spegel Skrevet 8. juli 2021 #1 Skrevet 8. juli 2021 Ja, det lurer jeg på! Var de krevende babyer, eller enkle? Og på hvilken måte, isåfall? 🙂 Tenker ikke på veldig konkrete diagnoser egentlig, men adhd, div autismelidelser, lettere pu, osv... Ikke diagnoser man fysisk kan se, men som har med barnets fungering å gjøre er vel det jeg tenker på. Spør bare fordi jeg lurer og har tenkt litt på dette. 🙂
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #2 Skrevet 8. juli 2021 Min eldste datter er bipolar, hun er 28 nå da. Men som baby var hun nesten umulig å ha med å gjøre, og jeg var alene med henne. Hun sov max 5 timer i døgnet i mange år, og var som besatt. Min far pleide å tulle med at bi burde ringe presten for å få en eksorsisme av henne. Jeg skjønnte det var noe galt med henne fra ganske tidlig, men hun fikk ikke diagnose før hun var 20. Av mine 5 barn var hun den verste! Anonymkode: fa13a...613 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #3 Skrevet 8. juli 2021 Min gutt på 6 år har adhd og autisme. Som baby var han rolig første 8 ukene, så lenge han fikk sove på meg eller i bæresjal. Sov aldri i vuggen eller i vognen. Noe som også er normalt, da dem trenger nærhet. Men jeg fikk heller ikke til ammingen, og han var generelt urolig når han ikke sov. Etterhvert ble han mer urolig og skrek en del, ble fort overstimulert. Hadde vi f.eks vært på babysang eller babysvømming tilbringte vi resten av dagen inne, med en baby som hylskrek. Søvnen ble verre og verre til større han ble. Mistanke om stille refluks når han var 6 mndr. Ble bekreftet ved ph-måling når han var 11 mndr. Han tok seg også mye til ørene, hadde mye infeksjoner. Ble lagt inn dren når han var 13 mndr. På den tiden hadde han også startet med astma-medisiner, hadde ofte turer til legevakt for inhalasjon + vi hadde betapred liggende hjemme. Han sov desverre ikke godt uten sovemedisin, smertestillende, refluks-medisin og astma-medisin innabords.. Ble fjernet mandler og polypper når han var 2..Heldigvis ble søvnen litt bedre. Ble jo mer om søvnen det her 😅🤣 Men sann ellers på dagtid var han veldig utilfreds, sutrete, fant ikke særlig roen.. Forøvrig så er han nå 6 år, å våkner fortsatt på natta. Anonymkode: cf232...f23
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #4 Skrevet 8. juli 2021 Dette var en interessant tråd. Håper flere svarer så vi andre kan lære mer. Anonymkode: 2e859...625 7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #5 Skrevet 8. juli 2021 Min tiåring med adhd, angst og språkvansker var en svært krevende baby. Sov lite, mye uro, mye skrik, sterkt temperament. Anonymkode: b1346...cd8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #6 Skrevet 8. juli 2021 Det som beskrives over her kunne jo like gjerne vært friske babyer. Mange babyer er urolige og sliter med søvnen, uten at de har noen diagnoser. Min sov veldig dårlig, gråt mye hvis han ikke fikk hudkontakt og var veldig rastløs- han har ingen diagnoser. Min venninnes sønn var helt lik - han har det som tidligere ble kalt asperger. Min, som er frisk, hadde forøvrig veldig god blikkontakt og språkforståelse tidlig, min venninnes sønn var ikke like mye "med" der, men allikevel innenfor normalen. Kanskje det er slik at babyer med diagnoser oftere er krevende, men at ikke alle krevende babyer ender opp med diagnoser? Anonymkode: 26c64...db2 11
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #7 Skrevet 8. juli 2021 Barn med adhd og autisme. Veldig krevende baby. Sov nesten aldri, måtte bysses og bæres og vugges hele tiden. Var veldig vanskelig å amme pga uro. Hadde ingen evne til selvregulering og det var veldig vanskelig å skjønne hva som var galt. Har andre barn og selv om de også har vært krevende i perioder sånn som babyer ofte er, så kan det ikke sammenlignes. Anonymkode: 67c6f...68f 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #8 Skrevet 8. juli 2021 Mine unger var krevende babyer, men endte opp som helt normale og rolige unger. Sånn i tilfelle noen ble redde av å lese dette Anonymkode: 328d2...675 8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #9 Skrevet 8. juli 2021 Min eldste med ADHD var som de fleste andre babyer tror jeg, men husker babytiden med han var veldig krevende og grusom. Han sov så dårlig og lite at helsesøster ble bekymret. Veldig tidlig ute motorisk, mye gråt og uro som spedbarn. nr2 født med lungesykdom. Hu var en ekstremt rolig baby, gråt aldri da hun ikke orket og sov stort sett hele tiden. Veldig stor kontrast å kunne legge fra seg en unge på gulvet og at hun lå på samme plass når jeg kom tilbake, mens broren spant rundt eller hylte på samme alder. Anonymkode: db093...c77
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #10 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det som beskrives over her kunne jo like gjerne vært friske babyer. Mange babyer er urolige og sliter med søvnen, uten at de har noen diagnoser. Min sov veldig dårlig, gråt mye hvis han ikke fikk hudkontakt og var veldig rastløs- han har ingen diagnoser. Min venninnes sønn var helt lik - han har det som tidligere ble kalt asperger. Min, som er frisk, hadde forøvrig veldig god blikkontakt og språkforståelse tidlig, min venninnes sønn var ikke like mye "med" der, men allikevel innenfor normalen. Kanskje det er slik at babyer med diagnoser oftere er krevende, men at ikke alle krevende babyer ender opp med diagnoser? Anonymkode: 26c64...db2 Herlighet... Det er da ingen som har påstått at alle krevende babyer ender opp med diagnoser. Alle som har barn vet at også friske barn kan være krevende. Anonymkode: 11bb7...a19 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #11 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Herlighet... Det er da ingen som har påstått at alle krevende babyer ender opp med diagnoser. Alle som har barn vet at også friske barn kan være krevende. Anonymkode: 11bb7...a19 Jeg tror denne tråden kan skremme nybakte mødre. De sitter der med en krevende baby og leser at det er slike babyer som senere fikk diverse diagnoser. Anonymkode: 26c64...db2 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #12 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barn med adhd og autisme. Veldig krevende baby. Sov nesten aldri, måtte bysses og bæres og vugges hele tiden. Var veldig vanskelig å amme pga uro. Hadde ingen evne til selvregulering og det var veldig vanskelig å skjønne hva som var galt. Har andre barn og selv om de også har vært krevende i perioder sånn som babyer ofte er, så kan det ikke sammenlignes. Anonymkode: 67c6f...68f Samme opplever jeg. Jeg har svart over her og har en på 6 år med adhd og autisme. Babytiden var mye mer krevende med han en storebroren. Og da hadde storebroren kolikk også. Anonymkode: cf232...f23 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #13 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Samme opplever jeg. Jeg har svart over her og har en på 6 år med adhd og autisme. Babytiden var mye mer krevende med han en storebroren. Og da hadde storebroren kolikk også. Anonymkode: cf232...f23 Ja, de andre har også hatt kveldsuro, puppenekt, utviklingstrinn, kolikk osv., men det var likevel ikke det samme. Det var min første, så jeg hadde ikke noe å sammenligne med. Var helt sjokkert over hvor krevende det var, men hadde heldigvis familiemedlemmer som kunne bekrefte at min baby var mer krevende enn deres noen gang hadde vært. Og når jeg senere fikk flere, så ble det jo veldig tydelig. Alle krevende babyer har selvfølgelig ikke diagnoser, men jeg tror mange barn med diagnoser har vært krevende babyer. Anonymkode: 67c6f...68f 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #14 Skrevet 8. juli 2021 spegel skrev (3 timer siden): Ja, det lurer jeg på! Var de krevende babyer, eller enkle? Og på hvilken måte, isåfall? 🙂 Tenker ikke på veldig konkrete diagnoser egentlig, men adhd, div autismelidelser, lettere pu, osv... Ikke diagnoser man fysisk kan se, men som har med barnets fungering å gjøre er vel det jeg tenker på. Spør bare fordi jeg lurer og har tenkt litt på dette. 🙂 Vårt barn har hatt utfordringer fra dag 1, fikk påvist et syndrom uten ytre trekk ved 2år. Er under utredning for både autismemistanke og psykisk utviklingshemming mistanke. Hatt en tøff tid men det er bedre nå med BUP, HABU og spesialavdeling rundt barnet. ❤️ Anonymkode: 24069...1e8 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #15 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tror denne tråden kan skremme nybakte mødre. De sitter der med en krevende baby og leser at det er slike babyer som senere fikk diverse diagnoser. Anonymkode: 26c64...db2 Denne graden av krevende er ikke noe som allmenneheten opplever. Det er unntakene og på helt egne nivåer. Anonymkode: 24069...1e8 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #16 Skrevet 8. juli 2021 Min har ikke diagnose (ennå) men har noen utfordringer og høytfungerende autisme mistenkes. Han var en meget enkel og grei baby. Var mye sammen med meg, samsov osv. Til jeg ganske fort merka at han roet seg mye fortere etter nattmåltid hvis jeg la ham i vogga kontra å ha ham i senga med meg. Et litt «autistisk» trekk kanskje? Eneste jeg har tenkt på i ettertid. Ellers har han vært merkbart lettere å ha med å gjøre enn mine tre andre. Aktivisert seg selv, rolig og grei. Anonymkode: 0f419...2fe
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #17 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Denne graden av krevende er ikke noe som allmenneheten opplever. Det er unntakene og på helt egne nivåer. Anonymkode: 24069...1e8 Det er jo veldig vanskelig å bedømme uten å ha noe sammenligningsgrunnlag. Klistremerkebabyer er krevende, kolikkbabyer er krevende, babyer som ikke klarer å regulere søvnen selv er krevende, babyer som er veldig nysgjerrige og tidlig ute motorisk er krevende osv. Flere av disse opptrer også gjerne sammen. Ingen av disse tingene betyr at babyen har diagnoser. Anonymkode: 26c64...db2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #18 Skrevet 8. juli 2021 Min datter har ADHD, og som baby så skulle det helst skje noe hele tiden, ligge i vogn var ikke aktuelt, hun skulle se rundt seg. Brukte og brystet som smukk de 4 første månedene. Men sov godt på natta, og noen timer på dagen. Startet å krabbe da hun var 5 mnd, og løpe da hun var 10 mnd. Hun startet å prate tidlig, og da hun var 1,5 år, pratet hun helt rent. Sønnen min har Asperger, og han var en rolig baby, som gjerne kunne ligge i vogna, han var ekstra glad i fysisk kontakt, så hadde han mye i meitai. Han sov godt på natta og noen timer på dagen. Han startet å krabbe da han var 7 mnd, og gikk noen dager før han ble 1 år. De første ordene kom tidlig her og, men han var sen med språket. Anonymkode: a0482...42e
Laraa Skrevet 8. juli 2021 #19 Skrevet 8. juli 2021 Jeg har Asperger og blir fortalt at jeg kunne være våken og hyle mesteparten av døgnet og være våken langt mer enn normalt. Jeg skal utredes for ADD og har mistanke om at uroen, rastløshet og søvnløsheten jeg har slitt med siden jeg var barn, heller ligger der enn i Asperger
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #20 Skrevet 8. juli 2021 Sønnen til min venninne var den «snilleste» og roligste babyen. Han reagerte generelt lite på forandringer og omgivelser. Gråt lite.. Ved 3 års alder ble det tydeligere og tydeligere at han slet sosialt. Anonymkode: e3b95...163
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå