Gå til innhold

Koke vann for å bruke til sårstell?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker pyrisept til små overfladiske sår. Både på meg selv og hunden. Jeg lurer da på om det er mulig å koke vann (og avkjøle det, så klart) og ha på en flaske for å rense ut sår og slikt? Men ikke for å erstatte pyrisept, jeg vil avslutte med pyrisept til slutt. Det går veldig mye pyrisept og tenker det å bruke rent vann som har vært kokt (nødvendig? Vi har mye klor i springvannet vårt) for å få rengjort nøye (går veldig mye væske under rengjøring). For så å avslutte med skikkelig rens med pyrisept og eventuelt sårsalve ved behov. Går det fint? 

Anonymkode: b6e69...1c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Isåfall må du koke opp for hver gang du trenger det! 

Anonymkode: 865c2...7a3

• Liker 2
Skrevet

Helt vanlig springvann er mer enn bra nok! 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Rent vann fra springen i rikelig monn er det beste!

Anonymkode: 8033d...0a1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det rent nok til å drikkes så er det rent nok til å rense sår (så lenge det ikke er spr som skal holdes sterile). Hopp i dusjen og skyll med kroppstemperert vann.

Anonymkode: 2707e...220

• Liker 3
Skrevet

Ryddet for innlegg signert helsepersonell og svar til dette. 

_popcorn_, mod

AnonymBruker
Skrevet

Pyrisept skal ikke brukes på hud som ikke er hel, dvs sår. Det er rett og slett for sterkt og dreper ALLE bakterier inkl de gode. Saltvann eller sterilt vann er mye bedre

Anonymkode: f67dc...178

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Pyrisept skal ikke brukes på hud som ikke er hel, dvs sår. Det er rett og slett for sterkt og dreper ALLE bakterier inkl de gode. Saltvann eller sterilt vann er mye bedre

Det viste jeg ikke, så bedre å bruke bare vann da?
-ts

AnonymBruker
Skrevet

Klor i springvannet???

Anonymkode: 4bd7d...e8a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pleid å bruke kokt vann som jeg har litt salt i, lager nytt for hver gang jeg skal rense. Du får kjøpt saltvannsoppløsning på apoteket også. Salt er jo en del av hudens naturlige forsvar mot bakterier, så det går helt fint.

Anonymkode: fae59...0bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klor i springvannet???

Ja, springvannet vårt er tilsatt litt klor.

Bruk vanlig springvann, TS. Ev kan du lage saltvann, men da må du lage nytt ved hver anledning.

Anonymkode: 1112f...1a2

Skrevet

Kjøp sånne 30 ml natriumklorid-ampuller ment for øyeskylling og sårrens, de er veldig greie å ha liggende :jepp: 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor har du det fra?

På et apoteks nettsider om Pyrisept står jo dette:

"

Pyrisept er et reseptfritt legemiddel til rensing og desinfisering av overflatiske sår som skrubbsårgnagsårkutt og rifter.

Pyrisept inneholder cetylpyridinklorid, som dreper/hemmer veksten av bakterier og sopparter. "

• Liker 1
Skrevet

Alt ettersom så pleier jeg å bruke saltvann og så legger jeg medisinsk honning på og så bandasjen spørs jo litt på såret.

1 liter saltvann koster rundt 30 kroner på apoteket, er for lat til å koke det opp selv. :P 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Klor i springvannet???

Ja, det både lukter og smaker klor. Helt normalt. Det er i perioder sterkere lukt, da det er tilsatt mer for å forhindre bakterievekst i drikkevannet. Helt ufarlig og er av en god grunn. 

-ts

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte du egentlig at ved å koke springvann så får du bort klor? 

Anonymkode: 274d2...581

AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe en litersflaske på apoteket til 25 kr eller noe sånt med saltvann. Bare spør etter det så får du. Du bør bruke saltvann og ikke vanlig vann på sår, fordi saltvann renser sår.

Anonymkode: cdae4...371

Skrevet

Ser mange liker å bruke saltvann, men det er faktisk helt unødvendig. Vanlig springvann er godt nok, uansett om det er små kutt på deg selv eller store kroniske sår. https://sykepleien.no/forskning/2009/03/kranvann-kan-vaere-godt-nok-som-rensemiddel-ved-sarstell

Det er mye viktigere å ha fokus på å vaske med kroppstemperert væske, for kaldt eller romtemperert vann forsinker sårtilheling.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...