Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så i tvil om jeg skal fortelle min daglig leder om at jeg er gravid den siste dagen før vi går ut i ferie, eller den første dagen vi er tilbake på jobb igjen. 

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å vente til etter ferien, for det er jeg mest komfortabel med. Hovedsaklig fordi jeg har UL i neste uke og jeg jo ønsker å være sikker på at det -blir- baby før jeg sier noe. Men nå virker ikke det like nøye lenger. Nesten greit at han får vite uansett hvordan det går. 

Og så vet jeg at vi to blir helt alene på jobb i morgen. Ypperlig mulighet til å fortelle, det er generelt rolig med arbeidsoppgaver og altså ingen kolleger rundt. Og det hadde jo vært greit for meg å slippe å tenke på dette i ferien min - at jeg må fortelle etterpå. Syns jo graviditet er en gledelig nyhet, men er man ærlig så er det jo litt ekstraarbeid for arbeidsgiver. Så gruer meg pittelitt. Og når vi er tilbake i august igjen så er er det full rulle med travle arbeidsdager igjen. 

Men så vil jeg ikke være egoistisk og tenker at jeg fint kan vente til jeg er tilbake fra ferien hvis det er slik at min sjef på noen som helst måte blir påvirket i sin ferie av denne nyheten. Vil ikke han skal måtte tenke på fremtidige personalproblemer da så. 

Lurer derfor på om det er noen arbeidsgivere her som kan si noe om hva de ville foretrukket? Vite før eller etter ferien? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vent. 

Anonymkode: 6e7f4...e8e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vent du. Og ikke ha dårlig samvittighet for at du må ha permisjon, det er da helt normalt og noe en arbeidsgiver må være forberedt på. 

Anonymkode: 4b7f7...20d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Amatariel skrev (17 minutter siden):

Jeg er så i tvil om jeg skal fortelle min daglig leder om at jeg er gravid den siste dagen før vi går ut i ferie, eller den første dagen vi er tilbake på jobb igjen. 

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å vente til etter ferien, for det er jeg mest komfortabel med. Hovedsaklig fordi jeg har UL i neste uke og jeg jo ønsker å være sikker på at det -blir- baby før jeg sier noe. Men nå virker ikke det like nøye lenger. Nesten greit at han får vite uansett hvordan det går. 

Og så vet jeg at vi to blir helt alene på jobb i morgen. Ypperlig mulighet til å fortelle, det er generelt rolig med arbeidsoppgaver og altså ingen kolleger rundt. Og det hadde jo vært greit for meg å slippe å tenke på dette i ferien min - at jeg må fortelle etterpå. Syns jo graviditet er en gledelig nyhet, men er man ærlig så er det jo litt ekstraarbeid for arbeidsgiver. Så gruer meg pittelitt. Og når vi er tilbake i august igjen så er er det full rulle med travle arbeidsdager igjen. 

Men så vil jeg ikke være egoistisk og tenker at jeg fint kan vente til jeg er tilbake fra ferien hvis det er slik at min sjef på noen som helst måte blir påvirket i sin ferie av denne nyheten. Vil ikke han skal måtte tenke på fremtidige personalproblemer da så. 

Lurer derfor på om det er noen arbeidsgivere her som kan si noe om hva de ville foretrukket? Vite før eller etter ferien? 

Jeg tenker at hvis du helst vil fortelle det nå og få det ut av vegen - så sier du det nå!

Jeg er leder med personalansvar og tenker at det faktisk er mitt ansvar å lære meg å leve med det ansvaret også når jeg har ferie. Med andre ord - om sjefen sin ferie blir påvirket av at han eller hun får den beskjeden, så er det vedkommendes eget problem. Det er jo (dessverre) sånn at når man er leder med personalansvar så må man forholde seg til det året rundt, og det innebærer jo til og med noen ganger at man må komme på jobb i ferien sin for å løse noe. Å få en slik beskjed rett før ferien skal ikke være noe problem, mener jeg. 

Jeg tror egentlig ikke det spiller så stor rolle for sjefen din når du sier det. Vedkommende får neppe gjort noe ift bemanningsutfordringen som etter hvert kommer nå midt i fellesferien uansett. Så det er ikke noe stort poeng å si det nå for sjefen sin skyld. Men det er heller ikke noe stort poeng i å vente for sjefens skyld. Og uansett synes jeg helt ærlig at sjefens behov oppi dette er litt underordnet! Gjør det som føles best for deg! 

Anonymkode: 89855...0b3

• Liker 4
Skrevet
Amatariel skrev (1 time siden):

J 

Jeg har alltid fortrukket å få vite det så tidlig så mulig.

ser ingen tungtveiende grunner til å vente.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er leder med personalansvar, og blir alltid glad på mine ansatte sine vegner når jeg får en slik beskjed.

Jeg liker best å få vite slike nyheter så tidlig som mulig, med hensyn til å legge en plan for oppbemanning. I tillegg er det greit å vite, siden det plutselig kan komme en sykmelding, og da er det greit å ha tenkt ut en plan B for bemanningen. Jeg liker også å vite det tidlig slik jeg kan informerer den ansatte at vi kan tilrettelegge arbeidsdagen og at det er enkelte ting vedkommende bør unngå i løpet av arbeidsdagen (tunge løft, kjemikalier, nattarbeid etc.). 

Ferien min hadde aldri blitt ødelagt av en slik beskjed, tvert imot hadde jeg synes det var en hyggelig nyhet til tross for det gir litt "merarbeid". 

Dersom jeg var i dine sko ville jeg fortalt det nå slik du slipper å gruble mer på det i ferien din. 

Anonymkode: e6b61...7b9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Amatariel skrev (17 timer siden):

I all hovedsak så ville jeg visst om dette tidligst mulig, uavhengig når tid det hadde blitt sagt. Det er en gledelig nyhet, selvfølgelig, men det er også en problemstilling som arbeidsgiveren må ta tak i tidligst mulig. Det er uansett ingenting å være "redd" for. Graviditet er normalt og forventet i arbeidslivet. 

Og du selv mener jo at det hadde lettet dine skuldre å fortelle det. Da er det faktisk ingenting å tenke på. 

Din leder vil selvfølgelig vite dette tidligst mulig. Uavhengig av ferie eller ikke. 

Jeg stemmer uten tvil på at du skal fortelle det allerede nå. Det vinner dere begge på.

Anonymkode: b4f39...422

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er usikkerhet rundt graviditeten, så ville jeg ventet til at man ser det er en stabil graviditet først, og så gi beskjed etter det. Men ser ingen grunn til å vente til etter ferien dersom du får "good to go" av legen mtp. graviditeten. Om man blir sur for en beskjed i ferien som leder, så passer man vel egentlig ikke til å ha personalansvar - det har man 365 dager i året, døgnet rundt, og man får også ekstra betalt for den tilgjengeligheten. 

Anonymkode: 1a094...094

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Setter virkelig pris på det. Jeg hadde bestemt meg i går kveld og fortelle dette til sjefen i dag. Ettersom det er så rolig på jobb og bare oss to her. Men så fant han plutselig ut å ta ferie en dag før tiden, nettopp fordi det var så rolig. Så da ble det ikke... litt antiklimaks. Og jeg har ikke lyst å ringe. Får ta det ansikt til ansikt når vi møtes i august igjen. Da er jeg 16 uker og det er vel ikke såå sent. Skal forsøke å legge bort disse tankene nå i ferien :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...