Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. 

Jeg lot vinduene stå åpne i en leilighet i Oslo da jeg dro ut, fordi jeg dro til legevakten i litt hast. Det var veldig varmt der inne (27 grader), så jeg hadde åpnet for å få inn vind. Det kjentes kjøligere ut ute. 

Nå har utleier fått en varsling fra en nabo om at det kan være noe 'problem' med leiligheten (virket som at de mente innbrudd) pga åpne vinduer. Det var også noe snakk om at det sto en stol i leiligheten. 

Er dette vanlig? 

Litt bekymret for at noen av naboene der sikke liker meg av andre årsaker og at jeg vil få problemer fremover. Broren min fikk visst masse klager da han bodde i samme leilighet før. 

Jeg går ut ifra at noen har varslet til styret som så har ringt huseierne. Jeg står listet opp som leietaker, men det er mulig at de ikke har telefonnummeret mitt. 

Ellers så forstår jeg at man helst bør lukke de når man går ut dersom det kan regne. 

Jeg bor i tredje etasje og det er høyt opp til vinduene og de er vendt mot en bakgård som kun er åpen for beboerne. 

Endret av aporia91
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt, naboen mener det har vært et innbrudd i din leilighet? Eller noen andre sin? Har det vært innbrudd?

Uansett hvis du tror denne naboen er ute etter deg så hadde jeg sagt det til utleier, han vet vel kanskje om det siden broren din bodde der før. Dere må jo gi beskjed hvis dere har slike raringer som naboer sånn at utleier ikke går rett på hver gang det er noe. Har utleier bodd i leiligheten selv og hatt denne naboen som nabo?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ofte åpne vinduer og jeg bor i 1 etg. 

Anonymkode: a9b67...6a4

Skrevet

Hei. 

De varslet om et mulig problem med leiligheten, muligens innbrudd, pga åpne vinduer og en stol i stuen. Jeg fikk beskjed om dette fra utleier. Jeg vet egentlig ikke noe mer, men jeg går ut ifra at det bare er det at jeg åpnet vinduene og holdt det åpent med en lett stol. Det har ikke vært innbrudd. 

De var nok åpne i nesten en dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres merkelig ut. Det er vel helt vanlig å ha åpne vindu når det er sommer. Soveromsvindu mitt står oppe hele døgnet fra påske til langt utpå høsten når jeg er hjemme.

Anonymkode: 3775a...07d

• Liker 5
Skrevet

Høres jo helt merkelig ut, så lenge du hadde låst døra og ikke hadde en stige stående utenfor vinduet så ser jeg ikke problemet. Men jeg skjønner ikke helt, har de innsyn til din leilighet og det er derfor de ser stolen? Uansett rare greier.

• Liker 3
Skrevet

Skjønner ikke hva du mener jeg. Dra hjem og sjekk om det har vært innbrudd da vel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, aporia91 said:

Hei. 

De varslet om et mulig problem med leiligheten, muligens innbrudd, pga åpne vinduer og en stol i stuen. Jeg fikk beskjed om dette fra utleier. Jeg vet egentlig ikke noe mer, men jeg går ut ifra at det bare er det at jeg åpnet vinduene og holdt det åpent med en lett stol. Det har ikke vært innbrudd. 

De var nok åpne i nesten en dag. 

Så har plutselig huseier nummeret ditt? Hele historien din henger ikke på greip

Anonymkode: 76f84...ba2

• Liker 1
Gjest Dame64
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så har plutselig huseier nummeret ditt? Hele historien din henger ikke på greip

Anonymkode: 76f84...ba2

Det var vel at de andre i boligen ikke hadde nr til h*un, ikke at utleier ikke har det.

AnonymBruker
Skrevet

Altså hvorfor bruker du en stol for å holde vinduet åpent? Vil tro vinduene kan åpnes/lukkes/holdes åpne på normale måter. Er jo klart det ser litt innbruddsaktig ut for naboen på andre siden av gata hvis det plutselig står en svær stol oppi et vidt åpent vindu. Jeg hadde vel ikke automatisk tenkt innbrudd, men det ser jo ikke videre bra ut. Har du og broren din et dårlig rykte på dere i borettslaget og har det vært mye tull med dere? 

Anonymkode: 79a38...83a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, aporia91 said:

Nå har utleier fått en varsling fra en nabo om at det kan være noe 'problem' med leiligheten (virket som at de mente innbrudd) pga åpne vinduer. Det var også noe snakk om at det sto en stol i leiligheten. 

Leste dette nå. Jeg vil gjette det er noen som har klaget til utleier over dette synet, og at det ikke er snakk om innbrudd men at det ser forjævlig ut med en stol i vinduet.

Anonymkode: 79a38...83a

Skrevet

Noen tråder er bare for gode til å være sanne. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Man lukker vinduet når man forlater leiligheten, TS. Når du valgte å holde vinduet åpent med en stol og det ikke er tegn til at du er hjemme, har dine gode naboer som er bekymret for innbrudd, varslet styret. Din lærdom av dette bør være at du istedenfor å bli hysterisk for at du får dårlig rykte heller tenker over hvilke gode naboer du har som bryr seg. 

