AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #1 Skrevet 8. juli 2021 Hei, jeg trenger råd fra andre som kanskje er i lignende situasjon. Jeg jobber i barnehage i Oslo sentrum og er gravid, jordmor og fastlege har frarådet meg å ta koronavaksine - da den på generelt grunnlag ikke blir anbefalt til gravide uten underliggende risikofaktorer. Etter ferien er jeg halvveis i graviditeten og tenker å fortelle de på jobb. Men jeg kjenner jeg begynner å bli mer og mer utrygg og har mindre lyst til å gå tilbake på jobb. Det er min første graviditet og jeg har ikke lyst til å utsette babyen for unødvendige usikkerheter verken ved vaksine eller korona, og det er fra før av en rekke andre smittsomme greier på en småbarnavdeling. Jeg har fått påvist marginal navlestrengfeste og myom i livmoren og hyppigere vektkontroller og planlagt keisersnitt har blitt nevnt. Men jeg er i veldig god form, noe vondt i korsryggen men det må man forvente. Jeg føler jeg er frem og tilbake, engstelig i det ene øyeblikket og blåser det vekk i det andre. Har lest litt om svangerskapspenger men vet ikke om jeg kan falle innenfor kravene der? Hva ville du gjort? Anonymkode: 2acd6...fca
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #2 Skrevet 8. juli 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, jeg trenger råd fra andre som kanskje er i lignende situasjon. Jeg jobber i barnehage i Oslo sentrum og er gravid, jordmor og fastlege har frarådet meg å ta koronavaksine - da den på generelt grunnlag ikke blir anbefalt til gravide uten underliggende risikofaktorer. Etter ferien er jeg halvveis i graviditeten og tenker å fortelle de på jobb. Men jeg kjenner jeg begynner å bli mer og mer utrygg og har mindre lyst til å gå tilbake på jobb. Det er min første graviditet og jeg har ikke lyst til å utsette babyen for unødvendige usikkerheter verken ved vaksine eller korona, og det er fra før av en rekke andre smittsomme greier på en småbarnavdeling. Jeg har fått påvist marginal navlestrengfeste og myom i livmoren og hyppigere vektkontroller og planlagt keisersnitt har blitt nevnt. Men jeg er i veldig god form, noe vondt i korsryggen men det må man forvente. Jeg føler jeg er frem og tilbake, engstelig i det ene øyeblikket og blåser det vekk i det andre. Har lest litt om svangerskapspenger men vet ikke om jeg kan falle innenfor kravene der? Hva ville du gjort? Anonymkode: 2acd6...fca Jeg jobber i skolen og fikk svangerskapspenger på bakgrunn av høyt smittetrykk og mye psykisk stress på jobb uten problemer. Jordmor sa hun hadde skrevet mange søknader om svangerskapspenger til lærere nå under korona og at det hadde alltid blitt godkjent. Jeg søkte 50% og ulike tilrettelegging, så jeg jobbet redusert med oppgaver med mindre smittetrykk og stress. Prat med jordmor eller fastlege om tankene dine så får du nok hjelp til å skrive søknad Anonymkode: 080d3...4cf 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #3 Skrevet 8. juli 2021 Sier de fortsatt det samme om vaksine nå med delta? Kjenner flere gravide som har vaksinert seg etter at den dukka opp, meg inkludert. Men jeg er selvstendig næringsdrivende, da, så jeg har ikke den "luksusen" at jeg bare kan kutte jobb, for da har vi ingenting å leve av. Som vaksinert nå føler jeg meg mye tryggere. Skal snart ta influensavaksina også. Det blir for stor mental belastning for meg å gå rundt å være redd for smitte helt frem til fødsel, særlig nå som man skal fase ut smittevernstiltakene fordi de fleste er vaksinerte. Anonymkode: 36279...4fe 7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #4 Skrevet 8. juli 2021 Det er jo ikke riktig at gravide skal unngå vaksine. Anonymkode: 70407...f1a 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #5 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo ikke riktig at gravide skal unngå vaksine. Anonymkode: 70407...f1a Og få fullt betalt for å sitte hjemme på rumpen 😅 Så tragisk. Enten ta vaksinen eller si opp jobben. Anonymkode: 544ac...e7a 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #6 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo ikke riktig at gravide skal unngå vaksine. Anonymkode: 70407...f1a Jeg forholder meg til det min jordmor har sagt, er flere gravide rundt meg som har fått samme beskjed. Men får se om det endrer seg med delta. Anonymkode: 2acd6...fca 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #7 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sier de fortsatt det samme om vaksine nå med delta? Kjenner flere gravide som har vaksinert seg etter at den dukka opp, meg inkludert. Men jeg er selvstendig næringsdrivende, da, så jeg har ikke den "luksusen" at jeg bare kan kutte jobb, for da har vi ingenting å leve av. Som vaksinert nå føler jeg meg mye tryggere. Skal snart ta influensavaksina også. Det blir for stor mental belastning for meg å gå rundt å være redd for smitte helt frem til fødsel, særlig nå som man skal fase ut smittevernstiltakene fordi de fleste er vaksinerte. Anonymkode: 36279...4fe Men du har den luksusen at du ikke er i nærkontakt med 20 uvaksinert småbarn, og dermed ikke trenger å være så redd for smitte 😊 Anonymkode: 2acd6...fca 6
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #8 Skrevet 8. juli 2021 Håper ingen i min barnehage tar vaksinen. Ungene må jo få sjans å lage seg antistoffer! Anonymkode: 0e6f8...770
