Gå til innhold

Hvis Lucinda Riley skrev typiske " dameromaner”, hvem skrev/skriver typiske ”mannfolkromaner”

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du noen forslag?

Anonymkode: 3a981...326

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ken follett

Anonymkode: cca0c...920

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tom clancy (?) 

Anonymkode: bf119...390

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjell Hallbing. Alistair MacLean.

Anonymkode: ef2fe...eec

• Liker 2
Skrevet

Clive Cussler liker mannen min, men jeg kan spare meg. 

• Liker 2
Skrevet

Alistair MacLean. Han har faren min tonnevis av pocketbøker av, som han leste i sine yngre dager! Han har dem i hylla fremdeles. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

ken follett

Anonymkode: cca0c...920

Hva? Er han typisk mannebokforfatter? Han har jeg lest flere bøker av og likt! Blant annet Stormenes Tid. Det var en av mine yndlingsbøker en gang i tiden. To bind.

• Liker 2
Skrevet (endret)
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Tom clancy (?) 

Anonymkode: bf119...390

Første jeg tenkte da jeg så tittelen på tråden.  :ac:

Endret av SVK
Skrevet

Desmond Bagley

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Knausgård.

Anonymkode: c9a11...837

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Stephen King

Anonymkode: 3cef4...663

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Interessant tråd. Jeg tenkte også på MacLean og Bagley, men også Wilbur Smith og egentlig en lang rekke flere thriller- og krimforfattere. Har inntrykk av at der dameromanene handler om en overflod av følelser, handler manneromanene om nettopp det motsatte. De aller fleste mennene jeg kjenner foretrekker bøker uten følelser og minst mulig refleksjon, introspeksjon og annen "dødtid", de vil helst bare ha ren action. Eventuelt liker de sakprosa som jo også er uten følelser, omveier, metaforer og slikt "tull", og bare går rett på sak.

De mennene jeg kjenner som leser noe annet enn krim foretrekker forfattere som Knausgaard og Houellebecq. Mens jeg som kvinne synes disse forfatterne ofte skriver om sytete og giddalause menn som klager over at han ikke får ha sex med unge kvinner, veldig lite interessant å lese om for meg (mulig jeg bare har lest feil romaner av disse forfatterne, i så fall beklager jeg generaliseringen). Jeg antar at menn (som kvinner) foretrekker å lese om en hovedperson de kan identifisere seg med, eller se opp til og dagdrømme om at de selv var mer som ham. Og sistnevnte er nok grunnen til at menn liker å lese James Bond og andre action-romaner der den sexy helten redder verden og får ha sex med den unge, vakre modellen, for de liker å dagdrømme om at det er dem selv som er helten. Mens kvinner liker å lese om romantikk og sterke følelser fordi det er det vi liker å dagdrømme om.

Anonymkode: 80ab9...72d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Interessant tråd. Jeg tenkte også på MacLean og Bagley, men også Wilbur Smith og egentlig en lang rekke flere thriller- og krimforfattere. Har inntrykk av at der dameromanene handler om en overflod av følelser, handler manneromanene om nettopp det motsatte. De aller fleste mennene jeg kjenner foretrekker bøker uten følelser og minst mulig refleksjon, introspeksjon og annen "dødtid", de vil helst bare ha ren action. Eventuelt liker de sakprosa som jo også er uten følelser, omveier, metaforer og slikt "tull", og bare går rett på sak.

Anonymkode: 80ab9...72d

Synes menn godtar dødtid, men at dødtiden skal være av en annen type enn den mange kvinner liker.  

Tom Clancy er nevnt lenger oppe. Han skriver skjønnlitteratur. Om han skriver om noen som jobber på en ubåt så kan han bruke mange sider på å forklare hvordan det tekniske i ubåten fungerer. Synes det med å bruke mange sider på å beskrive tekniske detaljer, spesielt når det kommer til ting som er forbundet med krig tyder på at boken vil være mer populær blant menn enn kvinner.  

Anonymkode: 5a3dd...360

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Ulven said:

Clive Cussler liker mannen min, men jeg kan spare meg. 

Da kan vel Clive få ham da? 😁

Anonymkode: 1f57e...151

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da kan vel Clive få ham da? 😁

Anonymkode: 1f57e...151

🤣

Anonymkode: 3a981...326

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dumas, Jack London, Hemingway, Steinbeck, Ian Fleming osv. I nyere tid krim skrevet av menn.

Anonymkode: 85306...28f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ayn Rand. 

Anonymkode: 5ac9f...8ab

• Liker 1
Skrevet

Det er jo mange som nevner bra forfattere her. Man kan ikke sammenligne kiosklitteratur med sånt!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (2 minutter siden):

Det er jo mange som nevner bra forfattere her. Man kan ikke sammenligne kiosklitteratur med sånt!

Aldri hørt om forfatteren ts nevner 😃Kjell Hallbing? Er vel det eneste jeg har lest av kiosk-litteratur. (Da jeg var i starten av tenårene).

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aldri hørt om forfatteren ts nevner 😃Kjell Hallbing? Er vel det eneste jeg har lest av kiosk-litteratur. (Da jeg var i starten av tenårene).

Jeg har aldri leste forfatteren. Skjønner jo nivået utifra omslaget av bøkene:)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...