Gå til innhold

Psykiske problemer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes du av alle bør skjerpe deg kraftig, Melk. Leste den tråden jeg tror du sikter til, du og et par andre var direkte onde.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det så vanskelig å holde seg unna tråder (og brukre, for den saks skyld) som irriterer? Det er jo ingen regel som sier at man MÅ svare på ALLE innlegg i ALLE forum!

Er jeg innom en tråd jeg ikke liker så går jeg ut av den, så enkelt er det faktisk!

Skrevet (endret)

Jeg synes man bør tråkke veldig veldig forsiktig i bedet til personer som tydelig er psykisk syke. De er ikke som oss andre. Og de kan ikke bare ta seg sammen.

Jeg vet ikke, men hvis man er sterkt psykisk nedbrutt og syk, så er kanskje ikke det beste som skje at man blir avfeid heller, med streng beskjed om å ta problemene sine andre steder?

Og blir man lei sytinga til enkelte brukere, så kan man vel bare overse dem? MÅ man kommentere dersom man ikke har noe positivt å komme med? man MÅ vel ikke til enhver tid si meningen sin? Det er lov å bare holde kjeft også.

Jeg vet hvilken bruker du sikter til i dette tilfelle, Melk - og jeg kan også godt tenke at dette må være overdrevet. Men så lenge jeg ikke kjenner henne, og ikke VET at hun overdriver og ikke sliter sånn som hun sier, så vil jeg ikke for mitt bare liv komme med påstander om det heller. Ikke på vilkår! Tenk om hun faktisk er ett hundre prosent ærlig i alt hun legger frem....

Endret av mysan
Skrevet
Jeg synes man bør tråkke veldig veldig forsiktig i bedet til personer som tydelig er psykisk syke. De er ikke som oss andre. Og de kan ikke bare ta seg sammen.

Jeg vet ikke, men hvis man er sterkt psykisk nedbrutt og syk, så er kanskje ikke det beste som skje at man blir avfeid heller, med streng beskjed om å ta problemene sine andre steder?

Og blir man lei sytinga til enkelte brukere, så kan man vel bare overse dem? MÅ man kommentere dersom man ikke har noe positivt å komme med? man MÅ vel ikke til enhver tid si meningen sin? Det er lov å bare holde kjeft også.

Jeg vet hvilken bruker du sikter til i dette tilfelle, Melk - og jeg kan også godt tenke at dette må være overdrevet. Men så lenge jeg ikke kjenner henne, og ikke VET at hun overdriver og ikke sliter sånn som hun sier, så vil jeg ikke for mitt bare liv komme med påstander om det heller. Ikke på vilkår! Tenk om hun faktisk er ett hundre prosent ærlig i alt hun legger frem....

:klappe::klappe::klappe:

Du er en smart dame, Mysan, håper flere enn jeg legger merke til det du har skrevet her :klem:

Skrevet (endret)
Jeg må si at jeg blir mest sjokkert over den mangelen på empati som enkelte her inne viser når det gjelder mennesker som faktisk har det vondt. Dere sier at det "bare" er å tenke positivt, og å "skjerpe dere", men jeg synes at vi bør vokte oss vel for å sitte på vår høye hest og si slikt når vi ikke helt klarer å sette oss inn i situasjonen det gjelder. Utenfra kan ting se ganske annerledes ut enn de oppleves av den det gjelder, men det betyr ikke nødvendigvis at man som observatør bedre vet hva som skal til. Kritikk kan noen ganger såre mer enn det hjelper. Og jeg mener ikke at man bare skal jatte med i vanlig KG-stil, men at man faktisk bør tenke seg om før man slenger med leppa.

Sier meg enig.

I stedet for å sparke noen som ligger nede, kan man vel heller bare ignorere slikt snakk? Nå har hun også sagt at hun ikke vil skrive om sine problemer i irrelevante tråder også.

Om jeg skulle mene noe, så ville jeg kanskje sagt at noen på KG tydeligvis har godt av å se litt av den vanskelige verdenen som mange lever i.

Endret av Furstina
Skrevet
Tenk om hun faktisk er ett hundre prosent ærlig i alt hun legger frem....

Ja, da vil sikkert endel som prøver å være støttende føle seg skikkelig fine i formen om vedkommende plutselig sier "takk for meg, nå skal jeg dø" e.l. og blir borte.

Nei, jeg synes at enkelte innlegg går for langt. Hovedinnlegget i denne tråden var ikke et av de. Dette er et potensielt problem som burde taes tak i før det skjer. Men i god norsk og naiv tro vil tydeligvis ingenting skje før det er for sent.

Og er hun 100% ærlig burde de fleste her inne slutte å gi "gode" råd. Generelt sett er vi ikke kyndige til å behandle slike brukere.

Jeg synes, for å være helt ærlig, at det ikke er helt bra å utsette alle andre brukere for slike innlegg. Det burde også ledelsen tenke på.

Noen vil sikkert si at jeg er en kynisk drittsekk nå. Ok, det er jeg sikkert, men jeg tror ikke på noen "Barn av regnbuen"-verden. Så naiv er jeg bare ikke.

Skrevet
Ja, da vil sikkert endel som prøver å være støttende føle seg skikkelig fine i formen om vedkommende plutselig sier "takk for meg, nå skal jeg dø" e.l. og blir borte.

Nei, jeg synes at enkelte innlegg går for langt. Hovedinnlegget i denne tråden var ikke et av de. Dette er et potensielt problem som burde taes tak i før det skjer. Men i god norsk og naiv tro vil tydeligvis ingenting skje før det er for sent.

Og er hun 100% ærlig burde de fleste her inne slutte å gi "gode" råd. Generelt sett er vi ikke kyndige til å behandle slike brukere.

Jeg synes, for å være helt ærlig, at det ikke er helt bra å utsette alle andre brukere for slike innlegg. Det burde også ledelsen tenke på.

Noen vil sikkert si at jeg er en kynisk drittsekk nå. Ok, det er jeg sikkert, men jeg tror ikke på noen "Barn av regnbuen"-verden. Så naiv er jeg bare ikke.

Man blir ikke utsatt for noe her inne man ikke utsetter seg for selv.

Skrevet

Selvsagt, ingen tvinger andre til å lese noe. Men om man skal følge den ideologien kan man jo også se det andre veien.

Og husk, nå sa du nettopp at dersom noen brukere her får problemer dersom en "case" skulle gå galt så er det deres egen skyld fordi de prøvde å hjelpe. To bad to sad.

Skrevet
Dere sier at det "bare" er å tenke positivt, og å "skjerpe dere", men jeg synes at vi bør vokte oss vel for å sitte på vår høye hest og si slikt når vi ikke helt klarer å sette oss inn i situasjonen det gjelder.

Vil bare kommentere dette, for noe slikt har jeg aldri sagt. Jeg tror rett og slett ikke jeg har så mye å bidra med i slike saker og gjør det derfor heller ikke.

Når det er sagt, så var det ikke min intensjon å diskutere noen spesiell i denne tråden. Det var mer en reaksjon fra min side, etter å ha kommet med noen forholdsvis enkle kommentarer, for så å bli møtt med at "det er vel bedre at jeg dør". Slikt pleier KG å ha retningslinjer mot, men tydeligvis ikke i dette tilfellet.

Skrevet
Jeg synes du av alle bør skjerpe deg kraftig, Melk. Leste den tråden jeg tror du sikter til, du og et par andre var direkte onde.

Fint om du kan sitere hva du mener var ondt, for det var slettes ikke min intensjon. Derav denne tråden, hvor jeg tildels har forsøkt å lufte en problemstilling på saklig vis.

Skrevet

Vil bare si a jeg ikke skrev her inne for å vise noen mangel på empati. Jeg skjønner godt at folk har det vondt, og at de kan ha behov for å bruke KG som luftekanal for det. Og det må de for meg gjerne gjøre. Men jeg kjenner at jeg personlig blir sint med tanke på at jeg fikk kontant beskjed om at temaet jeg belyste i min egen tråd ikke egentlig hadde noe her å gjøre, og at jeg heller burde kontakte profesjonell hjelp. Dette fikk jeg beskjed om fra moderator. Og ja, dette føltes vondt for meg i den vanskelige situasjonen jeg da var og fortsatt er i.

Jeg trengte råd her inne, men følte meg avvist pga av det moderator svarte meg. Mens andre får lov til å skrive uten å bli moderert eller avvist. For meg er det dette som er problemet.

Skrevet
Vil bare si a jeg ikke skrev her inne for å vise noen mangel på empati. Jeg skjønner godt at folk har det vondt, og at de kan ha behov for å bruke KG som luftekanal for det. Og det må de for meg gjerne gjøre. Men jeg kjenner at jeg personlig blir sint med tanke på at jeg fikk kontant beskjed om at temaet jeg belyste i min egen tråd ikke egentlig hadde noe her å gjøre, og at jeg heller burde kontakte profesjonell hjelp. Dette fikk jeg beskjed om fra moderator. Og ja, dette føltes vondt for meg i den vanskelige situasjonen jeg da var og fortsatt er i.

Jeg trengte råd her inne, men følte meg avvist pga av det moderator svarte meg. Mens andre får lov til å skrive uten å bli moderert eller avvist. For meg er det dette som er problemet.

Dette var meg. Var blitt logget ut.

Skrevet

Det har da ingenting å gjøre med å sparke folk som ligger nede. Det er tydelig at enkelte her tror de har enerett på å ha slitt med angst og andre psykiske problemer og at de av den grunn er dem som sitter med fasiten på hvordan de selv og hele verden skal reagere når det kommer slike innlegg.

Det jeg lurer på er hvorfor det får gå så langt som det gjør. Hadde det vært andre så hadde tråder som disse blitt stengt mye raskere og en anmodning om å ta kontakt med Mental Helse hadde blitt langt ut.

Skrevet
Det jeg lurer på er hvorfor det får gå så langt som det gjør. Hadde det vært andre så hadde tråder som disse blitt stengt mye raskere og en anmodning om å ta kontakt med Mental Helse hadde blitt langt ut.

Det er tillatt å diskutere angst i forumet. Selvmordstanker er IKKE tillatt. Da lukker/sletter vi tråden. Den aktuelle tråden inneholdt ikke selvmordstanker sist jeg sjekket.

Skrevet
Det har da ingenting å gjøre med å sparke folk som ligger nede. Det er tydelig at enkelte her tror de har enerett på å ha slitt med angst og andre psykiske problemer og at de av den grunn er dem som sitter med fasiten på hvordan de selv og hele verden skal reagere når det kommer slike innlegg.

Det stod ingen ting i mitt innlegg om å sparke noen som ligger nede, gjorde det vel? Jeg sier bare at man skal være veldig veldig forsiktig når det er tydelig at noen er psykisk langt nede - de reagerer ikke nødvendigvis rasjonelt, som vi andre. Det er noe som heter: Jatt med til legen kommer, og noen ganger er kanskje det det beste.

Skrevet
Jeg må si at jeg blir mest sjokkert over den mangelen på empati som enkelte her inne viser når det gjelder mennesker som faktisk har det vondt. Dere sier at det "bare" er å tenke positivt, og å "skjerpe dere", men jeg synes at vi bør vokte oss vel for å sitte på vår høye hest og si slikt når vi ikke helt klarer å sette oss inn i situasjonen det gjelder. Utenfra kan ting se ganske annerledes ut enn de oppleves av den det gjelder, men det betyr ikke nødvendigvis at man som observatør bedre vet hva som skal til. Kritikk kan noen ganger såre mer enn det hjelper. Og jeg mener ikke at man bare skal jatte med i vanlig KG-stil, men at man faktisk bør tenke seg om før man slenger med leppa.

Jeg er hundre prosent enig i dette.

Skrevet
Når det er sagt, ingen er forpliktet til å delta i tråder der de føler seg "beskyldt for å henlede noen til å ta sitt liv".

Nei, nemlig. Man MÅ ikke svare på alle tråder.

Jeg må si at jeg blir mest sjokkert over den mangelen på empati som enkelte her inne viser når det gjelder mennesker som faktisk har det vondt. Dere sier at det "bare" er å tenke positivt, og å "skjerpe dere", men jeg synes at vi bør vokte oss vel for å sitte på vår høye hest og si slikt når vi ikke helt klarer å sette oss inn i situasjonen det gjelder. Utenfra kan ting se ganske annerledes ut enn de oppleves av den det gjelder, men det betyr ikke nødvendigvis at man som observatør bedre vet hva som skal til. Kritikk kan noen ganger såre mer enn det hjelper.

Jeg synes det er veldig mange som er opptatt av å kverulere enn å prøve å komme med konstruktive forslag.

Når man sliter med angst og depresjon gjør sårende kritikkinnlegg vondt verre. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke folk kan la være å skrive ekle meldinger til psykisk syke.

Hvorfor er det så vanskelig å holde seg unna tråder (og brukre, for den saks skyld) som irriterer? Det er jo ingen regel som sier at man MÅ svare på ALLE innlegg i ALLE forum!

Er jeg innom en tråd jeg ikke liker så går jeg ut av den, så enkelt er det faktisk!

Nemlig! Man MÅ ikke skrive: "Å, gud så teit du er Brunhilde fordi du ikke heter Grønnhilde." Det er en tanke jeg kan holde for meg selv liksom. ;)

:Nikke:

:klappe:

:Nikke:

:klappe:

Skrevet

Som Hege redan nämnt tillåter vi inte diskussioner kring självmordstankar - de trådarna stängs.

Även i en del andra fall där det verkar vara djupa problem eller depressioner brukar vi hänvisa till www.mentalhelse.no som förhoppningsvis kan ge bättre hjälp en enskilda användare här på KG.

Jag har modererat ett inlägg och tagit bort referens till ett användare.

/Furstina

Skrevet

Ok, jeg tror alle er enige om at det er dype problemer til stede i dette tilfellet. Hvorfor blir det da ikke henvist til Mental Helse? Andre brukere får sine tråder stengt før det går halvparten så langt. Det virker som om de fleste er opptatte av å leke hobbypsykologer og sende mest mulig klemmer fram og tilbake. Det blir feil å gjøre det og for da sender man et signal på at det er ok å tenke å føle som man gjør, og man ser da helt klart at det ikke hjelper, så hvorfor startes det hylekoret når noen hinter frampå at fagfolk kanskje hadde vært bedre kvalifisert til å ta seg av dette?

Jeg er klar over at noen her tror de har enerett på å ha hatt angst og derfor sitter med fasiten med hvordan ting skal være. (Litt småbarnslig å hyle høyt når noen våger å komme med noen andre forslag da. :roll:)

Angst er en skummel ting så hvorfor noen føler seg "kvalifisert" til å behandle gjennom internet skjønner jeg ikke. Hva gjør dere den dagen noe går galt?

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...