Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen tåler ikke banan i det hele tatt (brun eller ei) så ville vært forsiktig med det. Ellers er moden pære og Kiwi også fint! Kiwi setter skikkelig fart på magen til min baby 😄

Anonymkode: d4d82...638

Hun har smakt banan tidligere, men hun ble syk rett etter, så vet ikke helt om hun egentlig tåler banan, så det må forsøkes på nytt. Kiwi skal hun også få prøve, å se om det funker.

Takk!

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken grøt gir du nå da og hvor mye grøtpulver bruker du versus hvor mye væske?

Anonymkode: b58fe...b70

Idag får hun Nestlé sin 4mnd grøt(havre? Den med gluten). Hun får en porsjon, altså 30g pulver og vannet slumper jeg med til den konsistensen hun liker, så det vet jeg rett og slett ikke.

Anonymkode: ca6b6...029

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi prøvde alt mulig rart mot forstoppelse på siste barnet vårt: sviskemos, sviskesaft, malt, brune bananer, massasje og varme bad. Uten noe effekt. 

Problemet var nok at vi ikke fikk i henne nok væske. For vår del hjalp det å varme vannet litt og gi det i tåteflaske. Hun fikk også laktulose i samråd med lege. 

Anonymkode: bbb8a...1a0

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Anbefaler å gi vann utenom måltider også og vi fikk barnet til å like vann ved å bruke denne tutekoppen fra ikea til 29,90kr. Jeg har hørt at det er visst mange som har babyer og småbarn som liker den spesielt godt.

Skjermbilde 2021-07-08 kl. 22.26.33.png

Takk for tips! Jeg har forsøkt både flaske og tre forskjellige tutkopper, men da skal jeg få bestilt denne i håp om at den er ålreit.

Kan man gi vann uten om måltid, uten at det går utover melke måltider? At vannet ikke opptar melkeplassen, om det gir mening.....

Hadde hun ikke vondt i magen før hun startet på NAN HA1?

Jo, hun har 'alltid' hatt vondt i magen, men ble noe bedre på NAN HA1. Vi byttet fra HIPP da hun sprutgulpet flere ganger for dagen, og hadde hard avføring.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi prøvde alt mulig rart mot forstoppelse på siste barnet vårt: sviskemos, sviskesaft, malt, brune bananer, massasje og varme bad. Uten noe effekt. 

Problemet var nok at vi ikke fikk i henne nok væske. For vår del hjalp det å varme vannet litt og gi det i tåteflaske. Hun fikk også laktulose i samråd med lege. 

Anonymkode: bbb8a...1a0

Jeg mistenker at væske er problemet her også, selv om hun fremdeles drikker mest melk. 

Jeg har forsøkt kaldt vann, romtemperert vann og litt varmere vann, uten hell. Prøvd i flaske og forskjellige tutkopper. Begynner å bli litt sprø, hehe.

Takk for deling av erfaring!

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mens noen har allergi for kiwi så det er også noe å være forsiktig med ;)

Såklart, men når man har prøvd Kiwi og sett at baby ikke er allergisk så er det jo bare å gi. Ville ikke fôra på en unge bananer midt oppi en forstoppelse, heller prøvd senere når magen er bedre. Ellers kan det gjøre vondt verre. 

Anonymkode: d4d82...638

Annonse

AnonymBruker
colsey skrev (Akkurat nå):

Jeg tar vare på sviskesaften etter koking, og blander dette i mme i stedet for å ha i malt. Synes det fungerer enda bedre.

Takk for tips, jeg skal ta vare på saften neste gang jeg lager.

Tar du bare i litt?

Takk for tips, jeg skal ta vare på saften neste gang jeg lager.

Tar du bare i litt?

Tar kanskje en tredjedel. Det kommer an på hvor konsentrert den ser ut. Hvis den ikke er «kaffe-farget», men litt lysere, har jeg ofte 50/50. Gir baby sviskesaft utenom også, det er lettere å få henne til å drikke det enn vann

• Liker 1
AnonymBruker

1. Fullamming til 6 mnd og amming så lenge som mulig etter det.

2. Vær 100% sikker på at tungebåndet ikke er stramt (de fleste helsesykepleiere og leger har ikke peiling på dette, søk hjelp i FB-gruppene istedet). Utelukk også melkeproteinallergi.

3. Ikke gi baby mat de ikke kan fordøye, som grøt. Gi mat som kjøtt, innmat, eggeplommer, kraftkokte grønnsaker, morsmelkfermentert frukt osv, denne boka har masse info:

https://www.amazon.com/Super-Nutrition-Babies-Revised-Nourish/dp/1592338402

4. Hvis du ikke kan amme, gi donormelk, eller lag mme selv.

Anonymkode: 7bae8...009

• Liker 1
AnonymBruker

2. Vær 100% sikker på at tungebåndet ikke er stramt (de fleste helsesykepleiere og leger har ikke peiling på dette, søk hjelp i FB-gruppene istedet). Utelukk også melkeproteinallergi.

3. Ikke gi baby mat de ikke kan fordøye, som grøt. Gi mat som kjøtt, innmat, eggeplommer, kraftkokte grønnsaker, morsmelkfermentert frukt osv, denne boka har masse info:

Babyer skal vel ikke ha kjøtt før etter fylte 6mnd, og mi måtte begynne med fastføde da hun var 4,5mnd pga vekt.

Tungebåndet ble sjekket av lege på sykehus når hun var noen dager gammel, stoler mer på henne enn en Facebook gruppe, for å være ærlig.

Men ingenting her var det jeg spurte om, nemlig hjelp til forstoppelse. 

• Liker 4
AnonymBruker

Den grøten mener jeg også min ble forstoppet av. Her var den blå hipp grøten en stor favoritt og den er det muligens plommer i om jeg ikke husker helt feil. Og når du gir grøt så kanskje det er en ide å tilsette ekstra vann? Slik at baby får i seg mer væske? I Sverige gir de jo velling noe som ikke er vanlig her på flaske. En slags tynn grøt.

Anonymkode: 874db...c18

AnonymBruker

Hjemmelaget sviskemos. Ble selv anbefalt malt, men det gjorde ham enda mer forstoppet.

Ellers var tiden med forstoppelse bare en kort fase da han skulle over på fast føde.

Storesøster på 3 år hadde også en forstoppet periode. Hun fikk resept på Movikol og der funka som bare det. Kan brukes på babyer også. Ikke vanedannende og helt ufarlig.

Anonymkode: 75471...906

AnonymBruker

Vi fikk beskjed av lege å unngå all banan, øke veskemengden og ha malt (omtrent 2-3 spiseskjeer) i grøt. I tillegg gav vi svisker, men noe av det som hjalp best var å koke pære, mose den og ha i grøten. Den holder godt på væsken og vi fikk derfor mer væske inn. Gav det også som mellommåltid. Vi fikk heller ikke til å øke veskemengden med vann, så var rimelig desperate. 

Anonymkode: 7530e...96f

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.7.2021 den 22.49):

Jøss. Her var ammepolitiet ja uten noe form for hjelp til det TS spurte om. 

Anonymkode: 4c9b1...ccf

• Liker 3
AnonymBruker

Igår fikk hun svisker til mellommåltid, grøt med svisker i, og fikk i henne 15ml vann i løpet av hele dagen. Ingen hell så langt, så idag prøver vi aprikos.

Om det fremdeles ikke hjelper, blir det pære på menyen i morgen.

Hun er heldigvis ikke særlig plaget foreløpig, litt utilpass noen ganger, men ikke noe skriking. 

Takker for alle tipsene dere har kommet med, dette skal løsne!

Ts

Annonse
AnonymBruker

Hvor store mengder gir dere av mos/saft? Hilsen newbie med mme-baby som har veldig treig mage. (Han er snart 4 måneder, og 8 kg)

Anonymkode: b83c5...fba

Mos/saft av sviske eller aprikos altså 😄

Anonymkode: b83c5...fba

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jøss. Her var ammepolitiet ja uten noe form for hjelp til det TS spurte om. 

Anonymkode: 4c9b1...ccf

Hvis barnet får morsmelkerstatning er jo det en sannsynlig årsak til problemet?

Anonymkode: 7064c...0f9

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis barnet får morsmelkerstatning er jo det en sannsynlig årsak til problemet?

Anonymkode: 7064c...0f9

Nei, det er det ikke. Ikke når hun har gått på samme erstatning i 3 måneder uten forstoppelse.

Ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...