Gå til innhold

Ønsker ikke kontakt med min mor, men hun forstår ikke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Saken er den at jeg og mine søsken har blitt utsatt for omsorgssvikt fra min mor. Hun har null selvinnsikt og har sannsynligvis en eller flere personlighetsforstyrrelser. Vi er nå voksne alle sammen, og jeg har bestemt meg for at jeg ikke vil ha kontakt med henne mer, fordi det er ikke bra for meg. Hun har blitt konfrontert flere ganger med hennes oppførsel, men jeg har lært at det ikke er vits fordi hun benekter alt eller sier at hun sier det fordi hun er så glad i meg og blir så lei seg og blablabla. Hun har også blitt konfrontert med vår oppvekst, men hun blir ekstremt sint, benekter alt, sier hun bare har vært god mot oss og forlater samtalen. Hver gang noe sånt skjer, går det en stund før hun sender en hverdagslig melding og det virker som hun har glemt alt og at nå skal alt være fint igjen. Dette har nå skjedd igjen, og jeg tipper det ikke er så alt for lenge før hun vil prøve å ringe og få meg til å få dårlig samvittighet for at jeg ikke kontakter henne. Jeg vet at det å fortelle henne at jeg ikke ønsker kontakt pga alt som har skjedd ikke vil føre noe sted, fordi hun bare blir sint før det igjen går en stund før hun igjen later som ingenting. Jeg vet derfor ikke helt hva jeg skal gjøre dersom hun ringer; om jeg bare skal la være å ta telefonen? 

Tanker?

Anonymkode: 91c0e...3f2

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gir beskjed om at nå gidder du ikke mer.

Så tar du ikke telefonen hvis hun ringer og biter ikke på hvis hun kommer med unnskyldninger. Sender hun deg noe tar du ikke i mot, sender det tilbake eller lar vær å hente det. Får hun andre til å ringe så sier du bare nei og legger på. Havner hun på sykehus og de ringer deg så sier du det ikke er din sak dere har ikke kontakt osv. Kommer hun på døra åpner du ikke, går hun ikke ringer du politi. 

Men du må være sikker, kan ikke hoppe frem og tilbake for da tar hun deg ikke alvolig.

• Liker 4
Skrevet

Før du avskriver henne helt; hva med å sette av 5 møter over 5 uker hos en psykolog? En nøytral person som kan være til hjelp dersom samtalene deres stopper opp eller tar en mer aggressiv vending? Det er ofte lettere å se ting fra den andres side dersom det er hjelp tilstede. Dere vil også få "verktøy" å bruke for å sette bedre ord på hva dere har opplevd og hvordan dere ser for dere hva som vil skje framover. 

Når det går en uke mellom hver gang dere prater, vil dere få tid til å evaluere samtalen. 

Hva om dere også finner ut at, ja mye av det dere har opplevd stemmer? Men at enkelte ting muligens er falske minner? Vær forberedt på alt. 

Kanskje din mor forstår hva dere har opplevd som omsorgssvikt? Og kanskje hun forstår at hun burde gå hos psykolog på egen hånd og ta tak i egne problemer? Om ikke, har i hvertfall du og dine søsken fått fortalt deres versjon. 

Skrevet

Det jeg gjorde med min mor var å sende en melding hvor jeg forklarte hvorfor jeg kuttet kontakten. Så blokkerte jeg henne på alle kanaler. Hun nektet å godta min avgjørelse, så hun fortsatte å sende brev, men mannen min tok bort disse. 

Nå er det fem år siden jeg hadde kontakt med henne, og livet mitt er så mye mer rolig og stressfritt. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg vet at det å fortelle henne at jeg ikke ønsker kontakt pga alt som har skjedd ikke vil føre noe sted,

Enn om du bare sier "Jeg vil ikke ha kontakt"? Når du begrunner det så begynner hun å diskutere og så har dere det gående.

AnonymBruker
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (2 minutter siden):

Enn om du bare sier "Jeg vil ikke ha kontakt"? Når du begrunner det så begynner hun å diskutere og så har dere det gående.

Problemet er at hun begynner å grine sine krokodilletårer og blir helt desperat etter å få min sympati.. Så jeg kan ikke si på tlf at jeg ikke vil ha kontakt. Hun kommer ikke bare til å svare "ok, hade!".. 

Troyamin skrev (6 minutter siden):

Før du avskriver henne helt; hva med å sette av 5 møter over 5 uker hos en psykolog? En nøytral person som kan være til hjelp dersom samtalene deres stopper opp eller tar en mer aggressiv vending? Det er ofte lettere å se ting fra den andres side dersom det er hjelp tilstede. Dere vil også få "verktøy" å bruke for å sette bedre ord på hva dere har opplevd og hvordan dere ser for dere hva som vil skje framover. 

Når det går en uke mellom hver gang dere prater, vil dere få tid til å evaluere samtalen. 

Hva om dere også finner ut at, ja mye av det dere har opplevd stemmer? Men at enkelte ting muligens er falske minner? Vær forberedt på alt. 

Kanskje din mor forstår hva dere har opplevd som omsorgssvikt? Og kanskje hun forstår at hun burde gå hos psykolog på egen hånd og ta tak i egne problemer? Om ikke, har i hvertfall du og dine søsken fått fortalt deres versjon. 

Det hadde blitt 5 møter med hennes krokodilletårer og "stakkars meg" mentalitet. Selvfølgelig gidder ingen av oss å bli utsatt for den belastningen. For min del vil jeg bare videre i livet. 

Ingenting av det vi har opplevd er falske minner. Det er heller motsatt, at jeg er skapt sånn at jeg alt for lett legger ting bak meg og glemmer hvor jævlig det faktisk har vært, også i voksen alder. Nå vil jeg bare legge det bak meg uten å måtte bli utsatt for noe igjen. 

En psykopat ville aldri ha skjønt hva vedkommende har utsatt andre mennesker for. 

Så nei, det er fullstendig uaktuelt. Jeg har bestemt meg for å avskrive henne helt.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (8 minutter siden):

Det jeg gjorde med min mor var å sende en melding hvor jeg forklarte hvorfor jeg kuttet kontakten. Så blokkerte jeg henne på alle kanaler. Hun nektet å godta min avgjørelse, så hun fortsatte å sende brev, men mannen min tok bort disse. 

Nå er det fem år siden jeg hadde kontakt med henne, og livet mitt er så mye mer rolig og stressfritt. 

FrøkenMånestråle skrev (12 minutter siden):

Du gir beskjed om at nå gidder du ikke mer.

Så tar du ikke telefonen hvis hun ringer og biter ikke på hvis hun kommer med unnskyldninger. Sender hun deg noe tar du ikke i mot, sender det tilbake eller lar vær å hente det. Får hun andre til å ringe så sier du bare nei og legger på. Havner hun på sykehus og de ringer deg så sier du det ikke er din sak dere har ikke kontakt osv. Kommer hun på døra åpner du ikke, går hun ikke ringer du politi. 

Men du må være sikker, kan ikke hoppe frem og tilbake for da tar hun deg ikke alvolig.

Takk for tips. Dette var gode råd :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så nei, det er fullstendig uaktuelt. Jeg har bestemt meg for å avskrive henne helt.

Men da har du alt bestemt deg for å kutte henne ut. Ser derfor ikke helt hva du vil ha hjelp til da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (5 minutter siden):

Men da har du alt bestemt deg for å kutte henne ut. Ser derfor ikke helt hva du vil ha hjelp til da. 

Hun ønsket tips og råd for å bli kvitt maset og kontakt for det er samme greia om igjen og om igjen. Man kommer aldri videre, man må bare kutt kontakt. 

Anonymkode: 8ee6b...77d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (8 minutter siden):

Det står i HI. Jeg har ikke bedt om tips til hvordan jeg skal ha kontakt med henne... 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun ønsket tips og råd for å bli kvitt maset og kontakt for det er samme greia om igjen og om igjen. Man kommer aldri videre, man må bare kutt kontakt. 

Hun hadde bestemt seg. Mest sannsynlig før innlegget. Derfor jeg ikke helt ser grunnen til å dele på kg. 

AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (2 minutter siden):

Hun hadde bestemt seg. Mest sannsynlig før innlegget. Derfor jeg ikke helt ser grunnen til å dele på kg. 

Les HI på nytt, ts lurer på om hun skal si fra til moren at hun kutter henne ut, eller om hun bare skal slutte å svare på hennes henvendelser. Hun lurer også på hva hun skal gjøre om moren tar kontakt og ikke respekterer hennes avgjørelse..

Ts: Send en kort melding, og blokker overalt. Vær sterk og avvis alle henvendelser, samme hvilken kanal det kommer gjennom. 

Anonymkode: 9b2de...914

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Herregud.. det er moren din. Det ligger nok mye bak den omsorgssvikten, hun har nok ikke klart det og har nok hatt sine problemer. Gå videre med livet ditt og skaff en psykolog til å gå gjennom traumene dine. 
å kutte sin mor er drastisk. Ingen er 100% fornøyd med oppveksten sin, men du velger selv om du vil være bitter eller så Vider e

Anonymkode: 5f76d...e05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

åpne telefonen din -> kontaktliste -> blokker, ferdig. Du vil hverken se meldinger eller telefonanrop fra henne igjen.

Så enkelt er det.

Anonymkode: 78407...ce8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Herregud.. det er moren din. Det ligger nok mye bak den omsorgssvikten, hun har nok ikke klart det og har nok hatt sine problemer. Gå videre med livet ditt og skaff en psykolog til å gå gjennom traumene dine. 
å kutte sin mor er drastisk. Ingen er 100% fornøyd med oppveksten sin, men du velger selv om du vil være bitter eller så Vider e

Anonymkode: 5f76d...e05

Vi som har opplevd litt og dermed ikke ønsker mer kontakt, vi får ofte høre dette "blod er tykkere en vann" osv. Men det er faktisk ikke alltid slik. Svaret ditt vitner om at du tror at dette er overfladiske ting som har skjedd/skjer, ting som man bare kan vifte bort -og det at du svarer slik betyr gjerne at du ikke har opplevd noe selv som gjør at du forstår hvor dypt, komplisert og vanskelig det kan være. Og når du vet at du ikke har opplevd og kan sette deg inn i situasjonen, så oppfordrer jeg deg til å ikke være så arrogant når det gjelder andres histore, det er ganske slemt gjort faktisk!

Anonymkode: 60505...238

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vi som har opplevd litt og dermed ikke ønsker mer kontakt, vi får ofte høre dette "blod er tykkere en vann" osv. Men det er faktisk ikke alltid slik. Svaret ditt vitner om at du tror at dette er overfladiske ting som har skjedd/skjer, ting som man bare kan vifte bort -og det at du svarer slik betyr gjerne at du ikke har opplevd noe selv som gjør at du forstår hvor dypt, komplisert og vanskelig det kan være. Og når du vet at du ikke har opplevd og kan sette deg inn i situasjonen, så oppfordrer jeg deg til å ikke være så arrogant når det gjelder andres histore, det er ganske slemt gjort faktisk!

Anonymkode: 60505...238

Akkurat.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det tydeligste er å gi beskjed om at du ikke ønsker kontakt, og så blokkere i alle kanaler. 

Forbered deg på å møte motstand fra både mor og øvrige rundt deg. Det finnes mange sånne som du ser eksempler på i tråden her, som har null forståelse for hvor skadelige enkelte foreldre/barn-relasjoner kan være. 

Noen mennesker er fullstendig uten evne til å se ting fra andres ståsted. Ingen psykolog i verden kan komme gjennom til sånne. 

Anonymkode: 2b53a...3d4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Blokkering på telefonen er en fin ting. Det har jeg gjort. Slipper helt å forholde meg til henne. Ingen telefoner eller noe fra henne da, utenom en gave ved jul og bursdag til barnet mitt i postkassen.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet derfor ikke helt hva jeg skal gjøre dersom hun ringer; om jeg bare skal la være å ta telefonen? 

Tanker?

Blokker blokker blokker.

Anonymkode: cc5d6...cc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare blokker henne. Min eksmann opplevde noe av det samme, omsorgssvikt gjennom hele barndommen. Han sliter veldig psykisk på grunn av dette, og ble så mye dårligere av å ha kontakt med henne. Han sendte melding om hvorfor, og blokkerte. 

Anonymkode: f9fc0...2c6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...