Gå til innhold

Brune pelsbiller og museumbiller.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kjøpte en leilighet som var full av disse. Har nå bodd her i 2 uker, og så langt har det dukket opp over 20 biller, to larver og noen larveskinn. Helt utrolig hvor uflaks man kan ha. Bor ikke i Oslo.

På nettet står det at de er umulig å bli kvitt, er det noen som har klart det? Hva gjorde dere?

Merker det tærer utrolig på psykisk å ha disse billene og larvene overalt. Jeg våger ikke sitte i sofa'n, sitte å se på TV eller ligge i sengen. For jeg tenker at det er masse larver og biller overalt. Dette gjør meg så kvalm. Jeg gråter meg i søvn hver natt og synes det er vanskleig å ikke gråte hele dagen pga. dette. Tidligere eiere sier de aldri har sett de, noe som er utrolig rart. Så jeg får ikke noe erstatning ved dette dumme boligkjøpet. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Skadedyrfirmaet sier bare "støvsug ofte", men det hjelper ingenting. Vurderer å flytte igjen, men er da usikker på om jeg kan ta med meg noe av mine eiendeler. Da disse nå antagelig er fulle av egg.

Hilsen veldig trist og oppgitt boligeier.

Anonymkode: 3c9d8...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg skal ikke skryte på meg å ha blitt kvitt pelsbiller, men jeg har kun sett 2 stykker siste året og tror det er ca et år siden jeg så sist larve. Jeg aner ikke hvordan vi fikk de i leilighet. Bor ikke i Oslo. Jeg vasket og ryddet ofte da jeg først oppdaget de. Har nok ikke sett så mange som du nevner, det kan hende jeg fikk slått kraftig ned da de etablerte seg her. Brukte insektspray i alle rom i flere omganger. Har også for vane å lette på ting som har ligget i ro lenge for å se om det er bugs der. Videre lar jeg alle edderkopper leve i fred. 

Du kan høre med advokat om du kan ha noen sak? Har vært dommer på slikt tidligere, men er kanskje vanligere nå. Her hadde vi bodd i boligen i mange år da vi fikk det. Har mest tro på at de kom fra annen leilighet i bygget, jeg reiser lite.

Anonymkode: deec5...5a9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor du ikke på Østlandet? Trodde de er problem på Østlandet først og fremst. Folk på sørlandet har ikke hørt om de.. 

Og du leier, så du kan egentlig ikke pusse opp? For de kan bo i ullpapp, som ble tidligere lagt under gulvet. Da må man eventuelt bytte gulv for å bli kvitt de. 

Ellers ja, støvsuge. Er så mye styr.. Du må støvsuge sofa nøye, under putene. Du kan ikke ha kommoder med skuffer som ikke er nettkurver, for har du tette skuffer - må du hele tiden tømme de, og sjekke, og fjerne støv. Alt ull du eier, må du legge i tette poser og i fryser, når du ikke bruker det. Altså, det er så mye styr å prøve å overleve med de, at det er enklere å bytte gulv..

Anonymkode: c9e1e...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

nei, du skrev jo i første setning at du kjøpte leilighet. Jeg kan visst ikke lese. 🤡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg skal ikke skryte på meg å ha blitt kvitt pelsbiller, men jeg har kun sett 2 stykker siste året og tror det er ca et år siden jeg så sist larve. Jeg aner ikke hvordan vi fikk de i leilighet. Bor ikke i Oslo. Jeg vasket og ryddet ofte da jeg først oppdaget de. Har nok ikke sett så mange som du nevner, det kan hende jeg fikk slått kraftig ned da de etablerte seg her. Brukte insektspray i alle rom i flere omganger. Har også for vane å lette på ting som har ligget i ro lenge for å se om det er bugs der. Videre lar jeg alle edderkopper leve i fred. 

Du kan høre med advokat om du kan ha noen sak? Har vært dommer på slikt tidligere, men er kanskje vanligere nå. Her hadde vi bodd i boligen i mange år da vi fikk det. Har mest tro på at de kom fra annen leilighet i bygget, jeg reiser lite.

Ikke verst! Godt å høre det er mulig å bli kvitt de. Hvordan type insektsspray brukte du? Litt redd for å bruke det da jeg har hørt det er veldig gifitg? Ja, jeg ønsker alle edderkopper skikkelig velkommen nå. Men dessverre er det ikke mer enn en edderkopp i hele leiligheten.

VI sjekket, og siden forrige eier ikke har sett noe, blir det veldig vanskelig. Ja, har hørt de kan komme fra naboer. Så mulig det er årsaken.

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Bor du ikke på Østlandet? Trodde de er problem på Østlandet først og fremst. Folk på sørlandet har ikke hørt om de.. 

Og du leier, så du kan egentlig ikke pusse opp? For de kan bo i ullpapp, som ble tidligere lagt under gulvet. Da må man eventuelt bytte gulv for å bli kvitt de. 

Ellers ja, støvsuge. Er så mye styr.. Du må støvsuge sofa nøye, under putene. Du kan ikke ha kommoder med skuffer som ikke er nettkurver, for har du tette skuffer - må du hele tiden tømme de, og sjekke, og fjerne støv. Alt ull du eier, må du legge i tette poser og i fryser, når du ikke bruker det. Altså, det er så mye styr å prøve å overleve med de, at det er enklere å bytte gulv..

Jo, østlandet. Men trodde de var mest i Oslo. 

Hmmm, jeg aner ikke hva som er under gulvet her dessverre.

Huff, ja, det er dette som er så utrolig styr med disse billene.. Leste noen som hadde byttet gulv, lister og vegger, men allikevel dukket de opp igjen. Forsvinner de ikke innen 6 måneder så må jeg flytte, går jo utover psyken å være konstant på vakt med vasking.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet det er for det meste vinylbelegg og fliser her. Gulvet i stua og gangen tror jeg det er tarkofoam under. Hvordan ser ullpapp ut? Ser man tydelig at det er ull liksom?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vet det er for det meste vinylbelegg og fliser her. Gulvet i stua og gangen tror jeg det er tarkofoam under. Hvordan ser ullpapp ut? Ser man tydelig at det er ull liksom?

TS

nei, ser mer ut som papp egentlig, litt tjukk, grå. Ligger under gulv. 

Men siden du snakker om leilighet, se her. Kan de komme fra andre leiligheter? 

https://www.dn.no/eiendom/finansklagenemnda/skadedyr/eiendom/oppdaget-pelsbiller-i-leiligheten-fikk-400000-i-erstatning/2-1-903303

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke verst! Godt å høre det er mulig å bli kvitt de. Hvordan type insektsspray brukte du? Litt redd for å bruke det da jeg har hørt det er veldig gifitg? Ja, jeg ønsker alle edderkopper skikkelig velkommen nå. Men dessverre er det ikke mer enn en edderkopp i hele leiligheten.

VI sjekket, og siden forrige eier ikke har sett noe, blir det veldig vanskelig. Ja, har hørt de kan komme fra naboer. Så mulig det er årsaken.

Jeg spraya før vi reiste bort i helger eller før jeg skulle på jobb. Vanlig insektspray, tror den heter Petrimin eller noe i den duren. Skal ikke være giftig for folk og dyr, men tror det anbefales å ikke oppholde seg der rett etterpå. Jeg forstår at det er slitsomt, jeg var helt ødelagt da jeg oppdaget de. Tenkte på både verditap, videre smitte videre og fare for ødelagte tekstiler. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette ordner seg- de er vanlig i hele landet. Tror jeg har til gode å se et hus/leilighet uten disse. Er det mange kan jeg skjønne det er plagsomt, men altså, hvis du støvsuger litt jevnlig og fryser støvsugerposer, så vil jeg tippe at det blir færre. Du kan sikkert også bruke permetrin. Jeg bryr meg veldig lite om disse nå, men jeg har sølvkre og, og bryr meg mer om disse ;)

Synes helt ærlig du bryr deg/bekymrer deg overdrevent mye. Jeg har en ullsofa og støvsuger denne en gang i uken. Har aldri sett noen larver/bille i denne og jeg har bodd her i fire år. Ser jeg et par småhull på et ullplagg møter jeg det med et skuldertrekk. De flyr gjennom vinduet, så blir du kvitt de kan de bare fly inn et annet sted. Slapp av! Det er en ordre (jeg slapper mer av med sølvkreene også - insekter finnes, gjør de tiltakene du kan og slapp av med resten!)

Anonymkode: bdc9d...627

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

nei, ser mer ut som papp egentlig, litt tjukk, grå. Ligger under gulv. 

Men siden du snakker om leilighet, se her. Kan de komme fra andre leiligheter? 

https://www.dn.no/eiendom/finansklagenemnda/skadedyr/eiendom/oppdaget-pelsbiller-i-leiligheten-fikk-400000-i-erstatning/2-1-903303

Ah, nei, da er det ikke det vi har under gulvet iallfall. Phew.

Ja, det kan godt hende de har flydd inn fra andre leiligheter, men vanskelig å vite.

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg spraya før vi reiste bort i helger eller før jeg skulle på jobb. Vanlig insektspray, tror den heter Petrimin eller noe i den duren. Skal ikke være giftig for folk og dyr, men tror det anbefales å ikke oppholde seg der rett etterpå. Jeg forstår at det er slitsomt, jeg var helt ødelagt da jeg oppdaget de. Tenkte på både verditap, videre smitte videre og fare for ødelagte tekstiler. 

Ah, lurt! 😄 Skal sjekke det ut. Ja, jeg er helt ødelagt nå. Ja, samme her, akkurat de samme bekymringene jeg har. Og det at de skal være med meg "for alltid" hvis jeg flytter også. Hvor mange hadde du før du klarte å bli kvitt de helt?

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette ordner seg- de er vanlig i hele landet. Tror jeg har til gode å se et hus/leilighet uten disse. Er det mange kan jeg skjønne det er plagsomt, men altså, hvis du støvsuger litt jevnlig og fryser støvsugerposer, så vil jeg tippe at det blir færre. Du kan sikkert også bruke permetrin. Jeg bryr meg veldig lite om disse nå, men jeg har sølvkre og, og bryr meg mer om disse ;)

Synes helt ærlig du bryr deg/bekymrer deg overdrevent mye. Jeg har en ullsofa og støvsuger denne en gang i uken. Har aldri sett noen larver/bille i denne og jeg har bodd her i fire år. Ser jeg et par småhull på et ullplagg møter jeg det med et skuldertrekk. De flyr gjennom vinduet, så blir du kvitt de kan de bare fly inn et annet sted. Slapp av! Det er en ordre (jeg slapper mer av med sølvkreene også - insekter finnes, gjør de tiltakene du kan og slapp av med resten!)

Tusen takk for en beroligende melding. Forstår. Jeg har hatt sølvkre for mange år siden, men de brydde jeg meg faktisk null om, siden de kun holdt seg på badet. Takk for gode råd :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvor mange pelsbiller ser du som regel i løpet av en uke?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mange pelsbiller ser du som regel i løpet av en uke?

TS

Jeg? Få, ikke engang ukentlig. Men - jeg og fikk litt "panikk" da jeg først oppdaget dem. Så gikk det jammen over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg? Få, ikke engang ukentlig. Men - jeg og fikk litt "panikk" da jeg først oppdaget dem. Så gikk det jammen over. 

Åå, så bra! Fant dessverre en til i dag tidlig. Og støvsugde overalt i går kveld. Den var heldigvis død i vinduskarmen da. Skal gjøre enda flere tiltak i dag. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Åå, så bra! Fant dessverre en til i dag tidlig. Og støvsugde overalt i går kveld. Den var heldigvis død i vinduskarmen da. Skal gjøre enda flere tiltak i dag. 

Ts

Lykke til - ordner seg dette 😊 mye verre kryp å få enn dette! De er veldig uskyldige og gjør lite av seg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har disse udyrene selv. Vet ikke hvor de kommer fra. Det jeg gjør, er å støvsuge, rengjøre og eventuelt rydde der jeg har sett dem. Som oftest er det steder som er litt vanskelig å komme til, men jeg får det til på et vis. Det blir mindre av dem for hver gang, så det funker jo. Jeg ser de ikke ukentlig, men jeg vet at de er der, for jeg ser f eks et par døde biller i vinduskarmen.

Jeg kan forstå at det virker ekkelt for deg. Jeg syntes også det var ekkelt å finne biller og larver i begynnelsen, men så er pelsbiller ganske uskyldig i forhold til andre skadedyr man kan få. Jeg støvsuger de opp hvis jeg ser de og så tømmer jeg den og kaster posen i bosset. Og med rengjøring og støvsuging, så vil du etter hvert få bukt med de. 

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til TS: Jeg vet ikke hva omganget hos meg var. Først fant jeg en bille jeg ikke skjønte hva var og moste den før jeg fikk googla. Noen måneder etterpå fant jeg en til. Da skjønte jeg at jeg ikke bare hadde en random bille. Begynte da å kikke under kjøleskap, sofa, i skap osv. Fant da noen biller og haugevis med larver. Siden den opprydningen har jeg bare sett biller eller larver av og til og kun 2 biller og 1 larve siste året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lykke til - ordner seg dette 😊 mye verre kryp å få enn dette! De er veldig uskyldige og gjør lite av seg! 

Tusen takk <3 Jeg håper det. Heldigvis! Det kunne jo vært veggedyr, da hadde jeg vært enda mer redd :o I dag har jeg funnet tre, som er veldig mye på en dag. Men har kjøp meg dampvasker, så nå skal alt steames her. Det sto på nettet at da dør biller, larver og egg. 

Kittykat skrev (3 timer siden):

Vi har disse udyrene selv. Vet ikke hvor de kommer fra. Det jeg gjør, er å støvsuge, rengjøre og eventuelt rydde der jeg har sett dem. Som oftest er det steder som er litt vanskelig å komme til, men jeg får det til på et vis. Det blir mindre av dem for hver gang, så det funker jo. Jeg ser de ikke ukentlig, men jeg vet at de er der, for jeg ser f eks et par døde biller i vinduskarmen.

Jeg kan forstå at det virker ekkelt for deg. Jeg syntes også det var ekkelt å finne biller og larver i begynnelsen, men så er pelsbiller ganske uskyldig i forhold til andre skadedyr man kan få. Jeg støvsuger de opp hvis jeg ser de og så tømmer jeg den og kaster posen i bosset. Og med rengjøring og støvsuging, så vil du etter hvert få bukt med de. 

Godt å høre det blir mindre av de! :) Ja, veldig plagsomt når man vet larver driver å spiser og koser seg et sted i hjemmet, men man ikke aaaner hvor. Ja, håper jeg blir mindre kvalm ettersom tiden går. For jeg blir så utrolig kvalm hver gang jeg finner en, er bare så redd insekter. Håper det :)  Takk for utfyllende svar.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Til TS: Jeg vet ikke hva omganget hos meg var. Først fant jeg en bille jeg ikke skjønte hva var og moste den før jeg fikk googla. Noen måneder etterpå fant jeg en til. Da skjønte jeg at jeg ikke bare hadde en random bille. Begynte da å kikke under kjøleskap, sofa, i skap osv. Fant da noen biller og haugevis med larver. Siden den opprydningen har jeg bare sett biller eller larver av og til og kun 2 biller og 1 larve siste året. 

Oi! Får helt grøssninger av tanken på haugevis av larver! :o Var det levende larver du fant? 2 biller og 1 larve siste året er ikke verst. Leiligheten var helt tom da vi kjøpte den, så de må befinne seg bak listene. Da vi har funnet en del som ligger inntil listene. Vi byttet dusjen, for under der var det så og si aldri vasket. Støv i haugevis. Men ingen larveskinn eller biller der. Vi skal åpne opp der varmtvannstanken er bygget inn, for lyste under en sprekk der. Og der var det mye støv (antagelig aldri rengjort der heller). Forrige eier har ikke vært så flink med renholdet... Vi åpnet også opp under kjøkkenbenken, men der var det bare en del kaffekrutt og støv. Ikke noe larveskinn eller biller. Luftelukene her var heller ikke vasket, og det var etter at vi åpnet de det kom masse biller. Fikk disse rengjort, teipet igjen og etter det var det ikke en eneste bille på lenge. Men så dukket de plutselig opp i haugevis igjen. Så da var det nok ikke luftelukene allikevel :( Fjernet også listene på soverommet, men ikke noe under der. Fjernet to klesskap, mye støv, men ingen skinn eller larver under disse skapene (som har stått her siden 80-tallet). Så blir skummelt å åpne varmtvannsbeholderen. Men jeg må bare finne ut hvor de eventuelt befinner seg.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
AnonymBruker

Hvordan går det i dag? Har du blitt kvitt de? 

Anonymkode: 02b12...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vask og støvsug ofte! Det hjalp for meg, ble kvitt de helt der jeg bodde før. Husk å kaste støvsugerposen og bær søppelet ut med én gang. De er irriterende og sjenerende, men heldigvis ufarlige. Jeg klarte sannsynligvis å få dem en høstdag jeg hadde versndadøra oppe og sovnet på sofaen. Våknet, og det hadde blåst inn dritmye løv i stua. 

Nå bor vi i nytt hus, og har funnet 2 stk, disse er desverre altfor enkle å få i hus. Dritirriterende. 

Anonymkode: 8c304...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vask og støvsug ofte! Det hjalp for meg, ble kvitt de helt der jeg bodde før. Husk å kaste støvsugerposen og bær søppelet ut med én gang. De er irriterende og sjenerende, men heldigvis ufarlige. Jeg klarte sannsynligvis å få dem en høstdag jeg hadde versndadøra oppe og sovnet på sofaen. Våknet, og det hadde blåst inn dritmye løv i stua. 

Nå bor vi i nytt hus, og har funnet 2 stk, disse er desverre altfor enkle å få i hus. Dritirriterende. 

Anonymkode: 8c304...eda

Hvor lang tid tok det før du ble kvitt de? Oppdaget en bille i fjor, men tenkte ikke mer på det. Trodde det var bare den. Hadde ikke hørt om brun pelsbille, så jeg gjorde ikkje noe mer enn å fjerne den. Siden mai i år, har jeg finnet masse larver og biller. Siste mnd har jeg kun funne bille. Støvsuger som en galning. Fryser klær, ull osv. Holder på å bli gal! 

Anonymkode: 02b12...278

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...