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #9 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og få fullt betalt for å sitte hjemme på rumpen 😅 Så tragisk. Enten ta vaksinen eller si opp jobben. Anonymkode: 544ac...e7a Kjempegod ide! Slikt gir en trygg start for et barn, en mor uten foreldrepenger eller jobb 🙌👌 stakkars bitre menneske Anonymkode: 2acd6...fca 7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #10 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Håper ingen i min barnehage tar vaksinen. Ungene må jo få sjans å lage seg antistoffer! Anonymkode: 0e6f8...770 Asså hva er det med dette forumet 😂 Jeg angrer på at jeg i det hele tatt startet denne tråden. Over og ut. Anonymkode: 2acd6...fca 14
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #11 Skrevet 8. juli 2021 Jeg bor også i Oslo og fikk beskjed fra fastlege om å ikke ta vaksinen. Jeg ville snakket med jordmor om svangerskapspenger fra august av. Det kommer garantert en bølge med delta til høsten i Oslo nå som det er åpnet så mye. Om du tar vaksinen nå er du ikke fullvaksinert før om tidligst 12 uker. En dose med vaksine hjelper bare 30% mot delta. Dette er ikke nok til å beskytte seg i en barnehage. Anonymkode: e2573...5bb 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #12 Skrevet 8. juli 2021 Dessverre så er det slik at man ikke finner en unison anbefaling på dette. FHI åpner opp for vaksine fra 2. trimester. Noen fastleger anbefaler, andre ikke. Så valget blir ens eget, vanskelig å si hva som er best. Men tallenes tale er at det sannsynligvis er lurt å ta den; gravide har økt risiko iforbindelse med delta varianten, og en studie med 35000 vaksinerte gravide i USA har vist at vaksinen er trygg. Men tallgrunnlaget mindre, og mer usikkert, enn for resten av populasjonen. Anonymkode: e1b42...138 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #13 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dessverre så er det slik at man ikke finner en unison anbefaling på dette. FHI åpner opp for vaksine fra 2. trimester. Noen fastleger anbefaler, andre ikke. Så valget blir ens eget, vanskelig å si hva som er best. Men tallenes tale er at det sannsynligvis er lurt å ta den; gravide har økt risiko iforbindelse med delta varianten, og en studie med 35000 vaksinerte gravide i USA har vist at vaksinen er trygg. Men tallgrunnlaget mindre, og mer usikkert, enn for resten av populasjonen. Anonymkode: e1b42...138 Fhi har ikke åpnet for et generelt råd om vaksinering av gravide. Dette står på fhi side. Det er hittil lite erfaring med vaksinasjon av gravide og ammende. Det er derfor foreløpig ingen generell anbefaling om vaksinering av gravide. Tilgjengelige data tyder ikke på at vaksinasjon er skadelig for den gravide eller fosteret. Vaksinering av gravide bør vurderes individuelt av lege etter en avveiing av fordeler og ulemper. Anonymkode: e2573...5bb
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #14 Skrevet 8. juli 2021 Jeg er i siste trimester nå og ble oppringt av kommunen med forespørsel om jeg ville ta vaksinen. De sa at gravide i andre og tredje trimester kunne ta den nå. Men jeg valgte å booke time 3 uker etter termin, siden den er veldig nærstående nå uansett. Hadde det vært mange måneder til termin ville jeg vurdert å tatt den nå personlig. Det å komme under unntaksbestemmelsen for svangerskapspenger som følge av coronasituasjonen skal forresten mer til nå med lavere smittetrykk og mye vaksinering i samfunnet, fordi dette er endel av den skjønnsmessige vurderingen som skal gjøres. Men fhi har jo nå uttalt at de forventer et smittetrykk av deltavarianten, så du skal ikke se bort i fra at jordmor eller lege mener at det er en tilstrekkelig grunn. Dersom du ikke får innvilgelse allerede fra nå, er jeg enig i at jordmor og lege bør gjøre en ny vurdering dersom smittetrykket med deltavarianten øker i høst. Anonymkode: ff28b...51a 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #15 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dessverre så er det slik at man ikke finner en unison anbefaling på dette. FHI åpner opp for vaksine fra 2. trimester. Noen fastleger anbefaler, andre ikke. Så valget blir ens eget, vanskelig å si hva som er best. Men tallenes tale er at det sannsynligvis er lurt å ta den; gravide har økt risiko iforbindelse med delta varianten, og en studie med 35000 vaksinerte gravide i USA har vist at vaksinen er trygg. Men tallgrunnlaget mindre, og mer usikkert, enn for resten av populasjonen. Anonymkode: e1b42...138 Studien med de 35000 vaksinerte i USA var SELVRAPPORTERING. så man vet ingenting om fosteret, takk. Anonymkode: 612ed...a14 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #16 Skrevet 8. juli 2021 Til TS: Snakk med jordmor og lege om Sverige. Der anses gravide som risikogruppe fra uke 20. Dette pga økt risiko for svangerskapsforgiftning, blodpropp og for tidlig fødsel ved corona. Henvis til dette og ta en prat og se hva dere kan få til. Anonymkode: 612ed...a14
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #17 Skrevet 8. juli 2021 Var en som kom med denne her i en annen tråd. Har ingen videre kilder på akkurat dette dokumentet. Men interessant. for guds skyld^J les.pdfAnonymkode: fc834...b37
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #18 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Var en som kom med denne her i en annen tråd. Har ingen videre kilder på akkurat dette dokumentet. Men interessant. for guds skyld^J les.pdf 479 kB · 0 Nedlastninger Anonymkode: fc834...b37 Kan du heller sitere ? Anonymkode: 612ed...a14
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #19 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan du heller sitere ? Anonymkode: 612ed...a14 Bare å trykke på pdf-filen så har du alt der. Enjoy Anonymkode: fc834...b37
Gjest Vintermorgen Skrevet 9. juli 2021 #20 Skrevet 9. juli 2021 Ryddet for brudd på KGs koronarreglement. Vintermorgen, mod
Anbefalte innlegg