Gå til innhold

Frustrasjon over vektnedgang.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil så gjerne gå ned i vekt. Nå har det seg sånn at jeg har 15 kg for mye på kroppen i forhold til hva jeg selv ønsker og er komfortabel med. Jeg har flere ganger slanket meg ned 15-20 kg men alltid gått opp igjen og tilbake til start. Jeg har lavt stoffskifte og pcos.. uten at det egentlig skal være en hindring. 

Jeg trenger motivasjon for å komme igang igjen. Aldri helt fått gleden av å trene heller. Alle sier at det kommer seg, men det har jeg egentlig aldri opplevd. De gangene jeg har gått ned i vekt har jeg endret kostholdet mitt drastisk og gjerne rast ned 10-15 kg på 4 mnd, og holdt meg her et års tid... Så er det tilbake til start. Jeg har tidligere gått på lavkarbo flere ganger og dette har funket, men nå klarer jeg det rett og slett ikke. Kroppen stritter imot så voldsomt når jeg prøver. Når jeg har gått ned et par kilo har dette gitt meg motivasjon til å trene og energi til å fortsette, men jeg trenger så gjerne et boost. 

Vet det er patetisk å skrive en post om det her, men er det noen som har gode tips? Selvsagt drøftet dette med min lege flere ganger. 
Han har egentlig aldri kommet med noen gode tips, selvsagt tilbydd meg slankeoperasjon - noe jeg absolutt ikke ønsker. 

Noen her inne som har gode erfaringer eller historier de vil dele som jeg kan få motivasjon av?

Og jeg vet at kosthold er 80% av JOBBEN!

Hilsen frustrert frue........som vil ned i vekt og holde seg der.

Anonymkode: 61333...8db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri klart å gå ned, før nå. Jeg teller kalorier i Lifesum-appen, så jeg har oversikt, bruker målebånd og tar bilder for å se fremgang. Og så går motivasjonen opp og ned.. Men syns det er mest moro da jeg faktisk ser forskjell.  jeg har fått dilla på turer i skogen, og prøver å supplere med styrketrening og løping 1-2 ganger i uka. Foreløpig har jeg gått ned 20 kg, og kan enda gå ned 10 kg og være normalvektig. 

• Liker 1
Skrevet

Periodisk faste har funket for meg. Dvs spiser ikke mellom kl 20 og 12. Og at jeg unngår småspising. 

Jeg trener vanligvis mye, men nå er jeg inaktiv pga skade. Er veldig spent på hva vekten viser når jeg kommer hjem etter 5 uker på sykehus på mandag. Jeg tror jeg har gått opp i vekt, så da skal jeg i gang med periodisk faste igjen. Jeg "måtte" spise frokost på sykehuset før jeg stod opp pga lavt blodtrykk, men så unnet jeg meg litt for mye også pga lange, kjedelige og kjipe dager. ;) Har nok ikke gått opp mer enn sånn 1,5 kg hvis jeg tipper riktig (speilet og klærne), men det er derfor jeg veier meg regelmessig, fordi da ser jeg raskt om jeg holder på å skli ut. 

Så når du har gått ned i vekt, fortsett å vei deg. Jeg vil ikke anbefale deg å veie deg hver dag slik jeg gjør. Jeg har en spiseforstyrrelse, men feks hver 14 dag. Det er nok sunnere for sinnet. Jeg klarer ikke det selv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har god erfaring med å slanke deg, å gå ned i vekt raskt. Så det er ikke der du skal legge energien. Du må fokusere på en livsstilsendring som du kan leve med etter du har gått ned i vekt, og som du fortsetter med resten av livet. 

Jojoslanking er ødeleggende for kroppen. Så nettopp en dokumentar hvor en lege påpekte at det å gå opp og ned mye i vekt kunne være farlig for hjertet.

Så sats heller på å gjøre små grep du kan leve med som ikke føles som et offer. Spise litt mindre til hvert måltid, periodisk faste med et spisevindu som ikke krever så mye av deg (selv spiser jeg ikke frokost, og har to eller tre måltider mellom 12 og 20). Gå en fast tur hver dag i terreng, etter hvert kan du begynne å jogge litt. Meld deg inn i et treningssenter. Cluet er å gjøre små ting som ikke krever veldig mye viljestyrke. Alle monner drar. 

Godta at vekten ikke raser av denne gangen. Om du bruker et år, halvannet år, på å gå ned de 15 kiloene, så har du hatt lang tid til å utvikle gode vaner som fester seg. 4 måneder er ikke nok til å endre uvaner. 

Anonymkode: c9402...43d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være lurt å finne nye vaner som ikke avhenger av motivasjon. Du bare gjør det. 

På kostholdsfronten innebærer det for mange å ha en del faste oppskrifter du spiser. Feks mager kesam, kyllingfilet, fullkornsprodukter, lite saus, mye grønnsaker. 

Ellers så kan det være å alltid ta sykkelen  fremfor bilen hvis du skal ha «to ting» på butikken. Alltid trene mandag, onsdag og lørdag. Gå tur i fjellet hver søndag. Osv. 

Anonymkode: a5036...100

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan være lurt å finne nye vaner som ikke avhenger av motivasjon. Du bare gjør det. 

På kostholdsfronten innebærer det for mange å ha en del faste oppskrifter du spiser. Feks mager kesam, kyllingfilet, fullkornsprodukter, lite saus, mye grønnsaker. 

Ellers så kan det være å alltid ta sykkelen  fremfor bilen hvis du skal ha «to ting» på butikken. Alltid trene mandag, onsdag og lørdag. Gå tur i fjellet hver søndag. Osv. 

Anonymkode: a5036...100

Dette! Automatiser det der det er mulig, da slipper du å bruke så mye viljestyrke - for den brukes opp.

Anonymkode: 31be4...a58

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tre faste måltider om dagen. Mat du normalt liker, og setter pris på. Men knip litt til på mengden, og sammensetningen. Ingen dietter, eller forbud, eller drastiske endringer, som uansett ikke fungerer i lengden. Spis disse måltidene selv om du ikke er sulten, ellers smeller det på kvelden. 

Ukeshandling, og plan for både lunsj og middag. 

For egen del er jeg ikke frokostmenneske. Så en rytme der jeg spiser et måltid 11, ett 15 og ett 19, gjør at jeg er jevnt mett og fornøyd. Men dette må passe deg, enkelte trenger nok fire måltid, andre må spise tidlig og slutte og spise tilsvarende tidlig. 

Jeg har også den upopulære meningen at trening er nødvendig om man enkelt skal holde lav vekt som voksen. Det lønner seg ikke i kalorier der og da. Men - man får økt forbrenning gjennom dagen. Man frigjør endorfiner. Man blir strammere, og med det øker motivasjonen. For meg er det også apetittregulerende, og jeg dår automatisk lyst på sunnere mat. 

Anonymkode: 001f6...1e6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...