AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #1 Skrevet 8. juli 2021 Hei! Min unge på 2 år og 7 mnder har plutselig begynt å slå når han ikke får viljen sin. Jeg merker generelt at han har protesterer mer for tiden. Hvis han ikke får viljen sin kan han finne på å ta hånden sin i ansiktet vårt og prøve å dytte det unna. Han spreller også en del hvis vi plukker han opp, og kan fekte med armene. Et slikt utbrudd går fort over , det er lett å få han på andre tanker. Jeg ønsker jo ikke at barnet nitt skal slå, men er det en helt vanlig reaksjon? Når han gjør det så prøver jeg å si tydelig NEI, og da ser han meg dypt i øynene og så får jeg en klem etterpå. Så det virker som om han skjønner at det han gjør ikke er ok. Er det noe annet jeg bør gjøre, eller er dette bare helt vanlig oppførsel? Er førstegangsmor og hadde fra før ingen erfaring med barn. Anonymkode: 93c3d...71b
Marvelous Skrevet 8. juli 2021 #2 Skrevet 8. juli 2021 Det er helt normalt. Små barn som har lite språk har gjerne vansker med å uttrykke sinne sitt på en ordentlig måte. Det går over
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #3 Skrevet 8. juli 2021 Ja, jeg glemte forresten å si at han også har en språkforsinkelse, både det å snakke og forstå. (Men det jobber vi med😊), så skjønner at det også kan være litt frustrerende. Anonymkode: 93c3d...71b
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #4 Skrevet 8. juli 2021 Dette er helt normalt. Jeg har en på samme alder og han gjør akkurat det samme. Anonymkode: 75934...df8 1
Marvelous Skrevet 8. juli 2021 #5 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, jeg glemte forresten å si at han også har en språkforsinkelse, både det å snakke og forstå. (Men det jobber vi med😊), så skjønner at det også kan være litt frustrerende. Anonymkode: 93c3d...71b Da er det ihvertfall forståelig at han utrykker seg på den måten
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #6 Skrevet 8. juli 2021 Et godt råd er å sette ord på følelsene til barnet, fordi barnet slår gjerne fordi det ikke har ord til å forklare hva det føler. Så du kan f.eks si "nå ser jeg at du er frustrert" for eksempel, fordi det vil hjelpe barnet. Å sette grenser for vold er viktig, og veldig bra at du gjør! Anonymkode: bb370...3dc
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #7 Skrevet 8. juli 2021 Les på Bufdir sine sider om dette. Jeg lærte mye av dette. Er helt vanlig forresten. https://bufdir.no/Foreldrehverdag/Smabarn/Smabarn_som_slar/ Anonymkode: 94b61...8a1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #8 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Min unge på 2 år og 7 mnder har plutselig begynt å slå når han ikke får viljen sin. Jeg merker generelt at han har protesterer mer for tiden. Hvis han ikke får viljen sin kan han finne på å ta hånden sin i ansiktet vårt og prøve å dytte det unna. Han spreller også en del hvis vi plukker han opp, og kan fekte med armene. Et slikt utbrudd går fort over , det er lett å få han på andre tanker. Jeg ønsker jo ikke at barnet nitt skal slå, men er det en helt vanlig reaksjon? Når han gjør det så prøver jeg å si tydelig NEI, og da ser han meg dypt i øynene og så får jeg en klem etterpå. Så det virker som om han skjønner at det han gjør ikke er ok. Er det noe annet jeg bør gjøre, eller er dette bare helt vanlig oppførsel? Er førstegangsmor og hadde fra før ingen erfaring med barn. Anonymkode: 93c3d...71b Anbefaler deg å si hvorfor han ikke skal slå, mer enn bare nei. Samtidig som du anerkjenner eller prøver å få tak i følelsen som gjorde at han slo. »feks jeg ser du er sint og frustrert fordi du ikke fikk xx, men du får ikke slå, da får mamma vondt» Anonymkode: 94b61...8a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå