AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #1 Skrevet 8. juli 2021 .. fikk ikke godkjent til å å ta høyere utdannelse pga manglende dokumentasjon. Jeg har ikke studiekompetanse, men har fagbrev, samt jobbet 100 % siden jeg gikk ut av videregående som 19 åring og er i dag midten av førti årene. De samme papirene har jeg sendt fra meg før og har aldri vært ett problem tidligere og kommet inn på høyere utdannelse (tatt fag tidligere på universitetet og kan vise til resultater). Faget jeg ønsker å ta er nettbasert. Fikk tilbakemelding at jeg må dokumentere at jeg kan godt norsk (jeg er født i Norge, har norskt navn. Og mine tipp tipp tipp oldeforeldre er norske dem og for å si det sånn). Dem kommenterte også at det stod ingenting om i arbeids attestene jeg har sendt inn at jeg har jobbet 100%. Det står jo ikke det da det er en selvfølge at jeg har jobbet 100%. Hadde dem stilt det samme spørsmålet til mann? Trodde nå som vi var i Anno 2021 at kvinner stort sett jobber 100% og må slippe dokumentere dette. Kjenner jeg ble litt provosert i dag. Skal det være så vanskelig å komme inn på et fag via nettstudier? Har ikke lyst til å legge ut navnet på skolen her. Faget er på 15 studiepoeng og koster meg 20 000,- Mye arbeid å ta kontakt med gamle arbeidsgivere og få dem til å skrive i attesten at jeg har jobbet 100% (jeg jobber som konsulent, så det har vært litt jobb bytter, men aldri vært arbeidsledig eller jobbet redusert. Noe som attestene og CV taler for seg selv). Anonymkode: 65e10...34b 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #2 Skrevet 8. juli 2021 Du har ikke sørget for korrekt dokumentasjon, men du skylder på dem? Du er ikke klar for høyere utdanning.... Der må du faktisk gjøre alt korrekt, dokumentasjon, kildehenvisninger etc. Å sende inn korrekt dokumentasjon er et minihinder. Anonymkode: fea1e...f06 22
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #3 Skrevet 8. juli 2021 Det er ingen selvfølge at man jobber 100%, så det må selvsagt stå i attesten. Anonymkode: 449ea...ce9 16
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #4 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du har ikke sørget for korrekt dokumentasjon, men du skylder på dem? Du er ikke klar for høyere utdanning.... Der må du faktisk gjøre alt korrekt, dokumentasjon, kildehenvisninger etc. Å sende inn korrekt dokumentasjon er et minihinder. Anonymkode: fea1e...f06 Jeg har jo sendt fra meg alt. All dokumentasjon at jeg har vært i arbeid siden jeg var 19 år og frem til i dag. Men ingen har skrevet at jeg har jobbet 100% med at det er jo en selvfølge at jeg har jobbet i 100% stilling. Har også sendt inn vitnemålet på fagbrevet, samt vitnemål på tidligere fag som jeg har tatt på NTNU (og en annen høyskole). Var aldri problemer der da jeg sendte inn den samme dokumentasjonen Anonymkode: 65e10...34b 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #5 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er ingen selvfølge at man jobber 100%, så det må selvsagt stå i attesten. Anonymkode: 449ea...ce9 Til dere menn! Er det vanlig at det står at dere har jobbet 100% i en sluttattest eller i en arbeid attest? Vet i helsebransjen så er det noen som jobber deltid, og antar da at det nevnes i en slutt attest hvor mange prosent en har jobbet. Men når jeg kan dokumentere arbeidserfaring i spesifikke bransjer som jeg har jobbet i over 20 år, samt jobbet de 10 siste årene i olje og energibransjen der arbeidsgiver har skrevet spesifikk hvilken arbeidsoppgaver jeg har gjort/gjør og ansvarsområde. Jeg har også i tre år hatt en deltidsjobb ved siden av min 100% stilling, i den attesten står det prosentandelen jeg har jobbet i (vi var beredskapshjem for en liten periode). Anonymkode: 65e10...34b
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #6 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Til dere menn! Er det vanlig at det står at dere har jobbet 100% i en sluttattest eller i en arbeid attest? Vet i helsebransjen så er det noen som jobber deltid, og antar da at det nevnes i en slutt attest hvor mange prosent en har jobbet. Men når jeg kan dokumentere arbeidserfaring i spesifikke bransjer som jeg har jobbet i over 20 år, samt jobbet de 10 siste årene i olje og energibransjen der arbeidsgiver har skrevet spesifikk hvilken arbeidsoppgaver jeg har gjort/gjør og ansvarsområde. Jeg har også i tre år hatt en deltidsjobb ved siden av min 100% stilling, i den attesten står det prosentandelen jeg har jobbet i (vi var beredskapshjem for en liten periode). Anonymkode: 65e10...34b Jeg er kvinne og har jobbet med opptak i høyere utdanning. Dette er ikke noe å diskutere en gang, du må ha ALT dokumentert. Slutt å bruke energi på dette og hiv deg heller rundt og spør om oppdaterte attester med stillingsprosent. Anonymkode: 449ea...ce9 13
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #7 Skrevet 8. juli 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg er kvinne og har jobbet med opptak i høyere utdanning. Dette er ikke noe å diskutere en gang, du må ha ALT dokumentert. Slutt å bruke energi på dette og hiv deg heller rundt og spør om oppdaterte attester med stillingsprosent. Anonymkode: 449ea...ce9 Dette, det er kjipt så like greit å bli ferdig med det. Er vel neppe så mange år du må dokumentere Anonymkode: b678c...0dc
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #8 Skrevet 8. juli 2021 Hva har dette med kjønn å gjøre? Anonymkode: cc477...ac4 9
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #9 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Til dere menn! Er det vanlig at det står at dere har jobbet 100% i en sluttattest eller i en arbeid attest? Vet i helsebransjen så er det noen som jobber deltid, og antar da at det nevnes i en slutt attest hvor mange prosent en har jobbet. Men når jeg kan dokumentere arbeidserfaring i spesifikke bransjer som jeg har jobbet i over 20 år, samt jobbet de 10 siste årene i olje og energibransjen der arbeidsgiver har skrevet spesifikk hvilken arbeidsoppgaver jeg har gjort/gjør og ansvarsområde. Jeg har også i tre år hatt en deltidsjobb ved siden av min 100% stilling, i den attesten står det prosentandelen jeg har jobbet i (vi var beredskapshjem for en liten periode). Anonymkode: 65e10...34b Stillingsprosent/omfang har stått i alle mine attester. Jeg er kvinne. Vil si det er ganske vanlig. Og nei, det er ingen selvfølge at du har hatt 100 prosent stilling, da det finnes flere stillingsprosenter i arbeidslivet. Nå har jeg feks en 70 prosent fast stilling i staten. Anonymkode: 2f28b...184 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #10 Skrevet 8. juli 2021 Kjedelig at det ble sånn for deg, men du må jo bare kontakte gamle sjefer og be om attest da? Har du gjort det en gang, så har du papirene for alltid i hvert fall. Og ikke for å pirke, jeg har mine egne feil jeg, og skriver innimellom slurvete også, og det høres også rart ut at studiestedet ber deg om å dokumentere norsken din og henger seg sånn opp i språket ditt, -men..du har faktisk endel skrivefeil i innlegget ditt. Orddelingsfeil har du flere av (dette skrives i ett ord: førtiårene, arbeidsattestene, jobbytter) Det er ikke "dem kommenterte" men "de kommenterte" og dine tipp tipp tipp oldeforeldre var norske de også. Utenom det så mangler det også en komma eller to, og du mangler noen ord i denne setningen: "De samme papirene har jeg sendt fra meg før og (det) har aldri vært et (bare en t her) problem tidligere og (jeg har) kommet inn på høyere utdannelse (, har (tatt fag tidligere på universitetet, og kan vise til resultater)). ** ** ble litt tullete der også fra meg i siste setning, fordi du allerede hadde en parantes der, -poenget var at det ikke var en fullstendig setning og at du manglet et komma. Beklager om du føler deg støtt av at jeg rettet litt på deg altså, får egentlig litt vondt av å drive på sånn på forum hvor alle skriver litt løst uten å stresse, og som sagt vi skriver alle litt feil i blant, -dette er jo ikke ille i det hele tatt! (Men "Dem" kan du godt huske å bytte ut til "de" da, dette er moderne slang, men altså feil i bokmål) Med så mange med lese og skrivevansker i høyere utdannelse så burde du ikke fått for mye pes for dette synes jeg. Håper nå uansett det ordner seg for deg! Det er skikkelig kjedelig å bli stående fast i papirmølla, jeg kjenner også til det, verste som finnes..! Jeg håper de ikke tar motet fra deg! Ring gamle sjefer, få papirene på stell og søk på nettstudiet på nytt! Dette må jo bare ordne seg! (Det kunne vært ekstra morsomt nå hvis jeg også har skrivefeil, -ta meg gjerne på dem..!) Anonymkode: 25520...823 7
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #11 Skrevet 12. juli 2021 Tror du seriøst at arbeidsgivere skriver ulike typer attester til kvinner og menn? Selvsagt er det ingen selvfølge at man har jobbet 100%, dette må dokumenteres av deg på lik linje som alle andre må. Anonymkode: 38bc2...19d 6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #12 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 8.7.2021 den 22.54): Kjedelig at det ble sånn for deg, men du må jo bare kontakte gamle sjefer og be om attest da? Har du gjort det en gang, så har du papirene for alltid i hvert fall. Og ikke for å pirke, jeg har mine egne feil jeg, og skriver innimellom slurvete også, og det høres også rart ut at studiestedet ber deg om å dokumentere norsken din og henger seg sånn opp i språket ditt, -men..du har faktisk endel skrivefeil i innlegget ditt. Orddelingsfeil har du flere av (dette skrives i ett ord: førtiårene, arbeidsattestene, jobbytter) Det er ikke "dem kommenterte" men "de kommenterte" og dine tipp tipp tipp oldeforeldre var norske de også. Utenom det så mangler det også en komma eller to, og du mangler noen ord i denne setningen: "De samme papirene har jeg sendt fra meg før og (det) har aldri vært et (bare en t her) problem tidligere og (jeg har) kommet inn på høyere utdannelse (, har (tatt fag tidligere på universitetet, og kan vise til resultater)). ** ** ble litt tullete der også fra meg i siste setning, fordi du allerede hadde en parantes der, -poenget var at det ikke var en fullstendig setning og at du manglet et komma. Beklager om du føler deg støtt av at jeg rettet litt på deg altså, får egentlig litt vondt av å drive på sånn på forum hvor alle skriver litt løst uten å stresse, og som sagt vi skriver alle litt feil i blant, -dette er jo ikke ille i det hele tatt! (Men "Dem" kan du godt huske å bytte ut til "de" da, dette er moderne slang, men altså feil i bokmål) Med så mange med lese og skrivevansker i høyere utdannelse så burde du ikke fått for mye pes for dette synes jeg. Håper nå uansett det ordner seg for deg! Det er skikkelig kjedelig å bli stående fast i papirmølla, jeg kjenner også til det, verste som finnes..! Jeg håper de ikke tar motet fra deg! Ring gamle sjefer, få papirene på stell og søk på nettstudiet på nytt! Dette må jo bare ordne seg! (Det kunne vært ekstra morsomt nå hvis jeg også har skrivefeil, -ta meg gjerne på dem..!) Anonymkode: 25520...823 Lese- og skrivevansker. Anonymkode: f0b92...782 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #13 Skrevet 13. juli 2021 Utrolig unødvendig å henge seg opp i skrivefeil i et innlegg! Ellers - det er dine tidligere arbeidsgivere som har gjort en feil her, ikke opptakskontoret. Det er ingen selvfølge at man jobber 100%, dette skal spesifiseres i attesten. Uansett kjønn. Anonymkode: 49804...b2e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå