Mr Big Skrevet 7. juli 2021 #1 Skrevet 7. juli 2021 Hei. En bekjent har mistet en slektning. Jeg har en datter på seks, ville dere tatt henne med i begravelsen? Må si jeg er veldig usikker på denne. Tenker at det kan være en god «lærdom» å se hvordan det fungerer uten at det blir for nært. Avdøde var gammel slik at det er en veldig naturlig ting (ville vært annerledes om det var en ung person etter en ulykke f.eks) Tanker?
GammelKaktus Skrevet 7. juli 2021 #2 Skrevet 7. juli 2021 Jeg hadde med mitt barn i begravelse i den alderen, ikke noe problem det. Pratet en del om det på forhånd og det var ikke en typisk kirkebegravelse heller så det gikk veldig greit. Var bare oss nærmeste.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #3 Skrevet 7. juli 2021 Jenta her var med i begravelse til oldefaren sin da hun var fem år. Vi har hele tiden snakket åpent om fødsel og død fordi vi og henne tidlig opplevde det på nært hold. Så det var egentlig ingenting å lure på da oldefaren døde. Det har gitt oss mange fine og viktige samtaler i ettertid også. Anonymkode: ed999...55a 3
Lafamiglia Skrevet 7. juli 2021 #4 Skrevet 7. juli 2021 Absolutt! Men det som er viktig, er at en person kan ta seg av barnet og f.eks. ta det med ut dersom det blir utålmodig/bråkete, og det ser jo ut til å være tilfelle her.
Daria Skrevet 7. juli 2021 #5 Skrevet 7. juli 2021 Jeg synes strengt tatt det er litt ufint å brukes andres sorg og tap som en læringsarena for barnet ditt. En begravelse er en avskjedstund for de nærmeste, det er ikke noe man tar med ungene for å oppleve. 16
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #6 Skrevet 7. juli 2021 Hvis hun har vett til å tie og sitte, eller du går øyeblikkelig dersom hun ikke fikser det. Min var med i oldemorens begravelse som sjuåring, hun gikk ut sammen med min brors kone fordi det ble for kjedelig, og jeg hadde aldri tatt henne med i en begravelse der vi ikke var nærmeste familie nettopp fordi jeg vet at hun ikke evnet det. Anonymkode: 223c0...eb7 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #7 Skrevet 7. juli 2021 Så lenge barnet kan sitte stille og ikke forstyrre så kan du fint ta henne med. (Om relasjonen hadde vært nærmere så kunne du gjort det uansett, men det er kun de nærmeste barna som har "lov" til å forstyrre i en begravelse i mitt hode.) Men jeg ville ikke gjort det, fordi jeg ikke helt ser poenget med det for barnets del, når det er en slektning av en bekjent. Jeg var i begravelse første gang da bestefaren min døde og kan ikke se for meg at det hadde blitt noe lettere av å ha erfart hvordan en begravelse fungerer på forhånd. Anonymkode: 02c75...f7d 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #8 Skrevet 7. juli 2021 Daria skrev (Akkurat nå): Jeg synes strengt tatt det er litt ufint å brukes andres sorg og tap som en læringsarena for barnet ditt. En begravelse er en avskjedstund for de nærmeste, det er ikke noe man tar med ungene for å oppleve. Barn fortjener også å få en avskjed. Og for at ikke døden skal bli noe ukjent og skummelt så må man jo snakke med barna sine! Anonymkode: ed999...55a 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #9 Skrevet 7. juli 2021 1 minutt siden, Daria said: Jeg synes strengt tatt det er litt ufint å brukes andres sorg og tap som en læringsarena for barnet ditt. En begravelse er en avskjedstund for de nærmeste, det er ikke noe man tar med ungene for å oppleve. Forsåvidt litt enig i dette... Anonymkode: 02c75...f7d 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #10 Skrevet 7. juli 2021 Kommer vel an på ungen, selv var jeg 3 år. Det var min oldemors begravelse. Anonymkode: 709e2...d59
GammelKaktus Skrevet 7. juli 2021 #11 Skrevet 7. juli 2021 Daria skrev (1 minutt siden): Jeg synes strengt tatt det er litt ufint å brukes andres sorg og tap som en læringsarena for barnet ditt. En begravelse er en avskjedstund for de nærmeste, det er ikke noe man tar med ungene for å oppleve. Det er jeg faktisk enig i, man drar ikke barn med seg i begravelse til noen de ikke en gang kjenner. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barn fortjener også å få en avskjed. Og for at ikke døden skal bli noe ukjent og skummelt så må man jo snakke med barna sine! Anonymkode: ed999...55a Det er jo en bekjent som har mistet en slektning og ts vil ta med datteren sin. 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #12 Skrevet 7. juli 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Barn fortjener også å få en avskjed. Og for at ikke døden skal bli noe ukjent og skummelt så må man jo snakke med barna sine! Anonymkode: ed999...55a Med en slektning av en bekjent av forelderen? Anonymkode: 02c75...f7d 7
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #13 Skrevet 7. juli 2021 FrøkenMånestråle skrev (Akkurat nå): Det er jeg faktisk enig i, man drar ikke barn med seg i begravelse til noen de ikke en gang kjenner. Det er jo en bekjent som har mistet en slektning og ts vil ta med datteren sin. Ja, nå snakket jeg ikke om TS sin situasjon. Anonymkode: ed999...55a
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #14 Skrevet 7. juli 2021 Synes virkelig ikke du skal ta med deg barnet. Hadde vært helt annerledes, hvis det var noen barnet sto nært. Da kunne du selvfølgelig ha tatt med barnet. Anonymkode: 249fa...d0a 5
Daria Skrevet 7. juli 2021 #15 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Barn fortjener også å få en avskjed. Og for at ikke døden skal bli noe ukjent og skummelt så må man jo snakke med barna sine! Anonymkode: ed999...55a Og hadde det vært noen barnet sto nær, hadde det vært noe helt annet. Her er det snakk om å ta med barnet for å oppleve en begravelse, ikke fordi akkurat denne begravelsen betyr noe for barnet. 2
Lafamiglia Skrevet 7. juli 2021 #16 Skrevet 7. juli 2021 Jeg synes ikke det er respektløst i det hele tatt. Begravelser er offentlige arrangementer som alle er invitert til å delta i (om man ser bort fra koronarestriksjoner nå til dags, da), og det er dessuten fullt mulig å gå inn fra gata og sette seg bakerst i enhver kirkelig begravelse. 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #17 Skrevet 7. juli 2021 Daria skrev (1 minutt siden): Og hadde det vært noen barnet sto nær, hadde det vært noe helt annet. Her er det snakk om å ta med barnet for å oppleve en begravelse, ikke fordi akkurat denne begravelsen betyr noe for barnet. Som sagt: jeg snakket ikke om TS sin situasjon. Anonymkode: ed999...55a
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #18 Skrevet 7. juli 2021 Men vil barnet i det hele tatt ha noe nytte av det, vil barnet forstå hva en bisettelse/begravelse/døden er? Jeg forstår det slik at barnet ikke kjente avdøde og dermed vil vel heller ikke barnet forstå at vedkommende er død. Barnet vil antagelig ikke forstå forskjellen mellom liv og død når alt det ser er en trekiste og pyntede voksne som kanskje feller en tåre. Vil tro en bisettelse i liten grad vil oppleves som annerledes enn en vanlig Gudstjeneste for barn som ikke hadde en relasjon til avdøde. Så jeg ville nok heller bare tatt med barnet i en vanlig Gudstjeneste, og så lest noen bøker om døden og snakket om det med barnet. Anonymkode: 22de4...521 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #19 Skrevet 7. juli 2021 Min yngste var 6 år da hun var med i begravelse til bestefaren sin, min manns far. De hadde ikke et veldig nært forhold. Men, vi forklarte henne en del på forhånd om hvordan det forgikk i kirken sånn praktisk, at noen er lei seg og kan gråte, og at det seg greit om hun syns det er trist. Forklarte egentlig alt fra start til slutt. Det gikk veldig fint. Anonymkode: c420b...5fc 1
Myrsnipa Skrevet 7. juli 2021 #20 Skrevet 7. juli 2021 Når barnet kan sitte i ro og være stille den stunden det varer. Irriterer meg over de som har med småbarn i en begravelse,og de skriker og løper rundt med familien hakk i hel. Så små barn har ingenting der å gjøre og de har ingen forståelse om hva som skjer eller vil ha noe utbytte av det. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå