AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #1 Skrevet 7. juli 2021 Vi ønsker oss 1.5 år mellom barna. Men alle sier det er så sykt krevende hvis de blir så tett og vent til det blir to eller tre år mellom. Men hvor mye mer selvstendig er egentlig en 2 åring en som er 1.5? Vil det ikke bli krevende uansett? Anonymkode: 10506...228
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #2 Skrevet 7. juli 2021 Det var enorm forskjell på 1,5 og 2,5 år for vår del. Ved 1,5 var språket nesten ikke-eksisterende, og barnet var litt ustødig i gange. Ved 2,5 var språk og forståelse veldig god og vi slapp å bære så mye. Anonymkode: 3a27a...8bb 2
yabbadoo Skrevet 7. juli 2021 #3 Skrevet 7. juli 2021 Fordelen med litt lengre avstand er vel litt mer etablerte rutiner og litt mer «selvstendig» barn. En to- treåring er jo ikke så veldig selvstendig, men du trenger gjerne ikke fotfølge dem. Mens en ettåring gjerne er i den fasen der de klatrer og faller, putter ting i munnen og plukker på alt mulig hele tiden. Veldig travelt å skulle redde en ettåring fra å falle ned fra sofa/bord/leker/seng, spise rusk og surre seg inn i ledninger osv, mens man prøver å amme en nyfødt f.eks. nå vet jeg at ikke legging av 2-3 åringer alltid går knirkefritt og at ikke alle sover hele natten, men oddsen er større for at dette er lettere litt senere enn med en baby på ett år. Vi hadde noen måneder der vi stod opp 6, så sov yngstemann fra 7-8. eldstemann fra 8-10. yngstemann fra 10-12, eldstemann fra 14-16 og yngstemann la seg 17.30 for natten. Da hadde vi et vindu fra 12-14 der vi kunne gå ut sammen 😛 men ellers er jeg egentlig enig. Har 11 mnd mellom mine, og vår veldig travle og heftige tid var veldig mye raskere overstått enn de som ha 2 år mellom sine. 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #4 Skrevet 7. juli 2021 Vi hadde også en periode som beskrevet over her der barna sov på skift gjennom dagen! Ellers så syns jeg det var en fordel at de begge sov på dagen slik at det ble rom for små pauser. Etterhvert hadde de også mye glede av hverandre. Har 2 år mellom 1 og 2 og 1,5 år mellom 2 og 3. Anonymkode: 48356...acd
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #5 Skrevet 7. juli 2021 Det tenker jeg kommer an på sammensetningen av barn man får, og ikke bare aldersforskjellen i seg selv. Vi har har 1,5 år mellom, og syns det har gått fint. Jeg er glad det ikke er tettere for vår del, jeg husker jeg tenkte da eldste var 18 mnd. at "ok, dette går bra, nå kan babyen komme" (er 19 mnd. mellom). Det handlet om at det kom en del mer språk akkurat da, og at eldste plutselig kjentes litt mer som et småbarn og litt mindre som baby. Hun hadde begynt å sove relativt godt på eget rom. Samtidig, det hadde nok vært lettere på flere måter hvis lillesøster kom nå som hun er tre. Nå tror jeg det kunne vært litt stas. Selv om det også hadde blitt sjalusi, men hun er definitivt veldig mye mer selvstendig. Og jeg er ganske glad turbolillesøster på 1,5 år ikke skal bli storesøster akkurat nå, kjenner jeg. Men jeg kjenner folk som syns det gikk fint med både 15 mnd. 1,5 år, 2 år, 2,5 og 3 år, og de som syns at disse aldersforskjellene var fryktelig slitsomme av ulike grunner. Det har fordeler og ulemper. Og en del av de vet man ikke på forhold fordi man ikke vet hvem barna man får er og hvilke plager de evt. kan få, eller egen form i og etter svangerskap. Våre to er nok roligere enn snittet, og den eldste har sovet godt nesten siden fødsel. De er veldig gode venner nå, det kan jo snu eller gå i perioder. Men jeg kjenner noen med akkurat samme aldersforskjell som ikke går så godt overens for tiden og foreldrene er fortvilte. Anonymkode: 656f8...c21 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #6 Skrevet 7. juli 2021 Har to år mellom. Vendte begge barna til å sove i vogn, enten enkelvogn eller dobbeltvogn. Yngste var også ofte i ulike typer av ligge/sitte seler slik at jeg alltid kunne være mye ute. Hadde ståsete på enkeltvognen. Hatet å måtte være hjemme for at det var sovetid, så noen ganger sov ungene også i vogn inne for at vi skulle avgårde eller kom hjem. Yngste er mye mer selvstendig (jente) enn eldste (gutt), så hun har lettere klart å engasjere seg selv når de har blitt eldre, men var oftest den som kom inn til oss om natten. Vi måtte for begge droppe sprinkelseng når de var litt over 1,5 år fordi de klatret ut av sengen Vi lot ungene i lange perioder dele rom så kun en voksen trengte å legge ungene og fordi de på morgenen holdt hverandre med selskap uten å komme inn til oss. Hadde ingen barn som måtte plukke på alt så helamming av yngste til hun var 6-7 måneder var aldri noe problem. begge to var veldig sene med språk fordi vi bodde i utlandet da de var små, men det tok de igjen med kropsspråk så alle forsto hva de ville. Nærmere 3 år.. Anonymkode: 9ff11...78b
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #7 Skrevet 7. juli 2021 En 2-3åring er gjerne midt i "trass" og utprøving av selvstendighet, og det er ikke nødvendigvis så digg å kombinere med baby heller 🤷♀️ her er det 8år mellom første og andre unge. Helt topp! 👏 Anonymkode: bbdfa...7bb 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #8 Skrevet 8. juli 2021 Jeg syntes starten var helt topp med to tette. Rett over året mellom dem. Men når eldste begynte å teste grenser og ville bli mer selvstendig ble det travelt. Akkurat da ønsket jeg at jeg hadde ventet til trassen var over. Og yngste overtok bare trassen etter eldste😅 hadde lett valgt det igjen allikevel Anonymkode: 8b39c...a3f
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #9 Skrevet 8. juli 2021 Kommer nok mest an på både foreldrene og barna, for noen går 2 tette fint, for andre blir det helt katastrofe. Har 3,5 år mellom mine, og slik de var hadde det vært j.. slitsomt å få de noe tettere. Min eldste hadde begynt å roe seg litt ved 3 år, før det kunne jeg ikke slippe øynene av han i ett sekund, han var overalt hele tiden i våken tilstand. Da vi fikk babyen var eldste enkel å legge og da yngste hadde 12 oppvåkninger med hyling hver natt var jeg glad eldste sov godt natten gjennom. Nå er de 3 og 6 og har glede av hverandre i stor grad selv med litt aldersforskjell. Noe annet som var viktig for meg var at jeg ville ha overskudd og kunne være tilstede for minste som baby også, og ha den babytiden. Den går så fort. Hadde eldste vært yngre hadde det bare vært stress og lite ro. Anonymkode: 1ad13...651
Loppan85 Skrevet 8. juli 2021 #10 Skrevet 8. juli 2021 Personlig synes jeg litt synd på 1,5-åring som får søsken, de skjønner jo inget hva som skjer og hvorfor man må dele mor og far med en annen. En 3-åring kan du forberede og en 2,5-åring kan forstå noe. Fysisk hadde jeg også slitt med bæring av to opp trapper etc samt bæring av største under graviditet, men det er jo litt avhengig hvordan man bor. Ang søvn var 1,5-2 dårligste søvneperioden for begge barna foruten når de var helt nyfødte. Så da bør man i hvertfall ha en far som står klar å ta 100% av nettene med store om hen ikke sover hele natta selv i egen seng på eget rom. Men seff fordeler også - de vil relativt raskt kunne leke å underholde hverandre samt ha lignende behov av søvn og mat. Vi sliter litt med å være alene med eldste å minste her pga de har så forskjellig behov å det er vanskelig å gi begge god stimuli etc, de er 5 år mellom de - mens mellomnavnet fungerer fint med begge (2 til største og 3 til minste). 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #12 Skrevet 8. juli 2021 Har 20 mnd imellom og det er helt perfekt. Ville heller hatt kortere enn lengre tid imellom. Slitsom blir det uansett. Anonymkode: d1704...69e
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #13 Skrevet 8. juli 2021 Jeg har 17 mnd mellom mine, da min var 2,5 var jeg sjeleglad jeg allerede hadde lillesøsteren, for det hadde ikke gått bra med ny baby da... Anonymkode: 18f13...961
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #14 Skrevet 8. juli 2021 11 minutter siden, Loppan85 said: Glemte si - to bleiebarn er kjipt. Det syns ikke jeg, heller 2 bleiebarn enn nyfødt og en som nylig har sluttet med bleier iallfall. Anonymkode: 18f13...961
Loppan85 Skrevet 8. juli 2021 #15 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det syns ikke jeg, heller 2 bleiebarn enn nyfødt og en som nylig har sluttet med bleier iallfall. Anonymkode: 18f13...961 Hvorfor om jeg får spørre? Her er det jo egne erfaringer som styr men mine to største var 3 når de sluttet og ingen av de har hatt uhell natt eller dag, så bleieslutt var bare en forenkling. Men skjønner det selvfølgelig varierer med uhell så kanskje min første kommentar var litt svart vitt
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #16 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 7.7.2021 den 20.41): Vi ønsker oss 1.5 år mellom barna. Men alle sier det er så sykt krevende hvis de blir så tett og vent til det blir to eller tre år mellom. Men hvor mye mer selvstendig er egentlig en 2 åring en som er 1.5? Vil det ikke bli krevende uansett? Anonymkode: 10506...228 Spør du meg er 2 år mellom også to tette.. Anonymkode: 24ada...a2c
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #17 Skrevet 8. juli 2021 Loppan85 skrev (13 timer siden): Glemte si - to bleiebarn er kjipt. Hvorfor? Har hørt flere si det. Mine er 6mnd og ca 2,5år. Skal prøve bleieslutt i sommerferien, men er ikke helt krise om det ikke går. Synes det går helt greit å ha to bleiebrukere. Anonymkode: 5a6a1...a10
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #18 Skrevet 8. juli 2021 Syns det var mye lettere med 10,5 mnd mellom de to minste enn 3 år mellom 1 og 2. Anonymkode: 611db...efd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå