Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en svært krevende pasient på jobb om dagen som gjør at jeg gruer meg til jobb hver dag. Jeg føler meg fullstendig utslitt, har hodepine, redusert matlyst, kvalme, sover store deler av dagen og har egentlig åpenbare symptomer på stress. Hadde dere tatt dere én dag fri for å komme seg litt når kroppen ber om det eller presset dere gjennom? Til vanlig pleier jeg å stå på selv om jeg i utgangspunktet er sliten, men kjenner at jeg er nær bristepunktet nå. 

Anonymkode: 9a568...884

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har en svært krevende pasient på jobb om dagen som gjør at jeg gruer meg til jobb hver dag. Jeg føler meg fullstendig utslitt, har hodepine, redusert matlyst, kvalme, sover store deler av dagen og har egentlig åpenbare symptomer på stress. Hadde dere tatt dere én dag fri for å komme seg litt når kroppen ber om det eller presset dere gjennom? Til vanlig pleier jeg å stå på selv om jeg i utgangspunktet er sliten, men kjenner at jeg er nær bristepunktet nå. 

Har en følelse av at jeg er kraftig i mindretall når jeg mener dette, men jeg ville ikke nølt. Har ikke vært i en slik situasjon selv, men hvorfor skal du slite deg totalt ut? Ta deg en dag, og samle krefter.  Så kan du evt vurdere å snakke med noen om situasjonen. Kanskje kan arbeidsbyrden fordeles annerledes? Kanskje har du kolleger som ikke reagerer like sterkt på pasientens oppførsel? Lykke til 💖

Anonymkode: 08e6d...98b

• Liker 11
Skrevet

Tror ikke det er stress du lider av, men heller uvilje/redsel mot å gjøre noe som et kjipt. Å ta en dag fri vil ikke hjelpe i det hele tatt. Det som hjelper er å møte situasjonen, gjøre ditt beste og lære av det. Støtt deg på kollegaer hvis du kan, og søk råd. Å gjemme seg unna vil gjøre problemet større neste gang du møter noe lignende. 

Stress og angst kureres ikke på én dag, det tar måneder og år. 

• Liker 7
Skrevet

En feriedag eller avspasering er vel helt normalt å ta hvis man føler at man trenger det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg kjenner meg selv og når jeg når det punktet er det bare å sette helse først. Det skjer veldig sjeldent og jeg liker ikke å ta sykedager, men noen ganger er det nødvendig for å ikke møte veggen.

Anonymkode: 7fa75...71c

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (3 minutter siden):

Tror ikke det er stress du lider av, men heller uvilje/redsel mot å gjøre noe som et kjipt. Å ta en dag fri vil ikke hjelpe i det hele tatt. Det som hjelper er å møte situasjonen, gjøre ditt beste og lære av det. Støtt deg på kollegaer hvis du kan, og søk råd. Å gjemme seg unna vil gjøre problemet større neste gang du møter noe lignende. 

Stress og angst kureres ikke på én dag, det tar måneder og år. 

Tull og tøys. Stress og angst er ikke det samme. Angst tar lang tid å kurere, stress trenger ikke ta lang tid. 

Uansett, jeg ringte og sa jeg ble hjemme i morgen fordi jeg har så ekstremt vondt i hodet og er helt utslitt nå. Noen ganger må man kjenne det litt på kroppen, tenker jeg.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uansett, jeg ringte og sa jeg ble hjemme i morgen fordi jeg har så ekstremt vondt i hodet og er helt utslitt nå. Noen ganger må man kjenne det litt på kroppen, tenker jeg.

Bra, TS. 

Anonymkode: 7fa75...71c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, har tatt sånne dager når jeg trenger det. Riktignok et yrke som er kontorarbeid og selvstendig arbeid så litt lavere terskel for å bli hjemme en dag da (går ikke ut over noen andre), men hadde lett tatt det om jeg var deg du trenger det. Og er bedre du henter deg inn hjemme en dag eller to fremfor å bli tappet helt tom.

Anonymkode: d80c2...589

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tull og tøys. Stress og angst er ikke det samme. Angst tar lang tid å kurere, stress trenger ikke ta lang tid. 

Hvis du allerede har svaret du vil ha, hvorfor spør du oss?

Uansett... Lykke til😂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber selv innen helse, og kan godt forstå at du gruer deg til jobb. Men dette er ikke grunn til å bli hjemme, det mp løses på andre måter. Ta opp med avd.leder at du trenger fri fra denne pasienten en vakt eller to eller tre, evt be om at det tas inn en ekstra ansatt så dere kan være flere som deler på "byrden". Jeg har jobbet steder der vi både må variere på å gå inn til krevende pasienter for at ingen skal slite seg ut (og tenker det er best å fordele belastningen på flere), der det må tas inn ekstra folk, og de gangene der er oppførselen til pasienten som er årsaken har også avd.leder og avd.overlege måtte ta en samtale med pasienten om at ikke all oppførsel kan tålereres bare fordi man er pasient. 

Anonymkode: a1236...083

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (Akkurat nå):

Hvis du allerede har svaret du vil ha, hvorfor spør du oss?

Uansett... Lykke til😂

Fordi jeg har dårlig samvittighet   :cry3:

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Og da mener du at du får bedre samvittighet av å gjemme deg unna problemene? 

Igjen... Lykke til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å ha dårlig samvittighet,tenk på deg selv! Arbeidsplassen klarer seg uten deg en dag eller to. Og det er ingen som noen gang kommer til å takke deg om du presser deg selv over grensen din. Folk gjør dette hele tiden og verden går videre.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (Akkurat nå):

Og da mener du at du får bedre samvittighet av å gjemme deg unna problemene? 

Igjen... Lykke til.

Føler ikke jeg gjemmer meg unna problemene. Jeg føler jeg holder meg hjemme en dag på grunn av hodepine, utmattelse og kvalme. Uansett ikke lett å prestere når man er såpass redusert. Jeg skal jobbe hele helgen og neste uke,  så tenkte kanskje det var ok å ha en dag å komme seg på før dette.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Føler ikke jeg gjemmer meg unna problemene. Jeg føler jeg holder meg hjemme en dag på grunn av hodepine, utmattelse og kvalme. Uansett ikke lett å prestere når man er såpass redusert. Jeg skal jobbe hele helgen og neste uke,  så tenkte kanskje det var ok å ha en dag å komme seg på før dette.

Og neste uke da? Tror du kvalmen og hodepinen gir seg på magisk vis, eller blir verre? Jeg tipper verre. Og hva med neste gang du får en vanskelig pasient, hva gjør du da? 

Lar du dette pågå over tid kan du begynne å kalle det stress. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er ikke hjemme pga stress heller du er hjemme pgs fysiske påkjenninger som kommer av stress i jobben-helt innenfor

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er slitsomt med krevende pasienter, men hvordan skulle det gått om alle tok en fridag når de ikke orket mer av den slitsomme pasienten?

Dette er et problem som dere må løse på avdelingen. Enten ved at dere rullerer med å ha pasienten, alltid være to når man er hos pasienten, at ingen skal ha pasienten i en hel vakt, men bytte halvveis i vakten eller oftere.

Har pasienten noen plager som hen ikke får hjelp med? Hva med en gjennomgang av medisiner? 

Anonymkode: c3db0...b1b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange forskjellige svar her, og takk til alle  :) Jeg bestemte meg hvertfall for å komme meg litt til helgen og bruke morgendagen på å sove. Det er som sagt ikke ofte jeg har vært vekk fra jobb, og det er vel greit når jeg vet jeg vil kunne prestere dårlig hvis jeg kommer. Jeg skal ikke slutte å gå til vedkommende av den grunn.

Stress er for øvrig ikke noe som kommer etter lang tid. Det er en helt vanlig reaksjon fra kroppen på noe som er "farlig" eller svært ubehagelig nå som vi ikke lever i steinalderen lenger. Angst derimot kommer gjerne etter lang tid med stress.

Jeg var interessert i å høre andres tanker rundt fravær fra jobb, så det er fint å lese hva dere har skrevet  :klem: Nå skal jeg legge meg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange forskjellige svar her, og takk til alle  :) Jeg bestemte meg hvertfall for å komme meg litt til helgen og bruke morgendagen på å sove. Det er som sagt ikke ofte jeg har vært vekk fra jobb, og det er vel greit når jeg vet jeg vil kunne prestere dårlig hvis jeg kommer. Jeg skal ikke slutte å gå til vedkommende av den grunn.

Stress er for øvrig ikke noe som kommer etter lang tid. Det er en helt vanlig reaksjon fra kroppen på noe som er "farlig" eller svært ubehagelig nå som vi ikke lever i steinalderen lenger. Angst derimot kommer gjerne etter lang tid med stress.

Jeg var interessert i å høre andres tanker rundt fravær fra jobb, så det er fint å lese hva dere har skrevet  :klem: Nå skal jeg legge meg.

Kronisk stress kommer etter lang tid med stress jo, det kalles utbrenthet. Det setter seg i kroppen. Angst kommer gjerne som et symptom på utbrenthet. For et års tid siden hadde jeg svart at du såklart skulle dratt på jobb. Så ble jeg utbrent selv etter mange år i somatikk med krevende pasienter, små barn på hjemmefronten og ekstremt lite søvn. Stresset har satt seg i kroppen og det tar lang tid å bli frisk. Skulle gjerne spolt tilbake tiden og tatt en dag i ny og ne for å hente meg inn igjen etter ekstremt krevende dager på jobb. Lykke til :)

Anonymkode: 8631a...a24

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Det du snakker om her er sunt stress, og er barneskolelærdom. Usunt stress er når den reaksjonen kommer ut av kontroll. Og jo, stress er en diagnose, og henger ofte sammen med angst (men ikke alltid). Feks kan du få det av å gå rundt og være livredd for sjefen eller for kollegaer, kombinert med høyt arbeidspress, urimelige krav og dårlig arbeidsmiljø. Symptomer på stress kan være vedvarende hodepine, søvnløshet, gråteanfall, vektøkning, smerter i brystet og influensasymptomer. Ofte med hang til å selvmedisinere seg med feks alkohol. 

Hilsen en som har diagnosen stress, angst og utbrenthet.

Anonymkode: 2640f...230

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...