AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #1 Skrevet 8. juli 2021 En av mine beste venninner har en sønn som endelig har fått en diagnose innenfor psykisk utviklingshemmet-spekteret. Vi kan for anonymitetens del si han er mellom 7-10 år, for det er sant. Hun har hele hans barndom fornektet at han er annerledes, selv om det har vært helt åpenbart for alle rundt. Hun vil nok ikke se det selv. Da han fikk diagnosen etter mye press fra skole om utredning ble ingen overrasket, utenom henne. Selv har jeg funksjonsfriske barn, samt et med alvorlig autisme. Vi skulle på en fornøyelsespark, med alle barna. Mitt autistiske barn bryr seg ikke om karuseller etc, har ikke utbytte av det, i de fleste fall. Men vi har både ledsager bevis og vis hensyn-armbånd. Mange er nok ikke helt kjent med disse, men de gjør at barnet det gjelder, samt en ledsager kan gå først i køen. Mange bruker disse på søsken fordi det er utmattende å stå timesvis i kø når man vet det kan bli meltdown. Når vi ankommer parken er det meg, mitt autistiske barn, storesøster og venninnen min med sønnen. Vi går og henter armbånd, men det skal ikke hun ha til sin sønn, nei. Han trenger ikke det. Greit nok.. men sønnen hennes klarer ikke vente, hører ikke etter, løper overalt og klikker ganske mye. Eneste forskjellen på mitt barn og han er sånn sett at han har et språk og har flere interesser enn mitt. Vi starter med å stå i en kort kø hvor han har et uhell og må skiftes på. Så ringer faren til denne gutten for å si at bilen hans har brutt sammen så venninnen min må hente sin eldste datter. Hun spør om det er greit for meg, hun blir ikke så lenge. Jeg får litt panikk, for jeg er høygravid, har mitt nonverbale barn med meg, samt eldste, og sønnen til venninnen min er virkelig en håndfull, pluss han hører ikke på noen... Og liker ikke meg egentlig. Enden på visa er at jeg sier J, men kjapp deg.. Og det blir et helvete nesten med en gang. Han vil til mamma, han vil kjøre karusell, han slår meg, han plager barnet mitt. Vi prøver å gå til en attraksjon men barnet mitt er nå slitent. Da sier karusellføreren at gutten kan bruke vis hensyn-armbåndet til barnet mitt, og kjøre med eldste, siden mitt barn sover. Som sagt så gjort.. Slik fortsetter vi og han har jo krav på et sånt bånd selv. Venninnen min blir veldig forsinket men vi får gått mye i parken og med armbåndet tror jeg han hadde en fin tur! Vi fikk tilogmed spist etter noen timer uten trøbbel. Ingen meltdowns etc. Etter fem timer kommer venninnen min med datteren sin og eldste barna stikker avgårde. Venninnen min beklaget at det tok tid og lurer på hvordan det gikk etc. Jeg sier at det begynte ganske dårlig, men at han fikk bruke vis hensyn-armbåndet til barnet mitt og at det ble en fin dag. At hun bør ta imot sånne muligheter når ting er som de er for da kan det bli bedre for alle. Da klikker hun helt og sier at han trenger da for faen ikke et sånt armbånd, han er ikke "en jævla autist som mittbarnsnavn". Jeg blir helt paff og lei meg og tenker at nei, ditt barn har faktisk større problemer. Jeg sier at jeg beklager, men du ble borte i nesten seks timer, og sønnen din har en diagnose som er ganske vanskelig å hamle opp med, om du er misfornøyd skulle du tatt han med i bilen. Hun er kjempesint men sier at vi kan la det gå for jentene sin del. De resterende to timene går med på at sønnen hennes bæsjer på seg i køer, utagerer etc. Når vi drar hjem sender hun melding til meg om at hun forventer en unnskyldning for dette. Jeg er ganske sjokkert. Var det så ille av meg? Anonymkode: 1d9c2...f82 31
Populært innlegg lillevill Skrevet 8. juli 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 8. juli 2021 For en veninne..Du stiller opp for barnet hennes, en hel DAG på tusenfryd. Vet hvor hvor slitsom det er? I tillegg er du høygravid. Håper hun kjøper blomster til deg som unnskyldning og takk for hjelpen. 251
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 8. juli 2021 Jeg blir ikke så såret av kommentaren om "jævla autisten" etc. Jeg vet hvordan det er å ha et funksjonsnedsatt barn og sorgen og fornektelsen som kommer med. Men for hennes del har dette vedvart så lenge at jeg begynner bli bekymret for situasjonen rundt barnet hennes Anonymkode: 1d9c2...f82 78
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #4 Skrevet 8. juli 2021 lillevill skrev (Akkurat nå): For en veninne..Du stiller opp for barnet hennes, en hel DAG på tusenfryd. Vet hvor hvor slitsom det er? I tillegg er du høygravid. Håper hun kjøper blomster til deg som unnskyldning og takk for hjelpen. Jeg tror ikke hun tenker sånn. Jeg tror hun er mest sint fordi barnet fikk på seg et armbånd som viser at han er annerledes. Men samtidig er det ikke sånn at man ikke merker det uten armbåndet liksom. Er veldig åpenbart som sagt. Har lyst til å sette henne på plass for å være ærlig. Anonymkode: 1d9c2...f82 48
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 8. juli 2021 Hadde droppet henne som venninne, for helt ærlig så er hun jo ingen venn av deg hverken i hvordan hun snakker med deg eller behandler deg. Det er hun selv som må innse sine barns utfordringer og hvilken hjelp som vil gjøre livet litt lettere. Men du og dine skal ikke tråkkes på på veien. Ikke si unnskyld, du har ingenting å unnskylde. Anonymkode: f91ea...1b2 104
lillevill Skrevet 8. juli 2021 #6 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror ikke hun tenker sånn. Jeg tror hun er mest sint fordi barnet fikk på seg et armbånd som viser at han er annerledes. Men samtidig er det ikke sånn at man ikke merker det uten armbåndet liksom. Er veldig åpenbart som sagt. Har lyst til å sette henne på plass for å være ærlig. Anonymkode: 1d9c2...f82 Aha. Det handler om barnets følelser da? Men har hun spurt barnet hvordan han hadde det på tusenfryd? Kanskje han sier, megabra! fikk et armbånd som gjorde at jeg fikk første pri i køa! 28
Populært innlegg Nooni Skrevet 8. juli 2021 Populært innlegg #7 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har lyst til å sette henne på plass for å være ærlig. Anonymkode: 1d9c2...f82 DET synes jeg du skal gjøre. Du har vært en utrolig hjelpsom og snill venninne, reaksjonen du fikk var ikke fortjent. 94
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 Populært innlegg #8 Skrevet 8. juli 2021 For en ufyselig venninne Anonymkode: 7cfa2...447 50
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 Populært innlegg #9 Skrevet 8. juli 2021 lillevill skrev (2 minutter siden): Aha. Det handler om barnets følelser da? Men har hun spurt barnet hvordan han hadde det på tusenfryd? Kanskje han sier, megabra! fikk et armbånd som gjorde at jeg fikk første pri i køa! Ja altså han dreit jo i det armbåndet. Han var bare glad for å få komme først han. Er første gang jeg har kunnet gjøre noe med han også. Så tror ikke han led noen nød. Det handler nok mest om hennes følelser tror jeg.. Har bestemt meg for å ta henne fatt. Anonymkode: 1d9c2...f82 82
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #10 Skrevet 8. juli 2021 Nooni skrev (2 minutter siden): DET synes jeg du skal gjøre. Du har vært en utrolig hjelpsom og snill venninne, reaksjonen du fikk var ikke fortjent. Nei, jeg kan "forstå' den første reaksjonen i parken, men at det fortsatte etter vi hadde reist???? Nei vettu hva nå er jeg bare sint Anonymkode: 1d9c2...f82 14
Populært innlegg Lorieen Skrevet 8. juli 2021 Populært innlegg #11 Skrevet 8. juli 2021 Jeg synes ikke det høres ut som at denne moren er egnet til å ha omsorgen for dette barnet. Du gjorde det riktige, ts. Både overfor barnet og omgivelsene. 54
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #12 Skrevet 8. juli 2021 For en jævla drittkjerring du har av en venninne! En j*vla autist faktisk, hun får det til å høres ut som en sykdom!! Hun dama må ha enorme komplekser for seg selv og sitt barn, jeg håper virkelig at barnefaren er en bedre forelder for barnet enn det den megga er!! Anonymkode: 61914...ff8 39
Blondine Skrevet 8. juli 2021 #13 Skrevet 8. juli 2021 Det var utrolig stygg oppførsel av venninnen din. Tydelig at hun ikke innser sin sønns funksjonshemning og dette går utover sønnen. Syns ikke du har noe å be om unnskyldning for, det er det henne som skal komme med. 28
Populært innlegg Nooni Skrevet 8. juli 2021 Populært innlegg #14 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, jeg kan "forstå' den første reaksjonen i parken, men at det fortsatte etter vi hadde reist???? Nei vettu hva nå er jeg bare sint Anonymkode: 1d9c2...f82 Jeg forstår ikke den første reaksjonen heller. Du var alene med alle barna, inkl hennes sønn som ga deg store utfordringer, i over 5 timer (!!!). Du løste situasjonen så godt som du kunne og skulle hatt både blomster og en unnskyldning fra henne. 64
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #15 Skrevet 8. juli 2021 Nei det var ikke ille av det, Du gjorde henne en stor tjeneste og hun var utakknemlig. Hadde jeg vært deg hadde jeg lat det gå for denne gang. Hun er ikke villig til å akseptere sitasjonen ved hennes sønn og hele armbånd sitasjonen gjorde hun måtte ta stilling til det, der og da. Hvis hun er en god venninne ellers, hadde jeg latt som ingenting. Anonymkode: 9a7a0...50d 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #16 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg blir ikke så såret av kommentaren om "jævla autisten" etc. Jeg vet hvordan det er å ha et funksjonsnedsatt barn og sorgen og fornektelsen som kommer med. Men for hennes del har dette vedvart så lenge at jeg begynner bli bekymret for situasjonen rundt barnet hennes Anonymkode: 1d9c2...f82 Venninnen din møter før eller siden på foreldre med autistiske barn som garantert kommer til å sette kjerringa kraftig på plass, mtp hvordan hun snakker om autister på. Den holdningen hun har mot mennesker med spesielle behov eller som ikke er nevrotypiske, er motbydelig og noe man tolererer noen steder. Anonymkode: 61914...ff8 30
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #17 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Venninnen din møter før eller siden på foreldre med autistiske barn som garantert kommer til å sette kjerringa kraftig på plass, mtp hvordan hun snakker om autister på. Den holdningen hun har mot mennesker med spesielle behov eller som ikke er nevrotypiske, er motbydelig og noe man tolererer noen steder. Anonymkode: 61914...ff8 *IKKE tolererer noen steder Anonymkode: 61914...ff8 9
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #18 Skrevet 8. juli 2021 Er bekymret for denne morens omsorgsevne når hun ikke vil akseptere barnets diagnose. Dette vil gå ut over barnet hvis hun ikke får opp øynene snart. Bare ta henne fatt. Anonymkode: b7277...f0f 38
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #19 Skrevet 8. juli 2021 Blondine skrev (3 minutter siden): Det var utrolig stygg oppførsel av venninnen din. Tydelig at hun ikke innser sin sønns funksjonshemning og dette går utover sønnen. Syns ikke du har noe å be om unnskyldning for, det er det henne som skal komme med. Nei, hun vil nok ikke innse det. Det har vært tydelig i ganske mange år. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For en jævla drittkjerring du har av en venninne! En j*vla autist faktisk, hun får det til å høres ut som en sykdom!! Hun dama må ha enorme komplekser for seg selv og sitt barn, jeg håper virkelig at barnefaren er en bedre forelder for barnet enn det den megga er!! Anonymkode: 61914...ff8 Skjønner jo at hun nok virker verre enn hun er, men hun er nok bare veldig sliten Lorieen skrev (5 minutter siden): Jeg synes ikke det høres ut som at denne moren er egnet til å ha omsorgen for dette barnet. Du gjorde det riktige, ts. Både overfor barnet og omgivelsene. Nei. Hun er veldig sliten og faren stiller ikke opp for gutten fordi han er vanskelig. Hun behøver hjelp men nekter ta imot Nooni skrev (2 minutter siden): Jeg forstår ikke den første reaksjonen heller. Du var alene med alle barna, inkl hennes sønn som ga deg store utfordringer, i over 5 timer (!!!). Du løste situasjonen så godt som du kunne og skulle hatt både blomster og en unnskyldning fra henne. Jeg kan forstå den med at barnet får et annerledes stempel, men han er jo det. Og det må hun innse. Uten armbåndet tror jeg at jeg hadde dødd der jeg AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei det var ikke ille av det, Du gjorde henne en stor tjeneste og hun var utakknemlig. Hadde jeg vært deg hadde jeg lat det gå for denne gang. Hun er ikke villig til å akseptere sitasjonen ved hennes sønn og hele armbånd sitasjonen gjorde hun måtte ta stilling til det, der og da. Hvis hun er en god venninne ellers, hadde jeg latt som ingenting. Anonymkode: 9a7a0...50d Vi er veldig gode venner. Har aldri sett sånn oppførsel fra henne annet enn bagatellisering av sønnens adferd. Men at hun skulle bli sint på meg var veldig uventet. Vi har aldri kranglet Anonymkode: 1d9c2...f82 21
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #20 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Venninnen din møter før eller siden på foreldre med autistiske barn som garantert kommer til å sette kjerringa kraftig på plass, mtp hvordan hun snakker om autister på. Den holdningen hun har mot mennesker med spesielle behov eller som ikke er nevrotypiske, er motbydelig og noe man tolererer noen steder. Anonymkode: 61914...ff8 Nei, dette er jo problemet. Jeg tror hun anser at sønnen hennes er "hemma" og "ødelagt" og det liker hun ikke. Virker som hun har et ganske gammeldags syn på disse diagnosene, fordi hun ikke er så kjent med de. At hun skammer seg. Og ja, en dag møter hun noen som ikke er glad i henne som jeg er og da vil jeg tro hun får høre det... Anonymkode: 1d9c2...f82 15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå