Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og er det bare AAP som teller med i grunnlaget for foreldrepenger, eller teller overgangsstønad også inn i beregningen? 

Hvis jeg velger foreldrepenger - settes perioden min på AAP på pause mens jeg får foreldrepenger, eller brukes den opp mens jeg har foreldrepenger/permisjon? 

Hva om jeg velger engangsstønad? Kan vel ikke motta to ytelser samtidig, så da settes den på pause? 

Er det foreldrepenger eller engangsstønad jeg må være tilgjengelig for aktivitet etter 6 uker? (Ingen problem, jeg har ikke arbeidstiltak, men behandling på sykehus som aktivitet). 

Anonymkode: 8dcd8...183

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De tar ikke med overgangsstønad i beregningen av foreldrepenger, kun skattbar inntekt, så i ditt tilfelle er det AAP de beregner ut i fra. 

Du kan motta både engangsstønad og få AAP samtidig, og da må du etter seks uker være i aktivitet, slik du selv sier. 

Velger du foreldrepenger kan du pause AAP, og ta den opp igjen når permisjonen er ferdig. 

Ta en telefon til Nav og forhør deg litt, så får du svar på alt du lurer på :) 

Anonymkode: d5084...5fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste jeg tørr å svare på med 100% sikkerhet av de spørsmålene er at det er mulig å gå på aap samtidig som du mottar engangsstønaden. Men ofte utgjør jo foreldrepengene mer, så hvis det vil være gunstig for deg å forlenge aap-tiden vil det lønne seg å sette aapen på pause mens du mottar foreldrepenger. Du kan imidlertid ikke motta foreldrepenger og aap samtidig. Det lureste er egentlig å snakke med behandleren din om hva vedkommende mener lønner seg i ditt tilfellet. Hvis du ikke er ferdig avklart, så kan det jo høres ut som om en forlengelse av aap perioden ikke hadde vært så dumt. 

Jeg er student og snart ferdig med studiet. For min del lønnet det seg med foreldrepenger for å få forlenget aap perioden. Da satt behandler aapen på pause fra 3 uker før fødsel også må jeg søke igjen om oppstart før foreldrepengeperioden min utløper. Da har jeg ca et halvt år til gode som behandler kommer til å innvilge. 

Et tips er å lese på fb siden nav foreldrepenger. Der har de svart på mange nyttige spørsmål relatert til dette og du kan også stille nye spørsmål ☺️

Anonymkode: a1e72...7ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det eneste jeg tørr å svare på med 100% sikkerhet av de spørsmålene er at det er mulig å gå på aap samtidig som du mottar engangsstønaden. Men ofte utgjør jo foreldrepengene mer, så hvis det vil være gunstig for deg å forlenge aap-tiden vil det lønne seg å sette aapen på pause mens du mottar foreldrepenger. Du kan imidlertid ikke motta foreldrepenger og aap samtidig. Det lureste er egentlig å snakke med behandleren din om hva vedkommende mener lønner seg i ditt tilfellet. Hvis du ikke er ferdig avklart, så kan det jo høres ut som om en forlengelse av aap perioden ikke hadde vært så dumt. 

Jeg er student og snart ferdig med studiet. For min del lønnet det seg med foreldrepenger for å få forlenget aap perioden. Da satt behandler aapen på pause fra 3 uker før fødsel også må jeg søke igjen om oppstart før foreldrepengeperioden min utløper. Da har jeg ca et halvt år til gode som behandler kommer til å innvilge. 

Et tips er å lese på fb siden nav foreldrepenger. Der har de svart på mange nyttige spørsmål relatert til dette og du kan også stille nye spørsmål ☺️

Mente at aap stønaden ble stoppet 3 uker før termin, samme dag som foreldrepengene begynte å løpe.

AnonymBruker
Skrevet

"Kun skattbar inntekt" som regnes med i beregningen? Men overgangsstønad betaler jeg skatt av. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mente at aap stønaden ble stoppet 3 uker før termin, samme dag som foreldrepengene begynte å løpe.

Jeg skjønner ikke? 

Kan man motta engangsstønad på 90.000 samtidig som man får sin vanlige utbetaling av AAP? Da høres det jo ut som man får i pose og sekk? Det vil bli en del i mnd, om man porsjonerer ut engangsstønad. 

Man får vel ikke mer i foreldrepenger enn det man får i AAP? 

La oss si jeg får 23500 utbetalt i mnd på AAP, så er vel det det samme jeg skal ha i foreldrepenger? 

Om jeg da kan velge 23500 i mnd i AAP + engangsstønad så er jo det 90.000 -ekstra- for meg? 

Jeg har aldri gjort dette før, så jeg spør bare. For jeg helt oppriktig skjønner ikke? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner ikke? 

Kan man motta engangsstønad på 90.000 samtidig som man får sin vanlige utbetaling av AAP? Da høres det jo ut som man får i pose og sekk? Det vil bli en del i mnd, om man porsjonerer ut engangsstønad. 

La oss si jeg får 23500 utbetalt i mnd på AAP, så er vel det det samme jeg skal ha i foreldrepenger? 

Om jeg da kan velge 23500 i mnd i AAP + engangsstønad så er jo det 90.000 -ekstra- for meg? 

Jeg har aldri gjort dette før, så jeg spør bare. For jeg helt oppriktig skjønner ikke? 

Det er riktig det, men da må du også kunne stille på tiltak, hos NAV, jobbutprøving ol etter seks uker. Uansett om du vil eller ikke, har barnevakt eller ikke.

Anonymkode: c9b0f...b3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner ikke? 

Jo du kan motta engangsstønaden og fortsatt gå på aap. Men husk at man som hovedregel nå bare har rett på aap i 3 år (4 år hvis man gikk på det før endringen trådte i kraft, se ditt personlige vedtak), før man må ut i 1 karens år. Da vil du ikke ha rett til noen andre stønader enn sosialstønad, der alle sparemidler til deg og barna mv. må tømmes før du har rett til å få utbetaling og det utgjør veldig lite penger. Det vil si at dersom jeg feks hadde vært ferdigutdannet innen vedtaksperioden av aap så ville engangsstønaden lønne seg for meg. Men for deg som ikke er ferdig avklart, så vil det nok neppe lønne seg. Med tanke på forutberegnelighet skulle man jo tenkt at du ville være mer opptatt av trygghet under avklaringen din og tid til å fokusere på helsen, innhente sakkyndige vurderinger, utprøve forskjellige tiltak, søke om uføretrygd eller hva enn du har planer om. Da er det nok bedre å forlenge aap perioden. Engangsstønaden utgjør dessuten bare 90.300kr, for endel vil derfor utbetalingen av foreldrepenger med forlengelsen av aap vedtaket lønne seg. Det kan du jo regne på selv. Dersom du ikke forstår tror jeg det er bedre om du leser eller stiller spørsmål på fb gruppen nav foreldre som drives av nav, eller tar kontakt med veilederen din :)  Jeg kan linke deg gruppen:

https://www.facebook.com/navforeldrepenger

Lykke til. Ikke ta innover deg kommentarene over her ❤️ 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

"Kun skattbar inntekt" som regnes med i beregningen? Men overgangsstønad betaler jeg skatt av. 

Jeg var ikke klar over at man skatter av overgangsstønad, så da beklager jeg det. Men den er uansett ikke med i beregningen av foreldrepenger. Engangsstønad og aap kan du motta samtidig, men ikke foreldrepenger og aap samtidig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg var ikke klar over at man skatter av overgangsstønad, så da beklager jeg det. Men den er uansett ikke med i beregningen av foreldrepenger. Engangsstønad og aap kan du motta samtidig, men ikke foreldrepenger og aap samtidig. 

Skatter 36% av den, og 36% av AAP, samt 36% av KLP. 

AnonymBruker
Skrevet

Vær klar over at dersom du velger engangsstødnaden, må du være tilgjengelig for nav (og videre aap-aktivitet) 6 uker etter fødselen. 

Anonymkode: cfd21...0a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vær klar over at dersom du velger engangsstødnaden, må du være tilgjengelig for nav (og videre aap-aktivitet) 6 uker etter fødselen. 

Anonymkode: cfd21...0a4

Ja, jeg vet det. Men nå er jeg "avklart" av NAV lokal, og tiltakene jeg har er behandlingen på sykehus, ikke jobbaktivitet. 

AnonymBruker
Skrevet

Uff, uføresøknad er en tung prosess TS. Det stilles virkelig høye krav til hvilke behandlingsmetoder som skal være utprøvd på forhånd, så mange får avslag. Særlig de siste årene med den nye arbeidslinja. Mange opplever også at hele prosessen tar ekstremt lang tid, både med å klargjøre søknad, behandlingstid og eventuell klagebehandling. Håper derfor du tenker over dette når du bestemmer deg for løsning og at du begynner å hente inn sakkyndige vurderinger og kommer skikkelig i gang med prosessen så fort som mulig ❤️ Du kan få gode råd i fb gruppen aap-aksjonen forresten:

https://www.facebook.com/groups/277768765922577

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Uff, uføresøknad er en tung prosess TS. Det stilles virkelig høye krav til hvilke behandlingsmetoder som skal være utprøvd på forhånd, så mange får avslag. Særlig de siste årene med den nye arbeidslinja. Mange opplever også at hele prosessen tar ekstremt lang tid, både med å klargjøre søknad, behandlingstid og eventuell klagebehandling. Håper derfor du tenker over dette når du bestemmer deg for løsning og at du begynner å hente inn sakkyndige vurderinger og kommer skikkelig i gang med prosessen så fort som mulig ❤️ Du kan få gode råd i fb gruppen aap-aksjonen forresten:

https://www.facebook.com/groups/277768765922577

Alt av legeerklæringer er hentet inn, arbeidsevnevurdering er skrevet og NAV-lege har godkjent. Vi hadde gjennomgang i begynnelsen av juni (før jeg viste om graviditeten) og det er 47 sider med erklæringer fra lege, spesialist, tidligere tiltak, uttalelse fra arbeidsgiver om tilrettelegging og anbefaling fra behandlende spesialist. Så jeg vet det. 

Jeg har vært gjennom dette for et år siden hvor de avslo søknaden da de ville jeg skulle prøve en siste behandling, det var ikke mulig i mitt tilfelle, så behandler har dokumentert hvorfor. 

Jeg er som sagt "avklart", men vi har ikke åpnet for søknaden enda da veileder vil gå gjennom alle papirene med lederen sin først, som er på ferie. 

Takk for link, men det er åpen gruppe, vi ønsker ikke å fortelle folk enda. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alt av legeerklæringer er hentet inn, arbeidsevnevurdering er skrevet og NAV-lege har godkjent. Vi hadde gjennomgang i begynnelsen av juni (før jeg viste om graviditeten) og det er 47 sider med erklæringer fra lege, spesialist, tidligere tiltak, uttalelse fra arbeidsgiver om tilrettelegging og anbefaling fra behandlende spesialist. Så jeg vet det. 

Jeg har vært gjennom dette for et år siden hvor de avslo søknaden da de ville jeg skulle prøve en siste behandling, det var ikke mulig i mitt tilfelle, så behandler har dokumentert hvorfor. 

Jeg er som sagt "avklart", men vi har ikke åpnet for søknaden enda da veileder vil gå gjennom alle papirene med lederen sin først, som er på ferie. 

Takk for link, men det er åpen gruppe, vi ønsker ikke å fortelle folk enda. 

Jeg skjønner! Krysser fingrene for at du får innvilgelse denne gangen da. Lover godt :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg skjønner! Krysser fingrene for at du får innvilgelse denne gangen da. Lover godt :)

Takk! 

Problemet mitt er uansett, skal jeg avvente den søknaden og fortsette AAP frem til foreldrepenger, slik at AAP pauses, eller kjøre på med søknaden og da ikke kan velge foreldrepenger etter fødsel? Uføretrygd+engangsstønad, eller AAP, som gir foreldrepenger? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk! 

Problemet mitt er uansett, skal jeg avvente den søknaden og fortsette AAP frem til foreldrepenger, slik at AAP pauses, eller kjøre på med søknaden og da ikke kan velge foreldrepenger etter fødsel? Uføretrygd+engangsstønad, eller AAP, som gir foreldrepenger? 

Jeg tørr ikke gi deg noen konkrete anbefaler der. Men saksbehandleren din burde kanskje ha noen gode råd om hva som vil lønne seg i din situasjon mtp. saksbehandlingstid og maxtiden du har igjen på aap? Jeg vet forresten at det er mulig å få forlenget aap mens uføresøknaden er til behandling selv om maxtiden din har gått ut. Det gjelder imidlertid ikke for klagebehandling, da må man eventuelt sende en ny søknad slik jeg har forstått det. Føler det er en risikovurdering egentlig. 

Dersom innvilgelse av uføretrygd er nærstående så vil vel engangsstønaden lønne seg. Du trenger vel ikke utsette uføretrygdsøknaden uansett? Du kan jo velge engangsstønaden på aap, fortsette på aap og samtidig søke om uføretrygd. 

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...