Gjest Lilleulv Skrevet 14. september 2005 #1 Skrevet 14. september 2005 Urk... jeg er så håpløst trøtt om morraen. Jeg kan våkne en time for seint og husker ikke at jeg har skrudd av vekkerklokka en gang (heldigvis har jeg flexitid). i dag skjedde det igjen. jeg våkna halv 8, og mobilen nå skrudd av ved siden av meg. jeg kan seriøst ikke huske at jeg har skrudd den av. Jeg har så lyst til å bli flinkere til å komme meg opp om morraen så jeg kan få mer ut av dagene, men jeg har jo 0 viljestyrke og føler meg helt desorientert om morgenen Råd til meg!!
Gjest Gitte Skrevet 14. september 2005 #2 Skrevet 14. september 2005 Legg deg tidligere Ikke spis og drikk kaffe sent på kvelden. ikke veit jeg
Gjest Lilleulv Skrevet 14. september 2005 #3 Skrevet 14. september 2005 Legg deg tidligere Ikke spis og drikk kaffe sent på kvelden. ikke veit jeg ← jau... kanskje det ikke er håp for meg. hehe
Gjest Gitte Skrevet 14. september 2005 #4 Skrevet 14. september 2005 sliter med det samme selv jeg, eller.. jeg kommer ikke for sent, men det verste jeg vet er å stå opp. grusomt...
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #5 Skrevet 14. september 2005 Flexitid er jo ikke akkurat bra for oss b-mennesker, da. Gode intensjoner hjelper ikke så lenge hjernen vet at den kan skru av vekkerklokka om morgenen og likevel rekke jobben. For meg er det i hvert fall sånn at viljestyrken sover lengre enn den late delen av meg som slår av klokka (og så sovner igjen..). Men legg deg tidligere. Og pålegg deg selv å gjøre noe så tidlig på ettermiddagen at du må komme deg tidligst mulig på jobb..? Det er jo egentlig ikke så kult å jobbe til seint på ettermiddagen heller, hvis det er sånn flexitiden deres funker, da?
Jotunjenta Skrevet 14. september 2005 #6 Skrevet 14. september 2005 Legg vekkerklokka/mobilen så langt unna sengen at du må stå opp for å skru den av. Da kommer i alle fall jeg meg opp, og jeg er veldig B-menneske.
Gjest Lilleulv Skrevet 14. september 2005 #7 Skrevet 14. september 2005 legge vekkerklokka langt unna senga er en god idé, men jeg synes det er forferdelig å måtte stå direkte opp på den måten vi prøver... kjipt å sitte til 1700 om ettermiddagene ja, vil være hjemme tidligere!
cosmo Skrevet 14. september 2005 #8 Skrevet 14. september 2005 Eller sov uten med gardinene trekket fra..Da vokner kroppen sakte med sikkert med solen, og kanskje du føler deg mer våken når klokken ringer? Værste jeg kan gjøre et hvertfall å gi meg selv lov til å ligge en time til...Da tar det jo lenger tid å sove neste kveld igjen..en ond sirkel. Jeg klarer heller ikke å drikke noe med koffein i på kvelden hvis jeg skal sovne tidlig.. Kanskje det hjelper å bare bestemme seg for å stå opp når vekkeklokken ringer, eller slumre i max 5 min? Det er kanskje lett at man blir liggende en del lenger enn man hadde tenkt hvis man bare skal slumre i 5 min til og 5 min til osv... Bare du kommer deg inn i en sånn god sirkel, blir du kanskje trøtt tidligere og.. Lykke til!
Samantha Skrevet 14. september 2005 #9 Skrevet 14. september 2005 Eg har to vekkarklokker. Først har eg på mobilen i god tid, sånn at eg kan slumre nokre gongar (beste eg veit!!). Så når eg MÅÅ komme meg opp begynner klokkeradioen og ule! Går på skule for tida, så eg lever livets late og glade dager. Men før då eg begynte på jobb kl.7 sleit eg max. To vekkarklokker i alle fall det einaste som funkar for meg
Gjest Lilleulv Skrevet 15. september 2005 #10 Skrevet 15. september 2005 Eg har to vekkarklokker. Først har eg på mobilen i god tid, sånn at eg kan slumre nokre gongar (beste eg veit!!). Så når eg MÅÅ komme meg opp begynner klokkeradioen og ule! Går på skule for tida, så eg lever livets late og glade dager. Men før då eg begynte på jobb kl.7 sleit eg max. To vekkarklokker i alle fall det einaste som funkar for meg ← YAY!! Dette var et fantastisk bra forslag... Må kjøpe meg en klokke til!! Mye andre bra forslag også. Kaffe er jeg flink til å holde meg unna etter 18.00, men jeg er nok ikke flink nok til å legge meg tidlig. Dæven nå skal jeg bli et nytt og bedre menneske altså. Tenk om jeg til og med får tid til å spise frokost
Malama Skrevet 15. september 2005 #11 Skrevet 15. september 2005 Litt på siden; men hvorfor er det sånn at for dem som det er lett og naturlig å stå opp grytidleig og være på jobb klokka sju, de er FLINKE men for oss som det er naturlig og lett å sove lenger, vi er ikke flinke? Hvorfor er det å være A-menneske av natur noe som gjør noen FLINK? Det er jo det samme som når man sier at de små babyene som sover hele natta er snill, som om de som ikke gjør det er slemme? Jeg er B-menneske selv, og har flexitid, og benytter den. Kom på jobb kvart på ni i dag. Fordi jeg sovna til igjen og våkna halv åtte. Jeg har en samboer som står opp tidelig jeg da, så er det meninga jeg skal stå opp mens han er i dusjen, men jeg vet at dersom jeg sovner, så vekker han meg igjen når han kommer ut av dusjen (og så treig som han er på morgenen så har jeg fint sneket til meg nesten en times søvn jeg mens han barberer seg og dusjer og sånn) Siden jeg benytter meg av flexitida rekker jeg likevel frokost før jeg går på jobb. Og jeg gjør jobben min. Og jada, jeg må være her lenger enn dem som kommer klokka 7 om morgenen, men jeg gjør da jobben min jeg også. Så hvorfor er de FLINKERE? De smiler og ler, sier at det er så deilig å stå opp tidelig, at man får så mye utav dagen, at de ikke klarer å sove lenge. Ok, kan jeg si at jeg er FLINK som KLARER å sove lenger enn til klokka halv seks da? Man sier jo at babyene er snille og flinke når de sover hele natta, så hvorfor kan ikke jeg være det? Men, for all del, må jeg opp så må jeg opp. Dobbel vekking (to klokker, eller tre for den del) med litt intervall hjelper. (Sambo som står opp hjelper også ) Krabbe til sengs klokka ti er nødvendig for at jeg skal klare å stå opp litt etter seks på varig basis. Visst kan jeg gjøre det. Det handler om prioriteringer. I perioder gjør jeg det. Krabber til sengs klokka ti, sover, og står opp kvart over seks. Men, mange koselige ting går på tv til litt etter klokka ti da, mye av det sosiale liv tilsier at jeg ikke er i seng klokka ti, og når jeg altså uansett ikke kommer meg hjem før i fem-sekstida på en gjennomsnittelig dag, middag klokka 6 er ikke uvanlig hos oss, så blir det en kort ettermiddag om jeg skal sove klokka ti... Uansett: I dag er jeg sikkert bare litt preget av at jeg sov lenge, og smålei disse kommentarene om hvor lett det er å stå opp og den litt sånne "vi er flinke"-holdninga. Dt går nok over, jeg er ikke alltid like opptatt av dette :-)
Gjest Lilleulv Skrevet 15. september 2005 #12 Skrevet 15. september 2005 (endret) Hehehe, jo jeg er forsåvidt enig med deg malama. Jeg er også lei av frekke kommentarer når jeg kommer seint. Men jeg føler at jeg stresser litt, får ikke spist frokost og sånn når jeg sover lenge. mens om jeg klarer å stå opp tidlig, får spist ordentlig frokost, hørt på radioen og er tidlig på jobb, da er jeg liksom mye gladere og fornøyd og "føler meg flink". Føler meg jo som en dass som alltid kommer sist Men fy faen å provoserende det er når dissa morgenfuglene ser ned på de som sover lenge. de tror jo selv at de er så flinke og gjør alt riktig føler jeg synes det er frekt å komme med kommentarer når jeg kommer kl 09.00. jeg har jo fleksitid for god's sake!! I tillegg har jeg 45 mins reisevei til jobb... Endret 15. september 2005 av Lilleulv
Malama Skrevet 15. september 2005 #13 Skrevet 15. september 2005 Det er å være "flink" å komme klokka sju ja, men da går de klokka tre, eller før det! Kanskje jeg skal begynne å se ned på dem som går så tidelig da.. for jeg er jo "flink" og er der lenger Totalt sett jobber jeg lenger enn dem også. (de som kommer tidelig her jeg jobber er nemlig også den sorten som ikke opparbeider plusstid, de går når de har vært her sine tilmålte timer, uansett.)
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #14 Skrevet 15. september 2005 Enig i det - har selv vokst opp med en mor som er a-menneske og uten empati elelr respekt for b-mennesker. Sover man tungt om morgenen er man LAT. Punktum. At hun og andre morgenfugler er trøtte i ti-elleve-tida - selv i ferien - det er liksom helt riktig og greit. Sukk. Men man må jo opp om morgenen, da. Jeg hadde praksis et sted med flexi-tid og en times hjemreise på metro. Da var det kjedelig å komme hjem i sjutida hver kveld fordi jeg ikke hadde "klart" å stå opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå