Gå til innhold

Hvor ofte har dere dessert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig rundt omkring i de tusen hjem å ha dessert? Her har vi det kun helt unntaksvis, f eks hvis vi spiser ute på restaurant eller til spesielle middager, som julemiddager. Altså ikke til hverdags. Kan gå måneder mellom.

Anonymkode: b9dba...4ec

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Samme her, visst vi spiser ute på restaurant, julemiddager og selskap.:) 

Anonymkode: 2cda5...0cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Tror de gangene jeg spiser oftest dessert er typ kake på bursdager da. Eller så hender det vel kanskje 3-4 ganger i året at vi tilfeldigvis har dessert til en vanlig middag. 

Anonymkode: 3eb14...f2d

• Liker 3
Skrevet

Hvis vi har folk til middag hender det at vi serverer dessert. Ellers julemiddag osv. I sommertiden kan vi finne på å ta oss en is. Ellers har vi ikke dessert til vanlig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Par ganger i uka kanskje? Spiser omtrent aldri dessert ute, restaurantporsjoner er store nok.

Anonymkode: 73512...cd8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Par ganger i uka kanskje? Spiser omtrent aldri dessert ute, restaurantporsjoner er store nok.

Anonymkode: 73512...cd8

Hva har dere til dessert da? 😊

AnonymBruker
Skrevet

Viss vi har middagsselskap, og til høytider.

Anonymkode: 5c7a5...0a8

AnonymBruker
Skrevet

5 - 6 ganger i året, kanskje 🙂. Da lager jeg f.eks sjokolademousse eller gele av sånne pulverpakker. Pluss noen ganger i løpet av sommeren med jordbær. Men da spises de ofte ikke som dessert etter middag. 

Anonymkode: ba55d...14f

AnonymBruker
Skrevet

Ikke direkte dessert kanskje. Men en pinneis, hjemmelaget smoothie av «restefrukt» eller frukt kan vi ha 1-2 ganger i uka:) Spesielt om sommeren. Vi voksne er dessert-folk og sitter ofte lenge nok når vi først er på restaurant til å få plass til en dessert. Mannen påstår han har egen dessertmage.

Anonymkode: e84ef...d92

• Liker 1
Skrevet

Selskap, jul, nyttår. Husker når vi vokste opp, alltid dessert på søndagen 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har dessert når jeg har middagsgjester, så det blir gjerne et par ganger i måneden. Noen ganger er det bare is, kanskje med en hjemmelaget salt karamellsaus, andre ganger legger jeg mer arbeid i det og serverer karamellpudding, multekrem, pavlova eller noe sånn. 

Når jeg spiser alene tar jeg gjerne en pinneis når jeg har ryddet etter middagen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er dessverre alt for glad i lage dessert, så vi har gjerne dessert hver søndag faktisk😅 spiser relativt lite sukker og snop resten av uka, og jeg har tid til å leke litt på kjøkkenet i helgen. Denne uka tror jeg det blir hjemmelaget solbær is:)

Ellers er det fast ved selskap og høytider

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er det vanlig rundt omkring i de tusen hjem å ha dessert? Her har vi det kun helt unntaksvis, f eks hvis vi spiser ute på restaurant eller til spesielle middager, som julemiddager. Altså ikke til hverdags. Kan gå måneder mellom.

Vi har alltid på søndag og hvis vi har gjester til middag..aldri ellers

AnonymBruker
Skrevet

Vi har desserter i helgene, dvs fredag, lørdag og/eller søndag. Ikke alltid alle dagene. Hvis vi feks lager forrett også dropper vi kanskje dessert. Har vi ost etter hovedretten blir det heller ikke dessert etterpå (med mindre det er en spesiell anledning eller vi har middagsgjester). Trikset her er imidlertid å tilpasse porsjonsstørrelsene, noe folk jo automatisk gjør i matkulturer der det er vanlig med flere retter (feks Frankrike og Italia), men som vi nordmenn ikke har samme trening i. Jo bedre de salte rettene + vin i måltidet har vært, dess mer får jeg lyst på noe søtt tilslutt, og så kaffe. For meg er ikke et virkelig godt måltid komplett uten.

Som lager jeg fruktbaserte desserter som smuldrepai eller annet bakverk, for å bruke frukt og bær i sesong. Noen ganger panna cotta eller crème brûlée med frukt/bær til, eller fruktsorbeter. Lager jeg en eplekake eller noe tilsvarende tar vi ett stykke hver og fryser resten i tilsvarende porsjoner, slik at vi kan ta opp og tine akkurat det vi trenger til nye dessertporsjoner. En kakebit pakket i aluminiumsfolie går rett i ovnen som er slått av, men fremdeles varm etter middagslaging etter vi er ferdige med hovedretten, og så er kaken tint og lun i passe tid etterpå.

Vi spiser ikke annet søtt utover dette, og feks aldri "lørdagsgodt" eller smågodt av noe slag, slik jeg ser andre voksne tydeligvis har som vane. Så alle med sitt! Og så inngår tross alt en fruktbasert dessert i fem om dagen. :tommelsmil: 

Anonymkode: 59d3d...49d

• Liker 5
Skrevet

Nei, aldri. Men etter julemiddagen i familiesammenkomster er det som regel dessert.

Ellers spiser jeg aldri dessert. Det hender faren min tilbyr iskrem etter middag om vi har spist der en vanlig søndag, men da takker jeg som regel nei, fordi jeg er mett.

Skrevet

Alltid til spesielle anledninger og alltid når vi har gjester til middag, og så har vi det innimellom ellers også fordi vi bare har lyst. I snitt blir det vel omtrent en gang i uka. 

AnonymBruker
Skrevet

Kun om vi har middagsgjester, da mange liker en søt avslutning på måltidet. Eller om vi har set menu på restaurant. Verken jeg eller mannen liker søtt/dessert noe særlig, spesielt ikke etter mat, da er man jo mett. 

Anonymkode: 5cb20...17c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager dessert bare til store anledninger, men har alltid en liten "hverdags-dessert".  Stort sett blir det en stripe mørk sjokolade og en kaffekopp 😊

Anonymkode: 3fc83...0b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi har middagsgjester i en helg eller ved spesielle anledninger (nyttårsaften, bursdag). 

På restaurant avhenger det om vi er der med barna eller om vi er på date. Med barn så er ofte tålmodigheten brukt opp før dessert, på date spiser vi gjerne flere retter og da inngår dessert.

En sjelden gang vi har dessert en helt vanlig dag, feks test av en oppskrift. Men det er jammen ikke ofte 😅

Anonymkode: 32180...3ca

AnonymBruker
Skrevet

kun til jul eller familieselskap. men for det meste blir det mer kaffi/kake litt senere på kvelden. 

i helgene spiser vi godteri/ chips.noen perioder kan vi lage bakst eller kake til søndag kveld, men ikke dessert. 

is beregner jeg ikke som dessert om sommeren. 

Anonymkode: 211cd...a3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...