Gå til innhold

Overdriver jeg treningen? Overvektig og vondter her og der

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Først: Jeg vet at det er i kostholdet jobben gjøres og jeg gjør den jobben også. Jeg vet også at mange mener man skal fokusere lite på trening. Samtidig har jeg før jeg ble overvektig (130kg nå) vært veldig glad i trening og det er noe jeg egentlig liker. 

Over 8-9 uker nå har jeg begynt å trene opp kroppen. I begynnelsen var 2-3 kilometer blytungt, nå går det veldig lett. I tillegg har jeg ellipsemaskin som jeg forsøker å trene på 3-4 ganger i uken. Samlet blir det en uke som ser ca sånn her ut: 
Mandag: 3km + ellipse (HIIT) 30min 
Tirsdag: 3km + 5km tur 
Onsdag: 3km + ellipse (HIIT) 30 min
Torsdag: 3km + 5km tur
Fredag: 3 km tur
Lørdag: 3-5 km tur
Søndag: 5-6 km + ellipse (HIIT) 30 min 

Jeg har et mål om å gå 3 km hver dag. Men så har jeg energi og motivasjon til å komme i bedre form og derfor går jeg nærmest og tripper på kvelden fordi jeg vil ut på tur og bruke kroppen mer eller trene på ellipsemaskinen. Alle turer er turer med høy intensitet og puls på 130-170. 

Fra å være stiv i kroppen og ha vondt absolutt overalt har det de siste ukene føltes veldig bra. Imidlertid har jeg plutselig fått smerter i ryggen som kommer og går, og minner meg om den gangen jeg hadde prolaps i ryggen. I tillegg krangler hoftene/er litt ømme, særlig etter ellipse. 

Bør jeg roe ned? Det er jo forbaska irriterende når jeg har motivasjonen..

Anonymkode: 434a1...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innsatsen din er jo helt super! Men kanskje du skal prøve å varierer treningen litt. Kan du bytte ut et par økter med styrketrening f.eks? Gå i terreng?

Og - du bør virkelig ha en hviledag hver uke hvor du ikke gjør noe mer enn lett mosjon.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kroppen din varsler, så ja. Du må roe ned.

Anonymkode: fae5f...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke bytte ut noen økter med styrke. Dessuten burde du ha minst 1 hviledag, så kroppen får hentet seg litt. 

Anonymkode: bd273...b06

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bør jeg roe ned? Det er jo forbaska irriterende når jeg har motivasjonen..

Svaret vet du. Du ønsker bare å få det bekreftet. Så jeg skal gjøre det for deg: 

Ja. Du må roe ned. Du holder på å brenne deg ut. 

Anonymkode: 32291...117

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, Viktualia said:

Innsatsen din er jo helt super! Men kanskje du skal prøve å varierer treningen litt. Kan du bytte ut et par økter med styrketrening f.eks? Gå i terreng?

Og - du bør virkelig ha en hviledag hver uke hvor du ikke gjør noe mer enn lett mosjon.

Ja, det kunne jeg jo nevnt, omtrent alle turene er i en eller annen form for terreng, dog ikke ekstremt (altså, typisk traktorveier o.l.), så det er ikke sånn at jeg trasker rundt på asfalt. 

Jeg har enda til gode å finne styrketreningsprogram jeg fikser med alle kiloene mine.. 

Ang hviledag - den dumme apple watchen min mener jo jeg skal ha 30 treningsminutter hver dag 😆 Kanskje jeg må slippe tvangstanken om å fylle ringene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kroppen din varsler, så ja. Du må roe ned.

Anonymkode: fae5f...7cc

Takk for innspill :)

Kan du ikke bytte ut noen økter med styrke. Dessuten burde du ha minst 1 hviledag, så kroppen får hentet seg litt. 

Anonymkode: bd273...b06

Se kommentar over :) 

Svaret vet du. Du ønsker bare å få det bekreftet. Så jeg skal gjøre det for deg: 

Ja. Du må roe ned. Du holder på å brenne deg ut. 

Jeg vet faktisk ikke svaret, dette er helt nytt for meg og selv om jeg forsøker å lese bøker og høre podcaster om det så kan jeg skremmende lite om kroppen. De fleste slike ting handler også om feks normalvektige som trener (for mye), så det er vanskelig å finne god, relevant informasjon. Jeg forstår at dette er informasjon jeg egentlig burde kunne, men jeg kan altså ikke dette og derfor spør jeg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta 1-2 restitusjonsdager i uka. Kroppen din er uvant med såpass belastning som du beskriver, så legg inn litt «fri» innimellom. Du kan evt øke på igjen om noen uker, og evt øke gangtempoet to dager i uka. 

Anonymkode: 4d025...d8e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ang hviledag - den dumme apple watchen min mener jo jeg skal ha 30 treningsminutter hver dag 😆 Kanskje jeg må slippe tvangstanken om å fylle ringene..

Du kan jo fint gå en lett og rolig rusletur på en halvtime på en hviledag, men hvis du har vondt i ryggen allerede er jo det et tydelig varselstegn.

Hvis du har gått fra lite trening til mye trening på kort tid er det nok lurt å legge inn flere rooolige økter av noe varighet.

Kan du se på styrkeøvelser med bare kroppsvekt. Det finnes mange øvelser man gjør liggende på gulvet f.eks. 

Og kan du ikke legge inn hviledager på klokka da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet faktisk ikke svaret, dette er helt nytt for meg og selv om jeg forsøker å lese bøker og høre podcaster om det så kan jeg skremmende lite om kroppen. De fleste slike ting handler også om feks normalvektige som trener (for mye), så det er vanskelig å finne god, relevant informasjon. Jeg forstår at dette er informasjon jeg egentlig burde kunne, men jeg kan altså ikke dette og derfor spør jeg :)

Slik jeg leser innlegget ditt så har du gått fra å være utrent med mye overvekt (som er tungt for kroppen å bære) til å gå 33-36 km pr. uke bare på noen få uker. Det er MYE med tanke på utgangspunktet ditt. Og på toppen av dette trener du ellipse x 3. UTEN HVILEDAGER. 

Skal du trene deg i form så er hvile minst like viktig som trening. Det er i hvilingen at du egentlig bygger kroppen din opp, ikke under treningen. I treningen bryter du NED kroppen slik at den skal bygge seg opp når du hviler. Hviler du aldri så bryter du den ned og ned og ned, helt til du blir overtrent og ryker på en stor fysisk smell. 

For meg lukter det som om at du er på inngangen av dette. 

Du må ta det med ro. Du må faktisk hvile. Hvile er ekstremt viktig. Selv om du "bare" går tur. Du har mye å bære på, husk det. 

Jeg foreslår at du roer ned. Planlegger treningsopplegget på nytt med hviledager. Og ikke setter deg hårreisende mål som om at du SKAL gå 3 km hver dag. Du skal ingenting. Ikke får du er klar for det. Og så fokuserer du mer på kosthold heller. Er målet å slanke deg og komme i form så er kostholdet 80% av jobben. Ikke sluntre unna her heller. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta 1-2 restitusjonsdager i uka. Kroppen din er uvant med såpass belastning som du beskriver, så legg inn litt «fri» innimellom. Du kan evt øke på igjen om noen uker, og evt øke gangtempoet to dager i uka. 

Anonymkode: 4d025...d8e

Takk for tips - det er jo forbaska irriterende nå som jeg kjenner formen er bedre nesten fra dag til dag 😑 Men til slutt!

1 minutt siden, Viktualia said:

Du kan jo fint gå en lett og rolig rusletur på en halvtime på en hviledag, men hvis du har vondt i ryggen allerede er jo det et tydelig varselstegn.

Hvis du har gått fra lite trening til mye trening på kort tid er det nok lurt å legge inn flere rooolige økter av noe varighet.

Kan du se på styrkeøvelser med bare kroppsvekt. Det finnes mange øvelser man gjør liggende på gulvet f.eks. 

Og kan du ikke legge inn hviledager på klokka da?

Ja, nå er jo alle gåturene mine ganske tøffe, mye bakker og mye høy puls, så det er klart det er en helt annen belastning med rolig tur. Jeg begynte med veldig rolige turer de første 2-3 ukene også har jeg økt på etterhvert, men kanskje for fort. samtidig kjedelig og irriterende når motivasjonen og lysten til å komme i form er der. 

Hm, jo - kan det om jeg finner noen styrkeøvelser (her er jeg også helt blank 😄

Ang hviledager, ser ikke sånn ut. Og hvis jeg forstår klokka rett har den fartskrav for at det skal telle som treningsminutter og det går ganske fort i forhold til hva jeg klarer med min vekt i dag (så mao er ikke turer med moderat tempo noe som gir meg særlig mange treningsminutter). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ang hviledager, ser ikke sånn ut. Og hvis jeg forstår klokka rett har den fartskrav for at det skal telle som treningsminutter og det går ganske fort i forhold til hva jeg klarer med min vekt i dag (så mao er ikke turer med moderat tempo noe som gir meg særlig mange treningsminutter). 

Ikke bry deg om klokka! Lytt til kroppen og fornuften. Klokka tar ikke hensyn til dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slik jeg leser innlegget ditt så har du gått fra å være utrent med mye overvekt (som er tungt for kroppen å bære) til å gå 33-36 km pr. uke bare på noen få uker. Det er MYE med tanke på utgangspunktet ditt. Og på toppen av dette trener du ellipse x 3. UTEN HVILEDAGER. 

Skal du trene deg i form så er hvile minst like viktig som trening. Det er i hvilingen at du egentlig bygger kroppen din opp, ikke under treningen. I treningen bryter du NED kroppen slik at den skal bygge seg opp når du hviler. Hviler du aldri så bryter du den ned og ned og ned, helt til du blir overtrent og ryker på en stor fysisk smell. 

For meg lukter det som om at du er på inngangen av dette. 

Du må ta det med ro. Du må faktisk hvile. Hvile er ekstremt viktig. Selv om du "bare" går tur. Du har mye å bære på, husk det. 

Jeg foreslår at du roer ned. Planlegger treningsopplegget på nytt med hviledager. Og ikke setter deg hårreisende mål som om at du SKAL gå 3 km hver dag. Du skal ingenting. Ikke får du er klar for det. Og så fokuserer du mer på kosthold heller. Er målet å slanke deg og komme i form så er kostholdet 80% av jobben. Ikke sluntre unna her heller. 

Hei og takk for gode innspill og forklaringer, det setter jeg pris på :)  Ang kilometer stemmer ganske bra med det jeg har i ukentlig aktivitet. Jeg starte mye roligere og gikk 3 km hver dag, det syntes jeg egentlig gikk veldig fint, så bygget på mer og mer - men da tydeligvis for mye siden kroppen begynner å protestere (selv om energien øker)? 

Ang kosthold så fokuserer jeg så mye jeg klarer på det og vekten viser 1-2 kg ned i uken uten at jeg er verken sulten eller tom for energi ila uka - det er også et kosthold jeg kan leve med resten av livet. Så det synes jeg går veldig fint, så er energi til å trene og lysten til å komme i form en bonus (som det virker litt rart å ignorere, selv om jeg leser hva du skriver 😄 ). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke bry deg om klokka! Lytt til kroppen og fornuften. Klokka tar ikke hensyn til dette.

Ok, men kroppen vil jo også ut. Men kanskje ikke allikevel pga de vondtene som har oppstått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei og takk for gode innspill og forklaringer, det setter jeg pris på :)  Ang kilometer stemmer ganske bra med det jeg har i ukentlig aktivitet. Jeg starte mye roligere og gikk 3 km hver dag, det syntes jeg egentlig gikk veldig fint, så bygget på mer og mer - men da tydeligvis for mye siden kroppen begynner å protestere (selv om energien øker)? 

Ang kosthold så fokuserer jeg så mye jeg klarer på det og vekten viser 1-2 kg ned i uken uten at jeg er verken sulten eller tom for energi ila uka - det er også et kosthold jeg kan leve med resten av livet. Så det synes jeg går veldig fint, så er energi til å trene og lysten til å komme i form en bonus (som det virker litt rart å ignorere, selv om jeg leser hva du skriver 😄 ). 

Du har gått i den klassiske fella: "too much too soon too fast". Tenk over det. 