Her hos oss hadde noen blitt innlagt på sykehus og avisene hopet seg opp utenfor. Heldigvis var det noen som visste og kontaktet styret slik at vi kunne treffe tiltak med avisene slik at det ikke ropte "tom leilighet, kom og stjel". 

Skrevet

Hei.

Det var egentlig mer en dør til en fransk balkong.  Beklager for misforståelsen. Må sette noe foran døren i leiligheten om man skal lufte og ikke vil at den skal lukke seg av seg selv. Det var en liten stol inne i leiligheten.

Fikk litt kjeft fra utleier med beskjed om at vinduer og terrasedør må lukkes før man forlater leiligheten.

Jeg kjenner ikke til hva broren min har gjort,  bare at han mente styret der var ekstremt vanskelig, at de var usaklige og baserte seg på rykter og hvem de likte/ikke likte og at de hadde gått inn i leiligheten når han ikke var der for en inspeksjon og at det var en nabo som klagde på veldig mange beboerne. En han kjenner der måtte tvangsselge leiligheten fordi hun hadde klaget litt for mye over andres støy.

Får vel bare håpe at det ikke skjer igjen. Jeg skal forsøke å skaffe inn en type air condition apparat.

Jeg skal også forsøke å sette meg mer inn i husreglene.

Takk for svar.

Gjest Blondie65
Skrevet
aporia91 skrev (2 timer siden):

Hei.

Det var egentlig mer en dør til en fransk balkong.  Beklager for misforståelsen. Må sette noe foran døren i leiligheten om man skal lufte og ikke vil at den skal lukke seg av seg selv. Det var en liten stol inne i leiligheten.

Fikk litt kjeft fra utleier med beskjed om at vinduer og terrasedør må lukkes før man forlater leiligheten.

Jeg kjenner ikke til hva broren min har gjort,  bare at han mente styret der var ekstremt vanskelig, at de var usaklige og baserte seg på rykter og hvem de likte/ikke likte og at de hadde gått inn i leiligheten når han ikke var der for en inspeksjon og at det var en nabo som klagde på veldig mange beboerne. En han kjenner der måtte tvangsselge leiligheten fordi hun hadde klaget litt for mye over andres støy.

Får vel bare håpe at det ikke skjer igjen. Jeg skal forsøke å skaffe inn en type air condition apparat.

Jeg skal også forsøke å sette meg mer inn i husreglene.

Takk for svar.

Skjønner du ikke selv at det er normalt å lukke dører og vinduer før du forlater en leilighet? Altså: jeg forstår at du glemte det, det kan faktisk hende den beste. Det er ikke dermed sagt at naboene dine er duster eller styret er ekstremt vanskelig fordi de påpeker noe som faktisk er ganske elementært. Åpne vinduer i en forlatt leilighet:

• kan slippe uvedkommende inn i hele blokken
  • kan bety at det er et pågående innbrudd
  • vil ved en brann medvirke til brannspredning
  • kan medføre at det regner inn

Dette står ikke i husordensregler, TS. Det hører med til helt alminnelig allmennkunnskap og sunn fornuft.

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (2 timer siden):

Skjønner du ikke selv at det er normalt å lukke dører og vinduer før du forlater en leilighet? Altså: jeg forstår at du glemte det, det kan faktisk hende den beste. Det er ikke dermed sagt at naboene dine er duster eller styret er ekstremt vanskelig fordi de påpeker noe som faktisk er ganske elementært. Åpne vinduer i en forlatt leilighet:

Dette står ikke i husordensregler, TS. Det hører med til helt alminnelig allmennkunnskap og sunn fornuft.

Tull. Det er helt normalt at vinduer står oppe hele dagen både i blokker og andre hus selv om ingen er hjemme. 

Anonymkode: 3775a...07d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet med åpne vinduer? Jeg lar både vindu og dør stå åpen for å lufte hvis jeg skal en kort tur ut. Det har aldri vært noe problem i de 15 årene jeg har bodd her.

Hvis man bor på et så belastet sted, som OVERSVØMMES av kriminelle, må man vurdere å flytte.

Anonymkode: ba406...109

• Liker 3
Skrevet
Blondie65 skrev (5 timer siden):

Tja, ikke enig her. Dersom man bor i 1. etasje og det er dører eller vinduer som lett kan åpnes helt utenfra når de står litt åpne, er jeg enig med deg. Samme dersom det er felles balkong med nabo eller lett å klatre inn eller lignende. Men dersom det er i luftestilling som ikke kan åpnes utenfra, eller et åpent vindu på en bar vegg høyt oppe i etasjene i noen timer, så er det veldig vanlig å ha dette åpent selv om man er borte hjemmefra noen timer, særlig på sommeren. Hos oss, sentralt i Oslo, står vinduene i luftestilling døgnet rundt, året rundt, med mindre vi er bortreist over natten. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...