Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kollega som jeg jobber veldig tett i team med, som på ingen måte mestrer jobben sin. Hun er ekstremt usikker og tar ingen beslutninger selv, og hun nekter å gjøre mange av arbeidsoppgavene fordi hun er "ukomfortabel" med dem. Hver dag bruker jeg flere timer på å hjelpe henne med jobb hun ikke forstår eller vil gjøre, noe som fører til at jeg må jobbe overtid for å ta inn igjen mitt eget arbeid. I tillegg til dette er hun svært negativ til alt, og kjefter/blir sur dersom jeg ber henne om småting (f.eks spør om hun kan booke møterom eller svare på en e-post). Jeg føler jeg må gå på tå rundt henne, holde henne i hånden igjennom arbeidsdagen og at jeg blir direkte utnyttet . 

Jeg har egentlig veldig lyst til å gå til teamleder med dette, for det fungerer ikke lengre. Jeg har stor nok arbeidsmengde fra før, og kjenner meg utbrent fordi denne kollegaen skaper så mye merarbeid for meg. Jeg føler jeg jobber alene i teamet og at alt ansvar faller på meg. De tunge og komplekse sakene er det kun jeg som tar, og disse er naturlig nok mer tidkrevende enn enklere oppgaver. I tillegg er negativiteten og kjeftingen hennes drepen for motivasjon og trivsel. 

Noen råd til hva jeg bør gjøre?

Anonymkode: de0db...e3a

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du går til teamleder. Du skal ikke behøve å være barnevakt for en voksen person. 

Anonymkode: 34ad7...e0d

• Liker 48
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer om du kun gjør din jobb? Ikke hjelper henne?

Uansett, gå til verneombudet på jobb så får h*n ta dette videre. Da har du gjort din jobb. Fremover gjør du kun det du skal, om hun spør om hjelp, be henne gå til teamleder

Anonymkode: ede4f...348

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har hun jobbet der? Er hun ung? Hva har hun gjort av arbeid i team? Har dere fordelt oppgaver?

Anonymkode: 6de80...5c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si: «Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg nå, jeg har for mye å gjøre». Gjenta til du faktisk har tid til å hjelpe henne (dvs. aldri, dersom du konstant har mye å gjøre) Be henne gå til leder dersom hun har spørsmål, behøver hjelp eller ytterligere opplæring. 

Anonymkode: caff0...dd2

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lenge har hun jobbet der? Er hun ung? Hva har hun gjort av arbeid i team? Har dere fordelt oppgaver?

Hun har jobbet her i ti år, dvs dobbelt så lenge som meg. Men oppgavene nå er endel annerledes enn tidligere. Hun er ti år eldre enn meg. Jeg har jobbet i team med henne i to år, og problemet har vært der siden begynnelsen. Hun vil heller ikke ha hjelp fra andre på teamet- sikkert fordi hun vet at jeg lar meg overkjøre og gjør jobben for henne.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun har jobbet her i ti år, dvs dobbelt så lenge som meg. Men oppgavene nå er endel annerledes enn tidligere. Hun er ti år eldre enn meg. Jeg har jobbet i team med henne i to år, og problemet har vært der siden begynnelsen. Hun vil heller ikke ha hjelp fra andre på teamet- sikkert fordi hun vet at jeg lar meg overkjøre og gjør jobben for henne.

Trodde hun hadde jobbet der i et par måneder og var ung og usikker. Om det ikke fungerer å fordele oppgaver slik at man er ansvarlig for hver sin del ville jeg helt klart gått til leder.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bare kom deg unna henne så fort som mulig før sporene setter seg og blir varige. Dette er PYTON! Hvis du oppretter et slikt mønster hos deg er det lettere for andre mennesker å liksom "hoppe" på deg, siden hun damen du jobber med allerede lager et fiks ferdig mønster på deg som du kan smette rett inn i som passer henne utmerket. Vanskelig å forklare, men, med andre ord at du liksom gjør mye, men omgivelsene får det til å se ut som at du ikke gjør noe, liksom, at det er du som blir seende ut som den som ikke kan noe, bare fordi det er veldig viktig for mange mennesker å føle seg kompetente. 

Vet ikke om du fikk noe utbytte av dette, men har hatt følelsen av å holde andre mennesker i hånden, samtidig som at de ikke skjønner det selv.  

Anonymkode: 32c04...e32

• Liker 7
Skrevet

Selvsagt går du til nærmeste leder. Fatter ikke at det er noe å stusse på, og du gjør henne verdens største bjørnetjeneste ved å dekke over dette! Hvordan skal hun få hanke seg inn når alt skjer i det skjulte! ? Du trenger å få vekk ansvaret, og ledelsen må bli klar over problemet. Tusen tråder fra alle dere som har både verneombud, avdelingsledere, får gjennomført medarbeidersamtaler og har team. Likevel fullstendig tafatt. Gang på gang. Og bruker KVINNEGUIDEN i stedet for. Hva løser det? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Da er jo problemet at du lar deg overkjøre. Det blir enda dårligere stemning når det blir tydelig at du løper til sjefen fremfor å gi henne et ærlig svar.

Du svarer "det har jeg dessverre ikke tid til".

Anonymkode: 85b24...faa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som leder er det svært vanskelig å fange opp at andre utfører jobben til andre, siden jobben blir gjort. 

I tillegg en svært uønskelig situasjon siden man ender opp med at den flinke ansatte risikerer å bli utbrent. Eller bare blir lei og slutter. 

Her bør du gå til nærmeste leder og gi beskjed. Om du synes det er ubehagelig kan du ta det med verneombud. Eventuelt avviser du henne, og sier bare du ikke har tid. 

Anonymkode: 68b85...1aa

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har en kollega som jeg jobber veldig tett i team med, som på ingen måte mestrer jobben sin. Hun er ekstremt usikker og tar ingen beslutninger selv, og hun nekter å gjøre mange av arbeidsoppgavene fordi hun er "ukomfortabel" med dem. Hver dag bruker jeg flere timer på å hjelpe henne med jobb hun ikke forstår eller vil gjøre, noe som fører til at jeg må jobbe overtid for å ta inn igjen mitt eget arbeid. I tillegg til dette er hun svært negativ til alt, og kjefter/blir sur dersom jeg ber henne om småting (f.eks spør om hun kan booke møterom eller svare på en e-post). Jeg føler jeg må gå på tå rundt henne, holde henne i hånden igjennom arbeidsdagen og at jeg blir direkte utnyttet . 

Jeg har egentlig veldig lyst til å gå til teamleder med dette, for det fungerer ikke lengre. Jeg har stor nok arbeidsmengde fra før, og kjenner meg utbrent fordi denne kollegaen skaper så mye merarbeid for meg. Jeg føler jeg jobber alene i teamet og at alt ansvar faller på meg. De tunge og komplekse sakene er det kun jeg som tar, og disse er naturlig nok mer tidkrevende enn enklere oppgaver. I tillegg er negativiteten og kjeftingen hennes drepen for motivasjon og trivsel. 

Noen råd til hva jeg bør gjøre?

Ta det opp med teamleder du. Det er teamlederens ansvar og problem, ikke ditt. 

Anonymkode: 7d937...547

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trenger du å begynne med å involvere teamleder? Hva med å først bare si: "Beklager, men nå har jeg så mye å gjøre at jeg har ikke lenger tid til å hjelpe deg med dine arbeidsoppgaver. Hvis det er noe du ikke er komfortabel med, ta det opp med teamleder". 

Anonymkode: 9a4e0...9cf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ville først tatt en prat med tomannshånd med henne, hjelper ikke det så er neste pkt. verneombud slik at de er klar over det. Om hun er av typen som kan tenkes å løpe rett til leder for å legge frem sin utgave av historien først, så ville jeg involvert verneombud med en gang, slik at verneombudet er klar over det før hun eventuelt løper til leder. 

Om hverken personlig samtale eller verneombud hjelper, så har man ikke annet valg enn å involvere teamleder, for det må ryddes opp i før du evt. blir helt utbrent selv. 

Hvis heller ikke teamleder er villig til å gjøre noe med det, så ville jeg rett og slett sett etter en annen jobb. 

Anonymkode: 2e513...b37

AnonymBruker
Skrevet

Ta en prat med teamleder. Han/hun vet hva som bør gjøres.

Anonymkode: 8d9e1...41f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hjelp henne mer. La det bli synlig for alle at hun ikke klarer jobben sin. Eller la henne bli leders problem (send henne dit med spørsmålene sine). Blir ingen ting gjort da kan du selv snakke med leder om at ting ikke fungerer. Men altså, gjør det først synlig at hun ikke håndterer jobben sin selv. Først da kan de bevises. Ellers kan du bli han/hun som klager, og den rollen vil du ikke ha. 

Anonymkode: 55e90...f5e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt fylkesmannen 

Anonymkode: 3a950...967

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Kontakt fylkesmannen 

Anonymkode: 3a950...967

Ehm, hva? De (Statsforvalteren som det heter nå) har ingenting med dette å gjøre. 

Anonymkode: d478d...a1f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er hun pen? Hvis hun er deilig bør du bite i deg.

Anonymkode: 9bc79...9ca

AnonymBruker
Skrevet

TS, jeg tipper dette egentlig er en kollega som virkelig sliter med jobben sin. Ser du skriver at oppgavene nå er annerledes fra slik de var tidligere, og da kan det fort skje at det "henger igjen" ansatte som aldri hadde fått jobben i dag. Så hun er nok kjempefrustrert og kjenner nok også selv på at dette ikke fungerer. Så tar hun det dessverre utover deg, med kjeftingen og kommentarene, og holder seg til deg siden hun vet at det fungerer. 

Jeg ville begynt med å forklare henne at du dessverre ikke har tid, du har for mye oppgaver og kjenner virkelig på det selv. Og så ville jeg også tatt det opp med leder - det er overraskende at du ikke gjorde det for lenge siden!

Anonymkode: d478d...a1f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...