Gå til innhold

Aldri hatt barnevakt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere enn oss som aldri har hatt barnevakt? Besteforeldrene er for gamle og skrøpelige og en er død. Vi hadde planlagt at tante og onkel skulle passe en kveld, men så kom korona og satte en stopper for det, så vi har fortsatt ikke hatt det. Barnet er vanskelig å få til å sove og sovner seeeennnnt, så det er ikke så lett å bare hyre noen slik det gjerne blir foreslått. Seks år nå.

Andre i samme situasjon, eller er dette sjeldent?

Anonymkode: 179c0...3ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det flere enn oss som aldri har hatt barnevakt? Besteforeldrene er for gamle og skrøpelige og en er død. Vi hadde planlagt at tante og onkel skulle passe en kveld, men så kom korona og satte en stopper for det, så vi har fortsatt ikke hatt det. Barnet er vanskelig å få til å sove og sovner seeeennnnt, så det er ikke så lett å bare hyre noen slik det gjerne blir foreslått. Seks år nå.

Her sover gutten min en natt annenhver uke til besteforeldre. Startet ganske tidlig for å gjøre han vandt. 
Jeg jobber turnus og er alenemor. 
Hadde knapt barnevakt før jeg ble alene

Anonymkode: f45b5...a9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er alenemor og har et barn med spesielle behov, aldri hatt barnevakt.

Anonymkode: 89bfc...4d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ingen som er faste barnevakter. Vi har 3 gutter på 4, 8 og 10 år. I snitt så har de vært hos besteforeldre eller tante/onkel 2-3 helger i året. Men nesten aldri samtidig da de er en real håndfull ☺ Både mannen og jeg jobber fulltid. Svigermor bor 6 t unna mens mine foreldre bor 2 t unna. Klart at det er slitsomt og at man konstant "lever og puster barn". Men vi får det jo til, selv om vi har lagt alt av hobbyer og sosialt liv på vent. Vi tester oss med at bara blir stadig større, og selv om noen har fast barnevakt hver uke og dermed har etmye mer behagelig liv enn oss, så visste vi jo hav vi gikk til når vi fikk 3 barn, med besteforeldre langt unna. 

Anonymkode: 8adab...199

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er sjeldent.

Vi har ikke hatt barnevakt. Bortsett fra maks 2 timer et par ganger, for en sovende baby på 3-4 mnd, mens jeg og eldste på 2,5 kosa oss på kafé med is 😊

Ingen besteforeldre i live. Noen som bor et par timer unna har sagt at de mer enn gjerne kommer og passer hvis vi vil spise middag ute, gå på kino e.l. Men vil heller spare barnevakttiden til vi virkelig har behov.

Men barnet deres er 6 år og har aldri blitt passa av noen? Hvis vi hadde besteforeldre her eller annen familie, så ville vi gjerne at de skulle "passe" litt etterhvert. Ikke pga pass, men for at barnet knytter seg til flere voksne, uten at vi foreldre er til stedet. Jeg syntes det var stor stas å besøke tante alene, eller ligge over hos onkel og hans familie.

Hvor sent sovner han? Så sent at dere ikke kunne hatt noen til å være tilstede når han har sovnet, så dere kan gå på kino f.eks? Akkurat nå setter korona en stopper for det meste men

Anonymkode: 6b968...739

• Liker 1
Skrevet

Er alenemamma og hadde heller ikke barnevakt når han var liten. Behovet var ikke der, rett og slett. Liker å være hjemme å styre med mitt så det har liksom aldri vært et problem. Vi har lite familie og. Var et tilfelle det jeg måtte på sykehuset for et inngrep når han var siste året i barnehagen, da tok en i "familien" han inn og det var ikke måte på hvor mye skryt jeg fikk. Han var så enkel å ha med å gjøre, grei og snill, god humør osv. Det var veldig flott for hun har hatt mange barn så at hun var såpass satt ut av at han var så flott å ha det likte jeg med tanke på at det var første gang han sov hos noen uten meg. 🥰

Etter han begynte på skolen sover han jo over hos kamerater og slikt i ny og ne, men jeg gjør jo det samme her hjemme om han ikke er her.  Hun ene sa til meg nå må du kose deg når du har "fri"...altså jeg koser meg jo hele tiden jeg. Er ikke slik at han sover vekke så løper jeg på byen liksom, det er ikke min greie. Så hvis han overnatter hos kamerater så vasker jeg huset om natten og dropper middag liksom, veldig utsvevende.:ler:

Må legge til at hadde jeg hatt besteforeldre som mine egne til mitt barn så hadde han nok vært hos besteforeldre på besøk altså for det hadde jo bare vært til fordel for han. Det er noe som jeg synes er litt trist, at han ikke fikk den farmoren og farfaren jeg hadde som barn, men til gjengjeld så har han en mamma som tar godt vare på han så vi kan ikke få alt heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har sjelden barnevakt. Svigermor hadde gledet seg veldig til å ha barnebarna hos seg, og bodde ikke langt unna, men ble brått alvorlig syk og døde da vår eldste var noen måneder. Begge bestefedrene er skrøpelige og har nok med sitt, moren min er sprek og savner barnebarna, men bor på en annen kant av landet. 

