Gå til innhold

Hente 3 åring i bhg, vanskelig fase 😭

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag viftet hun rundt med en paraply mens lillesøster løp inn i barnehageavdelingen at og frem, barnehageansatte sto å skravlet (som vanlig), selv lm jeg er fult opptatt med barna hver gang prater de I en evighet. Når vi endelig kom ned til bilen gikk 3 åringen frem i bilen fra bak og tunet 6 ganger mens jeg prøvde å få lillesøster i bilstolen. Hun klikket av gråt og sinne når jeg tok henne derifra og satt hennen i hennes bilstol, så ville hun sitte i lillesøster sin bilstol, noe jeg nektet. Hun prøvde å stikke av og jeg måtte holde henne fast mens jeg tok på selene. Fytti, høres ikke så ille ut som det var sikkert men jeg er så lei av sånne hentinger... 

Anonymkode: fcba5...77f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du hva, hun ene som jobbet i barnehagen til mitt barn måtte hver dag bære begge sine barn til bilen for de hylte og skreik så du er ikke alene om å styre med henting. En gang stakk den ene av og klatret opp i et tre mens hun måtte stå å tigge og be om å få hen nedi en halvtime, underholdning for store og små. 😄 

Hvis de ansatte står og prater for lenge unnskylder du deg med at nå er de så utålmodige at nå må vi gå eller så sier du at dere har det travelt. :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ta minste i bæresele eller vogn, slik at du har hendene fri til eldstemann. Og i garderoben er det lov å be om hjelp av de ansatte hvis det er vanskelig en periode. Forklar situasjonen. 🙂 

Anonymkode: 27a60...833

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

🥵 Hvor gammel er den minste? Ikke bedre å sette eldste i bilen først?

Jeg slenger rundt med bilsete og en tung baby på 5 mnd, tviholder eldste på 3 så han ikke løper avgårde. Han har nylig begynt å løpe vekk når jeg nærmer meg ved henting. Griner noenganger når jeg løfter han eller tar tak i han.

Når ingen ansatte hører meg sier jeg "kom nå, så spiser vi is når vi kommer hjem" eller "det venter en overraskelse hjemme"😅 da blir han så medgjørlig.

Hva skravler de ansatte om? 

Anonymkode: f52dd...6d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gud jeg husker dette. All medfølelse. Tiden med en apekatt på 3 år og høygravid.. Og siden baby på slep. Man blir rimelig svett! Min eldste ville aldri være med hjem, sånn er det fortsatt på SFO 😂 men nå er han heldigvis hakket mer fornuftig og tilsnakkendes. Mitt hemmelig våpen var noe sunn men god snack på lur, eventuelt en pakke rosiner eller en Juice kartong, bare et eller annet som kunne friste mer enn å stikke fra mamma. Jeg dreit i om det ikke var riktige måte, jeg gjorde det som funket. 

Anonymkode: be12f...e7f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Huff ja, det er ikke gøy å hente tre-åringer. Like spent hver dag på om jeg møter et englebarn eller monster😅

Anonymkode: 4722a...025

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Slik er det med min og. Jeg har bare en og det er et mareritt noen ganger. Fy faen så det skrives, helt jævlig! Heldigvis er det en fase. De er trøtt og overstimulert.

Anonymkode: 6dabb...1a6

AnonymBruker
Skrevet

Been there. Anbefaler bæresele. 

Anonymkode: e19a6...083

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke alene! Det som ofte kan fungere her, er å invitere til/friste med et eller annet på vei ut. "Førstemann til porten!", "vettu, jeg så en oransje stein rett utenfor porten, kom og se", "det er en skikkelig diger søledam på parkeringsplassen hjemme, og du har på støvler! Jeg lurer på om den er for dyp for støvlene dine, kanskje?". "Nå skal vi gå ut og plukke en blomsterbukett og sette i vann hjemme", "bilen vår er kjempesulten, den roper på oss, kom vi må på bensinstasjonen og mate den!" "bilen vår er et fly med dansemusikk i dag, vi skal kjøre og danse hjem! Vil du høre den eller den låta?". Men vi har også ei lillesøster som løper hit og dit og som slikt ikke fungerer på enda. Og det er ikke alltid jeg har overskudd til å komme på noe. Og det er ikke alltid det virker uansett.  

Anonymkode: ea852...25d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ikke legge skylda på de ansatte i barnehagen for at du ikke har kontroll på barna dine….

Anonymkode: b1420...e75

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan jo ikke legge skylda på de ansatte i barnehagen for at du ikke har kontroll på barna dine….

:balltre:

Anonymkode: 866e8...4fe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å joda, alt kan skyldes på de ansatte

Anonymkode: df272...116

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du er ikke alene! Det som ofte kan fungere her, er å invitere til/friste med et eller annet på vei ut. "Førstemann til porten!", "vettu, jeg så en oransje stein rett utenfor porten, kom og se", "det er en skikkelig diger søledam på parkeringsplassen hjemme, og du har på støvler! Jeg lurer på om den er for dyp for støvlene dine, kanskje?". "Nå skal vi gå ut og plukke en blomsterbukett og sette i vann hjemme", "bilen vår er kjempesulten, den roper på oss, kom vi må på bensinstasjonen og mate den!" "bilen vår er et fly med dansemusikk i dag, vi skal kjøre og danse hjem! Vil du høre den eller den låta?". Men vi har også ei lillesøster som løper hit og dit og som slikt ikke fungerer på enda. Og det er ikke alltid jeg har overskudd til å komme på noe. Og det er ikke alltid det virker uansett.  

Anonymkode: ea852...25d

Slike pedagogiske ting høres fint ut, men det virker ikke…

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke alene! Jeg har ei som går ut av barnehagen nå (begynne på skole til høsten) og senest I DAG måtte jeg ta henne under armen fordi hun nektet plent å gå selv! Ville ikke ut av garderoben engang. Bare skulte på meg med sinna trutmunn mens hun holdt seg fast i benken. Andre foreldre måtte stille seg i kø for å hente barna sine, da vi kun kan være en familie av ganga. Det skjer minst èn gang i uka, men ofte flere. Hun bare "gidder ikke". 

Det var kanskje ingen trøst å høre at en seksåring kan finne på å gjøre det samme. 

Anonymkode: 24ca7...e93

AnonymBruker
Skrevet

Her har vi og perioder med slike hentinger. Noen ganger blir han ildsint og trass så fort han ser meg, kan gjemme seg under bordet, springe vekk om ute, kan bli helt krakilsk om jeg løfter han opp og tar han med meg. Og ofte er jeg enten for sent ute å hente, eller for tidlig. Aldri rett tidspunkt! Jeg trøster meg med at andre barn mest sannsynlig også har slike perioder, og at barnehageansatte også ser det hos andre og ikke bare hos oss. 

Anonymkode: ca45e...b0b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her har vi og perioder med slike hentinger. Noen ganger blir han ildsint og trass så fort han ser meg, kan gjemme seg under bordet, springe vekk om ute, kan bli helt krakilsk om jeg løfter han opp og tar han med meg. Og ofte er jeg enten for sent ute å hente, eller for tidlig. Aldri rett tidspunkt! Jeg trøster meg med at andre barn mest sannsynlig også har slike perioder, og at barnehageansatte også ser det hos andre og ikke bare hos oss. 

Når jeg ser han låser seg helt, prøver jeg med den klassiske «kan få en is når vi kommer hjem», «har noe hemmelig i bilen» osv. Haha, hva gjør man ikke får å få med seg den ungen hjem!

AnonymBruker
Skrevet

Ta ungen under armen og gå til bilen? 
Skjønner ikke problemet. 

Anonymkode: feead...170

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

🥵 Hvor gammel er den minste? Ikke bedre å sette eldste i bilen først?

Jeg slenger rundt med bilsete og en tung baby på 5 mnd, tviholder eldste på 3 så han ikke løper avgårde. Han har nylig begynt å løpe vekk når jeg nærmer meg ved henting. Griner noenganger når jeg løfter han eller tar tak i han.

Når ingen ansatte hører meg sier jeg "kom nå, så spiser vi is når vi kommer hjem" eller "det venter en overraskelse hjemme"😅 da blir han så medgjørlig.

Hva skravler de ansatte om? 

Anonymkode: f52dd...6d4

1,5 år, så litt tett alder. Minste sitter egentlig alltid i vogn for å forenkle og det har fungert veldig bra frem til nå i det siste, nå klarer hun å bryte seg ut av selene og er lyn rask så hun stikker fort av og inn til 3 åringenes avdeling. Jeg kan ikke akkurat stå å holde på henne mens jeg prøver å få med meg eldste heller, det er faktisk prøvd ut men.. så dette er så vanskelig 😭 jeg kommer sikkert til å tenke på dette hele de 3 ukene med ferie. Det har pågått utrolig lenge men det har blitt verre nå som minste kommer seg ut av vogna. Det er en reisevogn, så selene "sklir seg løse" når hun drar i de, men har ikke muligheten til å bruke den andre vogna heller da vi er avhengig av å få den inn i bilen hver dag, 2 ganger pr dag. 

De ansatte skravler om alt fra vær og vind 😑 I går snakket hun ene om at hun hadde gått forbi huset vårt å dett at ungene hadde qå mye leker I hagen, og at de var heldige osv osv. Det kan også bli litt gjentakelser på hva de har gjort den dagen, da de pleier å rapportere om dagen til oss, men jeg syntes de prater alt for lenge.. og bare jeg får vite at de har vært på tur så kan faktisk 3 åringen min fortelle om hva de gjorde på turen selv. 

Å holde på en minste i bilstol mens jeg holdt handa til storesøster for at hun ikke skulle løpe avgårde gjorde jeg også. Jeg måtte bruke den bilstoler lengre en anbefalt nettopp pga dette.. 1 år gammel så kunne jeg gå over til å bruke vogn isteden når snøen smeltet.. takk for at du svarte ❤

FrøkenMånestråle skrev (18 timer siden):

Vet du hva, hun ene som jobbet i barnehagen til mitt barn måtte hver dag bære begge sine barn til bilen for de hylte og skreik så du er ikke alene om å styre med henting. En gang stakk den ene av og klatret opp i et tre mens hun måtte stå å tigge og be om å få hen nedi en halvtime, underholdning for store og små. 😄 

Hvis de ansatte står og prater for lenge unnskylder du deg med at nå er de så utålmodige at nå må vi gå eller så sier du at dere har det travelt. :) 

Ååh det er så vanskelig, men godt å vite at det ikke bare er meg egentlig, selv om jeg ikke unner noen denne fasen 😔 Jaa, når jeg endelig kommer meg unna noen ganger så kommer avdelingslederen i minste sin avd eller lederen å skal prate, men det er heldigvis ikke så ofte. De er jo veldig koselige, men vanskelig når de faktisk ikke klarer å se situasjonen forverrer seg når de prater med meg, svetten renner, rødt ansikt og at jeg omtrent ikke får til å svare de når jeg prøver å få med meg ungene burde egentlig ringe en bjelle 😒

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kan du ta minste i bæresele eller vogn, slik at du har hendene fri til eldstemann. Og i garderoben er det lov å be om hjelp av de ansatte hvis det er vanskelig en periode. Forklar situasjonen. 🙂 

Anonymkode: 27a60...833

De ansatte er som regel så få ved henting, men jeg skal spørre de. Minste er i vogn men kommer seg ut 😔

Anonymkode: fcba5...77f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...