Gå til innhold

Ny turnus. Hjelp.

likermegher

Anbefalte innlegg

Jobber i helsevesenet og har en turnus jeg er veldig fornøyd med. Hatt den siden jeg startet. Nå har det blitt bestemt at turnusen endres fra høsten og den nye turnusen min er skikkelig dritt. Mista omtrent alle dagvaktene mine og skal over på nesten bare kveld. Dette passer meg svært dårlig da jeg liker dagvakter best og har små unger. Har jeg ingen rettigheter her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ringhalelemur

Jeg vet at tillitsvalgte i hvert fall skal godkjenne turnusen, men veldig usikker på om du har noen rettigheter ut over det? 

Det er jo sånn i turnus at alle vakter må fylles opp, og at ingen kan forvente å få mest av de vaktene som passer en best. Du er nok ikke alene om å foretrekke dagvakter. Hvis du har fått en mye større andel av kveldsvakter enn dine kollegaer, så kan du jo ta det opp med leder og spørre om det er noen mulighet for å få flere dagvakter. Samtidig er det jo et kjempepuslespill å lage en turnus, så det er ikke mulig at alle kan få det sånn som de vil.

Det kan jo hende at du rett og slett har vært superheldig med den forrige turnusen din, og at denne gangen er du uheldig. Det var kanskje noen andre som hadde stor kveldsbelastning i den forrige turnusen?  Sånne ting er vel dessverre noe man må akseptere når man går turnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man bør jo gå i samme turnus som sine kollegaer vel? Altså at man har ulike vakter i ulike turnus uker, men at det i bunn og grunn er likt? 

Anonymkode: 84eee...4ab

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
likermegher skrev (På 8.7.2021 den 18.17):

Jobber i helsevesenet og har en turnus jeg er veldig fornøyd med. Hatt den siden jeg startet. Nå har det blitt bestemt at turnusen endres fra høsten og den nye turnusen min er skikkelig dritt. Mista omtrent alle dagvaktene mine og skal over på nesten bare kveld. Dette passer meg svært dårlig da jeg liker dagvakter best og har små unger. Har jeg ingen rettigheter her? 

Du har nok ikke noen flere rettigheter enn andre fordi at du har små unger og liker dagvakter best. 

Har du vært i dialog med tillitsvalgt? Tillitsvalgt skal jo godkjenne turnus, og da lønner det seg å ha snakket med hen. 

Man må regne med at turnus endres innimellom, men det burde fordeles sånn at dere har i snitt like mange dagvakter, kveldsvakter osv. Det er ikke greit at noen har mange flere kveldsvakter enn andre, men du skriver jo ikke noe om hvordan turnusen til kollegaene dine er. 

Anonymkode: 118cb...b18

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare å begynne letingen etter ny jobb. For dette kommer du deg ikke unna, hvis det blir godkjent av tillitsvalgte.

Anonymkode: 2950a...e5f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du har nok ikke noen flere rettigheter enn andre fordi at du har små unger og liker dagvakter best. 

Har du vært i dialog med tillitsvalgt? Tillitsvalgt skal jo godkjenne turnus, og da lønner det seg å ha snakket med hen. 

Man må regne med at turnus endres innimellom, men det burde fordeles sånn at dere har i snitt like mange dagvakter, kveldsvakter osv. Det er ikke greit at noen har mange flere kveldsvakter enn andre, men du skriver jo ikke noe om hvordan turnusen til kollegaene dine er. 

Jeg er i dialog med tillitsvalgt og Fagforbundet. De er enige at det er feil, så det driver og blir en ordnings på det😊 Når jeg sjekker kollegaers turnus med høyere stilling enn meg, så har de færre kveldsvakter enn det jeg har fått. Jeg har nesten fått like mange kveldsvakter som de med full stilling. Jeg har 50 fast.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bare å begynne letingen etter ny jobb. For dette kommer du deg ikke unna, hvis det blir godkjent av tillitsvalgte.

Hvorfor det? Hvis turnusen er skjevfordelt så er det på ingen måte greit. Men er den ikke skjevfordelt, så må ts bare akseptere turnusen og ev søke på ny jobb hvis hun ikke kan jobbe etter den turnusen hun har fått. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
likermegher skrev (Akkurat nå):

Jeg er i dialog med tillitsvalgt og Fagforbundet. De er enige at det er feil, så det driver og blir en ordnings på det😊 Når jeg sjekker kollegaers turnus med høyere stilling enn meg, så har de færre kveldsvakter enn det jeg har fått. Jeg har nesten fått like mange kveldsvakter som de med full stilling. Jeg har 50 fast.

Hvis kollegaene dine har ca 50/50 dag og kveld, så skal jo du også ha det - uavhengig av stillingsstørrelse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg gjør det, men ikke lett å få noe annet. Jeg har også fått bekreftet at turnusen min er feil/skjevfordelt i forhold til stillingsprosenten min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis kollegaene dine har ca 50/50 dag og kveld, så skal jo du også ha det - uavhengig av stillingsstørrelse. 

En med 100% fast jobb har 9 kveldsvakter per 6 uker, jeg har fått 7 med 50% stilling. De med mellom 60-70% stilling har 5-6 kveldsvakter. Dette er ikke riktig. Jeg har per nå 5 kveldsvakter. Jeg har uansett fått bekreftet at jeg har rett og det blir tatt tak i☺️ Må bare vente på at folk er ferdig med ferien sin.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor det? Hvis turnusen er skjevfordelt så er det på ingen måte greit. Men er den ikke skjevfordelt, så må ts bare akseptere turnusen og ev søke på ny jobb hvis hun ikke kan jobbe etter den turnusen hun har fått. 

Det var vel streng tatt akkurat dét jeg skrev, var det ikke ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
likermegher skrev (14 minutter siden):

En med 100% fast jobb har 9 kveldsvakter per 6 uker, jeg har fått 7 med 50% stilling. De med mellom 60-70% stilling har 5-6 kveldsvakter. Dette er ikke riktig. Jeg har per nå 5 kveldsvakter. Jeg har uansett fått bekreftet at jeg har rett og det blir tatt tak i☺️ Må bare vente på at folk er ferdig med ferien sin.

Har du fått bekreftelse fra arbeidsgiver? I så fall er det en smal sak å få rettet opp i det. Om ikke kan det bli en lengre prosess, selv om du har rett. Ønsker deg uansett lykke til. Veldig kjedelig å ende opp med nesten bare kveldsvakter. Det er ikke greit at det er én ansatt som får hovedbyrden. 

Men forhåpentligvis er det bare en glipp. 

Anonymkode: ebd23...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har du fått bekreftelse fra arbeidsgiver? I så fall er det en smal sak å få rettet opp i det. Om ikke kan det bli en lengre prosess, selv om du har rett. Ønsker deg uansett lykke til. Veldig kjedelig å ende opp med nesten bare kveldsvakter. Det er ikke greit at det er én ansatt som får hovedbyrden. 

Men forhåpentligvis er det bare en glipp. 

Anonymkode: ebd23...ed7

Arbeidsgiver har «fraskrevet» seg ansvar🙄 Hun var ikke med å laget turnusen, men hun som har gjort det( aldri møtt henne), har innrømmet feil. Hun har endret noe, men ikke nok. Nå svarer hun plutselig ikke mer. Men heldigvis er jeg organisert, så de hjelper meg. Regner med å få noe mer svar i løpet av uka. Jeg nekter å ha så mange kveldsvakter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
likermegher skrev (Akkurat nå):

Arbeidsgiver har «fraskrevet» seg ansvar🙄 Hun var ikke med å laget turnusen, men hun som har gjort det( aldri møtt henne), har innrømmet feil. Hun har endret noe, men ikke nok. Nå svarer hun plutselig ikke mer. Men heldigvis er jeg organisert, så de hjelper meg. Regner med å få noe mer svar i løpet av uka. Jeg nekter å ha så mange kveldsvakter. 

Har hun bare lagt vaktene i en hatt og trukket de sånn at turnusen ble helt tilfeldig, men falt veldig uheldig ut for deg? Kan hun i det hele tatt turnus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bra at du er organisert. Tillitsvalgt kan ikke gå med på dette!

Det er, for meg, en selvfølgelig å lage en matematisk fordelt turnus, ut ifra virksomhetens behov og stillingsstørrelse. 

Hilsen en som jobber med turnus og skal rulle ut ny fra høsten. 

Anonymkode: b7bbb...49d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bra at du er organisert. Tillitsvalgt kan ikke gå med på dette!

Det er, for meg, en selvfølgelig å lage en matematisk fordelt turnus, ut ifra virksomhetens behov og stillingsstørrelse. 

Hilsen en som jobber med turnus og skal rulle ut ny fra høsten. 

Anonymkode: b7bbb...49d

Ikke si det. Tillitsvalgte tenker/prioriterer/jobber utifra noe slikt:

Pri 1: Viktigheten med å få det best mulig selv
Pri 2: Hva som er best for gruppen på generelt grunnlag
Pri 3: Hvordan forslaget lever opp mot lovverket
Pri 4: Hva som er best for arbeidsgiver (noen må gi og noen må ta for at jobbsituasjonen må bli best mulig)
Pri 5: Hva enkeltindivider reagerer på i sitt opplegg.

Problemet med pri 5 er at såfremt tillitsvalgtes turnus oppfattes som bra, gruppen er generelt fornøyd, turnusene leverer opp mot lovverket og at forslaget tilfredsstiller arbeidsgiver, så vil ikke enkeltindivider få særlig oppmerksomhet eller stor jobb rundt seg. 

Men prøv å gi en tillitsvalg en dårlig turnus, eventuelt samme turnus som enkeltindivider reagerer på! Da blir det lurveleven i dørene! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
likermegher skrev (15 minutter siden):

Hva er det slags leder du har?? Selvfølgelig er det leder som sitter med det endelige ansvaret for turnusen til sine ansatte. Helt likegyldig hvem som skrev den, leder har ansvaret.

Anonymkode: ba85b...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er det slags leder du har?? Selvfølgelig er det leder som sitter med det endelige ansvaret for turnusen til sine ansatte. Helt likegyldig hvem som skrev den, leder har ansvaret.

Anonymkode: ba85b...845

Hun fra fagforbundet var ikke så imponert hun heller. Var visst vanskelig å få tak i sjefen min også. Hun er ny og kan ikke så mye enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har hun bare lagt vaktene i en hatt og trukket de sånn at turnusen ble helt tilfeldig, men falt veldig uheldig ut for deg? Kan hun i det hele tatt turnus? 

Skulle ikke tro hun visste hva hun drev med, men det er faktisk hun som har hovedansvaret for turnusen vår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...