Gå til innhold

Dere som hadde svangerskapsdiabetes, fikk dere føde normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, som tittelen sier så lurer jeg på om dere fikk føde normalt? Altså at fødsel startet av seg selv. Eller måtte dere bli igangsatt/ ta keisersnitt?

Har selv fått diagnosen nå, og er litt bekymret om jeg må ta keisersnitt eller bli igangsatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde fått føde av meg selv, men ble igangsatt pga overtid :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kostholdsregulert sv.diabetes og fikk føde som normalt da fødselen startet av seg selv 40+1.

Anonymkode: 6eb7c...67a

Skrevet
elentari skrev (1 minutt siden):

Hadde fått føde av meg selv, men ble igangsatt pga overtid :)

Var baby stor?  Jeg fikk baby på over 4.5 kg forrige gang, men da fikk jeg ikke diagnosen svangerskapsdiabetes. Legene mistenker nå at jeg hadde det sist også🙃

Skrevet

Ser jeg glemte å skrive i HI at jeg går på insulin.

Skrevet

Brukte insulin. Ble sterkt anbefalt at jeg skulle settes i gang. Ble derfor satt i gang 38+2

Skrevet (endret)
Sillymilly skrev (3 minutter siden):

Var baby stor?  Jeg fikk baby på over 4.5 kg forrige gang, men da fikk jeg ikke diagnosen svangerskapsdiabetes. Legene mistenker nå at jeg hadde det sist også🙃

Nei, babyen var 3,6 kg en uke på overtid. Så de trenger ikke å bli store :)

i følge de nye reglene hadde jeg nok svangerskapsdiabetes med nr1 også, og da var babyen 3,4 kg.

men jeg brukte ikke insulin, bare kostregulert.

Endret av elentari
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg startet fødselen av seg selv en uke før termin. Fikk ikke lov til å føde i vann pga. overvåkning av baby. Fødte en gutt på 3,5 kg. Gikk på metformin de to siste mnd.

Anonymkode: 7e6e7...c72

AnonymBruker
Skrevet

Gikk på insulin og ble satt igang/fødte 38+2. Baby var 3,4 kg.

Grunnet god kapasitet på fødeavdelingen fikk jeg velge dag for igangsettelse selv.

Anonymkode: 1992e...af6

AnonymBruker
Skrevet
Sillymilly skrev (10 timer siden):

Samme med meg. Jeg fikk svangerskapsdiabetes med nr 2. Diabetesen ble kostholdsregulert. Min første baby veide over 4 kg, men den siste veide 3,8 kg. Fødte normalt, men ble igangsatt med den siste.  

Anonymkode: 425c1...981

AnonymBruker
Skrevet

Kostholdsregulert. Fikk føde begge normalt, men de kom spontant noen få dager før termin. Var aldri snakk om å settes i gang, men de var heller ikke estimert til å være store. Ved fødsel veide de hhv. 3,1 og 3,3 kg. 

Anonymkode: aec61...fb4

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gikk på insulin og ble satt igang/fødte 38+2. Baby var 3,4 kg.

Grunnet god kapasitet på fødeavdelingen fikk jeg velge dag for igangsettelse selv.

Hvorfor ble du satt igang ? Var baby estimert til å være mye større en han var?

AnonymBruker
Skrevet

Ble satt i gang i uke 38+4. Måtte ha insulin drypp og sette tidlig epidural, men jeg gikk på insulin og var ikke kostholdsregulert. 

Anonymkode: d05ae...d94

AnonymBruker
Skrevet
Sillymilly skrev (2 minutter siden):

Hvorfor ble du satt igang ? Var baby estimert til å være mye større en han var?

Fordi det er standard med igangsettelse ved insulinkrevende svangerskapsdiabetes. Estimeringen traff ganske bra - ca 4 kg ved termin.

• Ved svangerskapsdiabetes som er behandlet med glukosesenkende legemidler (men ellers ukomplisert og godt regulert) foreslås vurdering for induksjon fra ca 2 uker før termin, men da dette er en spesialistoppgave, vises det til detaljert informasjon i Norsk gynekologisk forenings Veileder i fødselshjelp (2014).

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsdiabetes/behandling-av-svangerskapsdiabetes/ultralyd-og-planlegging-av-fodsel-ved-svangerskapsdiabetes#kvinner-med-svangerskapsdiabetes-foreslas-henvist-til-fodepoliklinikk-ved-uke-36-for-ultralyd-og-planlegging-av-fodsel

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det nå, går på metformin, ingen utfordringer med blodsukkeret etter måltider, kun fastende, som nå er regulert. 

Hvis ikke fødselen starter av seg selv før termin vurderer de nå igangsetting uke 39/40, er i uke 34 nå. Ikke estimert til stort barn, og forrige fødsel startet spontant uke 38+2, hun var under 3kg. 

De har ikke nevnt noe om hvorfor det vurderes igangsetting før når barnet ikke er estimert til å bli stort.

Anonymkode: 9f151...c3c

AnonymBruker
Skrevet

Har diabetes og har født normalt tre ganger.

Anonymkode: ccad3...d47

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har det nå, går på metformin, ingen utfordringer med blodsukkeret etter måltider, kun fastende, som nå er regulert. 

Hvis ikke fødselen starter av seg selv før termin vurderer de nå igangsetting uke 39/40, er i uke 34 nå. Ikke estimert til stort barn, og forrige fødsel startet spontant uke 38+2, hun var under 3kg. 

De har ikke nevnt noe om hvorfor det vurderes igangsetting før når barnet ikke er estimert til å bli stort.

Glemte å skrive det, men det har ikke vært snakk om keisersnitt i det hele tatt for min del.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har heller ingen utfordringer med blodsukkeret etter måltid. Er fastende som er høyt, har derfor nå begynt på insulin som jeg må ta om kvelden.

AnonymBruker
Skrevet

Svangerskapsdiabetes ble påvist i uke 34, så det var ikke noe jeg hadde tatt hensyn til. Ble satt i gang på termin, fordi de mente at babyen ikke hadde vokst noe særlig de siste ukene. Viste seg heldigvis at det var feil, veide 3,7kg da han til slutt kom 2 dager etter termin.

Anonymkode: cae66...326

AnonymBruker
Skrevet
Sillymilly skrev (16 timer siden):

Jeg har heller ingen utfordringer med blodsukkeret etter måltid. Er fastende som er høyt, har derfor nå begynt på insulin som jeg må ta om kvelden.

Mulig at det er ulik praksis da. Jeg gikk på metformin fra før pga pcos, i tillegg får jeg ikke føde på lokalsykehuset hvis jeg går på insulin. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...