Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du som ikke hadde noe foreldre som kunne stille opp hvor sparte du til egenkapital for kjøp av bolig?

Anonymkode: a825c...22d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor? I banken selvsagt. Jeg hadde litt sparing i fond men på ingen måte nok til at det kvalifiserte som EK. Og sånn for ordens skyld så er det "noen" år siden så det var ikke en gang et tema at foreldrene mine skulle hjelpe meg med det og aksjefond var ikke riktig så populært som det er i dag. 

I dag hadde jeg nok satset noe mer på fondssparing. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sparte i BSU og sparekonto. Nå er det ti år siden jeg kjøpte min første bolig, så siden har jeg spart pengene i boligen.

Anonymkode: 78c0d...615

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sparekonto med dåpspenger og konfirmasjonspenger, og penger fra sommerjobber. Hadde vel ca 200 000 der som jeg aldri rørte som student. 

Da jeg var ferdig studert leide jeg en rimelig sokkelleilighet utenfor Oslo, og med unntak av det jeg trengte for å være representabel på jobb fortsatte jeg å leve som student. 

Hadde også kjæreste, som hadde tilsvarende, og som også sparte maks i 1-2 år. 

Med det utgangspunktet kjøpte vi oss leilighet i Oslo ca 26 år gamle. 

Jeg hadde klart det alene også. Men da kunne jeg på ingen måte startet innenfor ring 2 i Oslo. 

Anonymkode: 15e17...b70

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ved å bo i den forrige boligen noen år. 

Kjøpte bolig sammen med eksen. Hans foreldre stilte som kausjonister for det som ble kalt "topplån" den gangen. Etter hvert som verdien steg på boligen, slapp de kausjonistansvaret. Vi flyttet et par ganger i løpet av de årene vi var sammen, og det var kun første kjøpet at foreldrene hans måtte kausjonere, ettersom verdiøkningen gjorde at vi hadde nok selv etterhvert.

Da vi skilte oss for fem år siden, fikk vi nesten en million hver i egenkapital, til å kjøpe oss egne boliger for. Da fikk jeg lån på egenhånd med den egenkapitalen og inntekten jeg hadde. Kjøpte blokkleilighet i Oslo.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stygg å jeg vet det.

Jeg og samboer "skulle kjøpe" noe sammen. Hun hadde egenandelen jeg hadde ingen ting. Vi dro i banken og fikk låne bevis (lånet skulle stå på meg som hadde 100% jobb) Når det kom til underskrift på boligen avtalte jeg å gjøre dette i arbeidstiden til fruen. Så det var kun jeg som skrev under på alle papirene ved overtagelses møte.

Slik fikk jeg min første bolig uten egenkapital som 19åring.

Anonymkode: 5fead...8b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg har en veldig god inntekt, lite utgifter og kun studiegjeld,  men ikke spart opp nok til egenkapital, kan det hende at banken låner meg fult lån til kjøp av bolig? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg og samboer "skulle kjøpe" noe sammen. Hun hadde egenandelen jeg hadde ingen ting. Vi dro i banken og fikk låne bevis (lånet skulle stå på meg som hadde 100% jobb) Når det kom til underskrift på boligen avtalte jeg å gjøre dette i arbeidstiden til fruen. Så det var kun jeg som skrev under på alle papirene ved overtagelses møte.

Hæ?

Anonymkode: 28b0e...9dd

Gjest Elder Millennial
Skrevet (endret)

I BSU. Begynte å jobbe da jeg var 12😅 litt penger her og litt penger der, ble en grei sum til slutt 🤩 Var veldig gnien som barn😅 kan til dels være det enda🤣🤣🙈

Endret av Elder Millennial
Skriveleif
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

I drømmene dine, kanskje. Ingenting av det du skriver er mulig. 

Har selv måtte signere alene. Var ikke måte på hva de krevde av fullmakter og ID når vi først hadde vært to om å søke lån, to om å by på bolig. Her sikrer banken, og megler, seg til de grader. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte mindre penger enn jeg tjente, rett og slett. Sparte i BSU og på konto. Kjøpte første bolig da jeg var 30, sammen med samboer. Jeg hadde da høy utdanning (tilsvarende masternivå) og to barn. Jeg ville neppe hatt råd uten partner, da måtte jeg spart lengre. 

Anonymkode: 33462...1c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

BSU og sparekonto. Bodde hjemme til jeg var 23 (har ikke brukt BSU ennå). 

Anonymkode: 022d7...e80

• Liker 1
Skrevet

Sparte iBsu. Fikk låne 100% fordi jeg ikke hadde makset ut bsu, så anbefalte banken å låne 100% og vente to år og så cashe ut og betale inn EK da.

jeg Kjøpte hybel med delt bad og wc på gangen. Bygget er bygget om nå så alle hyblene har fått eget, så prisene har jo steget deretter. Jeg ga 325.000 inkl fellesgjeld, nå koster de 2,325.000 🤪 dette var på Bjølsen, rett før studentbyen ble bygget, og før bi. Så det var ganske langt utpå landet egentlig da (17 år siden)

• Liker 1
Skrevet

Satte penger i BSU og BSU 2.0.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bsu og sparekonto. Begynte å spare da jeg var 18 :) jeg og samboer har akkurat kjøpt hus. Vi er 32. Han hadde noe egenkapital fra tidligere solgt leiligheten. 

Anonymkode: 002d8...722

• Liker 1
Skrevet (endret)

..

Endret av Solihjertet
AnonymBruker
Skrevet

Sparte i BSU, sparekonto, og fond. Bodde hjemme et par år og sparte mye, og sparte jevnlig. Men jeg kunnet ikke ha kjøpt alene. Jeg og forrige samboer kjøpte sammen i 2019 i Oslo, hun hadde litt mer EK enn meg, mens jeg hadde høyere inntekt. Da det ble slutt i år kjøpte jeg henne ut. Leiligheten hadde steget mye i verdi (også pga oppussing), men jeg måtte ha foreldrene mine som medlånstakere for å overta boligen, da boliglånet var litt for høyt ift inntekten min. Men jeg fikk kjøpt ut eksen min for en grei pris på leiligheten, og DnB var velvillig på å ordne det.

Det jeg egentlig vil frem til, er at jeg (utenom samlivsbruddet som alltid er kjipt) er heldig som fikk overtatt en leilighet jeg "alene" nok ikke kunne kjøpt om vi hadde lagt den ut for salg, eller om jeg skulle ha kjøpt tilsvarende bolig (svært sentral nyoppusset 2-roms i Oslo).

Anonymkode: d60d8...745

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS

Jeg er da 26 år gammel. Hvor er det best for meg å spare til egenkapital?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

TS

Jeg er da 26 år gammel. Hvor er det best for meg å spare til egenkapital?

Jeg valgte høyrente, den gangen.

Jeg hadde jo bare to-tre års perspektiv til hadde nok. Og renta på høyrente var relativt bedre enn fond på kort sikt den gangen. 

BSU ventet jeg med. Jeg begynte først å spare her når jeg hadde egenkapitalen jeg trengte. MEN det var fordi skattefordelene var så gode at jeg planla å spare i BSU i mange år fremover, og ikke ville bryte denne i forbindelse med kjøp av bolig. Men her har jo reglene endret seg såvidt jeg har fått med meg, så mulig dette ikke er like lønnsomt lenger.

Fond dersom du har 3+ års perspektiv frem mot kjøp. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor? Jeg sparte i banken. Først på høyrentekonto, så på e-kapitalkonto (når jeg bikket 100.000). Jeg har også spart i BSU, men 25.000 i året er ikke akkurat å komme langt når man skal spare aggressivt og faktisk komme inn på boligmarkedet, så måtte spare vanlig ved siden av.

Jeg hadde ikke spart til bolig i fond, det er først lengre tidsperspektiv enn tiden det tar å spare boliglån. Spar heller til pensjon der.

Anonymkode: cdc72...3c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...