Vi hadde barnevakt for første gang da vår eldste var snart to, og yngste ble født. Da bodde mine foreldre hos oss en periode, så i tillegg til fødselen, var mannen og jeg ute og spise bare oss to en kveld. Og så har vi vært ute og spist en gang til, mens vi var på besøk hos foreldrene mine og mamma passet begge barna. Men det er bare de to gangene på 3,5 år. 

På sikt har vi en plan om å alliere oss litt med to vennepar med barn på samme alder, samt mannens søster og hennes mann som har barn på samme alder. Da ser vi for oss at det kan bli stas for ungene å overnatte hos hverandre. Men de er litt små og det har ikke fremstått som noen god idé å sette til verks enda. Vi gleder oss også til å ha besøk av de samme folkene, at barna våre leker og har det gøy og så legger vi dem og har vennetid for oss voksne etterpå. Men jeg tror muligens sannsynligheten relativt lav for at det skal bli helt idyllisk og at alle ungene skal sovne i rimelig tid. Det gikk da vi hadde én hver, og de var babyer, og så kom korona. 

Anonymkode: 701b6...0b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her sover gutten min en natt annenhver uke til besteforeldre. Startet ganske tidlig for å gjøre han vandt. 
Jeg jobber turnus og er alenemor. 
Hadde knapt barnevakt før jeg ble alene

Anonymkode: f45b5...a9f

Hun spurte ikke om det

Anonymkode: cc6da...30c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Baby her et 10 mnd. Aldri hatt mer en 1 time barnevakt. Kan ikke tegne med å ha barnevakt hele tiden når man velger å få barn. 

Anonymkode: fb979...a64

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tror det er sjeldent.

Vi har ikke hatt barnevakt. Bortsett fra maks 2 timer et par ganger, for en sovende baby på 3-4 mnd, mens jeg og eldste på 2,5 kosa oss på kafé med is 😊

Ingen besteforeldre i live. Noen som bor et par timer unna har sagt at de mer enn gjerne kommer og passer hvis vi vil spise middag ute, gå på kino e.l. Men vil heller spare barnevakttiden til vi virkelig har behov.

Men barnet deres er 6 år og har aldri blitt passa av noen? Hvis vi hadde besteforeldre her eller annen familie, så ville vi gjerne at de skulle "passe" litt etterhvert. Ikke pga pass, men for at barnet knytter seg til flere voksne, uten at vi foreldre er til stedet. Jeg syntes det var stor stas å besøke tante alene, eller ligge over hos onkel og hans familie.

Hvor sent sovner han? Så sent at dere ikke kunne hatt noen til å være tilstede når han har sovnet, så dere kan gå på kino f.eks? Akkurat nå setter korona en stopper for det meste men

Jeg ser absolutt poeng med sterkere tilknytning til øvrig familie, det har bare vært så utrolig vanskelig å få til. Vi har ikke mye annen familie i nærheten, men vi håper å få til den overnattingen hos onkel og tante etterhvert, kanskje i høst.

Barnet sovner sjelden før ni (derfor jeg ikke har svart før 😅). Nå går egentlig legging og sånt greit, men det var veldig mye oppvåkning og styr om nettene nesten helt fram til seksårsalderen. Det er derfor også vi heller ikke har ønsket å involvere andre enn nær familie også. Det føltes feil å utsette noen andre for alt det der.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser absolutt poeng med sterkere tilknytning til øvrig familie, det har bare vært så utrolig vanskelig å få til. Vi har ikke mye annen familie i nærheten, men vi håper å få til den overnattingen hos onkel og tante etterhvert, kanskje i høst.

Barnet sovner sjelden før ni (derfor jeg ikke har svart før 😅). Nå går egentlig legging og sånt greit, men det var veldig mye oppvåkning og styr om nettene nesten helt fram til seksårsalderen. Det er derfor også vi heller ikke har ønsket å involvere andre enn nær familie også. Det føltes feil å utsette noen andre for alt det der.

Skjønner. Høres slitsomt ut.. Håper det blir mulig med overnatting hos tanta og onkelen😊 Det hadde nok både han og de likt!

AnonymBruker
Skrevet

Gutten min på snart 5 år har aldri sovet borte, eller blitt lagt av noen andre enn meg. Jeg er alene (100% foreldreansvar og omsorg) og begge foreldrene mine ble alvorlig syke når gutten min var 1-3år. De er i 50-årene, og hadde normalt sett mast om å få ha barnebarna på overnatting og besøk. Dessverre ble det ikke slik. 

Jeg snur det heller til det positive, jeg og minstemann har fått et ekstra sterkt bånd med tanke på at vi aldri har vært fra hverandre mer enn tiden han er i barnehagen, og elsker tiden vi har sammen. Jeg har ikke behov for barnevakt, men selvfølgelige hadde litt egentid på kveld vært helt greit. Men den tid kommer, gutten blir større og akkurat nå bare nyter jeg tiden vi har sammen. Har også en tenåring, så vet at det kommer en tid hvor de knapt er hjemme og låser døren på rommet og vil være i fred. 

Tilknytning til andre i familien har han, forbedre som mener dette er viktig. Vi er sammen med onklene (mine brødre) og deres familier med barn hver helg, foreldrene mine bor i nabolaget og vi ser de hver dag. Vi ser familien sammen, de er bare ikke barnevakt (har ikke helse til det, brødrene mine har fult opp med jobb og småbarn selv). Hadde jeg hatt behov eller det hadde skjedd noe, eller så enkelt som at jeg hadde spurt, hadde brødrene mine alltid sagt ja til å ha mini på overnatting med mer. 

Anonymkode: 367fa...8a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er alenemor og har et barn med spesielle behov, aldri hatt barnevakt.

Anonymkode: 89bfc...4d6

Samme her. Har 3 barn totalt da.

Anonymkode: 82411...62b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gutten min på snart 5 år har aldri sovet borte, eller blitt lagt av noen andre enn meg. Jeg er alene (100% foreldreansvar og omsorg) og begge foreldrene mine ble alvorlig syke når gutten min var 1-3år. De er i 50-årene, og hadde normalt sett mast om å få ha barnebarna på overnatting og besøk. Dessverre ble det ikke slik. 

Jeg snur det heller til det positive, jeg og minstemann har fått et ekstra sterkt bånd med tanke på at vi aldri har vært fra hverandre mer enn tiden han er i barnehagen, og elsker tiden vi har sammen. Jeg har ikke behov for barnevakt, men selvfølgelige hadde litt egentid på kveld vært helt greit. Men den tid kommer, gutten blir større og akkurat nå bare nyter jeg tiden vi har sammen. Har også en tenåring, så vet at det kommer en tid hvor de knapt er hjemme og låser døren på rommet og vil være i fred. 

Tilknytning til andre i familien har han, forbedre som mener dette er viktig. Vi er sammen med onklene (mine brødre) og deres familier med barn hver helg, foreldrene mine bor i nabolaget og vi ser de hver dag. Vi ser familien sammen, de er bare ikke barnevakt (har ikke helse til det, brødrene mine har fult opp med jobb og småbarn selv). Hadde jeg hatt behov eller det hadde skjedd noe, eller så enkelt som at jeg hadde spurt, hadde brødrene mine alltid sagt ja til å ha mini på overnatting med mer. 

Anonymkode: 367fa...8a1

Ser at mange (også i andre tråder) nevner at søsken er opptatt med egne barn. Klarer ikke helt å forstå at det er noe problem. Vi har tre barn selv, og hadde både venner av barna og nieser på overnatting da vi hadde baby selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har barnevakt 1-2 ganger i mnd. Slik har det vært i 13 år

Anonymkode: 16e6b...2b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde mye barnevakt til eldste når han var liten. Familien på farssiden er fantastisk, og ville selv ha han på overnatting og finne på ting med han. Fikk ett nytt barn med nåværende samboer, der har vi aldri hatt barnevakt. Han er nå 6 år, og har kun sovet med min mamma noen få ganger ifb med at jeg har vært på nattevakt og samboer er borte ifbm jobb. Har spurt min familie noen få ganger utenom å være b.vakt, men dem orker ikke siden barnet har noen behov som taes hensyn til. Familien til samboer har ikke vi kontakt med. 

Anonymkode: a611a...ebd

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt barnevakt ca 2 ganger- men det var kun ett par timer en kveld. Har aldri hatt henne borte på overnatting- eller at noen barnevakter har sovet hos oss. 

I min omgangskrets (som dog er ganske liten) tror jeg vi er de enste som ikke har hatt barnet på overnatting. 
hun er 5 år

Anonymkode: 46d1a...f24

AnonymBruker
Skrevet

Dere som aldri har barnevakt er dere aldri hos tannlegen eller legen ? Hva hvis dere brekker foten og må opereres ,hvem passer barna da ? Her var jeg glad for at hun hadde et veldig godt forhold til besteforeldrene sine da jeg brakk foten. Jeg er alene med henne, og dermed måtte hun jo overnatte hos de mens jeg var innlagt på sykehus.

Anonymkode: 74896...ed6

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

6 år. Aldri hatt barnevakt. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere som aldri har barnevakt er dere aldri hos tannlegen eller legen ? Hva hvis dere brekker foten og må opereres ,hvem passer barna da ? Her var jeg glad for at hun hadde et veldig godt forhold til besteforeldrene sine da jeg brakk foten. Jeg er alene med henne, og dermed måtte hun jo overnatte hos de mens jeg var innlagt på sykehus.

Anonymkode: 74896...ed6

Vi er to foreldre, så det du nevner her har ikke vært noe problem. TS

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...