AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #1 Skrevet 8. juli 2021 I dere Kan noen sette sammen en oppskrift på hvordan man får pengene inn i fond? Altså fra bankkonto til fond. Hvordan gjøres det? Kan man gjøre det helt selv eller må/bør det gå igjennom en funksjonær? Hvilke fond -altså jeg ikke akkurat hvilke kanskje, men indeksfond, private fond? Jeg trenger dette med teskje..... Anonymkode: 22e4e...588
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #2 Skrevet 8. juli 2021 Altså jeg mener kanskje ikke akkurat hvilke fond* Anonymkode: 22e4e...588
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #3 Skrevet 8. juli 2021 Husk at du risikerer å tape penger. Det er et element av gambling i aksjer. Anonymkode: a57b0...d50 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #4 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Husk at du risikerer å tape penger. Det er et element av gambling i aksjer. Anonymkode: a57b0...d50 Mnja, jeg forstår da hvordan fond fungerer sånn ca., men risikoen er forholdsvis lav om man lar pengene stå har jeg skjønt, jeg er ute etter å spare i minst fem til ti år. Men om du har noe peiling, du kunne ikke hjulpet meg med det jeg spurte om da? Anonymkode: 22e4e...588 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #5 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): I dere Kan noen sette sammen en oppskrift på hvordan man får pengene inn i fond? Altså fra bankkonto til fond. Hvordan gjøres det? Kan man gjøre det helt selv eller må/bør det gå igjennom en funksjonær? Hvilke fond -altså jeg ikke akkurat hvilke kanskje, men indeksfond, private fond? Jeg trenger dette med teskje..... Anonymkode: 22e4e...588 Du trenger å opprette en aksjesparekonto i din bank. Denne oppretter du selv i nettbanken. Du må sette inn penger på denne aksjesparekontoen før du kan kjøpe fondsandeler. Når du kjøper fondsandeler følger du instruksene og du velger å handle fra det kontonummeret som tilhører din aksjesparekonto (også kalt ASK). Du kan gjøre alt selv og trenger ikke hjelp fra noen bankfunksjonær. I de fleste nettbanker er det god veiledning på hvordan man går frem. Hvilken bank har du? Anonymkode: 3b01e...1aa 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #6 Skrevet 8. juli 2021 Hvilke fond: Mange anbefaler indeksfond og spesielt globale indeksfond. Anonymkode: 3b01e...1aa 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #7 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du trenger å opprette en aksjesparekonto i din bank. Denne oppretter du selv i nettbanken. Du må sette inn penger på denne aksjesparekontoen før du kan kjøpe fondsandeler. Når du kjøper fondsandeler følger du instruksene og du velger å handle fra det kontonummeret som tilhører din aksjesparekonto (også kalt ASK). Du kan gjøre alt selv og trenger ikke hjelp fra noen bankfunksjonær. I de fleste nettbanker er det god veiledning på hvordan man går frem. Hvilken bank har du? Anonymkode: 3b01e...1aa Supert, takk!! Hadde fått for meg at det måtte være en person som var mellomledd, vet jo det finnes, men det er kanskje bare med aksjer? Jeg har Dnb desverre, ville bytte til S banken, men venter nå etter at det kom på nyhetene at Dnb vil kjøpe dem opp, så jeg venter litt på hva som skjer der. Alternativet er nok en lokal Sparebank eller generelt Sparebank 1. Kommer ikke ikke til å gjøre dette før jeg har byttet bank, dvs. jeg vet faktisk ikke om det er mer styr med å bytte over når man også har fond med på flyttingen? Skjønner at bank kan ha noe å si på hvor brukervennlig nettsidene er ut i fra det du sier, men ellers for selve fondsparingen så har det vel ingenting å si, de "holder" jo bare pengene, og det er ingen renter osv som spiller inn? Senere skal jeg også opprette bedriftskonto i Cultura bank, men er kanskje ikke så smart å spare i fond igjennom Enk, så den banken utgår vel. Anonymkode: 22e4e...588
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå