AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #1 Skrevet 7. juli 2021 Jeg er 24 år og har ikke spart noe særlig mer enn vanlig pensjonsparing gjennom fagforbundet på jobb. Jeg kan nada om økonomiske ting og lurer derfor på hvor/hva jeg bør spare i. Tanken er å spare langsiktig, frem til jeg er pensjonist. Tenker 250/300kr i mnd. Gi meg gjerne anbefalinger - det setter jeg pris på. Hva er lurest? Anonymkode: 9f78a...48d 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #2 Skrevet 7. juli 2021 Lol det er sikkert ikke gjennom fagforbundet men gjennom jobb hvertfall 😂 ikke at det har så mye å si.. Anonymkode: 9f78a...48d
Håkon 1970 Skrevet 7. juli 2021 #3 Skrevet 7. juli 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg er 24 år og har ikke spart noe særlig mer enn vanlig pensjonsparing gjennom fagforbundet på jobb. Jeg kan nada om økonomiske ting og lurer derfor på hvor/hva jeg bør spare i. Tanken er å spare langsiktig, frem til jeg er pensjonist. Tenker 250/300kr i mnd. Gi meg gjerne anbefalinger - det setter jeg pris på. Hva er lurest? Anonymkode: 9f78a...48d Start sparingen tidlig. Rentes rente effekten er brutal da. Spar i aksjefond med lavest kostnad, dvs globalt indeksfond. Spar jevnt og trutt, ikke stopp sparingen når markedet stuper (det vil det gjøre fra tid til annen). 1
Gjest Rååååsa Skrevet 7. juli 2021 #4 Skrevet 7. juli 2021 Spar til bolig først. Så pensjon. Spar i flere indeksfond.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #5 Skrevet 7. juli 2021 Rååååsa skrev (54 minutter siden): Spar til bolig først. Så pensjon. Spar i flere indeksfond. Vi har bolig😊 Anonymkode: 9f78a...48d 1
Gjest Rååååsa Skrevet 8. juli 2021 #6 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vi har bolig😊 Anonymkode: 9f78a...48d Ja, men da kan du spare til pensjon. Jeg gjør det slik: Jeg sparer via DNB sin app. Jeg sparer mest i ett globalt aksjefond, og litt mindre i tre bransjefond. Jeg sparer også i noe som heter IPS. Det anbefaler jeg ikke, for de pengene er temmelig låst. Min mann sparer i ett annet globalt aksjefond enn meg, og leker seg litt med enkeltakskjer. Han bruker nordnet sin app. Men last ned DNB sin. Du kan lære litt av å kikke litt rundt i den. De har noen videoer og forklaringer som kan hjelpe deg på vei.
Realverdien Skrevet 8. juli 2021 #7 Skrevet 8. juli 2021 Spar i et greit indexfond, eller i det minste et bredt fond. DNB Tek eller Odin Global eller noe slikt. Velg et som har god avkastning over tid, f.eks. de siste 10 eller 5 år. Det er f.eks. lett å velge fond som vokster mer enn 10% i året. De fleste banker har tjenester der du kan spare i slike fond. Styr unna enkeltaksjer i første omgang, da det er for litt mer viderekommende. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #8 Skrevet 8. juli 2021 Rååååsa skrev (1 time siden): Ja, men da kan du spare til pensjon. Jeg gjør det slik: Jeg sparer via DNB sin app. Jeg sparer mest i ett globalt aksjefond, og litt mindre i tre bransjefond. Jeg sparer også i noe som heter IPS. Det anbefaler jeg ikke, for de pengene er temmelig låst. Min mann sparer i ett annet globalt aksjefond enn meg, og leker seg litt med enkeltakskjer. Han bruker nordnet sin app. Men last ned DNB sin. Du kan lære litt av å kikke litt rundt i den. De har noen videoer og forklaringer som kan hjelpe deg på vei. Er veldig nyskjerrig på IPS☺️kan jeg spørre om du valgte det pga skattefordel(utsatt skatt) og/eller fordi det ikke er formueskatt? Jeg blir minsteufør snart, og har ca 200 000 på konto jeg ikke vet hvordan jeg bør investere. Man får pengene fra IPS ut tidligere ved uførhet. Men banken min rådet meg til å heller sette de i min nåværende ASK konto. Det blir kanskje minst stress; orker ikke et helsikes styr for å få de ut😅 Men interessant å sammenligne ulike typer sparing. Jeg kommer aldri til å komme i en situasjon der formue skatt må tas hensyn til🤭 Anonymkode: c68d8...164 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #9 Skrevet 8. juli 2021 +1 til indeksfond. Finn den billigste, mest generelle, og sats. Anonymkode: 2014e...fae 2
