Gå til innhold

Dere med asperger/høytfungerende autisme, finne kjærligheten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går dere frem for og finne kjærligheten? Og i datingfasen, har dere mye behov for kontakt ? Hva opplever du som vanskelig ifht til dating? Foretrekker du å finne en partner innenfor specteret, eller ikke?  

Forstår at dette er veldig inviduelt altså. 

Jeg synes det er veldig intresant og høre:) 

Anonymkode: 69d34...645

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan går dere frem for og finne kjærligheten? Og i datingfasen, har dere mye behov for kontakt ? Hva opplever du som vanskelig ifht til dating? Foretrekker du å finne en partner innenfor specteret, eller ikke?  

Tviler på at de liker å finne en som seg selv, de synes andre Aspergere er slitsomme. 

Anonymkode: 96b20...e59

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt håpløst. Jeg har lest at man kan vokse av seg symptomene dvs tilpasse seg men det krever øvelse og sist gang jeg pratet med en jente på nett sa hun rett ut at jeg vakke særlig flørtete ass.. så har gitt opp hele greiene.

man ønsker og finne en man har kjemi med. Autisme står ofte for svært høy iq. Og med det så ønsker man en person tilsvarende eller som matcher/fyller en ut.

specter eller ei har ikke betydning da interesser er så mangt. Noen lever ikke livene sine i små bokser med merkelapper. Et begrep på en rekke sammenfallende trekk har lite for seg om man er riv ruskende forskjellige.

Anonymkode: 392c7...693

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Helt håpløst. Jeg har lest at man kan vokse av seg symptomene dvs tilpasse seg men det krever øvelse og sist gang jeg pratet med en jente på nett sa hun rett ut at jeg vakke særlig flørtete ass.. så har gitt opp hele greiene.

man ønsker og finne en man har kjemi med. Autisme står ofte for svært høy iq. Og med det så ønsker man en person tilsvarende eller som matcher/fyller en ut.

specter eller ei har ikke betydning da interesser er så mangt. Noen lever ikke livene sine i små bokser med merkelapper. Et begrep på en rekke sammenfallende trekk har lite for seg om man er riv ruskende forskjellige.

Anonymkode: 392c7...693

Takk for svar:)

Synd at det skal være så håpløst.

Men trives du best i eget selskap/blir fort sliten om du har andre mennesker rundt deg over lengre tid? 

Skrevet

Jeg er sammen med en i autismespekteret (vært det i 3.5 år) Han er høytfungerende med snev av add, asperger og tourette....jeg selv har ingenting.....jeg er oversensitiv empat og har hatt syykt mye utfordringer i dette forholdet....men har heller aldri elsket noen så forbaska mye i hele mitt liv 😊 han sliter med å "få til" det "normale" kjærlighetslivet og det å få frem følelser på riktig måte.....du føler deg sjelden sikker og trygg på at du i det heletatt er elska...skal sånt fungere (ihvertfall for meg) så må man innse at sånn-er personen og at det er jeg som må tenke anderledes! Jeg kan ikke basere meg på at riktige ting blir sagt og gjort i kjærlighetens navn 😝 noen dager vil han ha nærhet og andre dager vil han helst ikke møtes på en uke.... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Venninnen min har høytfungerende autisme, noe som jeg faktisk ikke fikk vite før i år, hun har hatt flere kjærlighetsforhold med ganske kjekke menn. Tror det er som med nevrotypikere, noen har vanskelig for å finne kjærligheten - mens andre ikke.

Anonymkode: 932f0...96d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min ex mann har Asperger, men han fungerer veldig bra, har tatt utdannelse, og har en bra jobb i dag. Og vi var da sammen i 11 år, og fikk 2 barn sammen, så vi hadde jo mange bra år, selv om det endte med brudd. Jeg er det motsatte, veldig sosial, spontan og liker at det skjer ting. Og han lærte nok mye av å være sammen med meg. Han var mer sosialt dyktig da vi gikk fra hverandre, enn da vi ble sammen. Og han giftet seg på nytt.

Anonymkode: 191c2...df1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
ellipse skrev (1 time siden):

Jeg er sammen med en i autismespekteret (vært det i 3.5 år) Han er høytfungerende med snev av add, asperger og tourette....jeg selv har ingenting.....jeg er oversensitiv empat og har hatt syykt mye utfordringer i dette forholdet....men har heller aldri elsket noen så forbaska mye i hele mitt liv 😊 han sliter med å "få til" det "normale" kjærlighetslivet og det å få frem følelser på riktig måte.....du føler deg sjelden sikker og trygg på at du i det heletatt er elska...skal sånt fungere (ihvertfall for meg) så må man innse at sånn-er personen og at det er jeg som må tenke anderledes! Jeg kan ikke basere meg på at riktige ting blir sagt og gjort i kjærlighetens navn 😝 noen dager vil han ha nærhet og andre dager vil han helst ikke møtes på en uke.... 

Må si jeg kjenner meg igjen i det du skriver her ja. Dater en som er ganske lik høres det ut som:) og sliter litt med at usikkerheten spiser meg litt opp avogtil😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Må si jeg kjenner meg igjen i det du skriver her ja. Dater en som er ganske lik høres det ut som:) og sliter litt med at usikkerheten spiser meg litt opp avogtil😂

Utrooolig vanskelig når man er overfølsom selv 😬 det kan viske deg ut som person 😱 her blir det egentlig værre og værre for hvert halvår som går......du blir tatt så enoormt for gitt og usikkerheten opptar mye av tiden din tilslutt 😕 du kommer som regel sist i prioriteringslista uansett så myyye tid til å sitte å tenke og føle gitt 🙄

AnonymBruker
Skrevet

Tror felles interesser er ekstra bra om en av partene er asperger. 

Et par jeg kjenner, der har han asperger og hun har ADHD, så ingen av dem er er nevrotiske. De har felles interesser og venner, og har fått barn sammen. 

Anonymkode: 45858...bdf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ellipse skrev (5 timer siden):

Utrooolig vanskelig når man er overfølsom selv 😬 det kan viske deg ut som person 😱 her blir det egentlig værre og værre for hvert halvår som går......du blir tatt så enoormt for gitt og usikkerheten opptar mye av tiden din tilslutt 😕 du kommer som regel sist i prioriteringslista uansett så myyye tid til å sitte å tenke og føle gitt 🙄

Uff hørtes ikke noe særlig ut 🙄

Var han noe særlig " På" i begynnelsen av forholde deres da? Eller måtte du være pådriveren hele veien ?  

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uff hørtes ikke noe særlig ut 🙄

Var han noe særlig " På" i begynnelsen av forholde deres da? Eller måtte du være pådriveren hele veien ?  

Han var veldiig på i begynnelsen!  jeg har lest meg opp og undersøkt mye om dette så akkurat det er visstnok ganske vanlig hos de i autismespekteret.....det å være forelska blir litt en dille der og da....men før jeg satte meg inn i dette så følte jeg meg litt "lurt" etter de første mnd....det var litt sånn futurefaking-aktig der det var snakk om at jeg var the one, at vi skulle gifte oss i framtiden, huset vi skulle ha, bilene etc.... han skrev meldinger ofte og blei søt stressa når jeg liksom var for lenge stille 🥰 myyyyye sex hadde vi og...alt var liksom perfekt....

Meeeeen det gikk fort over 😬 og mister stadig litt og litt av alt....har sikkert hatt 10 pauser der han må få tenke på seg selv og finne seg selv aleine....takler dårlig forventninger og forpliktelser! Vil helst oppføre seg som kjæreste men ikke sette det navnet på det..for da er det automatisk press 😆 mine veninner blir gaaaal av min tålmodighet! Jeg er ennå like forelska men føler en stor sorg over noe jeg trodde med hele meg skulle fortsette som det starta! Det er SKIKKELIG vondt å "miste" the one jeg fikk...og jeg kjemper en kamp jeg nå vet jeg ikke kan vinne! Im in limbo 💔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ellipse skrev (43 minutter siden):

Han var veldiig på i begynnelsen!  jeg har lest meg opp og undersøkt mye om dette så akkurat det er visstnok ganske vanlig hos de i autismespekteret.....det å være forelska blir litt en dille der og da....men før jeg satte meg inn i dette så følte jeg meg litt "lurt" etter de første mnd....det var litt sånn futurefaking-aktig der det var snakk om at jeg var the one, at vi skulle gifte oss i framtiden, huset vi skulle ha, bilene etc.... han skrev meldinger ofte og blei søt stressa når jeg liksom var for lenge stille 🥰 myyyyye sex hadde vi og...alt var liksom perfekt....

Meeeeen det gikk fort over 😬 og mister stadig litt og litt av alt....har sikkert hatt 10 pauser der han må få tenke på seg selv og finne seg selv aleine....takler dårlig forventninger og forpliktelser! Vil helst oppføre seg som kjæreste men ikke sette det navnet på det..for da er det automatisk press 😆 mine veninner blir gaaaal av min tålmodighet! Jeg er ennå like forelska men føler en stor sorg over noe jeg trodde med hele meg skulle fortsette som det starta! Det er SKIKKELIG vondt å "miste" the one jeg fikk...og jeg kjemper en kamp jeg nå vet jeg ikke kan vinne! Im in limbo 💔

Såpass ja😬 men skjønner godt at det er vanskelig når du tenker tilbake på hvordan det var først ja. Ikke lett å omstille seg når man først er blitt så glad i noen🙄

Skrevet

Nei, det er håpløst. Markedet er for dårlig og nedadgående.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker å ikke ha kjæreste, så jeg leter ikke. Koser meg med min ryddige leilighet og friheten til å gjøre akkurat hva jeg vil når jeg vil 😊

Anonymkode: 5e708...164

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
ellipse skrev (17 timer siden):

Mmmmmm......men er dette austistisk atferd, eller er han bare «just not that into you»? 

Anonymkode: 53e8e...196

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2021 den 1.27):

Jeg har hatt mange kjærester før jeg fant ut at det ikke var min greie. Jeg opplevde egentlig ingenting som vanskelig, men jeg har kanskje vært litt heldig i den form av at det alltid var de som startet prosessen. Så jeg har aldri prøvd å vinne noen over, eller offisielt datet.  Da hadde det kanskje vert vanskelig.  Det må også poengteres at selv om sosiale problemer er et hovedsymptom på diagnosen, så er det ikke alle som merker den delen av symptombildet sterkest. Det er flust av Autister  som aldri har blitt oppfattet som annerledes sosialt av seg selv eller andre som ender opp i utredning fordi de beskriver andre ting som stemmer overense med denne diagnosen(sensoriske abnormaliteter osv.).

Jeg tror ikke om de er på spekteret eller ikke spiller noen rolle for meg. Men jeg kunne ikke vert med noen som er ekstremt svak på mentalisering(se seg selv utenifra og forstå andre innenfra). Det er det noen innenfor spekteret som er, men ikke alle.

AnonymBruker
Skrevet
On 7/8/2021 at 1:27 AM, AnonymBruker said:

Spørs om du er mann eller kvinne. Er du mann så er nok sjansen dessverre liten, da flere kvinner har sånt som dealbreaker, enn det menn har.

Anonymkode: 0ad9c...f35

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mmmmmm......men er dette austistisk atferd, eller er han bare «just not that into you»? 

Anonymkode: 53e8e...196

Det er en salig blanding av autisme, vanskelig barndom med lite følelser og at han har utvikla tilknytningsproblemer....merker godt at han faktisk er veldig glad i meg på sitt vis heldigvis 🙃

Skrevet
Chomsky89 skrev (4 timer siden):

Jeg har hatt mange kjærester før jeg fant ut at det ikke var min greie. Jeg opplevde egentlig ingenting som vanskelig, men jeg har kanskje vært litt heldig i den form av at det alltid var de som startet prosessen. Så jeg har aldri prøvd å vinne noen over, eller offisielt datet.  Da hadde det kanskje vert vanskelig.  Det må også poengteres at selv om sosiale problemer er et hovedsymptom på diagnosen

Det var rart, for hovedkriteriet er problemer med sosialt samspill. Det skal ikke være mulig å få diagnosen uten det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...