Gå til innhold

Er det vanlig at vi må betale for aktiviteter når vi ber med barnas venner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et eksempel, har bedt med to av vennene til min sønn på kino, begge forventer at vi skal betale billett og snop? Er det vanlig? Selv betaler jeg alltid for eget barn når de blir bedt med på noe..

Anonymkode: b1ce9...c98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker foreldrene betaler for eget barn, billett og snop blir jo fort 200+ kroner. Er frekt å være gammeldags å tenke at «inviterer man betaler man», nei, man inviterer for å gi barnet ditt mulighet til å være med på noe! 

Anonymkode: f46dd...9db

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig i min krets, det var heller ikke vanlig da jeg vokste opp. Jeg vet at andre kulturer kan være annerledes her, f.eks i USA er det vanlig at den som inviterer betaler. Her er det kanskje mer hvordan man ordlegger seg som bestemmer, men i de færreste kretser vil det tas som en selvfølge at den som inviterer skal betale. Er frekt, spør du meg. 

Anonymkode: aa0ea...e82

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig at den som inviterer betaler. Om man ønsker noe annet, må man avtale dette når man inviterer.

Anonymkode: 089ee...584

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at om man inviterer, og ikke har avtalt noe annet, så er det forventet/vanlig at man betaler. Spesielt til "mindre" ting som kino. Mange ville nok likevel sendt med barnet penger til billett eller i alle fall snop, men ikke noe jeg ville regnet med eller syns var frekt om folk ikke gjorde. 

Til dyrere ting, som fornøyelsespark osv., er det ekstra viktig å avklare dette med en gang, dog. F.eks. "vi spanderer gjerne lunsj, men fint om dere kan dekke inngangsbilletten på XX kr og lommepenger til eventuelle suvenirer osv." Så blir ingen overrasket.

Anonymkode: 78e64...79d

• Liker 19
Skrevet

Jeg pleide å betale for kinobilletten til min sønns kamerater når vi inviterte på kino, men pleide noen ganger å si det sånn til foreldrene at "Billetten spanderer vi, men han kan gjerne ta med seg penger til eget godteri". Det pleide å falle i god jord det, merket ikke noe til at noen skal ha blitt støtt over det.

Andre ganger betalte vi for hele gildet. Vi tok bare med en kamerat i slengen, da.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Inviterer jeg betaler jeg også, med mindre jeg spesifiserer noe annet i invitasjonen (noe ala: «Hei! Vil Ole være med Tobias på kino og se Labbetussmannen på fredag? Billetten koster 100 kr.»)

Anonymkode: 2bc28...f87

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Nei , ikke vanlig her vi bor heldigvis

Anonymkode: 0017a...c11

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler selvsagt når jeg inviterer, hvis ikke må man jo presisere at de må betale selv. 

Dere som tenker at dere skal ta med en ekstra unge for at deres egen skal få selskap, men foreldrene skal dekke det, er dere av typen som sender regning etter å ha invitert på middag også? 

«Registrerte at du forsynte deg to ganger av grønnsakene, så det blir 10 kroner ekstra for det». 

Vil dere at foreldrene skal betale må det presiseres med en gang så de evt kan si nei. «Hei, vi lurte på om Jonas vil bli med Lars på kino, du kan i så fall vippse meg 100 kroner for billetten så bestiller jeg for dem. Han må også ha med penger til snop selv.»

Kjenner at jeg synes spesielt det med snop er så gjerrig at det var smertefullt å skrive det bare her.

Anonymkode: 111ed...569

• Liker 31
Gjest Marene
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg betaler selvsagt når jeg inviterer, hvis ikke må man jo presisere at de må betale selv. 

Dere som tenker at dere skal ta med en ekstra unge for at deres egen skal få selskap, men foreldrene skal dekke det, er dere av typen som sender regning etter å ha invitert på middag også? 

«Registrerte at du forsynte deg to ganger av grønnsakene, så det blir 10 kroner ekstra for det». 

Vil dere at foreldrene skal betale må det presiseres med en gang så de evt kan si nei. «Hei, vi lurte på om Jonas vil bli med Lars på kino, du kan i så fall vippse meg 100 kroner for billetten så bestiller jeg for dem. Han må også ha med penger til snop selv.»

Kjenner at jeg synes spesielt det med snop er så gjerrig at det var smertefullt å skrive det bare her.

Saklig! Vi ba med for å være hyggelige, og siden de er et trekløver ba vi med begge for at ingen skulle føle seg utelatt. Blir ganske dyrt i lengden, er ikke første gangen vi har bedt de med akkurat, og som sagt betaler jeg alltid for eget barn når han blir bedt med. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her slipper man å si det, alle sender med penger som en selvfølgelighet 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Marene skrev (1 minutt siden):

Saklig! Vi ba med for å være hyggelige, og siden de er et trekløver ba vi med begge for at ingen skulle føle seg utelatt. Blir ganske dyrt i lengden, er ikke første gangen vi har bedt de med akkurat, og som sagt betaler jeg alltid for eget barn når han blir bedt med. 

Hva er det som ikke er saklig? 

Hvordan formulerte du invitasjonen?

Hvordan formulerte de seg når de sa at de forventer at du betaler?

Helt saklig: inviterer du dem på det premisset at de betaler, må jo det komme klart frem av invitasjonen.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Blir mine barn invitert med på noe sender jeg alltid med de penger så de kan betale for seg selv. Noen ganger får de lov av til å betale for seg selv, andre ganger ikke.  Tar vi med andres barn betaler vi, men vil de barna bestemme selv noe får de betale det selv. (Betaler ikke leker, suvenirer osv)  

Det hender at jeg får sms/melding om hvor mye foreldrene skal vippse og det kommer an på summen og hvem som initierte planene noen ganger tar jeg ikke imot penger andre ganger er jeg mest sjåfør fordi ingen andre ville kjøre, da tar jeg imot penger….. 

Anonymkode: a9a1e...9d0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her slipper man å si det, alle sender med penger som en selvfølgelighet 

Så da må foreldrene google og finne ut om aktiviteten er gratis eller koster penger, før de svarer på invitasjonen, evt svare ja takk til noe uten å ane hva det vil koste dem…? 

• Liker 5
Gjest Marene
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er det som ikke er saklig? 

Hvordan formulerte du invitasjonen?

Hvordan formulerte de seg når de sa at de forventer at du betaler?

Helt saklig: inviterer du dem på det premisset at de betaler, må jo det komme klart frem av invitasjonen.

Det med middagen! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at vi skal / kan betale dersom vi inviterer noen med. Men i praksis så spør alltid foreldrene hva de skylder, evt har barna med penger. 

Anonymkode: 82e9d...56c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Marene skrev (2 minutter siden):

Det med middagen! 

Og hva er egentlig forskjellen? 

Hva med de andre spørsmålene?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Marene skrev (5 minutter siden):

Det med middagen! 

Hvorfor det? Å invitere til middagsselskap kam være ganske dyrt. 

Anonymkode: f7f8c...916

• Liker 6
Skrevet

Normen er vel at barna tar med penger selv. Men har selv vært med på at barna kommer med den største selvfølge uten penger til verken det ene eller det andre så da betaler jeg, greit nok det. Her får ikke guttungen gå ut uten at han har med bankkortet sånn at han kan betale for seg.

Men finner det litt merkverdig at det alltid er de samme og de tar aldri med barna på noe de bare sender sitt barn med på alt, uten å noen gang betale for seg. Og dette er folk med over gjennomsnittet god økonomi, ikke fattige alenemødre. :P 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...