Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bikket 30 år, og nå kommer utfordringer mtp. utseende som perler på en snor. Men det er pigmentflekkene i ansiktet som skjemmer mest, da det ser ut som om jeg har blåveis oppå kinnbenene. Noen gode tips og råd for å dempe/lysne disse?

Jeg har prøvd dyre kremer/hudpleieserier fra både Oriflame og Mary Kay, uten noe virkning. Vurderer å kjøpe en hudpleieserie på Apotek 1, men det koster jo noe så inni h*****e...

Anonymkode: 3181c...fd5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har samme problem men mest i panna, og der er det mye. Laser e.l er vel det som funker, ikke så mye annet dessverre. Hatt mine i 4 år nå og blir like sur hver vår/sommer når jeg begynner få farge. Fikk mine etter p-pille bruk.

Anonymkode: 3e78e...284

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er en del laser osv på klinikker, feks akademikliniken som gir effektive behandlinger. Koster litt da. Men verdt det 🙂 Kremer forebygger. Men du kan jo opprettholde ved og ikke få flere. 

Bruk høy solfaktor i ansiktet alltid!! De fleste feiler på dette. Men nesten alle rynker og pigmenter kommer på grunn av solen. Og ikke bruk ansiktskrem med parfyme. Det gjør huden mer sensitiv.

Tilføy c vitamin som serum.

Se på ingredienslista. Kan få gode rimelige produkter. Prisen har sjelden egentlig noe å si om hvor bra produktet er, for mange produsenter er opptatt av å selge i stedet for å ha gode ingredienser. Så de propper kremene full av dårlige stoffer, men som lukter godt fordi vi som kjøper, liker hvordan det lukter og føles på huden. Men ikke la deg lure. Jo mer kunnskap du får om innholdet og hva de ulike ingrediensene er, jo lettere er det å navigere seg frem i jungelen 🙂

Anonymkode: 9d985...595

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror det er en del laser osv på klinikker, feks akademikliniken som gir effektive behandlinger. Koster litt da. Men verdt det 🙂 Kremer forebygger. Men du kan jo opprettholde ved og ikke få flere. 

Bruk høy solfaktor i ansiktet alltid!! De fleste feiler på dette. Men nesten alle rynker og pigmenter kommer på grunn av solen. Og ikke bruk ansiktskrem med parfyme. Det gjør huden mer sensitiv.

Tilføy c vitamin som serum.

Se på ingredienslista. Kan få gode rimelige produkter. Prisen har sjelden egentlig noe å si om hvor bra produktet er, for mange produsenter er opptatt av å selge i stedet for å ha gode ingredienser. Så de propper kremene full av dårlige stoffer, men som lukter godt fordi vi som kjøper, liker hvordan det lukter og føles på huden. Men ikke la deg lure. Jo mer kunnskap du får om innholdet og hva de ulike ingrediensene er, jo lettere er det å navigere seg frem i jungelen 🙂

Meg igjen. Og kremer på resept, men har ingen erfaring øm hvor gode de er. Så det vet jeg ikke. Men ser det finnes 🙂

Skrevet

Som AB#3 skriver, så kan man få behandling hos hudpleieklinikker. Du kan imidlertid lysne pigmentflekkene en del selv ved å bruke hjemmebehandling med ingredienser som har dokumentert virkning mot dette. Og som nevnt - solbeskyttelse med høy faktor. Dette er det absolutt viktigste forebyggende tiltaket du kan gjøre, og siden du har lett for å få pigmentflekker, bør du begynne med dette så snart sola titter fram om våren. Minst faktor 30, gjerne 50, tilstrekkelig mengde og tilstrekkelig hyppig påføring i løpet av dagen dersom du skal oppholde deg utendørs en del. 

Virkestoffer som lysner pigmentflekker er bl.a. C-vitamin, glykolsyre, niacinamid (vitamin B3), azelainsyre og A-vitaminsyre/retinoider, f.eks. retinol. Sommeren er kanskje ikke den helt optimale årstiden når det gjelder å innføre såkalte aktive ingredienser, men noen kan du begynne med allerede nå.

Jeg oppfatter at pris har betydning for deg, TS, så hvis jeg skal anbefale ett eneste produkt, så blir det Niacinamide Booster fra Paula's Choice. Den koster litt, men er langt fra det dyreste produktet i sin klasse. Du kan bruke serumet både morgen og kveld, og til å begynne med kan du blande noen dråper av serumet med den vanlige dag/nattkremen din inntil huden har blitt vant med virkestoffet. Niacinamide er forøvrig relativt skånsomt mot huden sammenliknet med f.eks. askorbinsyre (den mest effektive formen for C-vitamin), glykolsyre og retinoider.

Til høsten kan du gradvis innføre syreeksfoliering og evt. retinol. Et produkt jeg har testet ut som jeg liker godt, er Dermaceutic Radiance, som inneholder en kombinasjon av flere virkestoffer som har effekt på pigmentering, bl.a. arbutin, kojicsyre og niacinamide i tillegg til mandelsyre og salicylsyre.

Håper dette kan være til hjelp :) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...