Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i helsevesenet og har en turnus jeg er veldig fornøyd med. Hatt den siden jeg startet. Nå har det blitt bestemt at turnusen endres fra høsten og den nye turnusen min er skikkelig dritt. Mista omtrent alle dagvaktene mine og skal over på nesten bare kveld. Dette passer meg svært dårlig da jeg liker dagvakter best og har små unger. Har jeg ingen rettigheter her? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig at man i helsevesenet ikke har noen fast turnus i det hele tatt, og det er veldig mange steder det ikke er ønsketurnus. 

Om du ikke kan jobbe turnus pga barn, må du jo søke deg dagjobb. 

Anonymkode: 237db...52f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er veldig vanlig at man i helsevesenet ikke har noen fast turnus i det hele tatt, og det er veldig mange steder det ikke er ønsketurnus. 

Om du ikke kan jobbe turnus pga barn, må du jo søke deg dagjobb. 

Anonymkode: 237db...52f

Jeg jobber med saken med å få meg en dagjobb, men det er omtrent ikke mulig. Synes det er drøyt å gå fra 4 til 12 kveldsvakter.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke mulighet til å gi tilbakemelding på turnus? Hos oss er det 4 ukers varslingsfrist, og innenfor de kan ansatte komme med tilbakemelding/ønsker/behov

Anonymkode: 15dc5...fd3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du ikke mulighet til å gi tilbakemelding på turnus? Hos oss er det 4 ukers varslingsfrist, og innenfor de kan ansatte komme med tilbakemelding/ønsker/behov

Samme her. Er også i helsevesenet de tar hensyn. Si ifra.

Anonymkode: 16a02...dca

• Liker 1
Skrevet
likermegher skrev (5 minutter siden):

Jeg jobber med saken med å få meg en dagjobb, men det er omtrent ikke mulig. Synes det er drøyt å gå fra 4 til 12 kveldsvakter.

På hvor mange uker?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det tillitsvalgt eller sjefen som skal ha tilbakemelding?

Skrevet
Roselia skrev (4 minutter siden):

På hvor mange uker?

6

Gjest Ringhalelemur
Skrevet

To kveldsvakter i uka høres da ikke så mye ut? Høres ut som du har vært heldig hvis du bare hadde fire kveldsvakter på seks uker i forrige turnus. Hvis du jobber på et sted der det er like mange på vakt på dag og kveld, så tror jeg du må regne med såpass? Jeg tror ikke jeg kjenner noen som jobber i turnus som ikke har et par kveldsvakter i uka. 

Skrevet (endret)

Det skal i utgangspunktet henges ut en liste for ønsker til den nye turnusen.  

Endret av Knoot
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som sykepleier i 100% stilling i to-delt turnus. Har gjennomsnittlig jobbet 8-10 kveldsvakter på en 6 ukers turnus over flere år (jobbet flere steder). 4 kveldsvakter er jo veldig lite… Nå jobber jeg på et sted med få sykepleiere hvor det er mer behov for meg på dag enn kveld, så nå har jeg ca. 1 kveldsvakt i uka. Jeg syns det bør være nogenlunde jevnt fordelt på alle ansatte..  men noen ønsker å jobbe mye kveld og noen ønsker mye dag, og det tenker jeg bør tas hensyn til der det er mulig : ) 

Anonymkode: 22d82...cff

• Liker 1
Skrevet
likermegher skrev (16 minutter siden):

6

Hvis du jobber 100% er 12 seinvakter innafor på 6 uker. Regner med 2-4 av disse er knyttet til helg. Jeg har skrevet en stor andel turnuser i helsevesenet, og 12 seinvakter var ansett som normalt i en 100% stilling.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva skyldes den plutselige økte vaktbelastningen? Har alle fått økt antall kveldsvakter? Arbeidsgiver har styringsrett, så dessverre er dette noe de kan gjøre. Hva sier tillitsvalgt?

Anonymkode: 55759...2ac

AnonymBruker
Skrevet

Tillitsvalgt og sjef godkjenner jo turnusen. Du må nok enten godta det, siden du jobber turnus eller finne deg en annen jobb. Dessverre

Anonymkode: e98df...85d

Skrevet

Jeg jobber 50%. Har snakket med tillitsvalgt som sier det er feil, så da håper jeg det ordner seg. Dette er ikke aktuelt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tillitsvalgt og sjef godkjenner jo turnusen. Du må nok enten godta det, siden du jobber turnus eller finne deg en annen jobb. Dessverre

Anonymkode: e98df...85d

Tillitsvalgt fikk ikke se over turnusen før den ble lagt ut, men bekreftet at turnusen min er feil. Dette blir en sak for Fagforbundet. 

• Liker 1
Skrevet
Roselia skrev (25 minutter siden):

Hvis du jobber 100% er 12 seinvakter innafor på 6 uker. Regner med 2-4 av disse er knyttet til helg. Jeg har skrevet en stor andel turnuser i helsevesenet, og 12 seinvakter var ansett som normalt i en 100% stilling.

Jobber 50%

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg jobber som sykepleier i 100% stilling i to-delt turnus. Har gjennomsnittlig jobbet 8-10 kveldsvakter på en 6 ukers turnus over flere år (jobbet flere steder). 4 kveldsvakter er jo veldig lite… Nå jobber jeg på et sted med få sykepleiere hvor det er mer behov for meg på dag enn kveld, så nå har jeg ca. 1 kveldsvakt i uka. Jeg syns det bør være nogenlunde jevnt fordelt på alle ansatte..  men noen ønsker å jobbe mye kveld og noen ønsker mye dag, og det tenker jeg bør tas hensyn til der det er mulig : ) 

Anonymkode: 22d82...cff

Jeg jobber bare 50%☺️

AnonymBruker
Skrevet
likermegher skrev (5 minutter siden):

Tillitsvalgt fikk ikke se over turnusen før den ble lagt ut, men bekreftet at turnusen min er feil. Dette blir en sak for Fagforbundet. 

Skal ikke tillitsvalgt signere turnusen sammen med leder?

Anonymkode: 55759...2ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...