Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble sammen med en deilig fyr i fjor, og siden han jobber like ved siden av der jeg bor, så har vi vært 90% av tiden hos meg.

Når jeg har vært innom hans leilighet sånn helt i begynnelsen av forholdet, så var det ikke noe spesielt jeg reagerte på når det gjaldt hygiene, og vasking, sengetøy o.l.

Han vasket, tørket støv og støvsuget og sengen var også ren, i tillegg til at han alltid var ren og pen selv.

Det eneste jeg reagerte på var at han ikke brukte deodorant, og innimellom luktet svette siden han har en fysisk jobb.

Det kunne også lukte svette av han og av og til litt sur pikk etter at han nylig hadde dusjet, og forklaringen var at det var så mye kjemiske stoffer i disse såpene, så det ville han ikke smøre på kroppen sin.

Jeg ga beskjed om at han måtte vaske seg skikkelig hvis han skulle være intim med meg, og de har bedret seg.

Nå har jeg flyttet inn til han en to måneders tid, mens min egen leilighet skal få nytt bad og skal saneres for skjeggkre.

Har oppdaget at det lukter en litt tung luft på soverommet, og det lukter av dyne og pute.

Han svetter mye om natten og ofte er både han og dynen klissvåt.

Så vidt jeg vet så lufter han ikke sengetøyet siden han ikke har veranda, og og han har aldri vasket dyne og pute.

Vaskemaskinen er på 6 kg og tar derfor ikke dyner, så da må han dra til et vaskeri, og det kommer han ikke til å gjøre siden han ikke har bil og må drase med seg dyner og puter på trikk og buss.

Jeg synes det er ekkelt å sove i sengen om natten for det føles klamt, og jeg ligger å lukter på denne ekle lukten hver natt.

Lurer nå på om jeg skal kjøpe nye dyner og puter til han og unnskylde det med at han trenger en sommerdyne slik at han svetter mindre?

Eller om jeg skal si det rett ut at her lukter det gammelt dyne og pute og at det må vaskes?

Jeg har allerede kjøpt en ny kasserolle siden han har gamle ekle kasseroller som har tørrkokt bunn og lukter ekkelt.

Har også kjøpt nye vaskekluter men de vil han ikke bruke for de var ikke miljøvennlige nok.( Det var de, for det var Änglamark sitt merke og de har null mikroplast i seg)

Hvordan gripe an denne situasjonen uten å såre han og skape dårlig stemning og krangling?

Anonymkode: 4ba1a...408

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk å lage så mye styr ut av en helt normal ting vi mennesker gjør. Vi kvitter oss med avfall, og ja det lukter.

Si det som det er, det er ingen annen vei rundt.

Ikke alle som har samme syn som deg på "hygiene og renslighet". Det eneste som da fungerer, er å si ifra. Ellers kommer du ingen vei. Det å hinte til, er bare idiotisk og smålig.

Si: Kjøp en ny seng. Kjøp nye madrasser, kjøp nytt sengetøy, dyne, puter, you name it. Si det er på tide.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Huff dere menn dere menn. Ser dere ikke dette selv?? Han må lufte hver dag. Kast dyna i bosset og kjøp ny og lettere dyne. Alle bør bytte/vaske dyne ofte. Overmadrassen må også byttes minst hver 3.år. Kast mannen i dusjen og vask han du.

Anonymkode: 70308...f34

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Han fikk ny pute til jul av meg, men den vil han ikke bruke fordi den var for fast og han liker å bruke sine gamle lurvete puter som er brunskjoldete.

Dynene kjøpte ham for 8-10 år siden tror jeg.

• Liker 2
Skrevet

voksne store menn som våkner i en dam av svette hver sommer, trenger nye dyner og puter ofte. :P send på rens. eller kjøp nytt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er sikkert ikke så enkelt for henne å kreve her da. Fyren lar henne jo trossalt få bo hos han mens hennes leilighet blir fikset. Jeg hadde hvertfall ikke klart å bosse rundt i den situasjonen. Jeg hadde vært Ydmyk og takknemlig for at jeg får bo hos han. 

Det jeg ville gjort ts, var å kjøpe ny dyne og puter til han. Vær litt raus mens du bor der, sørg for at sengeklærne blir vasket ofte nok. Gjør det koselig og fint rundt ham sånn at han vil savne deg og rensligheten den dagen du drar hjem til din egen leilighet. 

Så hadde jeg brukt denne tiden til å finne ut om du vil være med han eller ikke. For hvis det er rett tilbake til gamle synder så er det jo ikke liv laga. Det vet jeg selv. Var sammen med en som bare ikke ville forstå at det er viktig å vaske seg grundig visse steder, det holder ikke å bare la vannet sildre over og så er man liksom rein. Han kunne heller ikke lukte at han luktet dritt. Jeg sa det til han, nå går du å vasker deg under armene og bytter til rein tskjorte for nå lukter du surt. Han: "lukter ingenting jeg🤷". Og sånne går ikke an å forandre. Ofte henger det igjen helt fra barndommen av, hvor foreldrene ikke hatt vært nøye nok med å lære ungene ordentlig hygiene. 

Anonymkode: 21271...8a4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er sikkert ikke så enkelt for henne å kreve her da. Fyren lar henne jo trossalt få bo hos han mens hennes leilighet blir fikset. Jeg hadde hvertfall ikke klart å bosse rundt i den situasjonen. Jeg hadde vært Ydmyk og takknemlig for at jeg får bo hos han. 

Det jeg ville gjort ts, var å kjøpe ny dyne og puter til han. Vær litt raus mens du bor der, sørg for at sengeklærne blir vasket ofte nok. Gjør det koselig og fint rundt ham sånn at han vil savne deg og rensligheten den dagen du drar hjem til din egen leilighet. 

Så hadde jeg brukt denne tiden til å finne ut om du vil være med han eller ikke. For hvis det er rett tilbake til gamle synder så er det jo ikke liv laga. Det vet jeg selv. Var sammen med en som bare ikke ville forstå at det er viktig å vaske seg grundig visse steder, det holder ikke å bare la vannet sildre over og så er man liksom rein. Han kunne heller ikke lukte at han luktet dritt. Jeg sa det til han, nå går du å vasker deg under armene og bytter til rein tskjorte for nå lukter du surt. Han: "lukter ingenting jeg🤷". Og sånne går ikke an å forandre. Ofte henger det igjen helt fra barndommen av, hvor foreldrene ikke hatt vært nøye nok med å lære ungene ordentlig hygiene. 

Anonymkode: 21271...8a4

Takk for fornuftige ord.

Har tenkt om vi blir samboere en dag, orker jeg å være moren hans?

Jeg er 31 men han er snart 40 og burde klare å kjenne på at ting lukter og må byttes ut.

Han har sagt at han er så trøtt om kvelden så da slukner han på et sekund, og driter i hvordan sengen er, men det gjør ikke jeg.

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han har dårlige vaner og kanskje dårlig luktesans. 

Kjøp ny dyne som takk for å få bo der. Velg en som kan enkelt maskinvaskes.

Anonymkode: 28f4e...6bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har tenkt om vi blir samboere en dag, orker jeg å være moren hans?

Du skal selvfølgelig ikke være moren hans.

Si at disse tingene skal skiftes ut om du skal bo der, tilby deg å kjøpe noe som takk for at du kan bo hos han.

Anonymkode: 691f5...3fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke normalt å svette så mye når man sover, det kan være tegn på sykdom

Anonymkode: 85244...11f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke normalt å svette så mye når man sover, det kan være tegn på sykdom

Anonymkode: 85244...11f

Mest sannsynlig er dyna for tykk og varm, og/eller i bare syntetiske materialer.

Anonymkode: 4d50f...d79

• Liker 1
Gjest Rååååsa
Skrevet (endret)

Makan! 

Jeg vasker dyner og puter en gang i kvartalet og har beskyttelse over overmadrassen som jeg koker 1 gang i mnd. Jeg har også beskyttelse på madrassene som jeg vasker en par ganger i året. Jeg skifter pute annethvert år, overmadrass etter 2 år, og etter 10 år skiftes alt ut. Da har madrasser gjort jobben sin, og vel så det. 

Senga mi skal være rein! Så jeg skjønner deg godt TS. Å ligge i dyner som ikke hadde vært vaska på 10 år hadde ikke vært aktuelt. Da hadde jeg blåst opp et liggeunderlag og slengt over meg et pledd. 

Hva du skal gjøre med han vet jeg ikke. Men jeg hadde sagt det rett ut at dette ikke er holdbart og du kan bli sjuk av det. Astma og utslett, og lungeinfeksjon.

Endret av Rååååsa
AnonymBruker
Skrevet

Han har dårlige vaner og kanskje dårlig luktesans. 

Kjøp ny dyne som takk for å få bo der. Velg en som kan enkelt maskinvaskes.

Anonymkode: 28f4e...6bc

Har sjekket litt rundt i dag angående dyner, og man må ha en vaskemaskin som kan ta 7-8 kg når man skal vaske en dyn, hvis ikke ødelegger man maskinen fikk jeg vite på sengetøy butikken.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig er dyna for tykk og varm, og/eller i bare syntetiske materialer.

Anonymkode: 4d50f...d79

Ja han har tykke syntetiske dyner

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Rååååsa skrev (47 minutter siden):

Makan! 

Jeg vasker dyner og puter en gang i kvartalet og har beskyttelse over overmadrassen som jeg koker 1 gang i mnd. Jeg har også beskyttelse på madrassene som jeg vasker en par ganger i året. Jeg skifter pute annethvert år, overmadrass etter 2 år, og etter 10 år skiftes alt ut. Da har madrasser gjort jobben sin, og vel så det. 

Senga mi skal være rein! Så jeg skjønner deg godt TS. Å ligge i dyner som ikke hadde vært vaska på 10 år hadde ikke vært aktuelt. Da hadde jeg blåst opp et liggeunderlag og slengt over meg et pledd. 

Hva du skal gjøre med han vet jeg ikke. Men jeg hadde sagt det rett ut at dette ikke er holdbart og du kan bli sjuk av det. Astma og utslett, og lungeinfeksjon.

Har aldri kjent at det har luktet fra dyner/puter før, så da tenker jeg at jeg ikke har sovet i gamle dyner og puter tidligere.

Saken er at han ikke merker det selv og er ikke plaget av det, og jeg er redd for at hvis jeg kommenterer for mye på hvordan han har det hjemme hos seg selv, så blir han møkk lei meg...

Ts

Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Har sjekket litt rundt i dag angående dyner, og man må ha en vaskemaskin som kan ta 7-8 kg når man skal vaske en dyn, hvis ikke ødelegger man maskinen fikk jeg vite på sengetøy butikken.

Ts

Det tar jeg med en klype salt. En tynn sommerdyne som "Palma" fra Princess veier bare 500 gram.

..............og sommerdynene i dun er enda lettere.

Endret av ops2
la til siste setning
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
ops2 skrev (1 minutt siden):

Det tar jeg med en klype salt. En tynn sommerdyne som "Palma" fra Princess veier bare 500 gram.

OK takk for info ☺

Ts

• Liker 1
Skrevet
ops2 skrev (3 minutter siden):

Og hva veier den når den absorberer vann i maskinen?

Det er jo ikke sånn at dyner normalt sett veier 7+ kg når de er tørre.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Djisses kjerring..

Anonymkode: 9090e...7ad

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

OK takk for info ☺

Ts

Jeg la til en setning, du kan se selv på nettet. ;)

Jeg har vasket mange dyner i en vaskemaskin som tar 7kilo. Jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte en som tok 8 kilo, men jeg vil slite ut den jeg har før jeg kjøper en ny. Men jeg klarer ikke å slite ut maskina! 😋

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...