At du har lyst til å trene gjør ikke treningen fornuftig. Ta heller med deg denne lysten inn i hviledagene. Hviledager er ikke STRAFF, hviledager er BONUS og nødvendig. Du må rett og slett lytte til både kroppene og rådene her, hvis ikke så ryker du på en overbelastning som gjør at du ikke kan trene på måneder eller år, selv om du har lyst og har energi til det. Tenk over dét heller. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du har gått i den klassiske fella: "too much too soon too fast". Tenk over det. 

At du har lyst til å trene gjør ikke treningen fornuftig. Ta heller med deg denne lysten inn i hviledagene. Hviledager er ikke STRAFF, hviledager er BONUS og nødvendig. Du må rett og slett lytte til både kroppene og rådene her, hvis ikke så ryker du på en overbelastning som gjør at du ikke kan trene på måneder eller år, selv om du har lyst og har energi til det. Tenk over dét heller. 

Takk igjen :)  Jeg hadde ingen intensjon om å spørre her for å ignorere svarene, jeg spør oppriktig fordi dette er noe jeg ikke kan noe som helst om. Og "lytt til kroppen" tydeligvis ikke funker 100% (dvs lyst og ork til å gå ut, men samtidig sier jo kroppen ifra når den de siste dagene har fått vondt her og der), som jeg egentlig har fulgt hittil. Takk!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok, men kroppen vil jo også ut. Men kanskje ikke allikevel pga de vondtene som har oppstått :)

Nei, kroppen vil ikke ut. Den skriker til deg at den ikke vil det. 

Hodet ditt vil ut. Men du skal ikke lytte til hodet. Du skal lytte til kroppen! Det er kroppen som bærer deg, ikke hodet ditt. 

Og så anbefaler jeg at du trener mer variert. Du kan lett bytte ut en av disse gåturene dine med kjernemuskulaturtrening heller. Og styrketrening. Du holder på å maltraktere enkelte muskelgrupper fordi du trener så ensidig. 

Du burde kjøre noe lignende heller: 

Mandag: Gåtur (5km)

Tirsdag: Styrketrening - 1 time.

Onsdag: Hvile.

Torsdag: Gåtur (5km)

Fredag: Kjernemuskulaturtrening og/eller styrke

Lørdag: Hvile

Søndag: Ellipse

F.eks. 

Det er IKKE antall km som teller! Ikke tren hardt. Tren smart! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Viktualia said:

Hvis du opplever at klokka hjelper deg med motivasjon osv så er jo det fint.

Her er en som bruker en treningsform som heter "mind and body" på hviledager: https://shawnblanc.net/2019/11/how-to-have-a-recovery-day-with-the-apple-watch/

Dette så jo perfekt ut, tusen takk :) Da kan jeg ta en hviledag med litt annet fokus i blant uten å ødelegge "ringene" :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, kroppen vil ikke ut. Den skriker til deg at den ikke vil det. 

Hodet ditt vil ut. Men du skal ikke lytte til hodet. Du skal lytte til kroppen! Det er kroppen som bærer deg, ikke hodet ditt. 

Og så anbefaler jeg at du trener mer variert. Du kan lett bytte ut en av disse gåturene dine med kjernemuskulaturtrening heller. Og styrketrening. Du holder på å maltraktere enkelte muskelgrupper fordi du trener så ensidig. 

Du burde kjøre noe lignende heller: 

Mandag: Gåtur (5km)

Tirsdag: Styrketrening - 1 time.

Onsdag: Hvile.

Torsdag: Gåtur (5km)

Fredag: Kjernemuskulaturtrening og/eller styrke

Lørdag: Hvile

Søndag: Ellipse

F.eks. 

Det er IKKE antall km som teller! Ikke tren hardt. Tren smart! 

Når du sier det høres det logisk ut :) Jeg klarer ikke finne noe glede/motivasjon til en hel time styrketrening når de fleste øvelser er altfor harde for meg, har du noen tips til steder å lete så si gjerne ifra (jeg har prøvd 5-6 ulike apper og litt youtube, men det meste er jo beregnet på folk med 20 bmi-poeng mindre enn meg). Jeg prøver på ingen måte å være vanskelig eller protestere og jeg har brukt tid på det. 

Er feks zumba o.l. gode alternativer? Jeg er generelt glad i ting med litt fart :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...