunnelsen var at dagpenger som en av oss går på er ingen sikker inntekt og at det kun gis til folk som er svært vannskeligstilte eks alenemødre,uføre,funksjonshemmede. Vi er ikke vannskeligstilte i den grad,men vi har barn som bør ha er fast bosted,vi er i stand til å betale et lån da vi har ganske høy husleie som gjør det umulig å spare noe til egenkapital. Jeg vet om flere par hvor begge er i jobb og ikke har noen spessielle utfordringer som har fått hjelp. De brukte også en dag på å behandle vår søknad det gikk svært fort for seg. Noen som har råd eller tips å komme med? Bør jeg klage eller er det lite vits?

Anonymkode: b59ec...6b1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere får ikke lån på dagpenger. Det er så enkelt som det. 

Anonymkode: 38cfb...72e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er dere ikke vanskeligstilte så får dere ikke startlån, spiller ingen rolle om dere kan vise til høy husleie som dere betaler. Og dagpenger er kun for en periode, har jo ikke garanti for å få fast jobb etter det. Dere får skaffe dere fast jobb begge to, så er det bare å spare, slik de fleste må. Og nei, ikke poeng å klage. Dere har ikke klagegrunnlag, uansett om dere mener dere har barn som trenger fast bopel, det er ikke en menneskerett å eie bolig. Jeg har jobbet med startlån, og utrolig mange som tror de innfrir krav bare fordi dem selv  syntes det

Anonymkode: 34f75...2a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dagpenger utgjør halvparten av inntekten, så får dere neppe innvilget lån. Husbanken gir lån til vanskeligstilte familier, og så lenge dere ikke er det, så stiller dere bakerst i køen. Det er mulig å få hjelp fra de, men ikke når dere ikke er vanskeligstilte og med dagpenger som halve inntekten. At dere betaler høy husleie som gjør det vanskelig å spare opp til egenkapital, tar ikke husbanken hensyn til, da dere faktisk om flytte, betale mindre i leie og spare mer. 

Anonymkode: bdb12...1a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vi har søkt hjelp fra husbanken til startlån og fikk avslag. Begrunnelsen var at dagpenger som en av oss går på er ingen sikker inntekt og at det kun gis til folk som er svært vannskeligstilte eks alenemødre,uføre,funksjonshemmede. Vi er ikke vannskeligstilte i den grad,men vi har barn som bør ha er fast bosted,vi er i stand til å betale et lån da vi har ganske høy husleie som gjør det umulig å spare noe til egenkapital. Jeg vet om flere par hvor begge er i jobb og ikke har noen spessielle utfordringer som har fått hjelp. De brukte også en dag på å behandle vår søknad det gikk svært fort for seg. Noen som har råd eller tips å komme med? Bør jeg klage eller er det lite vits?

Selvfølgelig ingen vist. Dere skulle ikke ha søkt i utganspunktet 

Anonymkode: 222f2...cc7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du får ikke startlån på dagpenger. Høy husleie er ikke grunn nok til å få startlån. Du kan velge å flytte, om så langt utenfor storbyen/sentrum, for å kunne spare opp penger. Man må faktisk ofre seg ved å bo dårlig, langt unna jobb osv i en periode for å spare penger. For jo, dere kan spare, om dere enten prioriterer sparing og skaffer deg et stramt budsjett eller ved å ofte noe og flytte til noe mindre, lavere standard eller lengre unna enn det som er ønskelig. For du har mulighet for det, om du virkelig vil.
Det er mange som leier som føler de kan betjene et lån. Men det gir det fortsatt ikke automatisk rett til å få verken startlån eller lån i vanlig bank. Det er ikke slik det fungerer. 

Det er ingen vits i å klage, du fyller ikke de grunnleggende kriteriene for å få startlån.

Anonymkode: 0de95...1a0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...