AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #1 Del Skrevet 8. juli 2021 Søkt på noen tilkallingstillinger, da kan de vel ikke kreve at jeg skal jobbe. Er det slik at du blir kontatet dagen før eller samme dag ved jobb? Eller kan man få vite påfølgende uke fredagen før? Her er det vel mye forskjellig ute å går tenker jeg.....er ikke interessert i å bli vekt av en tlf kl 6 om mårran. Anonymkode: 7bb3f...80e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #2 Del Skrevet 8. juli 2021 Det kommer jo an på hvor du skal være tilkallingsvikar. Innen barnehage og helse kan du fort til vekt kl 7 på morgenen for å spørre om du kan jobbe ved sykdom som kommer inne samme morgen. Anonymkode: 196df...904 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #3 Del Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): .er ikke interessert i å bli vekt av en tlf kl 6 om mårran. Anonymkode: 7bb3f...80e Da passer du ikke som tilkallingsvikar Du blir jo tilkalt når de trenger ekstra bemanning, aller vanligst fordi noen andre er syke. Og sykdom blir som oftest meldt inn på morgenen før skiftet begynner. Anonymkode: f8330...95a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 8. juli 2021 #4 Del Skrevet 8. juli 2021 De kan ikke kreve at du skal jobbe, nei. Samtidig, hvis du sier veldig mye nei, blir vel ikke du den første de ringer til. Hvor lang tid i forveien du blir spurt, varierer veldig. Som AB over her skriver, kan en ansatt ha ringt inn og fortalt at hen er syk om morgenen, og om denne må erstattes av vikar, ringer de jo da selvfølgelig om morgenen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ringhalelemur Skrevet 8. juli 2021 #5 Del Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Søkt på noen tilkallingstillinger, da kan de vel ikke kreve at jeg skal jobbe. Er det slik at du blir kontatet dagen før eller samme dag ved jobb? Eller kan man få vite påfølgende uke fredagen før? Her er det vel mye forskjellig ute å går tenker jeg.....er ikke interessert i å bli vekt av en tlf kl 6 om mårran. Anonymkode: 7bb3f...80e Kommer jo helt an på arbeidsplassen så klart, men hvis du ikke ønsker å bli vekket tidlig er det kanskje ikke noe for deg å være tilkallingsvikar? Man ringer jo gjerne til tilkallingsvikarer for å dekke opp for sykdom, og det kan man selvsagt ikke gjøre før man vet om sykdommen. Det er klart du kan si at du bare vil jobbe med beskjed så og så lang tid i forveien, men da blir du jo antakelig en mye mindre attraktiv ringevikar da. Da kan du bare fylle kjente/planlagte hull i vaktplanen, og de er det kanskje mer kamp om blant faste som vil jobbe ekstra og slik. Først og fremst trenger man jo nettopp folk som kan stille på kort varsel. Du kan alltids takke nei til vakter. Men av erfaring vet jeg at de som ofte takker nei blir spurt sjeldnere. Når tidsfristen er kort for å finne noen, og man har det travelt - så ringer man gjerne de «sikre kortene» først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GulSitron Skrevet 8. juli 2021 #6 Del Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Søkt på noen tilkallingstillinger, da kan de vel ikke kreve at jeg skal jobbe. Er det slik at du blir kontatet dagen før eller samme dag ved jobb? Eller kan man få vite påfølgende uke fredagen før? Her er det vel mye forskjellig ute å går tenker jeg.....er ikke interessert i å bli vekt av en tlf kl 6 om mårran. Anonymkode: 7bb3f...80e Nei, de kan ikke kreve at du skal jobbe - men jo mer du takker nei, jo sjeldnere vil du bli prioritert til arbeid. Jeg jobbet som tilkalling på sykehjem i fire år. Jeg hadde fast hver andre helg. Jeg ble vekket kl 08 med spørsmål om jobb "nå med en gang", eller jeg ble kontaktet kl 10 med spørsmål om vakt kl 15/16. Jeg kunne også jobbe dagvakt, og få tilbud om natt samme dag/påfølgende natt. Jeg kunne ha planlagte vakter i flere mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #7 Del Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Søkt på noen tilkallingstillinger, da kan de vel ikke kreve at jeg skal jobbe. Er det slik at du blir kontatet dagen før eller samme dag ved jobb? Eller kan man få vite påfølgende uke fredagen før? Her er det vel mye forskjellig ute å går tenker jeg.....er ikke interessert i å bli vekt av en tlf kl 6 om mårran. Anonymkode: 7bb3f...80e Du kan bli ringt kl 6 samme dagen eller så kan de ringe kl 23 for å høre om du kan komme på dagvakt. De kan ikke kreve at du skal jobbe men hvis du sier nei nesten hele tiden så får du ikke vakter. Jeg har blitt ringt kl 6 på morgingen flere ganger, og når jeg ikke svarer så ringer de igjen 😅 Hilsen Ekstravakt Anonymkode: 26853...716 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittering Skrevet 8. juli 2021 #8 Del Skrevet 8. juli 2021 Tilkallingvikarer på kort sikt (timer) burde ikke vært lov. Å leve i uforutsigbarhet unner jeg ingen. Det burde betales bedre enn "vanlig lønn" da du aldri egentlig vet om du skal på jobb eller ikke. Det er en forbanna uting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 8. juli 2021 #9 Del Skrevet 8. juli 2021 Kvittering skrev (2 minutter siden): Tilkallingvikarer på kort sikt (timer) burde ikke vært lov. Å leve i uforutsigbarhet unner jeg ingen. Det burde betales bedre enn "vanlig lønn" da du aldri egentlig vet om du skal på jobb eller ikke. Det er en forbanna uting. Men hva skal en arbeidsplass gjøre, da, hvis noen ringer om morgenen og er syke? Skal de bare la være å sette inn en vikar? Dessuten er det helt frivillig å være tilkallingsvikar. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 8. juli 2021 #10 Del Skrevet 8. juli 2021 Jeg jobbet som tilkallingsvikar for et vikarbyrå i studietida, og det passet meg utmerket, ettersom jeg likte å reise på turer, og det å ikke være bundet opp av vakter, og å ha muligheten til å si nei til jobb, var en frihet som jeg satte stor pris på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittering Skrevet 8. juli 2021 #11 Del Skrevet 8. juli 2021 Lafamiglia skrev (Akkurat nå): Men hva skal en arbeidsplass gjøre, da, hvis noen ringer om morgenen og er syke? Skal de bare la være å sette inn en vikar? Dessuten er det helt frivillig å være tilkallingsvikar. Det er nettopp det som er problemet. Folk har ikke muligheten til å si, "Dette vil jeg ikke", fordi de nettopp må, fordi bedriftene er kyniske nok til å ikke ansette flere, enn det de mener de har råd til. Det er en kynisk utnyttelse som bedriften tjener grovt på, istedenfor og faktisk, ansette nok folk som har noe fast å gå til. Tipper egentlig at nav arbeidspraksis redder mange bedrifter fra å trenger ringevikarer. Men det er en helt annen diskusjon. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anzii Skrevet 8. juli 2021 #12 Del Skrevet 8. juli 2021 Jeg er tilkallingsvikar i skolen, og har jobbet i helsesektoren. Jeg opplevde at man ble ringt hyppigere til «alle» døgnets tider i helsesektoren. Ikke så rart, det trengs folk hele døgnet. I skolen derimot har jeg blitt ringt kl 07 kanskje 3-4 ganger, men som regel er det mulig å planlegge det hvertfall en dag i forveien. Så varierer nok fra sektor til sektor, men også fra sted til sted. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittering Skrevet 8. juli 2021 #13 Del Skrevet 8. juli 2021 Lafamiglia skrev (10 minutter siden): Jeg jobbet som tilkallingsvikar for et vikarbyrå i studietida, og det passet meg utmerket, ettersom jeg likte å reise på turer, og det å ikke være bundet opp av vakter, og å ha muligheten til å si nei til jobb, var en frihet som jeg satte stor pris på. Så bra det fungerte for deg. Tenk scenarioet at du ser etter fast jobb, men alt du får er ringevikar og du vet aldri når du må jobbe. Samtidig må du få støtte fra nav fordi du ikke klarer å dekke livsopphold selv. Kjip situasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 8. juli 2021 #14 Del Skrevet 8. juli 2021 Kvittering skrev (8 minutter siden): Det er nettopp det som er problemet. Folk har ikke muligheten til å si, "Dette vil jeg ikke", fordi de nettopp må, fordi bedriftene er kyniske nok til å ikke ansette flere, enn det de mener de har råd til. Det er en kynisk utnyttelse som bedriften tjener grovt på, istedenfor og faktisk, ansette nok folk som har noe fast å gå til. Tipper egentlig at nav arbeidspraksis redder mange bedrifter fra å trenger ringevikarer. Men det er en helt annen diskusjon. Jo, man kan si nei som tilkallingsvikar. Og så er man ulike personlighetstyper. Noen vil ha forutsigbarhet, mens andre (som jeg i studietida), liker å kunne styre tiden sin selv. Om man trenger forutsigbarhet, bør man absolutt ikke jobbe som tilkallingsvikar (eller brannmann, f.eks.), men heller prøve å finne en jobb som gir nettopp det (noe som jo gjelder de aller fleste jobber, så det burde være mye å velge blant.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 8. juli 2021 #15 Del Skrevet 8. juli 2021 Kvittering skrev (2 minutter siden): Så bra det fungerte for deg. Tenk scenarioet at du ser etter fast jobb, men alt du får er ringevikar og du vet aldri når du må jobbe. Samtidig må du få støtte fra nav fordi du ikke klarer å dekke livsopphold selv. Kjip situasjon? DET skjønner jeg veldig godt. All sympati til deg! (Skrev det forrige innlegget før jeg leste dette, så det var derfor det ble som det ble.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittering Skrevet 8. juli 2021 #16 Del Skrevet 8. juli 2021 Lafamiglia skrev (1 minutt siden): Jo, man kan si nei som tilkallingsvikar. Og så er man ulike personlighetstyper. Noen vil ha forutsigbarhet, mens andre (som jeg i studietida), liker å kunne styre tiden sin selv. Om man trenger forutsigbarhet, bør man absolutt ikke jobbe som tilkallingsvikar (eller brannmann, f.eks.), men heller prøve å finne en jobb som gir nettopp det (noe som jo gjelder de aller fleste jobber, så det burde være mye å velge blant.) Forstår du egentlig hva jeg mener? Folk kan ikke si "Nei dette vil jeg ikke" til en tilkallingsvikar jobb når det ikke er annen jobb å finne? De må ta det som finnes. Det handler ikke om at de må si nei til vakter. De sitter muligens og tripper på telefonen hver morgen for å muligens tjene penger den dagen. Er det riktig at folk som leter etter fast jobb må ende opp slik? Når bedrifter ansetter vikarer istedenfor faste ansatte, er det i 98% tilfeller kun positivt for bedriften. Så har du de 2% av mennesker som faktisk har råd til å si nei til en vakt. Det er ikke bare å velge og vrake for hver og en i et arbeidsmarked. Noe du påpeker; "men heller prøve å finne en jobb som gir nettopp det (noe som jo gjelder de aller fleste jobber, så det burde være mye å velge blant.)". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittering Skrevet 8. juli 2021 #17 Del Skrevet 8. juli 2021 Lafamiglia skrev (4 minutter siden): DET skjønner jeg veldig godt. All sympati til deg! (Skrev det forrige innlegget før jeg leste dette, så det var derfor det ble som det ble.) Da er vi enige om det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå