Gå til innhold

Dere med barnehagebarn, hva anbefaler dere av klær, sko og utstyr?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Helt fersk barnehagemamma her. Vår første begynner i barnehagen nå i august og jeg vil gjerne ha noen anbefalinger av dere. Barnet vårt vil være 18 måneder ved oppstart. Og vi bor sentralt på Østlandet, med tanke på vær og klima.  

Vi har allerede kjøpt inn: 

Vinterdress, parkdress, votter og regntøy fra Reima. Inneklær har mye av før, det samme gjelder luer og hansker. 

Vi mangler alt av sko. Nå går barnet rundt i joggesko og regnstøvler, og det er de eneste skoene han har.

Kan dere anbefale noen gode sko til barnehagen? Gjerne med merkenavn som dere er fornøyde med. Føttene vokser litt i rykk og napp, så første omgang trenger vi kun høstsko. Tøfler også, helst i ull. 

Kan dere også anbefale barnehage sekk, matboks og en drikkeflaske? Vi fikk ikke lov til å bruke drikkekoppen fra Avent. 

Mvh en spent barnehagemamma :)

Anonymkode: f36eb...207

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har vært veldig fornøyd med sekk fra beckmann. God på ryggen (med reimer rundt livet), og den har holdt alle årene i barnehagen.

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Akkurat sko må du se an på foten.

Ecco og Superfit er gjerne smalere, mens Ponny/Kavat/Viking passer bredere vrist/føtter. 

Jeg kjøpte alltid de tre siste merkene fordi bred over vristen, men anbefaler alle disse merkene. 

Synes Ponny har gode og lette overgangssko til høst. Disse passer på litt kjølig sommer og.

Ellers er det jo ull til innerst, og vi var veldig fornøyde med softshelldress til alt annet enn pøsvær (tåler rusk). Nameit sin heldress er kjempegod og myk, holder til godt utpå senhøsten. 

Reima sin Stavanger og liknende er mer egnet til små barn (mykere å bevege seg i for de minste), mens vi gikk for Didriksons ved 4-6 år. 

Ulltøfler selges det lite av, vi kjøpte uten stiv såle - valgte med skinnsåle. 

Av drikkeflasker er Camelbak til barn supergode. Lett å holde rene/holde i osv.

Sekk er litt opp til dere selv, småbarn bærer jo ikke selv. 

Endret av Fnuggolina
AnonymBruker
Skrevet

Bergans 12L er vi fornøyd med. De første årene så blir ikke sekken så mye brukt uansett. Viking, ecco og superfit er vi mest fornøyd med av skotøy.

Anonymkode: d1d19...848

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kun hatt Vikingsko, men er veldig fornøyde med skoene vi har hatt :)

Rart at Avent sin kopp var "forbudt", sa de hvorfor? 

Anonymkode: 281c2...a2c

AnonymBruker
Skrevet

Viking sko.

Reima, Didriksons, Bergans yttertøy.

Kivat luer.

Hestra votter.

Klean Kanteen drikkeflasker (i vår barnehage er det ikke tillatt med plastflasker). 

YummiYummi matbokser eller stålmatboks fra Liewood. 

Anonymkode: e73dc...96b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har kun hatt Vikingsko, men er veldig fornøyde med skoene vi har hatt :)

Rart at Avent sin kopp var "forbudt", sa de hvorfor? 

Den lekker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker også det er litt for tidlig å tenke på sekk. Men, til aller minste, hadde vi den minste Kanken.

Sko, igjen, til de minste, kanskje skinn tøfler ? hvis du tenker innesko.

Matpakke, tenk at det er praktisk at barnet kan åpne selv. Ikke fordi ansatte ikke kan hjelpe til, det kan de, men barnet vil ønske til å klare seg selv. vannflaska er Camelback..

Også kanskje ulltøy, etterhvert når det blir kaldere? Jeg bruker å kjøre kombinasjon ulltøy + kjole/t-skjorte på ungene store deler av barnehageåret. 

Anonymkode: 123eb...fb9

Skrevet

Regntøy og vinterregndress fra Kattnakken. Ingen over, ingen ved siden av!

AnonymBruker
Skrevet

Vi er veldig fornøyd med viking Gore tex. Den halvhøye versjonen, slik så de tåler litt sølete bakke.

Bisgaard har ulltøfler. De er fine også. 

Du skriver ikke alder på barnet, men regner med at det er en liten en siden det er første gang i bhg. Jeg ville kjøpt contigo drikkeflaske (hvis det er lov med plast da… makan så rare regler disse bhg har🙈) camelbak er fin, men barnet må bite sammen tuten litt for å få ut vann, og jeg har opplevd barn (særlig de minste) som ikke har forstått mekanismen. Så sitter de der og sutter, men får ikke i seg vann. Contigo har ikke samme teknikk. 

Anonymkode: a6379...ff1

AnonymBruker
Skrevet

Plis IKKE regndress. Stinker og tar alltid lang tid å tørke.

Tiny trolls har mye som passer lange barn, er stort i størrelsen. 

Superfit sine sko er supre for brede føtter, viking for smale.

Reflex (barnas hus) har billige ullklær og tilbehør ellers.

Anonymkode: 56c38...187

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi vurderte regndress, men gikk for ett todelt regntøy sett, barnehagen  anbefalte det. Mye mer praktisk.  Vi har alt kjøpt yttertøy fra Reima og synes det også er stor i størrelsen. 

Vår har brede føtter, så da går vi for superfit ;)

Vårt har eksem og vi har blitt frarådet å bruke ullundertøy av legen. Vi har ulldresser i merinoull som bruker som mellomlag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi vurderte regndress, men gikk for ett todelt regntøy sett, barnehagen  anbefalte det. Mye mer praktisk.  Vi har alt kjøpt yttertøy fra Reima og synes det også er stor i størrelsen. 

Vår har brede føtter, så da går vi for superfit ;)

Vårt har eksem og vi har blitt frarådet å bruke ullundertøy av legen. Vi har ulldresser i merinoull som bruker som mellomlag. 

Dette er feil, superfit sine sko er en god del smalere enn viking sine, bare se hva de andre her også skriver. 
Her fikk vi ikke superfit på foten pga bred fot, så vi har bare hatt sko fra viking og vært veldig fornøyd med det. 
jeg ville anbefalt deg å tatt med barnet i butikken og plassert barnets fot på sålen utenfor skoen. Da vil du se om foten går på utsiden av sålen hvis foten er bred. Nå er det forresten halv pris på overgangssko fra viking på barnashus, kan lønne seg å ta turen dit dersom du har en sånn butikk i nærheten. 

ellers ville jeg anbefalt myke skinntøfler eller sokker med gummi under hele foten. Da får barnets fot en pause fra sko mens de er inne. 
av erfaring brukes det lite Crocs, sandaler og tøfler med harde såler da de ofte er ubehagelige å ha på mens barna leker på gulvet😊 

som mellomlag-ull er jeg veldig fornøyd med voksi sin ullrib (varer lenge og er forholdsvis tynn så den ikke opptar alt for mye plass under dressen) og devold sin ull med polyester(?) inn mot huden som ullundertøy. Det mest holdbare ullundertøyet vi har hatt. Joha sin ull/bambus har også vært bra, men revner lettere i sømmene😩

av støvler brukes mye dockboots, slipper da ullsokker oppi støvlene selv om temperaturen nærmer seg null. Vi bor også på Østlandet og i fjor med regn fra oktober til januar gikk vi rett fra joggesko til støvler, og brukte vinterskoene fra januar til mars😂 

foret regndress tenkte jeg var unødvendig, men det har vi kjøpt i år siden temperaturen lenge lå på bare noen få plussgrader i lang lang tid. To lag ull under vanlig regntøy var ikke nok. I år har vi bestilt termo-regndress fra wheat😊 

masse lykke til med barnehagestart😄

AnonymBruker
Skrevet

Generelt så har jeg prioritert å kjøpe uteklær av god kvalitet, Reima vinterdress og skallsett fra Polarn O Pyret til vår/ høst.

Og kjøpt rimeligere inneklær, mye Lindex/ HM etc. Dyrere inneklær, typ Spidermangenser til 600 kr kjøpte jeg i julegave siden barnet ønsket seg det.

Anonymkode: 666db...988

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Den lekker. 

Okei, har ikke opplevd det med våre kopper :) Har nok vært heldig

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei! Helt fersk barnehagemamma her. Vår første begynner i barnehagen nå i august og jeg vil gjerne ha noen anbefalinger av dere. Barnet vårt vil være 18 måneder ved oppstart. Og vi bor sentralt på Østlandet, med tanke på vær og klima.  

Vi har allerede kjøpt inn: 

Vinterdress, parkdress, votter og regntøy fra Reima. Inneklær har mye av før, det samme gjelder luer og hansker. 

Vi mangler alt av sko. Nå går barnet rundt i joggesko og regnstøvler, og det er de eneste skoene han har.

Kan dere anbefale noen gode sko til barnehagen? Gjerne med merkenavn som dere er fornøyde med. Føttene vokser litt i rykk og napp, så første omgang trenger vi kun høstsko. Tøfler også, helst i ull. 

Kan dere også anbefale barnehage sekk, matboks og en drikkeflaske? Vi fikk ikke lov til å bruke drikkekoppen fra Avent. 

Mvh en spent barnehagemamma :)

her er ting du vil få bruk for ca august-oktober i Oslo ved normalt vær. Går temperaturen ned mot 6-7 grader ellee enda kaldere trenger du mer vintertøy

- Gummistøvler med margin (minst 2 cm ved tå)

- regntøy 

- tynn jakke/vindjakke

- litt varmere jakke som ikke er vintervarme - f.eks tynn dun (kanksje ikke bruk for det i aug avhengig hvor dere bor, men kan definitivt være vits en morgen i september) 

- tynne overtrekksbukser som tåler litt fukt i bakken 

- skor med ok såle om hen går evt sandaler om hen går i sommer. Går hen ikke i sommer skulle jeg bare kjøpt ett par skor (løperskortype) - vinterskor kommer raskt på og ikke vits å kjøpe dyre sandaler for bare august. Dårlige sandaler fra f.eks H&M etc som er veldig åpne anbefales ikke for så små barn - kan fort bli skader på tårne 

- en litt tykkere genser soving eller ekstra lag under jakke - i begynnelsen kanskje bomull men utover høsten er det fint med ull 

- til høsten: tynne ullstilongs og ulltrøye

- tynn sovepose og ekstra teppe om de sover i vogn

- to ekstra ombytte med innertøy inkl sokker 

- tynn lue i bomull

- solhatt eller caps 

- solkrem

- smokk og/eller bamse om de sover med det 

- navnlapper (husk å bestill i tide)

Skrevet (endret)

Ang merker på sko. Prøv. Våre barn har veldig smale føtter og da er superfit fint. Mens barn med bredere føtter kan bruke kavat etc. vinterstid sværer vi til viking - har aldri hatt kalle eller våte føtter på 6 år. 

Endret av Loppan85
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ang superfit - vi ble anbefalt de for SMALE føtter i skobutikk i Oslo hvor de er spesialisert på barnesko, og vi hadde prøvd mange modeller som ble for brede. De funker supert. Så her må det være forskjell fra modell til modell. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøper alltid Viking goretex overgangsko til høsten og våren. Velger alltid modellene som går til ca ankelhøyde, ikke joggesko-modell til disse årstidene. 

Så bruker vi dockboots som gummistøvler året rundt. Med ullsåle i på vinteren ved slaps. Men ellers bruker vi gode vintersko, gjerne fra viking de også. God hjelp å få i skobutikkene evt :) 

Som barnehagesekk de første årene på småbarnsavdelingen brukte vi bare en liten sekk vi hadde hjemme, da barna i vår barnehage ikke går tur med sekkene når de er så små. Så  sekken brukes kun av oss voksene for å frakte matboks i egentlig.

Ellers har vi byttet til Bergans Ruffen 12 L sekk ved 3 år alder. Ser det er denne de aller fleste barna i barnehagen har når de begynner på større avdelinger. Denne kan jo selvsagt brukes fra start hvis man uansett skal kjøpe inn sekk nå.

Matbokser bruker vi bare det vi har med kule motiver, mye kjøpt fra extra leker. Noen har kun 1 rom, andre er to delt. 
Av drikkeflaske har vi brukt denne typen når de begynte ved 1 års alder. Barnehagen hos oss vil ikke ha med sugerør, da de vasker flaskene og vanskelig å holde styr på alle sine deler. Så denne har vært super 

https://www.babybanden.no/products/explora-active-sipper-12mnd-girl-2019?gclid=EAIaIQobChMI04Op3PTS8QIViNKyCh2ZWQUVEAkYASABEgLQU_D_BwE

Anonymkode: af514...875

Skrevet

Jeg har vært veldig fornøyd med vintersko i gore tex fra ecco, joggesko i gore tex fra superfit, de har også lettere joggesko. Tøfler fra bisgaard har vi også vært fornøyd med. 

Min liker veldig godt å drikke av flasker med sugerør, men får ikke til camelback sin da hun må bite sammen sugerøret før det kommer ut noe. Har kjøpt en på coop obs vi er godt fornøyd med, nuby tror jeg merket var. Sistema sine matbokser har jeg vært godt fornøyd med, finnes mange ulike. Har likt de med forskjellige rom, sånn at matpakken har kunnet være litt variert.

Sekk har hun egentlig ikke hatt bruk for, men det er jo praktisk å ha noe å frakte ting i, vi bruker den miste kanken sekken til barnehagen. Bruker og nett fra Day til å ha med skiftetøy. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...