Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvor i alle dager har man 9 kveldsvakter på 6 uker?? DIT vil jeg. Jeg har nemlig 3 kveldsvakter i uka. 

Anonymkode: e3830...ca7

Så du har 18 kveldsvakter på 6 uker? Det var ekstremt mye 

Anonymkode: ba85b...845

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss søker vi turnuser, de fordeles etter ansiennitet. Det er svært forskjellige turnuser. Noen har mye kveld, noen har mye tidlig og noen har mye natt. Selv går jeg i en turnus med mye natt og tidlig da jeg ikke liker kveldsvakter, men det er faktisk turnusene med mye kveldsvakter som er de mest populære og krever lengst ansiennitet. Antageligvis mange B-mennesker som jobber hos oss ;)

Anonymkode: e7ff9...0f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lurer på det samme. Jobber masse kveld selv. 5 kveldsvakter på 6 uker er jo ingenting?

Anonymkode: 7ccd3...a6e

Hvor stor stilling har du da?

AnonymBruker
Skrevet
likermegher skrev (1 time siden):

😳 Det var mye. 

Du skriver at siden du jobber 50 prosent så skal du ha færre kveldsvakter enn de som jobber mer enn deg. Men det er ikke nødvendigvis riktig. Om de som jobber 50 prosent skal dekke opp enhetens behov for dagvakter så blir det jammen mye kveldsvakt på de som går 100 prosent.

Jeg har selv jobbet 80 % og tenkte først samme som deg, at å ha lavere stillingsandel skulle bety lavere antall kveldsvakter, men det rettferdige blir faktisk at de «uønskede» vaktene deles (forholdsvis) likt på alle ansatte også kan man dele dagvaktene «på toppen» der igjen. Altså at man har en viss andel likhet i kveldsvakter for å få turnus til å gå rundt avhengig av antall ansatte og enhetens behov, for deretter å fordele dagvaktene. Du kan jo også si at de som jobber 50 prosent skal ha færre helgevakter enn de med 100, fordi man jobber mindre, og se hvor feil det argumentet blir. Uønskede vakter (helg og kveld) må fordeles på alle ansatte så likt som mulig, også deles dagvaktene på stillingsandelene som er igjen.

For mitt vedkommende utgjorde det ca 2 seinvakter per uke.

Har du en seinvakt i uka vil jeg våge å påstå at det er luksus innenfor helsesektoren. 

Anonymkode: 4aebf...81d

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du skriver at siden du jobber 50 prosent så skal du ha færre kveldsvakter enn de som jobber mer enn deg. Men det er ikke nødvendigvis riktig. Om de som jobber 50 prosent skal dekke opp enhetens behov for dagvakter så blir det jammen mye kveldsvakt på de som går 100 prosent.

Jeg har selv jobbet 80 % og tenkte først samme som deg, at å ha lavere stillingsandel skulle bety lavere antall kveldsvakter, men det rettferdige blir faktisk at de «uønskede» vaktene deles (forholdsvis) likt på alle ansatte også kan man dele dagvaktene «på toppen» der igjen. Altså at man har en viss andel likhet i kveldsvakter for å få turnus til å gå rundt avhengig av antall ansatte og enhetens behov, for deretter å fordele dagvaktene. Du kan jo også si at de som jobber 50 prosent skal ha færre helgevakter enn de med 100, fordi man jobber mindre, og se hvor feil det argumentet blir. Uønskede vakter (helg og kveld) må fordeles på alle ansatte så likt som mulig, også deles dagvaktene på stillingsandelene som er igjen.

For mitt vedkommende utgjorde det ca 2 seinvakter per uke.

Har du en seinvakt i uka vil jeg våge å påstå at det er luksus innenfor helsesektoren. 

Anonymkode: 4aebf...81d

Alle fagarbeidere i 100% fast stilling har 9 kveldsvakter, så er det færre på de i mindre stillinger. Jeg har 5 nå, mens de i 60-80% har 6. Alle jobber hver 3.helg og har da like vakter. Ikke samtidig så klart. Det er jo det som er riktig. Og jeg har jo fått beskjed om at jeg har rett også. 

Endret av likermegher
AnonymBruker
Skrevet

Ledere i helsevesenet har tatt helt av her og ikke uvanlig at de driter i hva du ønsker. Tror det handler om hvem som sitter i regjering selv om loven er den samme. De får nesten litt beskjed ovenfra, at de kan gjøre hva de vil så lenge det spares litt. 

Anonymkode: e4c3a...f75

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ledere i helsevesenet har tatt helt av her og ikke uvanlig at de driter i hva du ønsker. Tror det handler om hvem som sitter i regjering selv om loven er den samme. De får nesten litt beskjed ovenfra, at de kan gjøre hva de vil så lenge det spares litt. 

Anonymkode: e4c3a...f75

Det handler sikkert om trynetillegg også + at de ikke piller de som roper høyest på nesa heller. 

Anonymkode: 118cb...b18

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss skal man ha xx antall dagvakter og xx antall aftenvakter. Vet de som jobber redusert synes de jobber en del aften likevel. 

La oss si at i full stilling så skal en ha 70 dagvakter og 30 aftenvakter.

Da skal en i 50% ha 35 dagvakter og 15 aftenvakter. 

Det ser jo gjerne mer ut da det nesten er 50/50 dag og aften. 

Anonymkode: c0a52...a2c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det handler sikkert om trynetillegg også + at de ikke piller de som roper høyest på nesa heller. 

Anonymkode: 118cb...b18

Ja,  det finnes jobber stillinger i helsevesenet her jeg bor hvor sykepleiere/vernepleiere jobber hver 6 helg,  mens andre jobber hver 3 helg med begrunnelsen at noe må man jo friste med for at sykepleiere vil jobbe her. Kan hende at det stemmer  Jeg vet at  det er  sykepleiermangel, men hvorfor ikke tilrettelegge slik at alle får det. Jeg har jobbet på steder hvor alle ansatte jobbet hver 6 helg,  ikke bare sykepleiere/vernepleiere  så det er langt i fra umulig å få gjennomført 

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk ikke slik at en TV kan la være å godkjenne en turnus så lenge turnusen oppfyller kravene i AML og overenskomst.  De får en turnus til gjennomlesning for å se at de oppfyller lovverket- dersom de synes noen f.ks har fått en ufordelaktig turnus kan de kommentere det, men arbeidsgiver kan velge å se bort fra det. 
Det er vel ikke så mye med 9 kveldsvakter på 6 uker? 

Anonymkode: 64559...4cd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er faktisk ikke slik at en TV kan la være å godkjenne en turnus så lenge turnusen oppfyller kravene i AML og overenskomst.  De får en turnus til gjennomlesning for å se at de oppfyller lovverket- dersom de synes noen f.ks har fått en ufordelaktig turnus kan de kommentere det, men arbeidsgiver kan velge å se bort fra det. 
Det er vel ikke så mye med 9 kveldsvakter på 6 uker? 

Anonymkode: 64559...4cd

Ikke på en full stilling nei. Ikke snakk om det her

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hos oss skal man ha xx antall dagvakter og xx antall aftenvakter. Vet de som jobber redusert synes de jobber en del aften likevel. 

La oss si at i full stilling så skal en ha 70 dagvakter og 30 aftenvakter.

Da skal en i 50% ha 35 dagvakter og 15 aftenvakter. 

Det ser jo gjerne mer ut da det nesten er 50/50 dag og aften. 

Anonymkode: c0a52...a2c

70 dagvakter og 30 aftenvakter, da er det 30% aftenvakter.

35 dagvakter og 15 aftenvakter, da er det 30% aftenvakter. 

Hva mener du med at det nesten er 50/50 dag og aften?

Anonymkode: ba85b...845

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2021 den 10.28):

Ja,  det finnes jobber stillinger i helsevesenet her jeg bor hvor sykepleiere/vernepleiere jobber hver 6 helg,  mens andre jobber hver 3 helg med begrunnelsen at noe må man jo friste med for at sykepleiere vil jobbe her. Kan hende at det stemmer  Jeg vet at  det er  sykepleiermangel, men hvorfor ikke tilrettelegge slik at alle får det. Jeg har jobbet på steder hvor alle ansatte jobbet hver 6 helg,  ikke bare sykepleiere/vernepleiere  så det er langt i fra umulig å få gjennomført 

Hos oss kan vi velge mellom turnuser med arbeid hver 3. helg og arbeid hver 2. helg. De fleste velger annenhver helg da det gir en ekstra fridag pr. 6 uker + mye bedre gange i turnusene (lengre fri når man har fri). Så det er ikke gitt at alle ønsker å jobbe minst mulig helg. Det kommer an på hvordan man tilrettelegger for de som jobber mye helg, er tilleggene gode og man får andre goder kan det godt være at mange vil jobbe annenhver helg. 

Anonymkode: e7ff9...0f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...