Gå til innhold

Overvintre knoller i kjøleskap på 6-7 grader?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig? 

Har som de fleste andre en varm kjeller, og en isolert utebod - men umulig å holde det over 0 der om vi får -20 i vinter. 

Har heller ikke noe kjølig sted som soverom eller lignende med masse plantelys. 

Kan godt sette inn et kjøleskap i boden bak garasjen, så om det er optimale forhold hadde det vært supert.

Er dahlia det er snakk om :)

Anonymkode: 21ce0...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her står det litt om oppbevaring. Jeg vet ikke om det er ok å lagre de i kjøleskap. Kanskje det står noe om det i innlegget på Moseplassen. Men jeg ville ikke hatt de i samme kjøleskap som mat oppbevares i, i tilfelleknollene er giftige og dette smitter over på maten.

Oppbevaring: Når knollene er tørre legger du de sammen i en eske med lokk og noen pustehull, og sett denne kjølig, tørt og mørkt. Må være frostfritt! Ideell temperatur er mellom 4 og 10 grader.Sep 30, 2010

Slik oppbevarer du georginer (dahlia) - Moseplassen

https://moseplassen.no/2010/09/slik-oppbevarer-du-georginer-dahlia/#:~:text=Oppbevaring%3A,mellom 4 og 10 grader.

Anonymkode: 3ec26...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) tenkte et eget kjøleskap ja. Har lest på den siden men så ikke ut som det var erfaring med kjøleskap der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen tips:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar :) tenkte et eget kjøleskap ja. Har lest på den siden men så ikke ut som det var erfaring med kjøleskap der.

Bra at du har eget kjøleskap til dine blomstrende gleder :) Her fant jeg noe om kjøleskap:

"Tores mamma har hatt georginer i mange år, og knollene er blitt overvintret inne i over 100 år. Hun pleier å lagre knollene av både georginer og skaugumbegonia på kjølerommet gjennom vinteren. Der er det ideell temperatur, 4-5 grader, mørkt og luftig. Her kan også gladioler, kanna og oxalis overvintres hvis du har det.

Har du ikke kjølerom, kan du bruke potetskuffen i kjøleskapet, eller en mørk, kald kjeller."

https://spirea.no/2017/10/08/fa-plantene-a-overvintre-inne/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker rett, har @Rumle  💐og @Zenobia 💐 særdeles grønne fingre og er spesialister på blomsterstell (har jeg fått inntrykk av). Kanskje de kan hjelpe? :)      💐

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis jeg husker rett, har @Rumle  💐og @Zenobia 💐 særdeles grønne fingre og er spesialister på blomsterstell (har jeg fått inntrykk av). Kanskje de kan hjelpe? :)      💐

Skulle gjerne ha bidratt, men georgineknoller får jeg aldri til å overleve selv, her er det enten for varmt eller for kaldt :vetikke: Jeg ender alltid opp med å kjøpe nye :ninja:

Men, det høres jo ut som det kan fungere, ts, jeg ville prøvd det :jepp:

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumle skrev (Akkurat nå):

Skulle gjerne ha bidratt, men georgineknoller får jeg aldri til å overleve selv, her er det enten for varmt eller for kaldt :vetikke: Jeg ender alltid opp med å kjøpe nye :ninja:

Jeg forstår. Takk for at du kom innom her :smilyblomst:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...