Gjest Rååååsa Skrevet 8. juli 2021 #10 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er veldig nyskjerrig på IPS☺️kan jeg spørre om du valgte det pga skattefordel(utsatt skatt) og/eller fordi det ikke er formueskatt? Jeg blir minsteufør snart, og har ca 200 000 på konto jeg ikke vet hvordan jeg bør investere. Man får pengene fra IPS ut tidligere ved uførhet. Men banken min rådet meg til å heller sette de i min nåværende ASK konto. Det blir kanskje minst stress; orker ikke et helsikes styr for å få de ut😅 Men interessant å sammenligne ulike typer sparing. Jeg kommer aldri til å komme i en situasjon der formue skatt må tas hensyn til🤭 Anonymkode: c68d8...164 Jeg valgte IPS p.g.a skattefordelen. Jeg er jo ufør så det er et godt valg for meg. Men du blir jo minsteufør, så da kan det jo være greit for deg også. Jeg kaller IPSn min for "gammelpengene" mine. De skal jeg bruke hvis jeg blir riktig gammel. Jeg vil bruke de på luksus som ny teknologi i hjemmet (slik at jeg kan bo hjemme lengst mulig) og egenpleie, føtter og hår. Det kan være fint for en gammel skrott. Men jeg vet jeg kan ta de ut før da. Litt styr er det, men jeg har satt meg inn i det allerede nå. Jeg har også ASK. Det står pengene som jeg kan bruke når jeg går fra ufør til pensjonist. Jeg kan jo også bruke disse nå, og det er jo også greit. Jeg sparer i disse fonda: DNB global indeks, Black Rock Tecnology, DNB bioteknologi, KLP fremvoksende markeder 2 og Eika Spar. Mannen har KLP global indeks og en haug med teknoakskjer. Jeg har også noe fra tidligere arbeidsgivere, og det ligger i DNBs pensjonkonto med høy risiko (jeg er relativt ung). Jeg kontantsparer også noe hos SVEA finans, men de skal brukes innen 5 år. Og bolig da. Jeg tar sikte på å være kvitt boliglånet til 67 år. Med den planen her vil jeg ha mer fra 67 år, enn nå. Men som kroniker vet jeg at helse koster, og det blir flere slike utgifter med åra. Om jeg hadde hatt ditt beløp hadde jeg: Satt 50 000 på et globalt indeks, 25 000 europeisk indeks, 25 000 asiatisk indeks, 50 000 på forskjellige bransjefond du synes er spennende (miljø, helse, teknologi, etc). Så hadde jeg satt inn maksbeløpet på IPS for skattefradrag. Jeg husker ikke hva det er? 40 000? Og resten kan du ha som kontantbuffer.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #11 Skrevet 8. juli 2021 Rååååsa skrev (4 minutter siden): Jeg valgte IPS p.g.a skattefordelen. Jeg er jo ufør så det er et godt valg for meg. Men du blir jo minsteufør, så da kan det jo være greit for deg også. Jeg kaller IPSn min for "gammelpengene" mine. De skal jeg bruke hvis jeg blir riktig gammel. Jeg vil bruke de på luksus som ny teknologi i hjemmet (slik at jeg kan bo hjemme lengst mulig) og egenpleie, føtter og hår. Det kan være fint for en gammel skrott. Men jeg vet jeg kan ta de ut før da. Litt styr er det, men jeg har satt meg inn i det allerede nå. Jeg har også ASK. Det står pengene som jeg kan bruke når jeg går fra ufør til pensjonist. Jeg kan jo også bruke disse nå, og det er jo også greit. Jeg sparer i disse fonda: DNB global indeks, Black Rock Tecnology, DNB bioteknologi, KLP fremvoksende markeder 2 og Eika Spar. Mannen har KLP global indeks og en haug med teknoakskjer. Jeg har også noe fra tidligere arbeidsgivere, og det ligger i DNBs pensjonkonto med høy risiko (jeg er relativt ung). Jeg kontantsparer også noe hos SVEA finans, men de skal brukes innen 5 år. Og bolig da. Jeg tar sikte på å være kvitt boliglånet til 67 år. Med den planen her vil jeg ha mer fra 67 år, enn nå. Men som kroniker vet jeg at helse koster, og det blir flere slike utgifter med åra. Om jeg hadde hatt ditt beløp hadde jeg: Satt 50 000 på et globalt indeks, 25 000 europeisk indeks, 25 000 asiatisk indeks, 50 000 på forskjellige bransjefond du synes er spennende (miljø, helse, teknologi, etc). Så hadde jeg satt inn maksbeløpet på IPS for skattefradrag. Jeg husker ikke hva det er? 40 000? Og resten kan du ha som kontantbuffer. Takk for svar og gode råd☺️de fleste er negative til IPS, så det er greit å lese ulike syn på dette. Siden jeg ikke får hevet inntekt(utover når G endrer seg, eller at jeg blir bedre og kan jobbe litt) er jeg interessert i best mulig avkastning på det lille jeg har. En økonom på min tidligere arbeidsplass sa en gang til meg at hvis jeg sparte en krone, satt jeg igjen med den kronen. Men hvis jeg tjente en krone, satt jeg igjen med 10 øre. Så jeg har lagt det på minnet😅 Og det er bedre å skatte 22% enn 31,67(ved uttak av overskudd i ASK). Må jeg kontakte finanstilsynet for å finne ut hvor komplisert uttaket evt blir? Skikkelig kjipt at jeg må bruke 5000 kr i mnd på medisiner og behandlinger; skulle gjerne spart de i fond. Men da synker livskvaliteten utrolig nok enda mer🤷♀️ Boliglånet mitt er relativt rimelig de neste 4 årene, selv om renten øker litt. Orker ikke ut på leiemarkedet før det er heeelt krise. Liker planen din om livskvalitet i alderdommen💜 Er litt sur på meg selv som ikke var smartere økonomisk før, og at jeg ikke satte mer pris på livet før sykdom overtok😌 Anonymkode: c68d8...164 1
