Gå til innhold

Kan jeg kreve erstatning for sen diagnosetid av ADHD?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig usikker på hvor jeg skulle plassere det her, men jeg prøver meg her. 
Det har seg slik at jeg fikk adhd diagnosen som 19 åring. Da fikk jeg dette påvist. Jeg ble satt på medisiner med en gang etter dette. Og jeg synes det her har tatt alt for lang tid. Jeg er 22 år gammel i dag, men nå har det vært litt her og der på media at folk har fått diagnoser for sent, og da lurer jeg på om man kan kreve erstatning. Det er akkurat over 3 år siden jeg fikk diagnosen. Jeg har slitt med depresjon og angst som barn, under hele min ungdomstid. Og fastlegen min har slått fast på at det er på grunn av ADHD som var ubehandlet. Jeg skjønner ikke helt hvor jeg skal henvende meg, og spør noen som har erfaring eller kjenner noen i denne situasjonen?❤️ Har vært ganske nedbrutt pga jeg har hatt så grove symptomer, og spesielt på skolebenken 

Anonymkode: 78abd...33b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å få diagnosen tidligere? 

Anonymkode: c64c1...e63

AnonymBruker
Skrevet

Viss du ikke har vært til noe utredning tidligere tror jeg ikke det. Mange som blir diagnoser med ADHD i voksen alder.

Anonymkode: a5a41...c06

• Liker 3
Skrevet

Hvem tenker du at skulle stå for denne erstatningen? Foreldrene dine som ikke fikk deg utredet som barn? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon, men det er jo ingen erstatningsgrunnlag, med mindre du har prøvd å få den over flere år. Jeg har aldri prøvd å få den, men har alltid skjønt det er noe. Og foreldrene mine har også skjønt det er noe, men de har ikke hatt lyst til å utrede meg da jeg var yngre, for de var redd for om det ville få konsekvenser jeg ville angre på i senere tid over muligheten til å få jobb osv. Så de har latt det valget stå over på meg. Før var det jo så tabubelagt at det var skummelt på få en diagnose (tenkte ihvertfall min familie) Pga fremtidige muligheter. 

Så vi har aldri prøvd å få noe diagnose, men nå er jeg der at jeg jobber mot å få diagnosen på papiret. Slik at jeg får bekreftet at det er hvorfor jeg er slik jeg er. Og det oppdages ganske sent hos kvinner blir det sagt. 

Anonymkode: c64c1...e63

Skrevet

Nei, er det enkle svaret. Slå det fra deg og lev livet som best du kan som alle andre😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...