Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i svangerskapsuke 23 og fikk målt livmorhalsen i dag pga nedpress og følelsen av å måtte presse. Den ble målt til 2,7 og 2,8 cm. Gynekologen målte tre ganger. 
Ifølge helsenorge går grensen for livmorhalssvikt på 2,5 cm.

Jeg har ikke kynnere, det eneste som plager meg er følelsen av at fosteret holder på å dette ut og noen ganger følelsen av å måtte presse. Livmorhalsen var helt lukket fra innsiden. Jeg er andregangs. 

Jeg tar det veldig med ro, ligger mye i sengen og har gjort det hele svangerskapet hittil av andre grunner. 

Urinprøven ga utslag på leukocytter og protein. Den er sendt til dyrkning.

Kan en eventuell urinveisinfeksjon påvirke livmorhalsen?

Hva skjer nå? 

Hva gjøres hvis livmorhalsen blir enda kortere?

Jeg skal tilbake på kontroll om to uker.

Anonymkode: 96f3b...b94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vil dele sin historie?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er konisert og ble fulgt opp og målt pga det. Livmorhalsen min ble målt til 2cm halvveis i svangerskapet, og så holdt den seg der. Ble aldri kortere, og jeg fødte på termin. Lege og jordmor virket ikke bekymret for det heller, og jeg fikk ikke beskjed om å ta det med ro eller noe.

Anonymkode: 62adc...5c6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 1,7 cm med nebbing fra uke 22 med andre barnet. Fødte i uke 38. Grunnen til at de målte så tidlig var at første kom spontant i uke 26. Det går veldig bra med begge barna, men vi var 3 måneder på sykehus med første. Krysser fingrene for at du slipper å føde ekstremt prematurt❤️ 

Anonymkode: 68225...444

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan man sette på cerclage eller er det for sent?

Anonymkode: 64056...989

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også noen cm nebbing i uke 27, men det gikk tilbake og jeg fødte lenge over termindato. 

Anonymkode: 6e275...baa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg hadde også noen cm nebbing i uke 27, men det gikk tilbake og jeg fødte lenge over termindato. 

Fikk du noe medisiner? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kan man sette på cerclage eller er det for sent?

Anonymkode: 64056...989

De kan sette det på frem til uke 24 leste jeg. Men det er ikke bevist at det hindrer prematur fødsel. Og det kjøres i spesielle tilfeller. Helst hos pasienter som har senabortert eller født veldig tidlig før.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg hadde 1,7 cm med nebbing fra uke 22 med andre barnet. Fødte i uke 38. Grunnen til at de målte så tidlig var at første kom spontant i uke 26. Det går veldig bra med begge barna, men vi var 3 måneder på sykehus med første. Krysser fingrene for at du slipper å føde ekstremt prematurt❤️ 

Hvordan ble du fulgt opp?

Fikk du medisiner?

Gikk det tilbake av seg selv?

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er konisert og ble fulgt opp og målt pga det. Livmorhalsen min ble målt til 2cm halvveis i svangerskapet, og så holdt den seg der. Ble aldri kortere, og jeg fødte på termin. Lege og jordmor virket ikke bekymret for det heller, og jeg fikk ikke beskjed om å ta det med ro eller noe.

Anonymkode: 62adc...5c6

Hvor ofte ble du fulgt opp etter dette?

Ble du målt før du var halvveis også? 

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen fler?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hva er nebbing?

Anonymkode: c41f1...828

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er nebbing?

Anonymkode: c41f1...828

Når livmorhalsen åpner seg fra innsiden.

TS

Skrevet

Min svigerinne hadde veldig avkortet livmorhals rundt den tiden og ble innlagt Over helgen for observasjon og fikk sprøyte for lungene. Alt var videre fint og fikk fra hjem etter helgen. Ny kontroll etter 2 uker og livmorhalsen var fullstendig avkortet/ikke målbar. Ny innleggelse, riehemmende drypp som forebyggende tiltak. Observasjon, mye målinger osv.. 

Fikk lov å dra hjem igjen etter noen dager men måtte ta det helt med ro og ikke bære. Alle legene trodde barna skulle komme innen 2 uker.. 

De holdt seg heldigvis inne til uke 35 og slapp nyfødtintensiven 🥰

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Niny skrev (3 minutter siden):

Min svigerinne hadde veldig avkortet livmorhals rundt den tiden og ble innlagt Over helgen for observasjon og fikk sprøyte for lungene. Alt var videre fint og fikk fra hjem etter helgen. Ny kontroll etter 2 uker og livmorhalsen var fullstendig avkortet/ikke målbar. Ny innleggelse, riehemmende drypp som forebyggende tiltak. Observasjon, mye målinger osv.. 

Fikk lov å dra hjem igjen etter noen dager men måtte ta det helt med ro og ikke bære. Alle legene trodde barna skulle komme innen 2 uker.. 

De holdt seg heldigvis inne til uke 35 og slapp nyfødtintensiven 🥰

Det var oppmuntrende😊 Vet du om hun hadde kynnere eller om hun fikk progesteron? 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var oppmuntrende😊 Vet du om hun hadde kynnere eller om hun fikk progesteron? 

TS

Husker ikke helt lengre, men kan ikke huske at hun fikk noe annet enn sprøyten for lunger og drypp. Kynnere hadde hun jo, men det er da normalt å ha? Guttene er 7 mnd idag og helt perfekte 🥰

24 uker selv idag, og kjent kynnere i en ukes tid 🤔🤷🏻‍♀️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Niny skrev (2 minutter siden):

Husker ikke helt lengre, men kan ikke huske at hun fikk noe annet enn sprøyten for lunger og drypp. Kynnere hadde hun jo, men det er da normalt å ha? Guttene er 7 mnd idag og helt perfekte 🥰

24 uker selv idag, og kjent kynnere i en ukes tid 🤔🤷🏻‍♀️

Kynnere er normalt tidlig, jeg vil ikke uroe deg. Jeg tenkte mer på veldig kraftige kynnere, jeg er redd for alt😅

Skulle gjerne født tvillinger første gang. Da hadde det holdt med ett svangerskap☺️ 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en liten blødning etter sex uke 26. Jeg hadde hatt noen småblødninger tidligere i svangerskapet også. Dermed hadde jeg fått beskjed om å kontakte fødeavdeling når jeg følte behov for det. Tok kontakt med fødeavdelingen om morgenen, men fikk ikke komme inn på kontroll før på kvelden. Ved vanlig ultralyd så alt flott ut, men gynekologen tok meg likevel med ned på gyn. avdeling og tok en innvendig ultralyd. Da ble livmorhals målt til 1,2 cm. 

Da bar det i all hast i helikopter til St.Olavs, da sykehuset jeg sognet til, ikke kunne ta imot babyer født før uke 32. Vel fremme fikk jeg lungemodningssprøyter. Fikk beskjed om å holde meg i ro, men skulle likevel gå å hente mat selv, kunne fint gå ned på kiosken osv. Holdt meg mye i ro, men beveget meg likevel litt. Vi fikk for eksempel omvisning på nyfødt intensiv, og det ble jo en del gåing da. Målte livmorhals så og si daglig. Gikk raskt ned til 0,5 cm. Stabiliserte seg der noen dager. Ble flyttet til barselhotell, men ble bare der ei natt, før det bar tilbake til observasjon. 

Fikk en urinveisinfeksjon som startet riene. Ble satt på riestoppende medisiner. Riene stoppet opp mens mens jeg fikk medisinene i et døgn, men startet opp igjen et halv døgn etterpå. Bar da rett inn på fødeavdelingen og 45 min etter at første rie kom, var baby ute. Baby ble født i uke 28+3. Trengte litt c-pap, ikke noe ekstra oksygen. Ductus lukket seg ikke og hadde et lite hull i hjertet, men begge disse tingene leget seg selv før barnet var 1,5 år. Dro hjem uke 35.

Barnet er i dag 11 år. Liten og nett, men tøff som fy. Sier selv det er født til fart og spenning. Friskere enn de fleste i barnehagen og på skolen. Dyktig i matte, men sliter litt med lesing og skriving, men om det kommer av prematuriteten eller slekter på familien generelt, er ikke lett å si. Far blander fremdeles b og d når han leser og skriver, på min siden var pappa dyslektiker og det samme er min bror og to av hans barnebarn. 

Jeg vet at på rikshospitalet mente de at kvinner med nebbing skulle holde seg i ro i senga, kun gå på do og rask dusj på samme tid. Om dette hadde ført til at barnet mitt hadde blitt lenger i magen, vites ikke. Blir kun spekulasjoner. Og for oss gikk det jo veldig greit til slutt, på tross av. 

Anonymkode: 3dd9b...7b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvordan ble du fulgt opp?

Fikk du medisiner?

Gikk det tilbake av seg selv?

TS

Ultralyd av livmorhalsen hver uke fra uke 12 til 34. Gikk ikke tilbake, men åpnet seg heller ikke mer. Fikk ikke medisiner. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fikk du noe medisiner? 

Nei, jeg ble vurdert overført til Riksen, men slapp heldigvis det 😬 Ikke medisiner heller, gikk tilbake i vanlig arbeid og fikk ikke beskjed om å ta det spesielt med ro heller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...