Gjest Rååååsa Skrevet 8. juli 2021 #12 Skrevet 8. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Takk for svar og gode råd☺️de fleste er negative til IPS, så det er greit å lese ulike syn på dette. Siden jeg ikke får hevet inntekt(utover når G endrer seg, eller at jeg blir bedre og kan jobbe litt) er jeg interessert i best mulig avkastning på det lille jeg har. En økonom på min tidligere arbeidsplass sa en gang til meg at hvis jeg sparte en krone, satt jeg igjen med den kronen. Men hvis jeg tjente en krone, satt jeg igjen med 10 øre. Så jeg har lagt det på minnet😅 Og det er bedre å skatte 22% enn 31,67(ved uttak av overskudd i ASK). Må jeg kontakte finanstilsynet for å finne ut hvor komplisert uttaket evt blir? Skikkelig kjipt at jeg må bruke 5000 kr i mnd på medisiner og behandlinger; skulle gjerne spart de i fond. Men da synker livskvaliteten utrolig nok enda mer🤷♀️ Boliglånet mitt er relativt rimelig de neste 4 årene, selv om renten øker litt. Orker ikke ut på leiemarkedet før det er heeelt krise. Liker planen din om livskvalitet i alderdommen💜 Er litt sur på meg selv som ikke var smartere økonomisk før, og at jeg ikke satte mer pris på livet før sykdom overtok😌 Anonymkode: c68d8...164 Du var fin å skrive med💐 Neida, du trenger ikke å kontakte finanstilsynet. Du snakker med banken du har IPS med. Hos meg tok det kanskje en måned å få skikkelig svar. De ordinære bankansatte fant ikke ut av det, så de ba sentralleddet svare meg. Og jeg fikk et godt svar på e-post. Så verre er det ikke. Du er jo så ung at jeg vil heller si at du er i gang med å lære imponerende tidlig! Så dette ordner seg. Du har mye spennende foran deg, for privatøkonomi er veldig artig! Sjekk ut podcasten Pengerådet f.eks. Det er selveste Hallgeir som forteller og forklarer alt du kunne tenke deg om privatøkonomi. Jeg digger den! Jeg har MS. Lenge savnet jeg livet slik det var. Men sakte men sikkert har jeg lært meg å sette pris på livet slik det ER. Nå vet ikke jeg hva det er som feiler deg da, men jeg håper at du etterhvert ikke tenker så mye på FØR. Edit: jeg har nok blandet to brukere😅jeg vet ikke hvor gammel du er. Endret 8. juli 2021 av Rååååsa
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #13 Skrevet 8. juli 2021 Rååååsa skrev (3 minutter siden): Du var fin å skrive med💐 Neida, du trenger ikke å kontakte finanstilsynet. Du snakker med banken du har IPS med. Hos meg tok det kanskje en måned å få skikkelig svar. De ordinære bankansatte fant ikke ut av det, så de ba sentralleddet svare meg. Og jeg fikk et godt svar på e-post. Så verre er det ikke. Du er jo så ung at jeg vil heller si at du er i gang med å lære imponerende tidlig! Så dette ordner seg. Du har mye spennende foran deg, for privatøkonomi er veldig artig! Sjekk ut podcasten Pengerådet f.eks. Det er selveste Hallgeir som forteller og forklarer alt du kunne tenke deg om privatøkonomi. Jeg digger den! Jeg har MS. Lenge savnet jeg livet slik det var. Men sakte men sikkert har jeg lært meg å sette pris på livet slik det ER. Nå vet ikke jeg hva det er som feiler deg da, men jeg håper at du etterhvert ikke tenker så mye på FØR. Edit: jeg har nok blandet to brukere😅jeg vet ikke hvor gammel du er. Haha lurte veldig på om jeg fremsto veldig ung; er 44 år jeg😅bare hatt uflaks med lavtlønnet, tungt arbeid, til slutt i deltid. Derav minsteufør. Og ca 1/4 av inntekt har gått til medisinsk hjelp de siste 10 årene😌 Jeg snakket med banken i dag, men rådgiveren glefset og frarådet meg dette på det sterkeste. Antar det er fordi det er lite å tjene for banken…og fondene deres er ca 1,34% gebyr på, så det er vel bedre for banken. Jeg bruker også kron, og de tilrådet IPS i min situasjon. Hyggelig å skrive med deg🌸 Anonymkode: c68d8...164 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå