AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #1 Skrevet 7. juli 2021 Er det noen andre der ute som hadde en tynn baby på 3 måneders kontrollen? Min ble født tre uker for tidlig og veide da ca 3 kg. Han har fulgt kurven sin og lagt på seg greit fra uke til uke. Men kan ikke unngå å få komplekser på min baby som veier "bare" 5,2 kg ved tre måneder når så mange andre har babyer på over 7 kg. Har gitt han den maten han vil ha og 15% av kroppsvekt i mengder. Synes han passer greit i klærne for sin alder, så føler liksom ikke at han svømmer i tøy butikken mener passer de på tre måneder. De sitter fint. Jeg vil gjerne høre fra andre som hadde mer tynne babyer. Hadde det noe å si? Anonymkode: c4200...9a9
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #2 Skrevet 7. juli 2021 Min yngste kom etter termin og veide litt mer enn din ved fødsel, men hun lå alltid under kurven sin. Jeg ble selvsagt litt småstressa av det, men foruten å tilby så mye pupp/melk som jeg kunne så var det jo ikke stort å gjøre. Husker hun veide rundt 7 kilo da de andre i barselgruppa hadde babyer på over 10. Men det var store babyer, og disse mødrene hadde motsatt «problem». Nå er hun 3 år og har både strukket seg i lengden og lagt seg ut, men hun veier fortsatt mindre enn flere barn som er over et år yngre enn henne. Jeg tenker det ikke er grunn til bekymring så lenge babyen faktisk spiser seg mett og legger på seg, og helsesykepleier ikke uttrykker bekymring. Anonymkode: 91320...c30
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #3 Skrevet 7. juli 2021 Så lenge ungen følger sin egen kurve, så er det samme hvor stor den er? Ene min var 5,5kg ved 3.5mnd 2,7kg ved fødsel. Nr 2 var 4,2kg og veide 2kg ved fødsel. Har bare kjøpt klær som passer, og ikke tenkt på antall mnd det vil tilsi. Anonymkode: 88f63...16f 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #4 Skrevet 7. juli 2021 En av mine veide 3 kg på 3 mnd-kontrollen, den andre veide 5. Begge er for tidlig født og han som var 3 kg som 3 mnd hadde veldig treg vektoppgang. de er begge to fremdeles veldig slanke. De har alltid spist godt, han som er tynnest spiser mest. De er sunne, friske og aktive barn. Har aldri tenkt at jeg skal skamme meg over at de er slanke. Ikke gjør det Alle mennesker er forskjellige. Anonymkode: 4a915...82f 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #5 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min yngste kom etter termin og veide litt mer enn din ved fødsel, men hun lå alltid under kurven sin. Jeg ble selvsagt litt småstressa av det, men foruten å tilby så mye pupp/melk som jeg kunne så var det jo ikke stort å gjøre. Husker hun veide rundt 7 kilo da de andre i barselgruppa hadde babyer på over 10. Men det var store babyer, og disse mødrene hadde motsatt «problem». Nå er hun 3 år og har både strukket seg i lengden og lagt seg ut, men hun veier fortsatt mindre enn flere barn som er over et år yngre enn henne. Jeg tenker det ikke er grunn til bekymring så lenge babyen faktisk spiser seg mett og legger på seg, og helsesykepleier ikke uttrykker bekymring. Anonymkode: 91320...c30 Nei helsesykepleier roser meg bare, på at jeg klarer å opprettholde en jevn og fin vektoppgang. Men merker jeg går rundt og titter på andre babyer og føler min er så tynn i forhold til dem. Men han ligger jo helt greit ann, selv 5 kg regnes som vekt som er innafor på tre måneder. Men føler vel på at jeg kanskje ikke gjør det riktig, vet ikke. Stresser litt over det, men som du sier er helsestasjon fornøyd kan jeg vel bare slappe av. Det er vel flere enn meg som har tynn baby. Anonymkode: c4200...9a9
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #6 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En av mine veide 3 kg på 3 mnd-kontrollen, den andre veide 5. Begge er for tidlig født og han som var 3 kg som 3 mnd hadde veldig treg vektoppgang. de er begge to fremdeles veldig slanke. De har alltid spist godt, han som er tynnest spiser mest. De er sunne, friske og aktive barn. Har aldri tenkt at jeg skal skamme meg over at de er slanke. Ikke gjør det Alle mennesker er forskjellige. Anonymkode: 4a915...82f Betryggende å høre ❤️ Det absurde er at mens jeg sitter og har komplekser for en syltynn baby, så ble min søster sendt på sykehus nylig med sin baby fordi de mente baby la på seg for mye og for lett. De fant ingen feil,men det er jo rot til mye komplekser disse vektkurvene. Anonymkode: c4200...9a9
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #7 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så lenge ungen følger sin egen kurve, så er det samme hvor stor den er? Ene min var 5,5kg ved 3.5mnd 2,7kg ved fødsel. Nr 2 var 4,2kg og veide 2kg ved fødsel. Har bare kjøpt klær som passer, og ikke tenkt på antall mnd det vil tilsi. Anonymkode: 88f63...16f Hva sa de til deg på helsestasjonen da, når de lå så langt under "normalvekten" som de opererer med. Truet de med sondemating hvis ikke du fikk opp vekten? Anonymkode: c4200...9a9
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #8 Skrevet 7. juli 2021 Når helsestasjonen sier vekten er fin, så prøv å tenke at den er det . De veier jo flere babyer hver dag, og er vant til å se at det er variasjoner. Våre er begge født i uke 40, og den første veide ca. 5 kg. på tremånderskontrollen mens lillesøsteren veide 6 kg. Her var det lillesøster, med en kg. mere som vi måtte innom med på en ekstra vektkontroll med. Hun var ganske stor ved fødsel, og hadde falt på kurvene i tillegg til noen plager. Men alt viste seg å være helt fint med henne også. Hun på 5 kg. var det aldri noen bekymring rundt, hun fulgte sin kurve, og med en mor på 1.55 var det naturlig at hun var litt liten. Anonymkode: 72271...70f
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #9 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva sa de til deg på helsestasjonen da, når de lå så langt under "normalvekten" som de opererer med. Truet de med sondemating hvis ikke du fikk opp vekten? Anonymkode: c4200...9a9 Nei, aldri vært snakk om sondemat. Helsesykepleier har hatt fokus på at de skal følge kruven sin, og det har aldri vært noe tema om at de må nå "normalvekt", bare at de skal ha en grei vektøkning. Nå har de som sagt fulgt kurven sin, så vet ikke hva som hadde blitt gjort hvis det hadde stoppet opp. Men da regner jeg med at vi måtte ha tilført ekstra næring. Heldigvis har ikke det vært nødvendig. Og ja, det er fryktelig mange andre som må komme med kommentarer på barnets størrelse. Har bare svart at de " de følger ihvertfall kurven sin". Anonymkode: 88f63...16f
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #10 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Når helsestasjonen sier vekten er fin, så prøv å tenke at den er det . De veier jo flere babyer hver dag, og er vant til å se at det er variasjoner. Våre er begge født i uke 40, og den første veide ca. 5 kg. på tremånderskontrollen mens lillesøsteren veide 6 kg. Her var det lillesøster, med en kg. mere som vi måtte innom med på en ekstra vektkontroll med. Hun var ganske stor ved fødsel, og hadde falt på kurvene i tillegg til noen plager. Men alt viste seg å være helt fint med henne også. Hun på 5 kg. var det aldri noen bekymring rundt, hun fulgte sin kurve, og med en mor på 1.55 var det naturlig at hun var litt liten. Anonymkode: 72271...70f Ja men dette har ikke jeg forstått. Så vekten i seg selv er ikke det viktigste, men vektoppgangen. Da føler jeg meg umiddelbart mer lettet. Og betryggende å høre at andre hadde slanke babyer også på 3 mnd kontroll. Synes min ser sunn ut, slank ja, men ikke utmagret. Har litt bollekinn og virker supertilfreds. Skal jeg mate han mer en det jeg har gjort blir det tvangsforing. Føles helt komplett unaturlig for meg. Men nå føler jeg at jeg kan bare slappe av. Han følger kurven og det er det viktigste. Så fint, takk. Anonymkode: c4200...9a9
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #11 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Nei, aldri vært snakk om sondemat. Helsesykepleier har hatt fokus på at de skal følge kruven sin, og det har aldri vært noe tema om at de må nå "normalvekt", bare at de skal ha en grei vektøkning. Nå har de som sagt fulgt kurven sin, så vet ikke hva som hadde blitt gjort hvis det hadde stoppet opp. Men da regner jeg med at vi måtte ha tilført ekstra næring. Heldigvis har ikke det vært nødvendig. Og ja, det er fryktelig mange andre som må komme med kommentarer på barnets størrelse. Har bare svart at de " de følger ihvertfall kurven sin". Anonymkode: 88f63...16f Det er til å spy av all fokuset på den vekta. Drittlei Anonymkode: c4200...9a9 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #12 Skrevet 7. juli 2021 Min veide akkurat 3kg ved fødsel, og hun ble født til termin. Hun veier 10-11kg først nå som hun nærmer seg 2 år. Hun har stort sett fulgt kurven sin hele veien. Ja, hun er liten og slank sammenlignet med mange andre på samme alder, men hun er glad og aktiv og utvikler seg helt normalt. Hun er småspist og har flatet ut litt i forhold til opprinnelig kurve siden ettårsdagen, men helsesykepleier er foreløpig ikke bekymret. Om din følger kurven sin og helsestasjonen syns hen har fin vektoppgang, så ta det til deg. Det er ikke meninga at alle skal veie det samme, så lenge de følger sin egen kurve så er det akkurat som det skal være. Syns forøvrig at det er spesielt at andre kommenterer at hen er liten - det var heldigvis ikke noe jeg fikk noe særlig kommentarer på, og skjønner at det er slitsomt! (Om noe så husker jeg at det var noen skikkelige plugger av noen guttebabyer i barselgruppa, og det ble kommentert hvor mye tidligere min lærte å rulle, krabbe osv. og at det kanskje var lettere når man var litt nettere .) Anonymkode: 33996...cc4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #13 Skrevet 7. juli 2021 Min var 5,5 på 3 mnd kontroll, og hun ser ikke tynn ut iallefall, selv om hun er litt under snittet. Gode lår og dobbelthake. Følger kurven sin perfekt også, så det uroer jeg meg ikke for i det hele tatt. Ikke helsestasjon heller. Anonymkode: 0e300...73b
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #14 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Min veide akkurat 3kg ved fødsel, og hun ble født til termin. Hun veier 10-11kg først nå som hun nærmer seg 2 år. Hun har stort sett fulgt kurven sin hele veien. Ja, hun er liten og slank sammenlignet med mange andre på samme alder, men hun er glad og aktiv og utvikler seg helt normalt. Hun er småspist og har flatet ut litt i forhold til opprinnelig kurve siden ettårsdagen, men helsesykepleier er foreløpig ikke bekymret. Om din følger kurven sin og helsestasjonen syns hen har fin vektoppgang, så ta det til deg. Det er ikke meninga at alle skal veie det samme, så lenge de følger sin egen kurve så er det akkurat som det skal være. Syns forøvrig at det er spesielt at andre kommenterer at hen er liten - det var heldigvis ikke noe jeg fikk noe særlig kommentarer på, og skjønner at det er slitsomt! (Om noe så husker jeg at det var noen skikkelige plugger av noen guttebabyer i barselgruppa, og det ble kommentert hvor mye tidligere min lærte å rulle, krabbe osv. og at det kanskje var lettere når man var litt nettere .) Anonymkode: 33996...cc4 Ja men det er jo et veldig fokus på det. Min søster sendte et bilde av sin baby, da vi bor et stykke unna hverandre. Jeg skrev at hennes baby var god og rund, som en koselig kommentar. Men da ringte hun meg gråtende og spurte hva jeg mente med det, om jeg syntes babyen var tykk. For hun hadde blitt dirigert videre til sykehus fordi de syntes babyen hennes la for lett på seg. Jeg beklaget, da jeg aldri hadde ment noe vondt. Tenkte ikke at babyen hennes var spesielt tykk, men velfødd. Så dro hun på sykehuset og de fant ingen feil med barnet. All den uroen og bekymringen for ingenting. Min andre eldre søster fikk hele tiden høre at gutten hennes hadde for lite hode. Psyket henne ut. I dag er han en helt normal 16 årig gutt med normale proporsjoner. Synes det er rart de henger seg så opp i småting Anonymkode: c4200...9a9 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #15 Skrevet 7. juli 2021 Min er litt prematur, men veide bare 2 kg ved fødsel i uke 36. Veide rett over 4 kg på 3 mndkontroll, og 5,5 kg da hun var 5 måneder. Følger kurven sin på 5-persentilen helt perfekt. Ta det med ro og ikke stress. Forstår du vekstkurvene og hva de egentlig forteller? Alle kan jo ikke ligge på 50-persentilen, noen må nødvendigvis ligge øverst og nederst, akkurat som at vi voksne heller ikke er akkurat like høye eller tunge. Anonymkode: 0fb76...648
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #16 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er til å spy av all fokuset på den vekta. Drittlei Anonymkode: c4200...9a9 Men nå er det mer du som stresser over vekta og ingen andre. Anonymkode: 77022...1dc
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #17 Skrevet 7. juli 2021 Jepp har hatt tynne babyer. Husker ikke vekt ved tre måneder, men de var 7 kg på ettårskontrollen. De har vært småspiste, men fulgt egen kurve. Hs har ikke vært bekymret, men vi har hatt ekstra veiinger for å følge med på at vektoppgangen ikke stagnerer. Begge vi foreldrene var små og tynne som barn så lav vekt er nok genetisk hos oss. Anonymkode: 8dc55...ba7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå