Gå til innhold

Fikk AstraZeneca, takket så nei til Pfizer. Kan jeg nå bestille ny vaksinetime for dose to?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Problemstillingen står i tittelen. Jeg fikk store bivirkninger etter første dose AstraZeneca, som ble satt på pause bare noen få dager etter jeg hadde fått min første dose. Da vi fikk tilbud om å få pfizer/moderna som dose to, ble jeg engstelig for eventuelle nye bivirkninger, og takket nei. 

Nå som det har gått en stund siden andre har tatt dose to av denne vaksineblandingen, virker det som det har gått bra med dem. Er det nå for sent for meg å bestille ny time til å få dose to, og er det i det hele tatt mulig når jeg først har takket nei? Det er nå omtrent 17 uker siden jeg fikk dose én. 

I utgangspunktet ville jeg vente slik at jeg kunne få to vaksinedoser av samme vaksine (altså starte på nytt med vaksineringen), men vet ikke helt hvordan det fungerer - og om det i det hele tatt er lurt.

Noen som har hatt lignende problemstilling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring koronatelefonen og spør dem.

• Liker 4
Skrevet
ViolaV skrev (3 timer siden):

Problemstillingen står i tittelen. Jeg fikk store bivirkninger etter første dose AstraZeneca, som ble satt på pause bare noen få dager etter jeg hadde fått min første dose. Da vi fikk tilbud om å få pfizer/moderna som dose to, ble jeg engstelig for eventuelle nye bivirkninger, og takket nei. 

Nå som det har gått en stund siden andre har tatt dose to av denne vaksineblandingen, virker det som det har gått bra med dem. Er det nå for sent for meg å bestille ny time til å få dose to, og er det i det hele tatt mulig når jeg først har takket nei? Det er nå omtrent 17 uker siden jeg fikk dose én. 

I utgangspunktet ville jeg vente slik at jeg kunne få to vaksinedoser av samme vaksine (altså starte på nytt med vaksineringen), men vet ikke helt hvordan det fungerer - og om det i det hele tatt er lurt.

De kommer til å ta i mot deg med åpne armer 😊

• Liker 4
Skrevet

Takk for svar!

Jeg er bare redd for at dersom jeg får time til ny vaksinasjon, så starter jeg på nytt, altså at dosen jeg får vil være dose én. 😕

Skrevet

Det er vel fra 3 til 15 uker etter første vaksinedose man er «beskyttet». Så når det for deg er gått 17 uker, er det ikke godt å si om du må starte opp med en ny dose 1. Du kan uansett melde deg opp så fort som mulig. Etter det kan du antagelig ta en blodprøve etter noen uker for å måle antistoffer i blodet, og ut fra det få vite om du trenger en tredje dose eller ikke.

• Liker 3
Skrevet
ViolaV skrev (På 8.7.2021 den 13.29):

på kommunens sider kan du melde deg på

Skrevet
20 hours ago, ViolaV said:

Takk for svar!

Jeg er bare redd for at dersom jeg får time til ny vaksinasjon, så starter jeg på nytt, altså at dosen jeg får vil være dose én. 😕

Du velger jo uansett eelv om du vil en ev dose av av pfizer/moderna.

Men jeg tipper du bare får én - de vet at du er vaksinert fra før.

Skrevet

Du er ganske sikkert ikke den første som stiller dette spørsmålet, så det er bare å ringe koronatelefonen i din kommune. De vil enten svare deg, eller finne ut av det og gi deg svar.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Trist at ikke de som allerede hadde fått AZ bare kunne mottatt andre dosen også. Det er jo dose nr 1 som er farligst med den vaksinen uansett. Altså har man overlevd dose 1 ville trolig nr2 ha gått helt utmerket.

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 1
Skrevet
Den Sagnsomsuste skrev (11 timer siden):

Trist at ikke de som allerede hadde fått AZ bare kunne mottatt andre dosen også. Det er jo dose nr 1 som er farligst med den vaksinen uansett. Altså har man overlevd dose 1 ville trolig nr2 ha gått helt utmerket.

Tenkte jeg og. De på jobben var ikke særlig glad for å blande. Nå gikk det bra for alle unntatt tre som sliter fortsatt med hodepine, svimmelhet og utmattelse. 

• Liker 2
Skrevet
13 hours ago, Den Sagnsomsuste said:

Man får en mye bedre immunreaksjon om man bruker Pfizer som andre dose enn AZ. Det er nesten like effektivt som to doser Pfizer. AZ er en nødløsning for de som har stor smittespredning eller ikke kan bruke mRNA-vaksinene på grunn av kjølekravene.

• Liker 1
  • Opprett ny...