AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #1 Skrevet 8. juli 2021 Jeg vet ikke om det er lov å diskutere her, men det får evt fjernes igjen. Jeg har en venninne som tidligere i livet har vært veldig langt nede. Så har hun jobbet seg sakte men sikkert opp i livet igjen, helt til nå noe nytt har skjedd som har dratt henne langt ned i mørket, til den suicidale kjelleren. Hva sier man? Eller kan man ringe sykehus eller legevakt? Anonymkode: 70123...adb
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #2 Skrevet 8. juli 2021 Kommer an på. Det kan være veldig befriende å bare få lov til å snakke om mørket. Hvor mye tåler du? Det er bra å ha en venn å dele med men du må finne en balanse mellom å være der for henne og å beskytte deg selv - f.eks fra det følte ansvaret. Har hørt at man skal spørre om konkrete planer. Hvis hun har tilgjengelig metode og detaljerte tanker om hvordan det skulle skje, så ville jeg i din situasjon oppfordret henne til å ta kontakt med lege. Det vil hun trolig ikke ønske, siden hun "har svaret og eneste logiske løsning" men minn henne på at hun har vært langt nede før og så opplevd bedring - ikke stort annet du kan gjøre. Er det akutt fare, så forhør deg telefonisk med legevakt f.eks. De kan ta ansvaret for vurderingen på om det må reageres her og nå eller ei. ❤️ Anonymkode: 7d1a3...49e
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #3 Skrevet 9. juli 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Kommer an på. Det kan være veldig befriende å bare få lov til å snakke om mørket. Hvor mye tåler du? Det er bra å ha en venn å dele med men du må finne en balanse mellom å være der for henne og å beskytte deg selv - f.eks fra det følte ansvaret. Har hørt at man skal spørre om konkrete planer. Hvis hun har tilgjengelig metode og detaljerte tanker om hvordan det skulle skje, så ville jeg i din situasjon oppfordret henne til å ta kontakt med lege. Det vil hun trolig ikke ønske, siden hun "har svaret og eneste logiske løsning" men minn henne på at hun har vært langt nede før og så opplevd bedring - ikke stort annet du kan gjøre. Er det akutt fare, så forhør deg telefonisk med legevakt f.eks. De kan ta ansvaret for vurderingen på om det må reageres her og nå eller ei. ❤️ Anonymkode: 7d1a3...49e Takk for svar Jeg tåler litt og har spurt ganske direkte om hun ønsker ta livet av seg og hun har sånn jeg tolker det vært veldig ærlig tilbake. Jeg får grave litt mer Anonymkode: 70123...adb
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #4 Skrevet 9. juli 2021 Ring fastlegen eller legevakten for råd og hjelp. Anonymkode: 4bda1...34b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå