AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #1 Skrevet 8. juli 2021 Har et barn, og eneste mulighet for å få søsken er eggdonasjon. Personlig har jeg ingen utfordringer med dette, da jeg er helt trygg på at jeg vil føle meg som barnets mor og ha like sterk tilknytning til barnet som mitt biologiske barn. Likevel har jeg en del betenkeligheter og det er av hensyn til det eventuelle barnet. Vil det bli krevende for barnet å vite at det har en genetisk/biologisk mor og potensielt halvsøsken i et annet land? Noen som har erfaringer rundt dette som vil dele? Anonymkode: dcb90...780
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #2 Skrevet 8. juli 2021 Galskap slikt burde vært ulovlig. Dypt umoralsk Anonymkode: 8eee9...93a
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #3 Skrevet 8. juli 2021 Det vil nok variere like mye som hos donorbarn der det er sæd det er snakk om. Og adoptivbarn for den saks skyld. For noen er genetisk opphav viktig og noe de bruker mye tid og energi på å tenke på, for andre er det bare sånn livet deres er. Husk at ingen, donorbarn, adoptivbarn eller «vanlige» barn går gjennom barndommen og særlig ungdomsårene uten å ha sitt å stri med. Kan du tilby et barn et godt liv spiller det ingen rolle om du er biologisk mor eller ei. Anonymkode: 7d52f...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #4 Skrevet 8. juli 2021 Jeg tenker at mennesker som ikke har slitt med å få barn, kjent på slike følelser og sorg, bør være veldig varsomme med å komme med slike kommentarer som over her. Jeg skjønner deg godt jeg. Lykke til. Du er en sterk kvinne! Anonymkode: 6b6c6...f41 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #5 Skrevet 8. juli 2021 Av oppriktig nysgjerrighet - hva legges til grunn for å vurdere egg/sæddonasjon som umoralskt? Jeg har forståelse for at mange ikke synes dette er en god løsning, men er nysgjerrig på hva som legges i at det er umoralskt. Anonymkode: dcb90...780 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #6 Skrevet 8. juli 2021 Jeg har vært der du er nå. Fikk ett barn etter naturmetoden utrolig nok. Tok 12 år da. Så kom lengsel etter søsken. Er selv enebarn. Endte med eggdonasjon i Danmark. Fikk på første forsøk tvillinger. Ønsker deg lykke til med valget. Mine tvillinger er straks 12 år ❤ Anonymkode: 54732...0e5
zemer Skrevet 8. juli 2021 #7 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har vært der du er nå. Fikk ett barn etter naturmetoden utrolig nok. Tok 12 år da. Så kom lengsel etter søsken. Er selv enebarn. Endte med eggdonasjon i Danmark. Fikk på første forsøk tvillinger. Ønsker deg lykke til med valget. Mine tvillinger er straks 12 år ❤ Anonymkode: 54732...0e5 Trykker anonym. Send meg en pm om du vil. Mine vet hvordan de ble til. Ingen problemer så langt.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #8 Skrevet 8. juli 2021 Hvorfor ikke adoptere? Siden det ikke er så nøye at det er biologiske barn. Da kan du gi et vanskeligstilt barn et godt hjem, i stedet for å gå inn for å sette et barn ut i verden som ikke kommer til å kjenne sitt genetiske opphav. Anonymkode: 25933...17a 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #9 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor ikke adoptere? Siden det ikke er så nøye at det er biologiske barn. Da kan du gi et vanskeligstilt barn et godt hjem, i stedet for å gå inn for å sette et barn ut i verden som ikke kommer til å kjenne sitt genetiske opphav. Anonymkode: 25933...17a Å adoptere og benytte seg av eggdonasjon er helt forskjellige ting og forskjellige utgangspunkt, både for barnet og foreldrene. Når man adopterer ett barn blir det raskere «synlig» (som regel) at man ikke er biologisk i slekt, og det er ikke alle som er komfortabel med det og ønsker at det skal taes opp jevnlig. Barnet får også en helt annen bagasje med at det vet at sine biologiske foreldre ikke ØNSKET hen. Ved eggdonasjon vil etnisiteten være lik, og man går gravid og føder - så utad vil ingen mistenkte/lure på at barnet ikke er «ditt» biologisk. Barnet vil også ikke kjenne på den vonde følelsen av å ikke være ønsket. Man kan også velge åpen donor, slik at barnet kan ta kontakt med donor og få svar på spørsmål hen måtte ha. Så å si at det bare er å adoptere til noen som ønsker seg eggdonasjon er helt feil. Anonymkode: 2c9a9...bcf 6
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #10 Skrevet 8. juli 2021 Barnet kommer til å ligne en på annen kvinne. Og mannen din sitt sperm blir knyttet til en annen kvinnes egg. Så mannen din blir biologisk forent med en annen kvinne enn deg. Anonymkode: 734c1...d00 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #11 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Barnet kommer til å ligne en på annen kvinne. Og mannen din sitt sperm blir knyttet til en annen kvinnes egg. Så mannen din blir biologisk forent med en annen kvinne enn deg. Anonymkode: 734c1...d00 Men sæddonasjon er jo helt greit? Alle lesbiske par får jo barn på denne måten. Da er jo kona biologisk forent med en annen mann. Anonymkode: 6b6c6...f41 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #12 Skrevet 9. juli 2021 Å adoptere hadde absolutt vært et alternativ for oss, men dessverre er dette en langt mer tidkrevende og utfordrende prosess enn det mange tror. Har satt oss inn i mulighetene og det er en svært vanskelig prosess. Anonymkode: dcb90...780
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #13 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Barnet kommer til å ligne en på annen kvinne. Og mannen din sitt sperm blir knyttet til en annen kvinnes egg. Så mannen din blir biologisk forent med en annen kvinne enn deg. Anonymkode: 734c1...d00 Vel, det stemmer ikke alltid. Jeg har fått høre at minstemann ligner sin bror. Til og med at min datter ligner meg. Anonymkode: 54732...0e5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #14 Skrevet 9. juli 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Har et barn, og eneste mulighet for å få søsken er eggdonasjon. Personlig har jeg ingen utfordringer med dette, da jeg er helt trygg på at jeg vil føle meg som barnets mor og ha like sterk tilknytning til barnet som mitt biologiske barn. Likevel har jeg en del betenkeligheter og det er av hensyn til det eventuelle barnet. Vil det bli krevende for barnet å vite at det har en genetisk/biologisk mor og potensielt halvsøsken i et annet land? Noen som har erfaringer rundt dette som vil dele? Anonymkode: dcb90...780 Jeg har to biologiske voksne barn fra et tidligere forhold. Fikk de ganske ung. Jeg skal gjennom ivf / gjennom eggdonasjon i utlandet i sommer. Har tenkt nøye igjennom alt på forhånd. Vet at jeg kommer til å elske barnet som de to biologiske barna mine. Men tenker på hvordan det blir for et barn født via eggdonosjon. Vil den ønske å finne sin genetiske mor, potensielle halvsøsken osv. Men jeg tror også at barnet vil være veldig takknemlig for livet sitt. Uten mitt samtykke til eggdonasjonen så vil ikke barnet bli født. Barnet vil bli mottatt med kjærlighet. Barnet er etterlengtet. Min mann blir ihvertfall den genetiske far til barnet. Anonymkode: 83f80...cd1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #15 Skrevet 9. juli 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har to biologiske voksne barn fra et tidligere forhold. Fikk de ganske ung. Jeg skal gjennom ivf / gjennom eggdonasjon i utlandet i sommer. Har tenkt nøye igjennom alt på forhånd. Vet at jeg kommer til å elske barnet som de to biologiske barna mine. Men tenker på hvordan det blir for et barn født via eggdonosjon. Vil den ønske å finne sin genetiske mor, potensielle halvsøsken osv. Men jeg tror også at barnet vil være veldig takknemlig for livet sitt. Uten mitt samtykke til eggdonasjonen så vil ikke barnet bli født. Barnet vil bli mottatt med kjærlighet. Barnet er etterlengtet. Min mann blir ihvertfall den genetiske far til barnet. Anonymkode: 83f80...cd1 Siterer "Men jeg tror også at barnet vil være veldig takknemlig for livet sitt". Veldig merkelig tanke. Er dette noe mødre (eggdonasjon eller ikke) tenker på og spør sine barn om? Anonymkode: 38d9a...f8b 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #16 Skrevet 9. juli 2021 Jeg kan bare svare for meg selv; genetisk opphav betyr lite for meg. Om jeg hadde fått vite at faren min ikke var mitt genetiske opphav så hadde det ikke betydd så mye, han er uansett mannen som tok seg av meg da jeg var barn, og det er det som gjør noen til en pappa. På samme måte så hjelper det ikke aldri så mye om noen er genetisk i slekt med meg hvis de behandler meg som dritt eller er fraværende. Jeg vil si at det at du bærer fram dette barnet og risikerer helsen din for det gjør deg mye mer til mamma enn om det hadde vært omvendt; du hadde benyttet egne egg men fått noen andre til å gå gravid og føde barnet. Anonymkode: 4236b...830
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #17 Skrevet 9. juli 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Siterer "Men jeg tror også at barnet vil være veldig takknemlig for livet sitt". Veldig merkelig tanke. Er dette noe mødre (eggdonasjon eller ikke) tenker på og spør sine barn om? Anonymkode: 38d9a...f8b Jeg så en youtube, og jeg ble litt inspirert av denne: Anonymkode: 83f80...cd1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #18 Skrevet 9. juli 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Siterer "Men jeg tror også at barnet vil være veldig takknemlig for livet sitt". Veldig merkelig tanke. Er dette noe mødre (eggdonasjon eller ikke) tenker på og spør sine barn om? Anonymkode: 38d9a...f8b Jeg velger å ikke få barn blant annet fordi jeg siden jeg var barn selv har tenkt at det hadde vært bedre å ikke bli født. Har ikke samvittighet til å velge for noen andre at de skal leve. Så kan forstå at en som synes livet er en gave selv vil tenke at barnet vil være takknemmelig for å bli født. Håper de fleste som setter barn til verden faktisk tenker sånn. Anonymkode: 26ccd...124 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #19 Skrevet 9. juli 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg velger å ikke få barn blant annet fordi jeg siden jeg var barn selv har tenkt at det hadde vært bedre å ikke bli født. Har ikke samvittighet til å velge for noen andre at de skal leve. Så kan forstå at en som synes livet er en gave selv vil tenke at barnet vil være takknemmelig for å bli født. Håper de fleste som setter barn til verden faktisk tenker sånn. Anonymkode: 26ccd...124 Uff. Ja man kan ha ulike tankesett i livet. Foreks : du sier at du hadde siden du var barn tanker om at det hadde vært bedre å ikke bli født. Mens jeg har motsatt tankesett. Ser på livet som en gave selv om det har sine "ups and downs". Tenker derfor det samme om et barn. Men trist at du har hatt slike tanker. Har da full forståelse for hvorfor du kan velge å ikke få barn. Anonymkode: 83f80...cd1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #20 Skrevet 9. juli 2021 Synes synd på dem som blir til via egg donasjoner. Tenk så forvirrende, rart og sårt det er for dem. Å ikke vite hvem som er ens ekte mor.... Anonymkode: 75de8...bcf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå