AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #1 Skrevet 7. juli 2021 Noen ingeniører her? Hvilken ingeniør er du og kan du si litt kort om yrket? Anbefaler du det? Anonymkode: 05d85...699
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #2 Skrevet 7. juli 2021 Vær så snill, ikke bli ingeniør uten å ha jobbet eller tatt fagbrev i det du ønsker å drive med som ingeniør, med mindre du skal jobbe i svært store bedrifter, som f.eks Statoil, Aker eller andre med et stort ingeniørmiljø. Det blir så dårlige og lite gjennomtenkte løsninger av det. Anonymkode: 8e4fe...72c 8
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #3 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vær så snill, ikke bli ingeniør uten å ha jobbet eller tatt fagbrev i det du ønsker å drive med som ingeniør, med mindre du skal jobbe i svært store bedrifter, som f.eks Statoil, Aker eller andre med et stort ingeniørmiljø. Det blir så dårlige og lite gjennomtenkte løsninger av det. Anonymkode: 8e4fe...72c En av fordommene mine er at det er mange med slik holdning som er ingeniør 😂 Anonymkode: 05d85...699 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #4 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 7.7.2021 den 23.18): Vær så snill, ikke bli ingeniør uten å ha jobbet eller tatt fagbrev i det du ønsker å drive med som ingeniør, med mindre du skal jobbe i svært store bedrifter, som f.eks Statoil, Aker eller andre med et stort ingeniørmiljø. Det blir så dårlige og lite gjennomtenkte løsninger av det. Anonymkode: 8e4fe...72c Åja? Får ofte tilbakemelding fra byggeplass at de vil ha meg med i neste prosjekt, siden jeg lager så bra løsninger. Har definitivt ingen handverker-bakgrunn. Dette, er som med alt annet, personavhengig. Noen er teoretikere, noen er praktikere. Anonymkode: 1a1c0...425 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #5 Skrevet 11. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Åja? Får ofte tilbakemelding fra byggeplass at de vil ha meg med i neste prosjekt, siden jeg lager så bra løsninger. Har definitivt ingen handverker-bakgrunn. Dette, er som med alt annet, personavhengig. Noen er teoretikere, noen er praktikere. Anonymkode: 1a1c0...425 Jeg er også byggingeniør og jobber som rådgiver i et stort firma. Jeg er "akademiker"-ingeniør og andre er "håndtverker"-ingeniør. Begge deler trengs og jobber man med store kompliserte prosjekter er man avhengig av begge deler. Det finnes noen få "super"-ingeniører som er begge deler og disse er særdeles attraktive, men alle ingeniører kan ikke være sånn. Det gjelder å være gode i team, kjenne egne begrensninger og svakheter og å kjenne det samme hos kollegene sine. Man må anerkjenne hverandre, og da blir det bra resultater! Jobber man i et større firma kan man brukes til det man er best til. Jeg snakker av erfaring som arbeider i det ledende firmaet i min bransje i byen. Angående yrket. Det er gøy og slitsomt å være rådgivende byggingeniør. Det er veldig avhengig av prosjekt, tidspress og relasjoner. Som noen sier kunne jeg ønske jeg var mer praktisk anlagt, men gleden av å kunne omsette utrolig komplisert teori til praksis oppveier for dette. Det er et utrolig stort spenn av jobber du kan ta som ingeniør, men det er viktig å være klar over egne styrker og motivasjon når man velger jobb, ellers blir det fort noe dritt. Anonymkode: 89142...8d2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #6 Skrevet 11. juli 2021 Det med at må ha fagbrev er bare tull og mest sannsynlig skrevet av en som ikke er ingeniør. Jeg er ingeniør og har ikke fagbrev. Det kommer helt an på hva slags jobb man har. Ingeniører kan jobbe med alt fra programmering, beregninger design til innkjøp og salg. Det som er sikkert er at med en 3 årig ing. Utdanning i bunn, uansett retning kan man få mange forskjellige og spennende jobber, og man kan også bygge på med mer utdanning Anonymkode: 5896c...236
PetterKanin Skrevet 12. juli 2021 #7 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 11.7.2021 den 6.58): Åja? Får ofte tilbakemelding fra byggeplass at de vil ha meg med i neste prosjekt, siden jeg lager så bra løsninger. Har definitivt ingen handverker-bakgrunn. Dette, er som med alt annet, personavhengig. Noen er teoretikere, noen er praktikere. Anonymkode: 1a1c0...425 Unntak finnes alltid. Det er likevel unntak.
Nevian Skrevet 12. juli 2021 #8 Skrevet 12. juli 2021 Jeg ble rørlegger og deretter VVS-ingeniør. Godt fornøyd med det. Jobber hovedsakelig med prosjektering (tegning) og beregninger av rør- og kanaltekniske anlegg på alskens type bygg, samt kalkulasjon for å prise utførelsen. Det er et veldig stort fagfelt, med anlegg for sanitær, varme, ventilasjon, sprinkler, trykkluft, vanntåke, kjøl og frys, automatikk, alt mulig rart. Jeg vil si at jeg er 90/10% inne og ute på anlegg. Koser meg masse hver dag. Også er lønna god 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå